Mielestäni IFK:n ei pitäisi koskaan lähteä kauteen niin, että joukkueen tärkeimmän pelipaikan osalta selvitetään kauden aikana, että riittääkö taso vai ei. Jos ei riitä, niin lienee aivan helvetinmoista sattumankauppaa etsiä markkinoilta pätevää ykköskassaria kesken kauden.
Ymmärrän, että nuoria pelaajia ajetaan ja kuuluukin ajaa sisään vastuun kautta, mutta kyllä lähtökohdan tulisi olla, että ainakin toiselta maalivahdilta löytyisi ammattilaistasolta mestaruutta tavoittelevan jengin ykköstorjujalta edellytettäviä näyttöjä edes yhden kokonaisen kauden verran. Tilanne voisi olla eri jos Halonen olisi viime kaudella antanut noita näyttöjä, mutta päinvastoin, suoritustaso laski kuin lehmänhäntä mitä pidemmälle kausi eteni.
Näistä seitsemästä pakista laskisin Otto Salinin breikkaamisen varaan huomattavasti enemmän kuin Einari Luhangan tai Mico Luodon, jotka niin ikään kuuluvat noihin seitsemän sopimuksenalaisen pakin joukkoon.
Itse en ollut viime kauden alakertaan kovin tyytyväinen, joka oli melkoisessa epätasapainossa hyökkäykseen verrattuna. Siitä on nyt poistunut (ellei jatkosopimuksia sorvata) Ahonen, Auvitu, Karjalainen, Schmaltz ja Winberg. Sisään on tullut Melart ja Luhanka. Jos sisään tulee vielä kaksi ns. oikeaa vahvistusta, niin sitten pitää olla perkeleen kovia nimiä, että olisi edes upgrade viime kauteen.
Toki onhan sekin logiikka tasapainottaa alakerran sekä hyökkäyksen välistä balanssia olla vahvistamatta alakertaa ja heikentää hyökkäystä.
Ei minunkaan ensimmäinen ”vaihtoehtoni” ole lähteä kokemattomalla mv-kaksikolla kauteen. Jos minä saisin valita, ottaisin Kevin Lankisen ykköseksi ja vaikka Roope Taposen sitten kakkoseksi. Mutta sellainen ei nyt ole mahdollista. Niilo Halosen kanssa oli sopimus ja sen kanssa oli joko elettävä tai laitettava Halonen tai Taponen kiertoon. HIFK halusi selvästi pitää Taposen, joten hänen kanssaan tehtiin jatkot. Minähän olin koko viime kauden sitä mieltä, että Halosen voitto% vähän vääristi tilannetta, myös suhteessa Garteigiin. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että Halonen on hyvä maalivahti. Rauhallinen ja ennen kaikkea joukkue pelasi pääasiassa voitokkaasti hänen ollessaan maalissa. Vaikka pleijareissa Halonen ei päässytkään ihan omalle parhaalle tasolleen, näen senkin takana lieventäviä asianhaaroja. Ensi kausi alkaa taas alusta ja yhden kauden kokeneempana. Jos HIFK on tehnyt jonkunlaisen pidemmän tähtäimen suunnitelman omien veskareiden kanssa, kuten nyt siltä näyttää, mielestäni viime kausi ei anna aihetta poiketa siitä. Ainakaan vielä. Annetaan kundien nyt rauhassa näyttää, mihin pystyvät. Kummallakin on varmasti nälkää ja näyttämisenhalua. Ja heillä on hyvä keskinäinen kilpailutilannekin.
Minäkin pidän Salinia suurimpana talenttina noista kolmesta nuoresta. Mutta hän on myös nuorin ja kaikenlaista voi sattua. Siksi en ole vielä valmis laskemaan hänen varaansa yhtään mitään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ansaitsisi näyttöpaikkaa ja voisi onnistua erinomaisesti. Se vain olisi bonusta ja tuloksentekovastuu on ihan muualla.
Nimiä enemmän mua kiinnostaa edelleenkin koko joukkueen suorittaminen. Siellä on pakistossa paljon potentiaalia parantaa tästä kaudesta, esimerkkeinä nyt vaikkapa loukkaantumisten takia ohikauden vetäneellä Lyytisellä ja mystisesti taantuneella Kotkansalolla. Jos Kotkansalo pystyy pelaamaan edes 2/3 kaudesta sillä tasolla kuin pelasi tämän kauden alussa, pakisto paranee jo huomattavasti. Lyytinen tuli mukaan vasta vuoden 2022 puolella ison polvivamman jälkeen ja kun pelituntumaa oli vihdoin saatu, iski korona ja siinä meni loppukausi. Nälkää on siis hänelläkin varmasti ja näyttämisenhalu suurta. Aika paljon viime kaudesta kertoo sekin, että se oli Lyytisen Liiga-debyyttikauden jälkeen ensimmäinen (ja ainoa Liiga-kausi), kun Lyytinen jäi tehotilastossa miinukselle. Olen aivan varma, että Lyytinen parantaa ensi kaudella. Se sitten nähdään, kuinka paljon, mutta paljon ei tarvitse tehdä, että on tätä kautta parempi. Siksi uskallan olla luottavainen hänen suhteensa.
Siellä on nyt sellaisia bokseja Salmelaisen laatikkoleikissä tyhjänä, etten mitenkään usko, että hän nyt täyttäisi ne millään ale-laarin jämillä, kun ei ole niin ennenkään tehnyt. Kyllä sieltä potentiaalisesti kovat vahvistukset tulee vielä. Se on sitten toinen juttu, miten peli kentällä lopulta sujuu. Siitä vastuu kuuluu enemmän muille tahoille. Mutta kyllä Salmelaisella on aina ideaa hankinnoissaan ollut. Jostain Miles Koulesista on turha enää jankata, kun se oli niin erikoinen keissi kokonaisuudessaan. Sillä Milesillä voidaan saada vielä joskus lisää NHL-sopparin omaavia pelaajia. Jos näin, sanoisin, että paras diili ikinä.