Yleisesti olen sitä mieltä, että yhden kauden tilastoihin tuijottaminen on tylsää ja aika heikkoa scouttaamistakin. Varsinkin, jos ei ole nähnyt pelejä. Veskareiden osalta nyt on muutenkin liikkuvia osia melko paljon, lähtien nyt ihan joukkueen pelitaktiikasta (pelaako puolustusvoittoisesti 2-1 vai iloisesti voittaen pelit 6-4), aina siihen, paljonko on pelejä alla ja ketä vastaan, että ei pelkistä tilastoista välttämättä saa mitään muuta kuin numeraalista tietoa kaudesta. Lisäksi eri sarjoissa on paljonkin eroja. Mutta, jos jollakin tavalla vaikka nyt juuri Tuohimaata ja Ortiota pitäisi verrata, niin paras tapa lienee juurikin viime kausi, kun pelasivat samassa sarjassa.
Ja kun tilastoita nyt tuijotellaan, niin jos Tuohimaa ei missään nimessä käy, miksi Ortio käy aivan ehdottomasti? Tilastoissahan erot ovat aivan marginaaliset, kuten jo aiemmin olen kirjoittanut. Toisella parempi torjunta%, toisella vähemmän päästettyjä maaleja. Tilanne siis 1-1. Se yksi 10 kauden takainen kausi ja siitä jääneet hyvät fiilikset eivät voi kaikkea selittää. 10 kautta pois Liigasta ja sen pelityylistä on myös pitkä aika. Toki on pelannut kovemmissa sarjoissa kuin Tuohimaa pl. tämä kausi, mutta paljonko se nyt on ennenkään meitä lohduttanut, että on pärjännyt vaikkapa AHL:ssä ihan perkeleen hienosti?
Enkä itse missään nimessä kyseenalaista Ortion taitoja, haluaisin vain tietää, miksi juuri hän olisi ehdottomasti suuremmalla todennäköisyydellä parempi maalivahti HIFK:lle kuin Frans Tuohimaa? Maajoukkueeseen liittyvät valinnat ovat vain yksi sivujuonne, ei tietenkään mikään automaattinen valintaperuste. Mutta kai se Tuohimaan osalta kuitenkin jonkinlainen todiste taidoista on? Kai se Ortiokin olisi käytettävissä ollut edes joskus vuoden 2019 jälkeen? Salaliitto? HIFK-taustaisia suositaan maajoukkueessa aina?