Tätä mä kyllä vähän epäilen. Ajatteletko Tobbarin olevan tyytyväinen tän hetken rosteriin, jos hän vertaa sitä vaikka Kärppien, Tapparan tai Ilveksen, eli pahimpien kilpailijoiden vastaaviin?
Siis meinaat, ettei HIFK:ssa osata laskea ja tehdä minkäänlaisia riskiarvioita? Itse olen ihan tyytyväinen meidän joukkueeseen, jos se on rakennettu niillä spekseillä kuin Salmelainen on kertonut. Jos näin, voin hyvin kuvitella Salmelaisenkin olevan. Tällöin nimittäin yksittäisillä nimillä ei ole niin suurta merkitystä, kun kokonaisuudella. HIFK haluaa menestyvän
joukkueen, ei välttämättä yksittäisiä kovia pelaajia. Eikä meidänkään jengi mikään nimetön kärjen osalta ole, vaikka monista se siltä tuntuukin.
Mä en aidosti ymmärrä sitä, että jotkut kyseenalaistavat Salmelaisen ja Peltosen tietoisuuden omasta joukkueestaan. Siis, että heille nyt tulisi jotenkin yllätyksenä, keitä joukkueessa pelaa? HIFK:n ei ole ollut mikään
pakko tehdä sopimuksia yhdenkään joukkueessa pelaavan pelaajan kanssa, vaan se on
halunnut tehdä. On totta, että talous sanelee paljon, mutta edelleen uskon, että HIFK on valinnut ihan syystä joukkueeseen ne pelaajat, joiden kanssa sopimukset on tehty. Olisi nimittäin ollut vaihtoehtokin: jäädä odottamaan, mitä markkinoilta löytyy. Luullaanko täällä oikeasti oltavan niin paljon fiksumpia kuin S&P, että he eivät ymmärrä, miten markkinat toimivat? Taas tämä kuulostaa heidän sokealta puolustelultaan, mutten oikein keksi, miten muuten näitä voisi kommentoida.
Salmelainen ja Peltonen eivät voi tuijottaa liikaa muiden joukkueisiin, vaan heidän pitää tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka edesauttavat sitä omaa valittua strategiaa. Kilpavarustelu nimien perusteella on ihan loppumaton suo, eikä useinkaan johda mihinkään hyvään, jos se on ainoa määräävä tekijä. Se oma joukkue pitää rakentaa ihan muiden syiden kuin pelkän nimilistan varaan. Luulisi oikeasti meillä ymmärrettävän tämä asia paremmin kuin hyvin, kun se menestys on kiertänyt meidät varsin kaukaa. Mutta näköjään ei ymmärretä. Kaikilla on aina kaikki paremmin kuin meillä.
Jos HIFK olisi halunnut hankkia nimekkään ykkösveskarin ulkopuolelta, se olisi sellaisen hankkinut. Todennäköisesti tällöin joku muu pelaaja olisi vaihtunut astetta halvempaan pelaajaan, mutta kyllä ne rahat olisi siihen veskariin käytetty. Nyt
ei näköjään
haluttu. Sen sijaan haluttiin näköjään katsoa, mihin omista nuorista veskareista ihan oikeasti on. Veskareiden keskinäinen kilpailutilanne on hyvä ja kummallakin on realistiset mahdollisuudet saada ykkösveskarin paikka itselleen. Sen merkitystä ei voi väheksyä. Ainoa keino antaa muillekin omille junnuille peliaikaa on olla hankkimatta reservipelaajia jokaiselle nimimiehelle. Ainoa keino pitää pelaaja tyytyväisenä, on antaa peliaikaa ja reilu näyttöpaikka. Ainoa keino, millä saadaan junnut breikkaamaan meillä, on antaa peliaikaa ja mahdollisuus. Ainoa keino saada junnuista koulittua pelimiehiä, on antaa heille vastuuta. Osa vastaa huutoon, osa ei, mutta ilman näyttöpaikkaa emme saa ikinä tietää, miten olisi käynyt. Ainoa keino tehdä HIFK:sta edes hitusen enemmän nuoria pelaajia kiinnostava seura, on näyttää, että meillä toteutetaan sitä strategiaa, mistä puhutaan. Jos HIFK ei nyt näille junnuille näe käyttöä, minkälaista ainesta tänne jatkossa tulee? Taloudellisesti tiukkoina aikoina valittu strategia on minun mielestäni ainoa oikea.
Ja niiden junnujen kanssa operoimiseen tarvitaan tietynlaisia tyyppejä. Ihmisiä, jotka ovat rautaisia ammattilaisia. Ihmisiä, jotka ovat kokeneet nousuja ja laskuja. Ihmisiä, jotka sietävät epämukavuusalueella olemista ja joiden pää kestää kilpailutilanteen. Ihmisiä, jotka haluavat olla nuorille esimerkkeinä. Nämä tekijät eivät oikeasti ole ammattilaisurheilussa mitään itsestäänselvyyksiä. Kun hankitaan ulkopuolelta joku pelaaja, hänen todellinen minänsä paljastuu vasta ajan kanssa ja omien kokemusten kautta. Tietoa on varmasti saatavilla, mutta mitään faktaa siitä, miten homma meillä toimii, tässä ympäristössä, ei ole saatavilla. Nähdäkseni HIFK toteuttaa nyt pidemmän ajan strategiaa ja sen tulokset nähdään vasta myöhemmin. Mutta jostain pitää aloittaa.
Mä tavallaan ymmärrän sen ihan hyvin, että faneilla on paljon kysymysmerkkejä joukkueen suhteen ja että he kyseenalaistavat ensi kauden joukkueen menestysmismahdollisuudet. Se on fanin oikeus. Mutta sitä mä en mitenkään ymmärrä, että fani ei oikeasti ymmärrä, että joukkueen kasanneet tahot voisivat itse olla tyytyväisiä siihen joukkueeseen, joka on kasattu ja että he jotenkin kyseenalaistaisivat tässä vaiheessa joukkueen pelaajien osaamisen. Mikään joukkue ei varmaan koskaan ole valmennuksen mielestä täydellinen, koska yhdelläkään maailman joukkueella ei ole mahdollisuutta hankkia oman pelipaikkansa kaikkia parhaita pelaajia. Toki "paras" on myös subjektiivinen näkemys. Mutta, että Tobias Salmelainen miettisi hetkeäkään, että hänen joukkueensa on paska, eikä se voisi menestyä? En usko sellaiseen sekuntiakaan.
Katsoin myös Ilveksen kokoonpanon. Yhtään väheksymättä heidän pelaajiensa osaamista ja kaikella kunnioituksella: ei pelota pätkän vertaa. Katsoin Tapparan jengin. Samat sanat. Katsoin Kärppien jengin. Kovia nimiä sielläkin. Kärki on kova. Mutta mitenkäs sitten se muu joukkue? En mä yöuniani etukäteen menetä yhdenkään muun jengin takia, koska ne parhaat eivät ole mitään connormcdavideja tai sidenycrosbeja. Eivätkä voi olla koko ajan kentällä. HIFK:lla on kokonaisuutena pullat ihan hyvin uunissa, vaikka kysymysmerkkejä onkin.