Mainos

HIFK kaudella 2025–2026

• 129 183
  • 793

F#21

Jäsen
Mä en nyt ymmärrä tuota Salmisen hypeä täällä. Yksi hyvä kausi Jukureissa, jossa Jokinen sai koko joukkueen pelaamaan tasoaan paremmin. Sen jälkeen pari tilastollisesti heikkoa kautta farmissa. Tämä kausi ei mielestäni ole mikään ihmeellinen ja kun peliä nähnyt, niin ei ole säväyttänyt mua.

Varmempi kortti tarvitaan. Kuka ja mistä, sitä mä en osaa sanoa vaan Pesonen sekä kumppanit saavat tehdä töitä palkkansa eteen.

isokynä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On.

Oskari Salminen.

Metsolaa paremmin on tällä kaudella pelannut liki jokainen ykkösveskari liigassa. Oikeasti yli 200 kiloa sammuneesta tähdestä maalivahdiksi? Ihan karmea ajatus.
Jotenkin ihan äärimmäisen vaikea ymmärtää sitä, että joku edes puolivakavissaan toivoo Metsolaa HIFK:n ykkösmaalivahdiksi. Siitä tosin olen eri mieltä kuin jotkut täällä, että Metsola ei olisi edellisellä visiitillään Tapparaan ollut riittävä mestarijoukkueen maalivahdiksi. Kyllä oli, mutta siitä on 10 vuotta. Silloin Metsola kompensoi pientä kokoaan loistavalla liikkeellä ja teki monesti itsestään "isomman" tulemalla räväkästi yhdellä potkulla vastaan maalilta. Nykyään tuntuu, että mies tekee itsestään vielä kokoaan pienemmän kun pelaa syvemmällä maalissa, jonka takia ylänurkat on täysin auki. Joukkoon on toki mahtunut hyviäkin pelejä (syksyllä), mutta en edes muista koska voisi edellisen kerran sanoa Metsolan ryöstäneen Tapparalle voiton tai ollut parempi kuin vastustajan maalivahti.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noihin kolmeenko loppuu erinomaiset maalivahdit? Eli sun kriteeriksi meidän ykköseksi riittää itsellesi tuttu nimi? Ei käy esimerkiksi Dostal/Malek/Langhamer/Rubin- tyylinen haku, josta harva on tiennyt etukäteen?

”Mutta vaikea syyttää pelkästään puolustusta jos maalivahti on tuota tasoa. Yläkulmat on kokoajan auki, liike on hidasta ja torjuminen muutenkin epävarmaa. Ei uskoisi että taso on romahtanut noin nopeasti.”

Arvaatko kummasta puhutaan tuossa ylempänä, Roopesta vai Metsolasta?

No siis, totta kai näitä ennalta tuntemattomia vaihtoehtoja löytyy aina pilvin pimein, jos heitä aletaan etsiä. Mutta mieluiten mä itse vaan hankkisin tai haluaisin tänne jonkun jo tunnetun ja hyväksi tiedetyn maalivahdin, johon voisi luottaa jo etukäteen. Voi toki löytyä se hyväkin maalivahti myös noista tuntemattomista nimistä, en sitä kiellä, mutta mieluummin sitä haluaisi jonkun hyvän jo ennalta tiedetyn veskarin.

Onko toi teksti kenties jonkun meidän fanin kirjoittamaa Taposesta? Toki voi olla myös Metsolasta, kun nyt noin kysyt, mutta ainahan sitä mielipiteitä faneilla ja katsojilla riittää suuntaan jos toiseenkin.

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jotenkin ihan äärimmäisen vaikea ymmärtää sitä, että joku edes puolivakavissaan toivoo Metsolaa HIFK:n ykkösmaalivahdiksi. Siitä tosin olen eri mieltä kuin jotkut täällä, että Metsola ei olisi edellisellä visiitillään Tapparaan ollut riittävä mestarijoukkueen maalivahdiksi. Kyllä oli, mutta siitä on 10 vuotta. Silloin Metsola kompensoi pientä kokoaan loistavalla liikkeellä ja teki monesti itsestään "isomman" tulemalla räväkästi yhdellä potkulla vastaan maalilta. Nykyään tuntuu, että mies tekee itsestään vielä kokoaan pienemmän kun pelaa syvemmällä maalissa, jonka takia ylänurkat on täysin auki. Joukkoon on toki mahtunut hyviäkin pelejä (syksyllä), mutta en edes muista koska voisi edellisen kerran sanoa Metsolan ryöstäneen Tapparalle voiton tai ollut parempi kuin vastustajan maalivahti.

@Marleau

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

No mitä olen lätkää ja SM-liigaa seurannut kaikki nämä vuodet, niin ainakin itse olen aina pitänyt Metsolaa erittäin hyvänä maalivahtina ja ainakin itse olen sitä mieltä, ettei se Tapparan häviäminen finaaleissa silloin joskus 10 vuotta sitten johtunut todellakaan Metsolasta, vaan siitä että vastustaja nyt oli silloin parempi.

Vaikka Metsola onkin pienikokoinen maalivahti, niin ei tämäkään pitäisi olla este sille, etteikö hän voisi olla hyvä veskari ja onhan hän ollut sitä aina ennenkin, mutta nyt näköjään hänellä vaan on hieman vaisumpi kausi menossa, kuten näkyy olevan sitä nyt koko Tapparalla. Mutta uskon vaan sitä, että molemmat tulevat parantamaan peliään vielä kauden edetessä, niin Tappara, kun myös Metsola maalissa.

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mites tuo Marek Langhammer? Pari vuotta sitten todella hyvä Ilveksessä pitkään, nyt kaksi huonoa kautta SHL:ssä. Voisi olla mahdollisuuksien rajoissa.

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
No mitä olen lätkää ja SM-liigaa seurannut kaikki nämä vuodet, niin ainakin itse olen aina pitänyt Metsolaa erittäin hyvänä maalivahtina ja ainakin itse olen sitä mieltä, ettei se Tapparan häviäminen finaaleissa silloin joskus 10 vuotta sitten johtunut todellakaan Metsolasta, vaan siitä että vastustaja nyt oli silloin parempi.

Vaikka Metsola onkin pienikokoinen maalivahti, niin ei tämäkään pitäisi olla este sille, etteikö hän voisi olla hyvä veskari ja onhan hän ollut sitä aina ennenkin, mutta nyt näköjään hänellä vaan on hieman vaisumpi kausi menossa, kuten näkyy olevan sitä nyt koko Tapparalla. Mutta uskon vaan sitä, että molemmat tulevat parantamaan peliään vielä kauden edetessä, niin Tappara, kun myös Metsola maalissa.
Etkö ymmärtänyt lukemastasi mitään vai jätitkö @isokynä n viestin lukematta?

Liike puuttuu ja kaikki muuttuu. Metsola on ihan helvetin kaukana siitä tasosta millä joskus oli. Ja kun liike on heikentynyt ei sille tasolle tule enää yltämään.

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans

Katsotko pelejä minkä verran, noin vaikka vuositasolla?

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Jos meillä on kotimaan pääsarjasta tuoreinta mahdollista dataa kaverin riittämättömyydestä, niin olisi aivan täyttä idiotismia iskeä kiinni.

Päälle 200k kun kiinnität veskariin, niin siinä ei pidä enää lähtökohtaisesti vain uskoa ja toivoa parasta. Maalivahteja on maailman sivut täynnä ja parempaan hankintaan lähtökohdiltaan vaan on pakko pystyä. Jos Juha sitten muualla onnistuu, niin kiva juttu.

IFK:n pitää vaan seuraavaksi tuon position kanssa vetää niin, ettei maalivahdin mahdollisesti kuitenkin epäonnistuessa jo lähtötilanne näytä siltä, että lopputulema oli ennustettavissa ja Pesonen vaikutta täydeltä idiootilta.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katsotko pelejä minkä verran, noin vaikka vuositasolla?

On mulla kausikortti ja pyrin katsomaan ainakin suurimman osan meidän jengin peleistä, mutta väkisinkin pelejä jää kauden aikana jonkin verran välistä, vaikka play offsit pyrin kyllä katsomaan kaikki kotipelit. Muiden joukkueiden pelejä en kyllä oikeastaan näe juurikaan, sillä ei ole mitään näitä television maksukanavia tai edes aikaa niitä seurata.

Luen kyllä peliraportteja täältä jatkoajalta, sekä tilastoja seuraan myös netistä.

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On.

Oskari Salminen.

Metsolaa paremmin on tällä kaudella pelannut liki jokainen ykkösveskari liigassa. Oikeasti yli 200 kiloa sammuneesta tähdestä maalivahdiksi? Ihan karmea ajatus.

No Salminen on kyllä ihan hyvä veskari, joten voisihan hän ilman muuta olla yksi vaihtoehto meidän ensi kauden ykkösveskariksi. Kelpaisi kyllä myös itselleni.

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Luen kyllä peliraportteja täältä jatkoajalta, sekä tilastoja seuraan myös netistä.
Näitä sun pelaajaskouttauksia katsoessa on ihan pakko kysyä, että minkä vuoden raportteja ja tilastoja?

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaivari99, Joe, Matt Nickersson, Ballo
Vahva tuulahdus koulukiusausmeininkiä taas havaittavissa yhtä nimimerkkiä kohtaan. En voi ymmärtää miten yhden nimimerkin kirjoitukset voi mennä osalla jatkuvasti tunteisiin, kun ei hän edes yritä provosoida muita teksteillänsä. Ei normaalisti vastaavalla volyymilla puututa toisten kirjoituksiin, varsinkin kun tyyli on vielä vittuilunomainen. Lapsellista.

Sitkeys

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Barcelona, FC St. Pauli, New York Knicks

Siinähän vois olla potentiaalinen veskari meille. Päässyt kokeilemaan jo maajoukkueessakin. Malmössä joutunut olemaan enemmän kakkosveskarina, kun Langhamer on siellä selvä ykkösheppa.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
IFKlla on nyt ollut Lankisen jälkeen helvetin pitkä putki täydellisiä arpoja ja keskitason maalivahteja. En ymmärrä miksi tässä yhtälössä otettaisiin edes pienintäkään riskiä seuraavan ykkösmaalivahdin kanssa? IFKn resursseilla pitäisi olla mahdollista tuoda tänne Liigan TOP3-maalivahti ja vielä sellainen, josta tietää sen jo etukäteen. Kyllä, kaikissa on omat riskinsä, mutta helvetin paljon isommat riskit ovat jonkun ”Murmelin” kanssa kontra ”Rubin”. Tämän rekrytoinnin kanssa ei sovi nyt yhtään pelleillä ja sen toivottavasti tiedostaa myös Pesonen.

GentleGiant

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFKlla on nyt ollut Lankisen jälkeen helvetin pitkä putki täydellisiä arpoja ja keskitason maalivahteja. En ymmärrä miksi tässä yhtälössä otettaisiin edes pienintäkään riskiä seuraavan ykkösmaalivahdin kanssa? IFKn resursseilla pitäisi olla mahdollista tuoda tänne Liigan TOP3-maalivahti ja vielä sellainen, josta tietää sen jo etukäteen. Kyllä, kaikissa on omat riskinsä, mutta helvetin paljon isommat riskit ovat jonkun ”Murmelin” kanssa kontra ”Rubin”. Tämän rekrytoinnin kanssa ei sovi nyt yhtään pelleillä ja sen toivottavasti tiedostaa myös Pesonen.
Tuoda tai LUODA top3 maalivahteja.

Huvikseni katselin, minkälaisia aihioita IFKlla on ollut reilun 10 vuoden aikana. Reilu kymmenen muualla breikanneita ja/tai U18- ja U20-kisoissa pelanneita maalivahteja, jotka tavalla tai toisella on vedetty vihkoon. Ei varmaan pahaa tekis vähän tutkailla, mitä tuolla MV-valmennuspuolella tehdään väärin

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Maalivahdissa on aina riskinsä. Kukapa olisi uskonut, että Olkinuora floppasi Pelicansissa, meillä on käynyt epäonnistumassa iso kasa nimiveskareita, kuten Tuohimaa, Bäckström, Noronen... Ja jopa se kaikkein kovin eli Vokoun. Nyt Heljangolla oli vaikeaa Ruotsissa vaikka olisi voinut kuvitella hänen onnistuvan siellä.

Jotenkin itse olen aina ollut sitä mieltä Heljangosta, että hän ei ihan niin kovan luokan veskari ole mitä se menestys Tapparassa ja keväät ovat olleet ja voin siis tässä olla ihan väärässä. Tapparan tiiviin puolustuksen ja organisoidun pelitavan kanssa oli hyvä kasvaa ja hän saavutti siellä sellaisen aseman, jossa oli hyvät lähtökohdat onnistua. Uudessa paikassa on aina omat haasteensa ja pelitavallisesti hapuileva HIFK on ollut veskareille myrkkyä.

Toki sitä riskiä voi pienentää sillä, että hankkii laatua. Silti nyt aletaan puhua 400k luokan palkoista. Liigan huippupalkathan ovat tippuneet viime vuosina ja huippuvuosinakaan ei koskaan maksettu kelleen tuollaisia palkkoja ja yleensä kenttäpelaajat ovat ne suurimmat tilit saaneet. Maalivahtia etsiessä olisi ihan Bäckström ja Tuohimaa tapaukset muistaen tärkeää hankkia veskari, jolla kenties ne prime-vuodet olisivat vielä edessä tai käynnissä. Ne joille ne ovat edessäpäin, niin yleensä ei tarvitse ihan niin paljoa maksaa, mutta voivat olla jopa parempia.

Itse jos alan miettimään, että kenelle maalivahdille olisin valmis maksamaan 400k. Hänen pitäisi olla vielä parempikuin Rubin tai Heljanko, että saataisiin siitä kilpailuetua. Ei minulle tule mieleen, kuin Ville Husso.... Larmi kaukana perässä. Kukaan muu noista ehdotetuista nimistä ei pääse edes lähelle näitä laareja.

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edelliseen vielä, että hankalan tilanteesta tekee vielä se, että ei ole minulla tietoa mitä HIFK meinaa tehdä Vinnin ja Eliaksen kanssa? Vinni pystynyt pelaamaan koko kaudella 8 peliä enkä nyt ehkä ole kauhean vakuuttunut siitä, että Elias olisi ensi kaudellakaan riittävän kyvykäs edes kakkosmaalivahdiksi, koska eiköhän perinteisesti tälläkin osastolla loukkaantumisia ole.

Teen siis tämmöisen villin ehdotuksen:

Kunnianhimoinen plan A) Ykkösmaalivahdiksi Husso tai Larmi ja tässä tapauksessa kakkosena on Vinni/Elias. Ykkönen pelaa 90% peleistä.

Mikäli kassa ei näihin riitä ja ymmärrän hyvin, että muualta saa enemmän mitä HIFK ikinä pystyy kannattaa maksaa, niin siirrytään plan B: Olkinuora ja sitten joku näistä täälläkin ehdotetuista nousevista nuorista nimistä. Lähtökohta jopa se, että mennään 50/50 peluutuksella. Loppujen lopuksi se torjuu, jolla koppi tarttuu.

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Kukapa olisi uskonut, että Olkinuora floppasi Pelicansissa,
Minä. KHL-kausien jälkeen Olkinuoran tekeminen AHL:ssä ja SHL:ssä oli rehellisesti sanottuna kamalalla tasolla. Esitin silloin jo Pelicans-faneille, että näin saattaa käydä.
meillä on käynyt epäonnistumassa iso kasa nimiveskareita, kuten Tuohimaa, Bäckström, Noronen... Ja jopa se kaikkein kovin eli Vokoun.
En osaa Tuohimaankaan epäonnistumista pitää isona yllätyksenä. Joo, alla oli kaksi vahvaa kautta SaiPassa, mutta sitä ennen keskinkertaisella ja ailahtelevalla tasolla ECHL:ssä, Allsvenskanissa, Liigassa ja Mestiksessä.

Entä Noronen? Edelliset kolme kautta alle 90 % torjuntatilastoille Ruotsissa ja Venäjällä, joissa kaikissa putosi lopulta pieneen rooliin. Ei saanut tuoksi kaudeksi mistään hakemaansa diiliä, vaan joutui tarttumaan JYP:n tarjoamaan pätkädiiliin tuuraamaan Tuokkolaa. Eipä sekään yllättänyt, että Noronen ei IFK:ta menestykseen kantanut.

Vokounin sulaminen oli ehdottomasti iso yllätys.

Enkä tarkoita tällä sitä, että ”hähää, katsokaa minua, minä tiesin”, vaan sitä, että juuri tuollaisten korttien katsomista IFK:n pitäisi välttää. Samaa kategoriaa, kun sainattaisiin mottipäisellä Metsola ja ihmetellään, kun ei onnistu.

Ballo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaivari99, Joe, Matt Nickersson, Ballo
Edelliseen vielä, että hankalan tilanteesta tekee vielä se, että ei ole minulla tietoa mitä HIFK meinaa tehdä Vinnin ja Eliaksen kanssa? Vinni pystynyt pelaamaan koko kaudella 8 peliä enkä nyt ehkä ole kauhean vakuuttunut siitä, että Elias olisi ensi kaudellakaan riittävän kyvykäs edes kakkosmaalivahdiksi, koska eiköhän perinteisesti tälläkin osastolla loukkaantumisia ole.

Teen siis tämmöisen villin ehdotuksen:

Kunnianhimoinen plan A) Ykkösmaalivahdiksi Husso tai Larmi ja tässä tapauksessa kakkosena on Vinni/Elias. Ykkönen pelaa 90% peleistä.

Mikäli kassa ei näihin riitä ja ymmärrän hyvin, että muualta saa enemmän mitä HIFK ikinä pystyy kannattaa maksaa, niin siirrytään plan B: Olkinuora ja sitten joku näistä täälläkin ehdotetuista nousevista nuorista nimistä. Lähtökohta jopa se, että mennään 50/50 peluutuksella. Loppujen lopuksi se torjuu, jolla koppi tarttuu.
Mitä sitten, kun ykkösmaalivahti loukkaantuu pudotuspeleissä. Onko Eliaksella tai Vinnillä minkäänlaisia edellytyksiä tarjota HIFK:lle mahdollisuutta pelata mestaruudesta? Joo tietysti pudotuspeleihin voi tuoda kokeneen kakkosen kuten Tappara menneinä vuosina. Mutta mielestäni olisi virhe koota stabiili hyökkäys- ja puolustuskalusto isolla rahalla ja jättää koko korttitalo yhden maalivahdin varaan niin, että se yksikin loukkaantuminen voisi pilata koko joukkueen kauden.

Greffin

Jäsen
Maalivahdissa on aina riskinsä. Kukapa olisi uskonut, että Olkinuora floppasi Pelicansissa,

Itse en Olkinuoraan ole luottanut sen pleijarisarjan jälkeen mitä pelasi Jypissä IFK:ta vastaan. Mikä tahansa lepakkokiekko saattoi mennä milloin tahansa sisään. Toki on sen jälkeen pelannut sitten hienostikin, mutta jäi kyllä niin huono mielikuva ikiajoiksi, vaikka on sittemmin pelannut hyvinkin. Todella riskialtis tapaus kaiken kaikkiaan. Kun hörppy menee päälle, niin sitä ei kiinni saa.

Mutta jos ensi kauteen lähdetään taas tilanteessa, jossa meillä on kaksi tärkeintä sektoria epäkunnossa, niin ei ole itku kaukana. Meillä jatkaa jo varmuudella heikoksi todistettu päävalmentaja ja siihen päälle, jos on kysymysmerkki-maalivahti, niin onnea vaan!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy