@Frankie se, että mä näen asioita eri tavalla, ei ole mitään
valkopesua. Se, että sä ja moni muu täällä näkee kaiken olevan vain ainoastaan pelkkää paskaa ja siihen päälle vielä vähän lisää paskaa, ei tarkoita sitä, että olette automaattisesti absoluuttisesti oikeassa, vaikka teillä nyt sattuu täällä määräenemmistö nykyään olemaankin.
Toisekseen, mulla ei ole tuolloin (eli mitä, joskus helmikuussa?) ollut tiedossa, että HIFK tulee tekemään kuluneesta kaudesta tappiota ja luulen, että ainakaan tappioiden määrä ei ole ollut tiedossa myöskään seurajohdossa. Mä en myöskään ole millään tavalla vastuussa HIFK:ssa mistään asiasta, joten en ihan ymmärrä ajoittaista vihamielisyyttä mua kohtaan. Mä kommentoin asioita reaaliajassa niillä tiedoilla kuin mulla silloin on. Tuossa vaiheessa, siis alkuvuodesta, tavoitteena oli mestaruus ja siihen oli tuolloin vielä ihan realistiset mahdollisuudet. Ja siinä vaiheessa tavoite määritteli siirrot, mitä oltiin valmiita tekemään. Lundellin vaihtuminen Pihlströmiin oli kuitenkin monille alkushokin jälkeen ihan järkeenkäypä vaihto. Kunnes ei sitten enää ollutkaan, mutta ajassa nyt vain ei pääse taaksepäin.
Mä oletin, että kaikki muistaa, mikä oli se tilanne, missä Pihlström tuli sisään. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, joten virkistetäänpä muistia. Ennen tätä siirtoa, oliko peräti edellisenä päivänä, HIFK ilmoitti Teemu Tallbergin loppukauden olevan loukkaantumisen takia ohi. HIFK tarvitsi Tallbergille laadukkaimman mahdollisen korvaajan. Ja sellainen Kasper Lundell ei vielä ollut. Vaihtoehtojakaan tuskin oli rajattomasti, olihan tilanne pudotuspelien suhteen monen jengin osalta vielä täysin auki ja kaikki mahdollista. Tuossa vaiheessa HIFK:lla ei ollut ihan hirveästi pelaajia, joista vaihtokauppaa olisi edes voinut käydä. Sillä pelaajasta luopuvalla seuralla, kuten tässä tapauksessa HPK:lla, on ihan olennaisesti päätäntävaltaa siitä, päästäänkö ylipäätään mistään siirroista neuvottelemaan. Hommat ei toimi sillä tavalla, että HIFK:sta ilmoitetaan, että me otetaan teiltä nyt Pihlström ja annetaan teille kassillinen nappiverkkareita tilalle, vaan kyllä siellä toisessa päässä on omat vaatimukset. Ja heillä suurin valta.
Lundellin siirron taustalla oli myös se, että Kasperin piti alunperinkin pelata päättynyt kausi lainasopparilla Kerhossa, mutta se meni sitten puihin loukkaantumisen takia. Ja se käsivamma vei ison osan Kasperin kaudesta. Seurana HPK oli siis Kasperille jo tuttu ja HIFK ja Lundell olivat jo aiemmin tehneet
yhteisen päätöksen, että Kerho on hyvä paikka Kasperin ajamiseksi kunnolla sisään Liigaan. Kun siirrosta ilmoitettiin, Lundellhan taisi olla Kouvolassa lainalla?
HPK on tiennyt, että HIFK:lla on todellinen tarve saada Pihlström kokoonpanoon, koska tavoittelevat mestaruutta ja Pillu itsekin haluaisi tosissaan mestaruudesta pelata. Tällöin HPK:lla on hyvät neuvotteluasemat. Kasper on voinut agentteineen sanoa, ja todennäköisesti on sanonutkin, että hän on valmis siirtoon, mutta hän haluaa enemmän jatkuvuutta ja turvaa tulevaisuuteen. Joten hän siirtyy, jos saa sopimuksen vielä seuraavallekin kaudelle (25-26). HPK:lle tämä on sopinut, joten tällöin homma on edennyt. HIFK on purkanut ensin Kasperin nykyisen sopimuksen ja Kasper agentteineen on sen jälkeen ollut vapaa neuvottelemaan yhdestä lisäkaudesta tai vaikka viidestä, jos niikseen tulee. Koska HIFK:n velvoitteet Kasperia kohtaan päättyvät kauteen 24-25, HIFK:lla ei ole ollut osaa eikä arpaa eikä näin ollen myöskään ole ollut minkäänlainen osapuoli kauden 25-26 sopimusneuvotteluissa. Se on ollut HPK:n ja Lundellin keskinäinen asia. Toki ensin ehdoista on pitänyt päästä Kasperin kanssa sopimukseen ennen kuin HIFK-sopimus on voitu purkaa ja Pihlströmin siirto varmistua.
Lundellin kohtalosta on pitänyt päättää 1/2024, jolloin tilanne on ollut hyvin erilainen kuin vaikkapa 4/24. Silloin aikaa ei ollut hukattavaksi.
Juuri nyt päätös voisi olla hyvinkin erilainen, mutta nyt sille ei enää voi mitään. K. Lundell on 20 v. ja hän on pelaajana vielä aivan raakile, joskin potentiaalinen raakile. Mitään siltoja HIFK:hon ei ole poltettu, vaan HIFK on edelleen Kasperille
The Seura. Kannattaa lukea Kasperin omat kommentit ekan Kerho-paidassa pelatun Nordis-pelin jälkeen, kun ette kuitenkaan mua usko. Ainakin hän itse kokee siirron hyvänä ja positiivisena asiana ja se lienee kehittymisen kannalta myös tärkeä asia. On paljon todennäköisempää, että Kasper saa pelata HPK:ssa enemmän kuin mitä saisi pelata meillä, mutta hän myös joutuu itsenäistymään ihan eri tavalla kuin jos asuisi pääkaupunkiseudulla ja näkisi faijaansakin harva se päivä. Osuisiko inttikin vielä tälle sopimuskaudelle? Tässä on Kasperin itsensä osalta niin monta positiivista juttua, että jos hän onnistuu breikkaamaan Kerhossa, paluu HIFK:hon on todennäköinen ennen kuin huomaammekaan. Ja jos ei pysty, niin eiköhän HIFK hänelle sopimusta Hyvä Veli-kerhon nimissä kuitenkin tarjoa, jolloin saadaan hänet siltikin takaisin himaan :).
En tiedä, missä vaiheessa HIFK on tehnyt Santeri Hartikaisen kanssa sopimuksen, mutta hän nyt on joka tapauksessa täysin syytön Lundellin siirtoon ja mua suoraan sanottuna vituttaa, että taas otetaan joku pelaaja hampaisiin ennen kuin kausi on edes alkanut. HIFK tarvitsee rosteriinsa myös halpoja potentiaalia omaavia pelaajia, varsinkin nyt, kun taloustilanne on aiempaa tiukempi. Musta on myös ihan loogista, että kun pelaaja on ollut aiemminkin jengin mukana ja hänet tunnetaan seurassa muutenkin, try outia ei välttämättä tarvita. Ja mistä me tiedetään, josko jostain muualta on ollut tarjous pöydällä ilman try outia? Ja jos Hartikaista ei olisi hankittu, kuka tilalle. Ja ei, Kasper Lundell ei nyt ole vaihtoehto.
Mulle se on ihan se ja sama, onko näillä Mestis-kokeilailla try outeja vai ei ole, kun ovat low risk-high reward-pelaajia muutenkin. Jos eivät mahdu pelaamaan meillä, saattavat kelvata myöhemmässä vaiheessa kauppatavaraksi, jos sellainen tilanne tulee eteen. Heidän on pakko päästä pelaamaan, koska seuraavaa sopimusta ei välttämättä tule mistään, jos vain istuu katsomossa, joten en näe suurta riskiä. Kehityspotentiaalia Hartikaisella kuitenkin on, siitä kertoo 50 pinnaa 47 peliin Mestiksessä, eli yli pinna per peli ja pistepörssin TOP10:ssä 8. sija. Lisäksi hän on pelannut 8 vuotta USA:ssa, joten voisin kuvitella, että tuon kokoiselle pelaajalle Liigan fyysinen vaadekaan ei tule ihan puskista. On myös vähän eri asia hypätä kesken kauden Mestiksestä lainalle Liigaan kuin olla osa joukkuetta alusta asti. Viisi peliä on muutenkin aika helvetin pieni otos, varsinkin, kun ne oli neljässä eri "erässä". Kertaakaan ei kuitenkaan omissa soinut, kun Hartikainen oli kentällä ja hän oli kerran kentällä, kun HIFK teki maalin, joten plussan puolelle jäätiin. Toivoa siis on.