@BOL kesällä suitsutti IFK:n strategiaa ajaa nuoria sisään isoihin rooleihin kasvamaan, mutta syksyn aikana vastuun jäädessä Salinia lukuunottamatta melko ohkaiseksi, ääni on muuttunutkin hieman kellossa siihen suuntaan, että firstrounderit pyörikööt vaikka Kolleissa kunhan Dykit ja Palolat pelaa. Kesällä sinä itsekin sanoit, että jos IFK ei nuorille anna vahvuuksillaan isoa ruutua, ei tänne tulla saamaan enää lahjakasta nuorta massaa. Mistä tällainen muutos lähestymistapaan? Hieman samaa on ollut nähtävissä myös pelaajahankintojen ja vahvistusten laadun tai tarpeen suhteen.
Haluaisin nähdä sellaisen viestin, missä olen sanonut, että
kaikkia nuoria ajetaan sisään suureen rooliin tällä kaudella, koska sellaista minun ei ole kyllä ollut tarkoitus väittää. Sillä en edes ole sellaista odottanut, kun olen katsonut muuta kokoonpanoa.
Minä olin, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että nuoret ansaitsevat näyttöpaikkoja. Ja ovathan he saaneetkin. Mutta olin, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että nuorten pitää se pelipaikka myös pystyä ottamaan ja tuomaan oikeaa lisäarvoa joukkueelle. Pelipaikan ovat pystyneet tällä kaudella ottamaan ansaitusti Salin, Taponen ja Seppälä. Nuoria kaikki. Kaskimäki on ihan eri kaveri kuin viime kaudella ja nyt näyttää hyvin aralta. Ehkä loukkaantuminen vaikuttaa? Etukäteishehkutuksiin nähden Halttunen ei ole yhtään niin kova jätkä kuin olisin kuvitellut, mutta hän on siis 17 v., joten hän ei mitenkään voi olla pettymys. Mutta ei hän nyt todellakaan mikään sateentekijä ole ollut. Mutta minulla on aikaa odottaa. Moni kuitenkin tuntuu uskovan, että automaattisesti iso vastuu ja kasvanut peliaika tuovat tulosta. Voi käydä myös toisinpäin. Luotan valmennukseen, että tietävät, mitä tekevät.
Olen koko ajan "perustanut uskoni" joukkueeseen siihen, että joukkue jatkaa positiivisella tavalla siitä, mihin viime kaudella jäätiin. Eli, että olisi saatu hyvä startti, kiitos sen paljon puhutun jatkuvuuden, koska itseluottamuksella on ihan helvetin iso merkitys kentällä. No, kuten tiedämme, niin ei todellakaan käynyt, päinvastoin. Tämän jälkeen koko kuvio muuttui. Pitää olla tilannetajua.
Ja sen mukaan nyt edetään, että joukkue saisi päänsä vedenpinnan yläpuolelle, jolloin jokainen ei virhe ei maksa koko helvetin ottelun lopputulosta ja lehdet huuda kriisiä päivästä toiseen ja pelaajat voisivat oikeasti keskittyä olennaiseen. Tällöin junnut voisivat pelata kokeneiden pelaajien kanssa, jotka eivät paini oman itseluottamuksensa puutteen kanssa ja vapise kuin haavanlehdet. Mun mielestäni nuoret ovat saaneet pelata omilla vahvuuksillaan, pl. 13. hyökkääjä ja kaikilla on ollut omassa ketjussaan se "kädellinen" rooli.
Ja se nyt vain menee niin, tykättiin me tai ei, että niistä kalliista pelaajista yritetään repiä tavalla tai toisella tulosta irti, koska palkkaa niille pitää maksaa kuitenkin. Vaikuttaa edelleen vahvasti siltä, että Palola ja Dyk ovat loukanneet joitain kirjoittajia henkilökohtaisesti oikein isolla kouralla, sen verran paljon Palolakin on sairastuvalle kritiikkiä saanut.
Tässä on nähdäkseni vielä 40 peliä aikaa runkosarjassa. Ei se tarkoita sitä, että jos nyt toimitaan jollakin tavalla, että koskaan ei tule enää junnuja kokoonpanoon ja kaikki junnut lähtee kiitämään, koska Ville on tyhmä kakkapää. Jos 17-vuotiaana saa ekalla kaudellaan vaikka parikymmentäkin Liiga-peliä keskimäärin 10 min. peliajalla, niin eihän se nyt huonosti ole.