Jos naapurista jotain pelaajia tulee, itse uskon, että heidän ensisijaisena tavoitteenaan on pelata vuosi meillä ja siirtyä sitten takaisin Jokereihin. Jos narrien tie siis Liigaan käy. Kuten uskon käyvän. Jokereiden pelaajilla on ollut KHL-sopimukset, jotka tietysti purkautuvat, kun Jokerit ei siinä liigassa enää jatka ja näin ollen heillä on oikeus etsiä uudet seurat. Jokerit eivät kuitenkaan kykene ensi vuonna maksamaan käytännössä kenenkään pelaajan palkkoja, kun mitään junnujen ulkopuolista toimintaakaan ei ole.
Itse en ottaisi yhtäkään pelaajaa naapurista vain yhden vuoden sopimuksella, vaikka kovia pelimiehiä olisivatkin. Ja vaikka kaikki varmasti ammattimiehiä ovatkin ja pelaisivat uudelle jengille täysillä, kyllä siitä liian palkkasoturihaju jäisi. Eikä se ole ihan helppo paikka pelaajillekaan, koska tuskin olisin ainoa, joka heistä näin ajattelee ja sen todennäköisesti myös pelaajat itse tiedostavat. Mikä taas lisää paineita. En halua, että HIFK on kenellekään mikään pelituntuman ylläpitopaikka matkalla seuraavaan seuraan, pl. NHL:ään liittyvät tilanteet.
Itselleni kelpaisi maaliin myös Frans Tuohimaa. Jostain kumman syystä täällä jengi aliarvostaa häntä, vaikka pelasi hyvän kauden KHL:ssä ja on kuitenkin maajoukkueessakin mukana. Eikä edes millään "niilohalos-statuksella", että tulee vähän haistelemaan tunnelmia, mutta peliaikaa ei tipu. Pitää muistaa sekin, että maajoukkueessa peliajasta taistelee oikeasti huippuveskarit, joista kaikki muut kyllä kelpaisi meillekin. Se, että Fränä ei ollut mikään messias HIFK:ssa, ei mun nähdäkseni johdu yksinomaan hänestä itsestään, vaan ennemminkin HIFK:n pelisysteemistä ja siitä, että torjuntoja on tullut keskimäärin alle 20/peli jo useamman kauden ajan.
Jos tänne halutaan veskariksi joku "satavarma onnistuja", pitäisi hankkia sellainen veskari, joka on jo pelannut n. 92%:n statseilla pienillä torjuntamäärillä (alle 20 torjuntaa/o) ja noin 60%:n torjuntavastuulla. Se kertoisi todennäköisesti enemmän kuin se, että veskari on pitänyt omaa jengiä pystyssä kiekkosateessa illasta toiseen ja pelannut 90% matseista. Toki, jos HIFK muuttaa pelisysteemejään enemmän siihen suuntaan, että myös veskareille annetaan enemmän vetoja torjuttavaksi, tilanne muuttuu olennaisesti. Ja pelimääräosuudet vedin nyt hatusta, mutta uskon, että HIFK haluaa ihan oikeasti katsoa Halosen tason loppuun asti. Muutenhan hänen kanssaan tehdyt suunnitelmat ja duunit menisivät vähän hukkaan ja hyöty valuisi jonnekin muualle. Itse kuitenkin näen Halosessakin potentiaalia Liigan huippuveskariksi ja kyllä mä haluaisin rehellisesti nähdä, onko hänestä solidiksi ykkösveskariksi meillä vai eikö ole. Se tietysti vaatii pientä riskinottoa, joka voi tulla kalliiksi, jos Halosesta ei siihen olekaan. Ja jos Haloselle halutaan oikeasti antaa peliaikaa ja vastuuta, se vaatii myös maalivahtiparilta "joustamista" omasta peliajasta ja pelimääristä, varsinkin, jos on ykköskorin nimekäs veskari. Ei ole ihan helppoa tämän asian kanssa painiminen, jos ajatellaan pidemmällä aikavälillä kuin vain yhden kauden mittaisena periodina. Itse olisin enemmän kuin mielissäni, jos Halosesta saataisiin meille monivuotinen, itsestäänselvä ykkösveskari, mutta vielä siihen on matkaa.