IFKlla on nyt ollut Lankisen jälkeen helvetin pitkä putki täydellisiä arpoja ja keskitason maalivahteja. En ymmärrä miksi tässä yhtälössä otettaisiin edes pienintäkään riskiä seuraavan ykkösmaalivahdin kanssa? IFKn resursseilla pitäisi olla mahdollista tuoda tänne Liigan TOP3-maalivahti ja vielä sellainen, josta tietää sen jo etukäteen. Kyllä, kaikissa on omat riskinsä, mutta helvetin paljon isommat riskit ovat jonkun ”Murmelin” kanssa kontra ”Rubin”. Tämän rekrytoinnin kanssa ei sovi nyt yhtään pelleillä ja sen toivottavasti tiedostaa myös Pesonen.
Maalivahdissa on aina riskinsä. Kukapa olisi uskonut, että Olkinuora floppasi Pelicansissa, meillä on käynyt epäonnistumassa iso kasa nimiveskareita, kuten Tuohimaa, Bäckström, Noronen... Ja jopa se kaikkein kovin eli Vokoun. Nyt Heljangolla oli vaikeaa Ruotsissa vaikka olisi voinut kuvitella hänen onnistuvan siellä.
Jotenkin itse olen aina ollut sitä mieltä Heljangosta, että hän ei ihan niin kovan luokan veskari ole mitä se menestys Tapparassa ja keväät ovat olleet ja voin siis tässä olla ihan väärässä. Tapparan tiiviin puolustuksen ja organisoidun pelitavan kanssa oli hyvä kasvaa ja hän saavutti siellä sellaisen aseman, jossa oli hyvät lähtökohdat onnistua. Uudessa paikassa on aina omat haasteensa ja pelitavallisesti hapuileva HIFK on ollut veskareille myrkkyä.
Toki sitä riskiä voi pienentää sillä, että hankkii laatua. Silti nyt aletaan puhua 400k luokan palkoista. Liigan huippupalkathan ovat tippuneet viime vuosina ja huippuvuosinakaan ei koskaan maksettu kelleen tuollaisia palkkoja ja yleensä kenttäpelaajat ovat ne suurimmat tilit saaneet. Maalivahtia etsiessä olisi ihan Bäckström ja Tuohimaa tapaukset muistaen tärkeää hankkia veskari, jolla kenties ne prime-vuodet olisivat vielä edessä tai käynnissä. Ne joille ne ovat edessäpäin, niin yleensä ei tarvitse ihan niin paljoa maksaa, mutta voivat olla jopa parempia.
Itse jos alan miettimään, että kenelle maalivahdille olisin valmis maksamaan 400k. Hänen pitäisi olla vielä parempikuin Rubin tai Heljanko, että saataisiin siitä kilpailuetua. Ei minulle tule mieleen, kuin Ville Husso.... Larmi kaukana perässä. Kukaan muu noista ehdotetuista nimistä ei pääse edes lähelle näitä laareja.