Hankala alku Kolleilta tänään, mutta sitten kun homma lähti rullaamaan, niin tuntui että melkein jokainen laukaus upposi maaliin. Brad Lambert on ihan malliesimerkki siitä, että kuinka nopeasti nämä huippulupaukset voivat kehittyä. Lambert on tällä hetkellä jo aivan eri pelaaja, kuin vaikka kaksi kuukautta sitten harjoituspeleissä, ja se näkyy kentällä tehoina, mutta ennen kaikkea huomattavasti kokonaisvaltaisempana peliä. Totta kai siellä vielä tulee lapsuksia, liian pitkiä vaihtoja yms. mutta on ollut huikea seurata pojan kehittymistä jo nyt. Välillä sen unohtaa, että kundi täyttää vasta kahden kuukauden päästä 16 vuotta.
Muutenkin ihan ilo katsella useiden Kollit-pelaajien peliä ja vähän ihmettelenkin jos esimerkiksi Heljanko tai Myllylä ei tässä lähiaikoina pääse Liigassa kokeilemaan. En näe, että siinä olisi mitään hävittävää, jos vertaa vaikka jonkun Tallbergin tai Keräsen esityksiin tähän mennessä tällä kaudella. Heljanko oli todella lähellä siirtyä toiseen Liiga-seuraan jo täksi kaudeksi, joten siirron voisi kuvitella olevan saletti ensi kaudeksi, ellei kundi pääse edes näyttämään taitojaan Edarissa. Konsta Hirvonen jo menetettiin, enkä todellakaan haluaisi nähdä Heljangolle käyvän samoin. Ei noita lupaavia senttereitä kuitenkaan ihan puissa ole kasvanut IFK-organnisaatiossa.
Mun silmään nyt oli ensimmäinen peli jossa Lambert (pari aiempaa näkemättä) pelasi sillä tasolla mitä odotin. Joo, oli lapsellisia virheitä tänäänkin, mutta eiköhän niistä valmennukselta tule palautetta. Kuitenkin ratkaisut ja liike tosi hyvällä tasolla. Kiinnitin siihen eniten huomiota, että Lambert jakoi kiekkoa ihan eri tavalla kuin aiemmissa näkemissäni matseissa. Ei pitänyt ja kuskannut itsekseen vaan jakoi eteenpäin ja teki itselleen tilaa.
Jos Lambert on jo ensi kaudelle valmis kokeilemaan edarissa, niin onkohan IFK:lla ongelma. Siellä voisi tuolla kehityskäyrällä olla myös Janhunen, Heljanko, Vitali, Myllylä ja Kukka ja ainakin tällä hetkellä musta näyttää siltä, että olisi hienoa jos noin monta omaa kasvattia voi pitää, mutta ei varmaan voi. Toivottavasti nyt Heljanko, Myllylä ja Kukka ainakin saa näytönpaikan. Se on myös mielenkiintoista, että siellä on kaikki rightin hyökkääjiä, paitsi Janhunen.
Miten sä näit Teräväisen suorituksen? Tilastoissa näyttää hyvältä, mutta mun mielestä noi syöttöpisteet (pl. läpiajo) oli sellaisia, että ne olisi voineet "sattua" kenelle vain. Mä näen hänet edelleen jotenkin arkana ja tylsänä pelaajana ja jostain syystä huomaan sen arkuuden ennen kun huomaan kenestä on kyse. Mun mielestä Teräväisen pelistä myös paistaa tietynlainen laiskuus, vai onko se sitten sitä taituruutta, jota en erota.