Kojon sopimushan loppuu ensi keväänä, on melko luontevaa miettiä seuraavaa koutsia. Ja oikeastaan aika vapauttavaakin. Tarkoitin vain sitä, että JOS kannua nostellaan, toivottavasti ei siinä huumassa tehdä "kuulalehkosia" eli annetaankin koutsille jatkopahvia käteen. Tämä on toki irrelevanttia ennustamista. Kuten totesin, kausi pitää pelata ensin alta pois ja jos Nenä tuo jäälle sikamaisen ahneesti karvaavan ja hyökkäävän HIFK:n, joka myös menestyy, niin ehkä silloin olisikin syytä tarjota jatkopahvia. Epäilen tätä suuresti ja uskon, että tulevan keväänkin sijoitus tulee entiseen malliin pakitellen ja toivottavasti se on parempi kuin viime keväänä.
Harva sanoo täällä ääneen omaa arviotaan, mutta pamautan tässä kylmän rauhallisesti, että uskon HIFK:n pelaavan pronssiottelussa. Olen optimisti ja pronssiottelu on mielestäni paras mahdollinen sijoitus näillä eväillä. Siksi pidän sitä mahdollisena. Negatiivisin mahdollinen skenaario on meikäläisellä sama kuin viime kaudella. Suora pleijaripaikka ja ekalla kierroksella ulos. En usko, että HIFK tulee sijoittumaan sijan 6. alapuolelle runkosarjassa. On tuo sen verran hyvä nippu. Kyllä pleijareihin mennään suoraan ja kotietukin on taas vähintäänkin lähellä. Ei tarvitse kuin vertailla muihin joukkueisiin. Mutta playoffit ovatkin oma maailmansa.
Mulla ei ole erityistä toivetta KJ:n jatkajasta. Kunhan sisään tulee kaveri, jolla on näyttöjä, karismaa ja pelirohkeutta. En peittele sitä, että haluan nähdä lujaa taklaavan ja taistelevan HIFK:n. Paljon Petu Matikaista edellä omissa toiveissani olisi Shedden, jolle HIFK on jo tuttu paikka. En ryhdy Petun ylifaniksi, vaikka yllytetään ja voin vakuuttaa, että Petulla ja HIFK:lla ei ole minkäänlaista todellista viritystä kaudesta 11/12. Jos veikata pitää, niin luulen, että Keklu nappaa Petun. Venäjällä on Heikkilä ja Suikkanen koutsaamassa, kovia sällejä. Mutta tämän kysymyksen HIFK tulee ratkomaan viimeistään ensi vuoden alussa riippumatta siitä, miten tämän kauden sarja etenee.
Onhan mulla myös ultrakauhuskenaario: HIFK konttaa kuin sokea apina loka-marraskuun ja veskareille menee aivan kaikki sisään. Tällöin Nenä saa kenkää ja koutsiksi tulee kuka sattuu vapaana olemaan. Samalla raunioituvat ajatukset mahdollisesta pidemmän tähtäimen projektista valmennukseen. Käy niinkuin Jukka Jalosen tapauksessa: kiinnostus oli molemminpuolista ja kaikki oli valmiina. Mutta HIFK joutui rempomaan mm. Alpon tyyppistä reliikkiä sisään kauden aikana ja tietenkin pidemmällä diilillä. Tämäkin on ihan realismia kiekkobisneksessä, joten toivon ennenkaikkea HIFK:n kannalta Nokan onnistuvan niin hyvin, että hänen lähdöstään kesken kautta ei kannata edes keskustella. Se olisi pitänyt tehdä viime kaudella. Nyt on tärkeintä suunnata katseet siihen, kuka tulee ruoriin syksyllä -11 ja tähän väliin ei kaivata enää mitään uutta jänistä hatusta. Miestä, joka tulee toivotaan-pohjalta ja pitkällä diilillä kesken kautta. Tällaistahan se oli Penan aikaan.