HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit

  • 7 194 100
  • 30 514

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Propagandaministeri Linnavalli oli ilmeisesti jossain Facebookissa kommentoinut, että ensi viikolla ”tapahtuu”. Tässä on siis hyvä aika jumpata F5-sormea ja kerätä risuja Salmelaisen roviota varten.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan riippuu siitä pelaako MM-kisoissa meidän tulevia pelaajia ja saako heitä heti haastateltaviksi. Suomalaisten pelaajien kohdalla varmaan seura haluaa heti saada sen hyödyn, että mediat tekee haastattelun tähtihankkinasta. Sillähän se näkyvyys ja innostus taataan.

Eikös IFK:n joukkue julkaistu vuonna 2019 kisojen aikana (tai jo ennen niitä)? Salliselta ei saatu muistaakseni turnauksen aikana yhtään haastattelua IFK:n pelaajana, mutta poseerasi kumminkin IFK:n nettisivuille otetussa kuvassa Tyrväisen ja Keken kanssa meidän pelaajana finaalin jälkeen kultamitalit kaulassa. Kuvateksti oli tyyliin ”meidän kundeilta terveisiä”, tai jotain vastaavaa.

Ei siis pitäisi ainakaan teoriassa olla noiden kisojen ajankohdalla mitään merkitystä. Monesti on tiedetty Raantojen ym. sopimuksista jo kisojen aikana, vaikka ruudussa lukisikin Assat Pori.

Toki näin korona-aikana tilanne voi olla eri tuon suhteen, jos seurat tosiaan haluavat esimerkiksi julkistustilaisuuksilla täyden medianäkyvyyden ensi kauden joukkueilleen.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Ykkösmaalivahti siis vaihtuu ensi kaudelle, mutta oletettavasti/toivottavasti Halonen jatkaa kakkosmaalivahtina. Jos ykköskassari täytyisi valita Garteigin ja Christian Heljangon välillä, kumman valitsisitte? Itse toivottaisin kyllä mielelläni Heljangon takaisin kotiin.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Garteig sieltä todennäköisesti on tulossa. Heljanko jatkanee Tapparassa. Kummatkin kelpaa, enemmän kyllä olen Garteigia kannalla, kokeneempi kuin Heljanko.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä itse ihan ymmärrä tätä. Sen ymmärrän, että Tuohimaa halutaan vaihtaa, koska käytännössä oli noin 90% torjuja ja HIFK halunnee niin sanotusti 1. korin veskarin. Jotenkin tuntuu, että nyt vaihdetaan vaihtamisen ilosta toiseen samantasoiseen maalivahtiin, jos Garteig tulee tilalle. Sehän hänen perustasonsa on ollut. Tapparassa torjui toki paremmin, mutta se on piikki uralla. Toki maalivahtia pitää arvioida muillakin, kuin tilastoilla, mutta jotenkin Parris Duffus tai Tom Draper tästä tulee mieleen. Toivotaan että joku tietää enemmän, kuin me.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
En kyllä itse ihan ymmärrä tätä. Sen ymmärrän, että Tuohimaa halutaan vaihtaa, koska käytännössä oli noin 90% torjuja ja HIFK halunnee niin sanotusti 1. korin veskarin. Jotenkin tuntuu, että nyt vaihdetaan vaihtamisen ilosta toiseen samantasoiseen maalivahtiin, jos Garteig tulee tilalle. Sehän hänen perustasonsa on ollut. Tapparassa torjui toki paremmin, mutta se on piikki uralla. Toki maalivahtia pitää arvioida muillakin, kuin tilastoilla, mutta jotenkin Parris Duffus tai Tom Draper tästä tulee mieleen. Toivotaan että joku tietää enemmän, kuin me.

Olettaisin, että MV-diilit on niin tärkeitä, että ne on tehty syksyllä. Jos Garteigilla on ollut silloin hyvät pelit menossa ja Tuohimaalla taas ei ollut silloin kova draivi...

Itse veikkaan, että Halonen ottaa kauden aikana 1.maalivahdin paikan jos jatkaa kehittymistään.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Garteigia statsit viime kaudelta ovat paremmat kuin Tuohimaalla, DEL ei 90,6 ja pleijareissa 91,7. Garteig on kehittynyt maalivahtina Euroopassa pelatessaan. Nykytasollaan on lähtökohtaisesti hyvä ykkösmaalivahti SM-liigaan. Halonen ei ole vielä valmis ykkösmaalivahdiksi ja täytyy muistaa että Roope Taponen on myös HIFK:n organisaatiossa, Taposta pidän Halosta lahjakkkaampana maalivahtina.
 

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos sieltä nyt Garteig on tulossa, niin eiköhän mielipidettä Garteigista maalivahtina ole kysytty Doug Sheddeniltä, ERC Ingolstadtin päävalmentajalta. Ingolstadtissa Garteig viime kaudella juuri pelasi.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Eräässä podcastissa oli Janne Vuorinen vieraana. Työskentelee Jokereille, mutta myös NHL Central Scouttingille ja mitä palkoista jäi mieleen niin ei liikaa voi haukkua jos pelaajat ei ennakolta vastaa odotuksia. Oletuksia on kaikilla, mutta 10 vuodessa on tilanne muuttunu.

En usko että paskaa ois jauhanu siitä mitää euroopassa voi tienata. Kyllähän pitää odottaa että joukkueessa työntekijällä nuo on tiedossa. Syksyllä näkee mutta aika pitkän siiman annan HIFK:in hankinnoille jos puhutaan kärjestä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ymmärtääkseni liigassa on kaksi seuraa, joiden omistajat on valmiita ottamaan kauden tappioita niskoilleen: Tappara ja Lukko. En tiedä onko TPSllä nykyään sama tilanne.

Rautakorpi jo kerkesi aiemmin kaudella haastattelussa ilmoittamaan, että omistajat ovat sitoutuneet ottamaan koronavuoden tappiot kontolleen. Onkohan Lukolla tänäkin vuonna syvät taskut? Tuo oli edellisin artikkeli, jonka aiheesta löysin

Jos näin ja muut joukkueet joutuvat tekemään isoja sopeutustoimia ja kasaamaan joukkueen säästöliekillä, niin luo se kyllä väistämättä ison eron materiaalin suhteen Tapparan ja Lukon eduksi

 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olettaisin, että MV-diilit on niin tärkeitä, että ne on tehty syksyllä. Jos Garteigilla on ollut silloin hyvät pelit menossa ja Tuohimaalla taas ei ollut silloin kova draivi...

Itse veikkaan, että Halonen ottaa kauden aikana 1.maalivahdin paikan jos jatkaa kehittymistään.

Ensimmäinen oletus, että veskarit ovat tärkeitä, on oikein. Mutta jos HIFK on tehnyt sopimuksen Garteigin kanssa jo syksyllä, kyseenalaistan koko valmennuksen ja urheilujohdon ammattitaidon, koska DELin pelitkin ovat alkaneet vasta joulukuun 2020 lopussa. Ingolstadtin ensimmäinen peli oli tarkalleen ottaen 20.12.2020.

Itse epäilen, että tässä on käynyt niin, että Tuohimaa on saanut pidemmän, arvokkaamman tai ylipäätään tehnyt sopimuksen aiemmin jonkun muun seuran kanssa, kun HIFK on venyttänyt ratkaisua. Tämä kausi on niin erikoinen, että valtaosa sopimuksista on tehty huomattavasti normaalia myöhemmin ja siinä on voinut sitten joku seura päästä iskemään ohi toisen seuran ehkä hieman puskistakin. Ei siihen tarvitse mitään draamaa liittyä, mutta on selvää, että pelaajatkin haluavat selvyyden mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun tilanne markkinoilla on mitä on.

Garteig ei innosta mua yhtään. Mun mielestäni HIFK:n pitäisi lähteä suomalaisella veskarilla, kun täällä kerran hyviä veskareita riittää. Tai jos ulkomaalaiseen veskariin päädytään, hänen pitäisi sitten olla joku veretseisauttava ja nimekäs vahti. Garteig ei tähän lokeroon istu ollenkaan. Varmasti hyvä maalivahti, mutta onko riittävän hyvä? Pitäisi olla aivan erinomainen.

Mä olisin melkein rohkeasti lähtenyt Halonen-Taponen kaksikolla ja etsinyt sitten kauden aikana jonkun korvaajan, jos tämä kaksikko ei toimi. Vaikea kyllä kuvitella, ettei toimisi, sillä sekä Halonen että Taponen ovat hyviä ja nuoria veskoja. Jos luottoa ei omasta jengistä tule, kummankin kannattaa oikeasti alkaa etsiä paikkaa muualta, sillä kummallakin on eväät olla hyviä ykkösveskareita tämän päivän Liigassa. HIFK:lla on mv-valmennus hyvällä mallilla ja mainioita nuoria. Jos omiin ei oikeasti luoteta ja annaeta vastuuta, on ihan sama, mitä korulauseissa sanotaan.
 
J

Just-Ice-Hockey

Pitää muistaa myös se Carteigin tasoa pohtiessa, että vaikka se ei olekaan enää mikään junnu, niin voi silti kehittyä ja HIFK:ssa on erittäin hyvä maalivahtivalmennus, kiitos Lundellin.

Minusta Lundell on profiloitunut nimenomaan nuorten maalivahtien koulijana. Aika ohuet ovat näytöt kokeneempien kassareiden kanssa. Thiessen, Lundström, Bäckström, Engren ja Tuohimaa. Siinä ne kokeneet veskarit, joita Lundell on IFK:ssa valmentanut. Enpä minä tuosta listasta mitään varsinaista Jackpotia löydä.

Mitä enemmän tätä Garteig huhua suussani maistelen, sitä pahemmalta se maistuu. IFK:lla on ollut jonkinasteinen maalivahtiongelma, tai ainakaan maalivahdit eivät ole olleet liigan kärkikastia, koko Salmelaisen ajan. Minusta IFK:lla pitäisi olla lähtökohtaisesti top 3 maalivahti ensi kauteen lähdettäessä, enkä ole lainkaan vakuuttunut, että Garteig sitä olisi. Tietysti tässä on vielä sellainen pieni asia kuin ensi kauden maalivahdin nimi, kuka lie sieltä tulee.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Ensimmäinen oletus, että veskarit ovat tärkeitä, on oikein. Mutta jos HIFK on tehnyt sopimuksen Garteigin kanssa jo syksyllä, kyseenalaistan koko valmennuksen ja urheilujohdon ammattitaidon, koska DELin pelitkin ovat alkaneet vasta joulukuun 2020 lopussa. Ingolstadtin ensimmäinen peli oli tarkalleen ottaen 20.12.2020.

Itse epäilen, että tässä on käynyt niin, että Tuohimaa on saanut pidemmän, arvokkaamman tai ylipäätään tehnyt sopimuksen aiemmin jonkun muun seuran kanssa, kun HIFK on venyttänyt ratkaisua. Tämä kausi on niin erikoinen, että valtaosa sopimuksista on tehty huomattavasti normaalia myöhemmin ja siinä on voinut sitten joku seura päästä iskemään ohi toisen seuran ehkä hieman puskistakin. Ei siihen tarvitse mitään draamaa liittyä, mutta on selvää, että pelaajatkin haluavat selvyyden mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun tilanne markkinoilla on mitä on.

Garteig ei innosta mua yhtään. Mun mielestäni HIFK:n pitäisi lähteä suomalaisella veskarilla, kun täällä kerran hyviä veskareita riittää. Tai jos ulkomaalaiseen veskariin päädytään, hänen pitäisi sitten olla joku veretseisauttava ja nimekäs vahti. Garteig ei tähän lokeroon istu ollenkaan. Varmasti hyvä maalivahti, mutta onko riittävän hyvä? Pitäisi olla aivan erinomainen.

Mä olisin melkein rohkeasti lähtenyt Halonen-Taponen kaksikolla ja etsinyt sitten kauden aikana jonkun korvaajan, jos tämä kaksikko ei toimi. Vaikea kyllä kuvitella, ettei toimisi, sillä sekä Halonen että Taponen ovat hyviä ja nuoria veskoja. Jos luottoa ei omasta jengistä tule, kummankin kannattaa oikeasti alkaa etsiä paikkaa muualta, sillä kummallakin on eväät olla hyviä ykkösveskareita tämän päivän Liigassa. HIFK:lla on mv-valmennus hyvällä mallilla ja mainioita nuoria. Jos omiin ei oikeasti luoteta ja annaeta vastuuta, on ihan sama, mitä korulauseissa sanotaan.
Meinasin just kirjoittaa lähestulkoon saman tekstin. Kiitti ku säästit vaivaa!

Garteig on ikäänkuin paluu Engren-aikoihin: epäortodoksinen pikku sätkijä. Voi onnistua, mutta ei todellakaan ole mikään satavarma kortti. Jos tänne ei lähtökohtaisesti Tuohimaa kelvannut, niin "ylipelaamis"-kommenteissa tullaan tekemään varmasti joku maailman ennätys.

Edit. Katsoin parit klipit ja epä tuo niin pieneltä näytä mitä muistin. Ei myöskään ole pahemmin vastassa, eli aika perse verkossa ja rauhallinen tyyli.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestäni veskareiden torjunta% on myös turha tuijottaa, jos ei ole kokonaiskuvaa siitä, miten ottelut ovat kentällä menneet. Jos veskari saa 13 torjuntaa ja vastustaja tekee kaksi maalia huolimatta siitä, että peli on koko ajan toisessa päässä ja oma veskari pitää itseään lämpimänä ajatuksen voimalla, tilanne on maalivahdille surkea. Vastaava tilanne kenttäpelaajien osalta voisi olla se, että vetää kolme vaihtoa erässä viiden minuutin välein ja lopulta saa kenkää, kun kauden lopussa pisteet olivat 3+5, mutta palkkaa oli kuitenkin maksettu 200k€. Fränällä oli ajoittain pelissään ongelmia, mutta ne saatiin korjattua. Aivan riittävä maalivahti HIFK:lle, sen näytti pudotuspelitkin. Piti ajoittain joukkuetta pystyssä, kuten kuuluukin.

Näissä vähän vanhemmissa pelaajissa on sekin haaste, että ottaa aikansa ennen kuin oppii pelaajan tuntemaan ja luottamus syntyy. Lisäksi mitä nimekkäämpi veskari, sitä enemmän hänellä on kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei toimi. Kynnys korjata omaa toimintaa on huomattavasti korkeampi kuin nuorella ja kyllä siihen vaikuttaa varmasti myös ulkopuoliset paineetkin. Jannella on hyvä track record nimenomaan nuorten kasvattamisessa ja Nippe ja Taponen ovat tuttuja kundeja muutenkin. Miksi jättää tämä hyödyntämättä ja ostaa ulkomailta joku arpa ja samalla nakertaa omien junnuveskareiden luottamusta siihen, että näyttöpaikka omassa seurassa on mahdollinen? Se on myös taloudellisesti typerää, koska NHL:n iskiessä väliin, rahaa annetaan kilpailijoille. Se on tietysti selvää, että jos erinomaisia pelaajia on paljon, kaikkia ei voida aina pitää, mutta tässä HIFK:n nykyisessä veskaritilanteessa tilanne ei mielestäni ole tällainen. Jos Taponen ei saa Liigassa näyttöpaikkaa, tämän kauden lainapalkka Espoossakin on heitetty taivaan tuuliin. Ei lainkaan järkevää ja pitkänäköistä toimintaa. Ja jos Halosta meinataan peluuttaa vain kakkosena, on lähes varmaa, että hän ei ole tyytyväinen rooliinsa ja alkaa etsiä muita ratkaisuja ja sanoo heipat. Mikä hyöty tästä on ollut?

Itse toivoisin, että sieltä olisi vielä joku yllätys tulossa ensi kauden jengiin...
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Garteigia statsit viime kaudelta ovat paremmat kuin Tuohimaalla, DEL ei 90,6 ja pleijareissa 91,7. Garteig on kehittynyt maalivahtina Euroopassa pelatessaan. Nykytasollaan on lähtökohtaisesti hyvä ykkösmaalivahti SM-liigaan. Halonen ei ole vielä valmis ykkösmaalivahdiksi ja täytyy muistaa että Roope Taponen on myös HIFK:n organisaatiossa, Taposta pidän Halosta lahjakkkaampana maalivahtina.
Minä jopa lähtisin Halosella ja Taposella.
Onhan noissa finaalijoukkueissakin paljon nuoria, joiden on annettu kehittyä runkosarjan aikana. Olkoonkin, että kaksi nuorta veskaria on pieni riski, mutta kauden aikana on ennenkin hankittu kokeneita molareita.
 

k0mpat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä jopa lähtisin Halosella ja Taposella.
Onhan noissa finaalijoukkueissakin paljon nuoria, joiden on annettu kehittyä runkosarjan aikana. Olkoonkin, että kaksi nuorta veskaria on pieni riski, mutta kauden aikana on ennenkin hankittu kokeneita molareita.
Mulle kelpaisi kans tämä kaksikko. Mikäli ei riitä, niin tämän tontin voi täyttää helpommin kesken kauden kuin esim. ykkös senan tai ykkös puolustajan. Toimikoon esimerkkinä vaikka parhaillaan finaaleja pelaava Rämö.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Minä jopa lähtisin Halosella ja Taposella.
Onhan noissa finaalijoukkueissakin paljon nuoria, joiden on annettu kehittyä runkosarjan aikana. Olkoonkin, että kaksi nuorta veskaria on pieni riski, mutta kauden aikana on ennenkin hankittu kokeneita molareita.

Mitä enemmän mietin, niin tämä olisi ollut sekä kustannustehokas että varmaan paras ratkaisu. Halonen kaipaa tasaisuutta, mutta sitä saa pelaamalla. Parhaimmillaan Nipen torjuntaprosentti oli n. 92% ja voitti pelejä joukkueelle.

Taponen taas kaipaa sen 10-15 peliä liigaa ensi kaudella. Ja jos ei sitä täältä saa niin eiköhän sopimus pureta ja taas yksi lupaava veskari siirtyy muualle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Erikoinen muuvi jos Halonen - Taponen kaksikon eteen tuodaan ulkkariveskari? Itse olisin antanut Jannelle tehtävän noiden kahden edelleen kasvattamiseksi... Tai noh, olisin väkisin pitänyt Fränän (mutta hänhän ei ole ”mitat täyttävä Liigaveskari”, joten se siitä).
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Eikö Tapsa Taponen voisi mennä lainalle johonkin Liiga joukkueeseen kuten Halonenkin meni yhdeksi kaudeksi ja sitten kausi 22-23 mentäisiin Halonen - Taponen kaksikolla? Kaudelle 23-24 varmaan saadaan jo Kolleista veskari edustukseen. En hätäilisi Taposen kanssa vaikka ilmeisesti hyvän kauden Mestiksessä pelasikin.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Tähän alkuun kirjoittajan @BOL pitkistä viesteistä pari oleellista lausetta joihin on helppo yhtyä:

Garteig ei innosta mua yhtään. Mun mielestäni HIFK:n pitäisi lähteä suomalaisella veskarilla, kun täällä kerran hyviä veskareita riittää. Tai jos ulkomaalaiseen veskariin päädytään, hänen pitäisi sitten olla joku veretseisauttava ja nimekäs vahti. Garteig ei tähän lokeroon istu ollenkaan. Varmasti hyvä maalivahti, mutta onko riittävän hyvä? Pitäisi olla aivan erinomainen.

Mä olisin melkein rohkeasti lähtenyt Halonen-Taponen kaksikolla ja etsinyt sitten kauden aikana jonkun korvaajan, jos tämä kaksikko ei toimi. ...kummallakin on eväät olla hyviä ykkösveskareita tämän päivän Liigassa. HIFK:lla on mv-valmennus hyvällä mallilla ja mainioita nuoria.

Jannella on hyvä track record nimenomaan nuorten kasvattamisessa ja Nippe ja Taponen ovat tuttuja kundeja muutenkin. Miksi jättää tämä hyödyntämättä ja ostaa ulkomailta joku arpa ja samalla nakertaa omien junnuveskareiden luottamusta siihen, että näyttöpaikka omassa seurassa on mahdollinen? Se on myös taloudellisesti typerää, koska NHL:n iskiessä väliin, rahaa annetaan kilpailijoille.

Itse toivoisin, että sieltä olisi vielä joku yllätys tulossa ensi kauden jengiin...

Ilman muuta tämä Garteig särähti heti alkuunsakin korvaan, en todellakaan halua Halosen ja Taposen edelle tällaista villiä korttia. Saattaa hyvinkin tämä nuori kaksikko riittää Lunkan opeissa, Janne tietää varmasti itse paremmin riittääkö vai ei. Jos ei, en kuitenkaan näkisi huonona ratkaisuna mennä Halosella ja Heljangolla tämä seuraava kausi ja lainata Taponen kaudeksi esim. Jukureihin, SaiPaan, HPKerhoon, JYPiin tai Kouvolaan.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö Tapsa Taponen voisi mennä lainalle johonkin Liiga joukkueeseen kuten Halonenkin meni yhdeksi kaudeksi ja sitten kausi 22-23 mentäisiin Halonen - Taponen kaksikolla? Kaudelle 23-24 varmaan saadaan jo Kolleista veskari edustukseen. En hätäilisi Taposen kanssa vaikka ilmeisesti hyvän kauden Mestiksessä pelasikin.

Voi olla, että jos Halonen jatkaa selkeänä kakkosena pelaa siinä kymmenisen peliä, niin voi olla, että joku muu suunta sen jälkeen houkuttelee enemmän. Ja kun sopimus näkyy olevan vain tämän kauden loppuun, niin voi olla, että jo ensi kaudeksi joku muu kuvio houkuttelee enemmän kuin toimiminen jonkun garteigin kakkosena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös