HIFK kaudella 2024–2025

  • 398 782
  • 2 618

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Mietipä hetki mitä ajoin takaa.

Ja tuo vaikka niitä faktoja esiin missä kohti Everi on savustettu ulos.

Sun seikkailu täällä palstalla on kuin syväkurkku larppausta anonyymina huhuilla joiden todenperäisyyttä et pysty ainoassakaan asiassa vahvistamaan. Ja osumatarkkuus yhtä kova kuin eräällä syväkurkku toimittajalla.
Kerroin, että olen itse käsittänyt noin tapahtuneen. En esittänyt mitään faktana, joten sellaisten esittämisen vaatiminen on hieman outoa - tai sitten luetunymmärtämisesi sakkaa. Oman käsityksen esittäminenkin johtaa ilmeisesti siihen, että kutsutaan syväkurkkularppaukseksi. Kerrassaan upeaa keskustelukulttuuria.

Everin ja Salmelaisen lähtöjen taustoista on kertonut IFK:sta viimeisen 12 kuukauden aikana lähtenyt työntekijä. Hänen mukaansa sekä Everi että Salmelainen haluttiin siivota pois vahvojen mielipiteiden sekä uudistus- ja muutoshalukkuuden vuoksi. Tuon tarkemmin en luonnollisestikaan voi kirjoittaa, koska hänen henkilöllisyyden paljastamiseen minulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Everin ja Salmelaisen lähtöjen taustoista on kertonut IFK:sta viimeisen 12 kuukauden aikana lähtenyt työntekijä. Hänen mukaansa sekä Everi että Salmelainen haluttiin siivota pois vahvojen mielipiteiden sekä uudistus- ja muutoshalukkuuden vuoksi. Tuon tarkemmin en luonnollisestikaan voi kirjoittaa, koska hänen henkilöllisyyden paljastamiseen minulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia.

Ketäköhän siellä on sitten ollut tämän takana, kun kuitenkin koko hallituskin on myllätty uusiksi? Jotenkin tuntuu kummalliselle että pöhöttyneen organisaation, jonka menestymättömyyteen tuntuu kaikki organisaatiossa itsessäänkin olevan tyytymättömiä, uudistamista yrittävät henkilöt haluttaisiin ulos, tai oikeammin ihmetyttää että kenellä on ns. hauista laittaa heidät ulos.
no nämä on näitä salaliittoteorioita joita voi heitellä kun ei kuitenkaan voi/pysty niitä todeksi todistamaan.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Ketäköhän siellä on sitten ollut tämän takana, kun kuitenkin koko hallituskin on myllätty uusiksi? Jotenkin tuntuu kummalliselle että pöhöttyneen organisaation, jonka menestymättömyyteen tuntuu kaikki organisaatiossa itsessäänkin olevan tyytymättömiä, uudistamista yrittävät henkilöt haluttaisiin ulos, tai oikeammin ihmetyttää että kenellä on ns. hauista laittaa heidät ulos.
no nämä on näitä salaliittoteorioita joita voi heitellä kun ei kuitenkaan voi/pysty niitä todeksi todistamaan.
En tiedä, mutta uskoisin, että viitataan esimerkiksi Nybondakseen ja hänen lähipiiriinsä. Nybari kaiketi edelleen käyttää melko suurta valtaa seurassa. Mutta loppu on nimenomaan oleellinen, ei näitä voi faktana esittää, vaan omana käsityksenään ja kuulemisenaan.
 

Friedkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
En tiedä, mutta uskoisin, että viitataan esimerkiksi Nybondakseen ja hänen lähipiiriinsä. Nybari kaiketi edelleen käyttää melko suurta valtaa seurassa. Mutta loppu on nimenomaan oleellinen, ei näitä voi faktana esittää, vaan omana käsityksenään ja kuulemisenaan.
Tässä viitataan juuri tähän asiaan, eli IFKn pääomistajaan "Ligaföreningen HIFK rf ". On ihmeellistä että persaukinen taho käyttää valtaa ja päättää siitä ketkä IFKssa saavat pitää suojatyöpaikkansa (case Peltonen jatkodiili ja monet muut tapaukset) kun näytöt menneiltä vuosilta ovat surkeita ja kerran ollaan käyty konkurssin portilla josta pelastivat yksityiset rahoittajat. Ihmettelen edelleen etteivät nämä rahoittajat vaatineet itselleen pääomistajan osuuksia. Tällä tavalla kyseessä oli vain hyväntekeväisyyttä.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
HIFK:n puolustukseen on tullut kolme uutta nimeä Knot, Nykyri ja Jalasti. Oskari on näistä kahta parempi, joten siinä mielessä ihan hyvä jatkosopimus.
En Mannisen tasoon viitannutkaan, vaan heikkoon argumentointiin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
HIFK:n puolustukseen on tullut kolme uutta nimeä Knot, Nykyri ja Jalasti. Oskari on näistä kahta parempi, joten siinä mielessä ihan hyvä jatkosopimus.
Tämä nyt ei kerro vielä Mannisen hyvyydestä yhtään mitään, vaan enemmänkin joukkueen rakentamisen tasosta.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Mites tuo Reunanen? Ulkomaille on kai halunnut, mutta ei ole sopimusta julkaistu vielä mihinkään. Kiekolliset taidot Liigaan ihan kärkipäätä laukaus mukaanlukien, mutta tarvitsee jonkun vierelleen joka katselee vähän enemmänkin perään ja paikkailee.
Mulle kävisi, voitko pyytää häntä tulemaan Helsinkiin ja HIFK:hon. Jäi mieleen toissa kevään Lukko-sarjasta. Teki hienon maalin meitä vastaan ja muutenkin oli alati vaarallinen. Vierelle Melart tai Knot, niin varmasti olisi hyvä pakkipari kasassa.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä nyt on ihan täyttä potaskaa! Ei se, että Liigaseura x (tässä tapauksessa IFK) tekee sopimuksen junioripelaajan tai Mestis-pelaajan kanssa, tee kyseisestä pelaajasta Liigatason pelaajaa. Joistain voi tulla Liigatason pelaajia ja joistain ei. On mielestäni täysin epärealistista myös odottaa, että ensi kauden aikana noista nyt julkaistuista junioreista tai Mestis-Hartikaisesta kasvaisi vastuunkantajia mestaruutta tavoittelevaan joukkueeseen. Jollain aikavälillä heistä voi sellaisia kasvaa, mutta ensi kaudella tuskinpa.

Mitä tulee tuohon alun selitykseesi niin omissa papereissani Liigassa on 2010 jälkeen ollut oikeastaan kaksi suurseuraa, jos otetaan mittariksi urheilullinen menestys eli Tappara ja Kärpät. Voit käydä tutustumassa näiden rostereihin nyt ja mestaruuskausilla, onko siellä sijoiteltu nolla näyttöjen Mestis-pelaajaa suoraan pelaavaan kokoonpanoon ja ovatko rotaatiopelaajat olleet täysiä keltanokkia. Hiljaista on. Tällaisilla altavastaaja tyyppisillä joukkueilla, joissa on on ollut paljon arpoja, on taidettu 2000-luvulla voittaa 3 mestaruutta (TPS 2010, Ässät 2013 ja HPK 2019), joten todennäköisyys yllättämisellä on melkoisen pieni. Toki, jos tavoitteena on "En Gång Alltid-kaikilla on kivaa ja hyvä breno urheilullisesta menestyksestä piittaamatta" niin sitten olet oikeassa.


Tämä on kyllä niin totta joka sana, ettei olisi voinut enää paremmin sanoa! Se kun ei todellakaan tee niistä Mestis-miehistä vielä liigatason pelaajia, jos heitä nostetaan suoraan sinne SM-liigajoukkueen kokoonpanoon ja kaiken lisäksi vielä ison joukkueen, eikä minkään HPK:n tai SaiPan kokoonpanoon, joiden kohdalla sen paremmin ymmärtäisi, kun IFK:n kaltaisen ison seuran.

Tosiaan nykyisessä SM-liigassa se Kärpät ja Tappara ovat oikeastaan ainoat seurat, joita voi kutsua tällä hetkellä suurseuroiksi. Mikäli nyt sillä "suurseuralla" tarkoitetaan sitä tasaisen varmaa menestystä, hyvää seurajohtamista, hyviä pelaajahankintoja ja hyvää omaa juniorituotantoa.

Nykyisin SM-liiga on vaan kehittynyt ja ammattimaistunut koko ajan yhä enemmän siihen suuntaan, että tällaiset yllätysmestarit alkavat olla yhä harvinaisempia, kun pitkän kauden aikana useimmiten nämä Kärppien ja Tapparan kaltaiset tasaisen varmat suorittajat onnistuvat kääntämään ne ottelusarjan edukseen ja heidän voittamisensa tällaisessa paras seitsemästä sarjasta alkaa olla yhä vaikeampaa tällaisille huonommin hoidetuille jengeille, joissa se pelaajamateriaalin taso ei yllä mitenkään sen suurseuran tasolle.

Noista yllätysmestareista sanoisin sen HPK:n vuoden 2019 mestaruuden olevan ehkä myös enemmän sen hyvän ja pitkäaikaisen työn tulos, ettei se suinkaan ollut niin säkämestaruus, kun mitä oli se Tepsin vuoden 2010 mestaruus tai Ässien kevään 2013 sensaatiomestaruus. Olihan HPK:lla tuolloin kuitenkin ihan hyvä joukkue ja Pennanen siellä valmentajana, joten siellä oli kuitenkin saatu ajettua tiettyä pelitapaa enemmän sisään, kun mitä jossain Tepsissä tai Ässissä muutamaa vuotta aikaisemmin.

Mutta siinä olet täysin oikeassa, että jos IFK haluaa myös sitä menestystä saavuttaa, niin silloin tällaiselle nykyisen kaltaiselle puuhastelulle, kehnoille pelaajahankinnoille ja tällaiseen "Kaikilla on kivaa" -meiningille ei vaan ole varaa jatkossa. Toki jos tyydytään niihin armo play offsien jämäsijoille ja puolivälieriin pääsylle, niin silloin se nykyinen meininki on varmasti ihan riittävää. Mutta jos halutaan joskus sitä mestaruutta myös juhlia, niin silloin tämän seuran toiminta vaatii kyllä niin suurta muutosta monin eri tavoin.
 
Toivottavasti yhteistyö Joensuun Kiekko-Poikien kanssa päättyy välittömästi. Hallitukseen on nostettu sellainen epäihminen kuin Tomek Valtonen.
Modeilta terveisiä. Ei saa sanoa tätä hienoa herrasmiestä, suoraselkäistä suurlähettilästä, huikean kiekkouran elävää legendaa, epäihmiseksi. Ymmärrettävää toki, koska ei noin mahtavia miehiä ihan joka oksalla kasva.

Ettäs tiedätte. Jos haluatte puhua tomek valtosesta (näppiksestä loppui isot kirjaimet, sori siitä) tavalla tai toisella, niin asiallista kieltä pitää käyttää. Ei saa sanoa rumasti, vaikka se itse teki taannoin sillain tymästi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensinnäkään en ole väittänyt mitään. Suurseura käsitettä en luo tai päätä minä. Eikä se rakennu vuodessa. Itse ajattelisin suurseuraksi luokitellun tulevan mm budjettiien kautta. Vuosien vakavaraisena seurana toimiminen on yksi iso osa jolla ainakin media laskee meidät suurseuraksi.
Mutten jauha aiheesta enempää sillä se ei kuulu tänne.
En ole myöskään väittänyt missään kohtaa meillä olevan riittävästi pelaajia. Olen sanonut, että meillä on määrällisesti sopiva pohja johon tarvitaan 3-4 täsmä hankintaa.
En pidä tavastasi väittää, että minä väittisin jotakin, kun kerron mielipiteitä asiaan.
Joukkue ei tarvitse tulevalle kaudelle yhtäkään nimeä enää.
Muutaman pelaajan kyllä ja mielellään täsmä sellaisen.

Lisään vielä suurseurasta, että minä en käsitettä viljele vaan henkilö, jolle vastasin. Yhtähyvin olisin voinut laittaa sanan lainausmerkkeihin sillä sillä ei ole minulle merkitystä, että aiheesta on minun kanssa turha jatkaa. Mikäli koet tarpelliseksi niin jatka oikean nimimerkin kanssa.


No mä nyt lasken itse IFK:n "suurseuraksi" siinä mielessä, kun tämä on kuitenkin Suomen pääkaupungin ja suurimman kaupungin vanha perinteinen seura, joka on niitä mestaruuksia aikoinaan voittanut ja täällä sitä rahaa kuitenkin on enemmän käytössä, kun mitä tuolla maakunnissa.

Mutta se onkin taas sitten ihan eri asia, että onko se IFK:n toiminta ja seurajohtaminen sillä tasolla, mitä se pitäisi olla todellisessa suurseurassa. Oma mielipiteeni on tästä suora, eli ei ole.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mä nyt lasken itse IFK:n "suurseuraksi" siinä mielessä, kun tämä on kuitenkin Suomen pääkaupungin ja suurimman kaupungin vanha perinteinen seura, joka on niitä mestaruuksia aikoinaan voittanut ja täällä sitä rahaa kuitenkin on enemmän käytössä, kun mitä tuolla maakunnissa.

Mutta se onkin taas sitten ihan eri asia, että onko se IFK:n toiminta ja seurajohtaminen sillä tasolla, mitä se pitäisi olla todellisessa suurseurassa. Oma mielipiteeni on tästä suora, eli ei ole.
Niin kyllähän meidät lasketaan yleisesti suurseuraksi olemme me mitä mieltä tahansa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK on Suomen mittapuussa uinuva suurseura ainoastaan taloudellisesti, joskin pelaajakassan pohja taitaa nyt pilkottaa kiitos niiden Salmelaisen takapotku-soppareiden, ja siitäkin kiitos pääkaupunkiseudun talousalueen.
Urheilullisesti seura on huono vitsi, joka naurattaa maakunnissa ja itkettää täällä. Narrit kun tulee jakamaan kakkua, alkaa se taloudellinenkin asema olemaan samaa tasoa urheilullisen kanssa.

Mitä tulee tähän ei ne nimet selässä merkitse mitään -propagandaan niin se nyt on taas uusi yritys viedä huomiota pois siitä miten vituiksi viime kaudet on Peltosen johdolla vedetty ja etenkin nyt, kun pelaajabudjettia on pakon edessä jouduttu pienentää. Tottakai paremmat pelaajat on parempia, mutta se edellyttää hyvää ja osaavaa valmennusta jota HIFK:ssa ei ole, joten siinä mielessä on ihan sama ketkä siellä kentällä ensi kaudella möyrii.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Veikkaan että ensi kausi tuntuu merkittävästi paremmalta kuin viime kausi. Viime kauteen lähdettäessä oli jostain syystä täysin epärealistiset odotukset ja puhuttiin varmasta mestaruudesta; siksi pettymys oli niin giganttinen kun todellisuus iski silmille. Nyt ei ole minkäänlaisia odotuksia ja kausi on menestys jos ei jouduta putoamiskarsintoihin.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seurana taidamme olla Suomen suurin myös lajiedustuksen suhteen. Jääkiekossa juniori ( tyttö ja poika) sekä naiskiekko on myös urheilullisesti kärkikastia tai no nyt ykkönen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Seurana taidamme olla Suomen suurin myös lajiedustuksen suhteen. Jääkiekossa juniori ( tyttö ja poika) sekä naiskiekko on myös urheilullisesti kärkikastia tai no nyt ykkönen.
Sen verran huutelen sivusta junnupuoleen, että Kiekko-Espoo ainakin itse kertoo olevansa Suomen suurin jääurheiluun keskittyvä seura (nimenomaan juniorien, tytöt ja pojat, määrällä).
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Veikkaan että ensi kausi tuntuu merkittävästi paremmalta kuin viime kausi. Viime kauteen lähdettäessä oli jostain syystä täysin epärealistiset odotukset ja puhuttiin varmasta mestaruudesta; siksi pettymys oli niin giganttinen kun todellisuus iski silmille. Nyt ei ole minkäänlaisia odotuksia ja kausi on menestys jos ei jouduta putoamiskarsintoihin.
Minä taas en uskonut viime kaudella menestykseen, vain valmennuksesta johtuen. Siinä olen samaa mieltä, että tuleva kausi on menestys, jos ei jouduta putoamiskarsintoihin.
Ja noin 60 vuoden ajan seurattuani HIFK-lätkää, en ole kokenut sellaista tympeää oloa ja tylsää peliä, kuin nämä viime vuodet ja eräänlainen välinpitämättömyys on vallanut mieleni.
Paitsi Gimmojen osalta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Ja noin 60 vuoden ajan seurattuani HIFK-lätkää, en ole kokenut sellaista tympeää oloa ja tylsää peliä, kuin nämä viime vuodet ja eräänlainen välinpitämättömyys on vallanut mieleni.
Paitsi Gimmojen osalta.
Juuri tätä ei IFK:ssa tajuta; Villekin vähättelee, etsii tekosyitä ja sysää vastuuta muualle. Salmelainen ja Peltonen ovat onnistuneet tuhoamaan IFK:ssa oikeastaan kaiken millä on mitään väliä.
 

Stadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen verran huutelen sivusta junnupuoleen, että Kiekko-Espoo ainakin itse kertoo olevansa Suomen suurin jääurheiluun keskittyvä seura (nimenomaan juniorien, tytöt ja pojat, määrällä).
Saattaa olla, mutta urheilullista menestystä tarkoitin tuolla ykkösellä. Muilta osin, kuten sanoin kärkikastia.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan että ensi kausi tuntuu merkittävästi paremmalta kuin viime kausi. Viime kauteen lähdettäessä oli jostain syystä täysin epärealistiset odotukset ja puhuttiin varmasta mestaruudesta; siksi pettymys oli niin giganttinen kun todellisuus iski silmille. Nyt ei ole minkäänlaisia odotuksia ja kausi on menestys jos ei jouduta putoamiskarsintoihin.


No kyllä mä uskon ja luotan vahvasti siihen, että niihin putoamiskarsintoihin ei sentään jouduta, mutta onhan tämä kieltämättä noloa tämän tasoiselle suurseuralle, että täällä joudutaan olemaan tyytyväisiä siihen paikkaan siellä armo play offseissa. Suoraan play offs-paikkaan mulla sen sijaan ei ole pienintäkään luottoa.
 

UJkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä luotan siihen, että tämän kauden HIFK pelaa jääkiekkoa joukkueena ja tulee olemaan top 4 runkosarjassa. Ei ole ennakkosuosikin taakkaa isosti, eikä tehty niitä tähden lento hankintoja. En ole oikeastaan ikinä uskonut joukkueeseen, joka on täysin rahalla tehty. Viimekaudella HIFK, Ilves ja Pelicans todisti tätä, Tappara joka pelasi omaa peliä viikosta toiseen, KEHIttyen siinä voitti jälleen.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kyllä mä uskon ja luotan vahvasti siihen, että niihin putoamiskarsintoihin ei sentään jouduta, mutta onhan tämä kieltämättä noloa tämän tasoiselle suurseuralle, että täällä joudutaan olemaan tyytyväisiä siihen paikkaan siellä armo play offseissa. Suoraan play offs-paikkaan mulla sen sijaan ei ole pienintäkään luottoa.

Ensi kaudellahan suoraan pudotuspelipaikkaan pääsee kiinni vain 4 parasta kun aikaisemmin 6. Kyllähän tuo vaatisi HIFK:lta venymistä ja ennen kaikkea koko kauden tasaista suorittamista, joka ollut kyllä hyvilläkin rostereilla ihan tekemätön paikka.

...mutta jos puhtaasti nyt taas rostereita tarkastelee, niin varmaan sellainen keskikastin joukkue HIFK:lla tulee olemaan. En ota tässä siis kantaa siihen, että kuinka paljon valmennus sitä tiputtaa. Kävin tuossa esim. K-Espoon rosteria tutkimassa, niin onhan se paljon heikompi kuin meillä. Toki sieltä pelaajia meidän joukkueeseen mahtuisi, mutta ei kyllä samaan rooliin. Otin Espoon tähän vertailuun siksi, kun tunnutaan täällä olevan heidän rosterilleen kateellisia. Siellä kuitenkin sellaisia pelaajia, kuin Kotkansalo, Hämäläinen, Ikonen, Laakso sovitellaan suht. isoihin rooleihin. Kovimmat nimimimiehet Sallinen (35v) ja Lajunen (35v).

Kyllä ne HIFK:n jonkunlaiset runkosarjatoiveet lepäävät siinä, että tietyissä asioissa pitää parantaa. Neljä sellaista asiaa tulee heti mieleen: 1. Maalivahtipeli, 2. Ylivoima. 3. Pakiston kiekollisuus

4. Koko viime kauden aikana ei löytynyt sellaista ykkösnyrkkiä, joka olisi meille pelejä kääntänyt illasta toiseen. Lehterän ympärille ei missään vaiheessa löytynyt sellaista toimivaa kokonaisuutta. Parasta antia oli melkein ajoittainen Vesalainen-Jääskä-Pakarinen kolmikon tehoilu, mutta kun kaikilla oli omat pitkät kuivat kautensa. Lisäksi myös Koivistoinen oli sellainen pelaaja, joka jäi ihan varjoihin. Olen kutsunut tätä joskus niin sanotuksi Hirso-efektiksi. Jotkut pelajaat ovat hyviä, kun heillä on selkeä rooli joukkueessa. Hirsohan esim. oli aina hyvä, kun oli jenginsä selkeä ykkössentteri. Kun sitten tuli kilpailua sille tontille, niin taso laski. HIFK oli viime kaudella sellainen sekava kokonaisuus.

HIFK:lle on ennenkin käynyt niin, että paperilla on vaikka kolmekin hyökkäysketjua, jotka voisivat olla etenkin pienempien seurojen ykkösketjuja ja silti oikein yksikään ei ota sitä isoa roolia. Sitten taas kun meillä on ollut näitä heikompien materiaalien kausia, niin sieltä on joku ketju noussut isoonkin rooliin ja niinä kausina ollaan voivoteltu, että kun olisi laajempi tuo rosteri.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Voisiko joku osaava avata veikkaus-/äänestysketjun, jossa olisi sijoitukset 1-16 ja jokainen saisi pistää täpän haluamaansa ympyrään. Se olisi aika hieno gallup ennen sarjan ja kauden avausta.
Itse en tiedä, miten sellainen tehdään.
Kiitos jo ennalta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös