Miksi kaikki vertaa Lyytisen viime kautta tulevaan kauteen? Miksei vertailukohtana ole kausi 20-21, kun hän pelasi terveenä erinomaisen kauden? Miksi juuri Lyytinen on se pakki, jonka sopimus olisi pitänyt jättää tekemättä? Eikö hänessä kaiken järjen mukaan ole pakiston osalta eniten lunastamatonta, jopa oikeasti merkityksellistä potentiaalia, jos ajatellaan viime kautta? Lyytisen viime kauden heikot esitykset eivät mun nähdäkseni ole hänen oikea tasonsa, vaan taso on kaudet KalPa 16-17 sekä HIFK 18-19 ja 20-21. Viime kauden (21-22) huonoille esityksille on olemassa syy: iso polvivamma, josta toipui 4kk. Sen jälkeen haki tuntumaa muutenkin sekaisin olevassa joukkueessa, eikä saanut heti juonesta kiinni, mutta mä en sinänsä ihmettele sitäkään. Sitten hän sairastuikin koronaan, eli ei enää pelannut loppukaudella lainkaan. Ei ne taidot ole mihinkään kadonneet.
Ymmärrän, että Lyytisen "loukkaantumisherkkyys" askarruttaa, koska on ihan totta, että hänellä on ollut pari isompaa loukkaantumista meillä pelatessaan. Mutta kun kysymys ei ole toistuvasta, samasta vammasta, niin onko loukkaantumisten pelkääminen hänen kohdallaan sittenkin vain ylireagointia? Minusta on. Ihan samat riskit on kaikilla muillakin, jos huono tuuri käy. Miksi juuri Lyytisen sopimus on yleinen marmattamisen aihe?
Auvitun jatko olisi siinä mielessä tärkeää, että tiedetään, mitä saadaan. Tällöin häntä ei tarvitsisi edes korvata mitenkään. Mutta, jos sopimusta ei jostain syystä synny, siihen on varmasti joku ihan todellinen syy. Kyllä HIFK maksaa pelaajilleen ihan hyvää palkkaa, eikä Auvitun kaltainen pelaaja nälkää tule näkemään, mutta ylihintaa ei edes Auvitusta kannata maksaa. Mä en mitenkään jaksa uskoa, että Salmelainen ei Auvitua vastaavan tasoisella pelaajalla korvaisi, jos hänen kanssaan ei sopimukseen päästä. HIFK ei varsinaisesti ole tunnettu siitä, että esim. junnuille annettaisiin iso rooli ja paljon aikaa lunastaa odotukset, joten en usko, että nytkään toimitaan niin. Kuka oikeasti uskoo, että Luhanka, Salin tai Luoto ovat kaikki kolme laskettu vakiokokoonpanoon isolle peliajalle? Nämä kaikkihan tulevat käytännössä viime kauden pelaavan kokoonpanon ulkopuolelta ja alemmista sarjoista. Minä en ainakaan usko.