@Lätty-ylämummo Mun mielestä meidän ongelmat ovat seuraavassa järjestyksessä: hallitus, utj, valmennus, pelaajisto. Eli ei se tietenkään pelkästään pelaajia hankkimalla parane, mutta se ollee ainoa tapa tätä kautta koskien saada edes jotain aikaiseksi, koska noihin kolmeen ensiksi mainittuun en usko muutoksia tulevan missään olosuhteissa tai sitten täytyy tapahtua aivan totaalinen kyykkäys, joka johtaa myös yleisömäärien romahtamiseen.
Mun on vaikea mieltää hallitusta ongelmaksi. "dinoista" "kiffeistä" ja "koffeista" puhutaan paljon, mutta ei heitä kyllä halituksessa ole. Hallitus on koottu pääosin yrittäjistä, joilla on ollut hilloa silloin, kun seura on sitä tarvinnut. Joukossa on pitkän linjan IFK-kannattajaa ja -toimijaa, nuorempaa digi-edelläkävijää, ja puheenjohtajana markkinointiguru, jonka aika menee taatusti muualla, kuin IFK:n päivittäisessä tekemisessä. Oma arvaukseni on, että hallitukselle riittää, kun talous pyörii kannattavasti, mikä on tietenkin kaiken toiminan selkäranka. Mitään jääkiekkoammattilaisia porukasta ei löydy Tuohimaata lukuunottamatta. Siksi en usko hallituksen sekaantuvan urheilupuoleen. Jos on varmaa tietoa siitä, että hallitus on jotain urheilupuolella sössinyt, niin näytöt olis kivat. Pelkät puheet ei sitä ole.
Urheilujohtaja on ollut ehkä aavistuksen konservatiivinen toimissaan. Mutta oleellista olisi jotenkin mitata se, onko Tobiaksen joukkueet pelanneet potentionaalinsa ylä- vai alakanttiin. Jos pelaajisto ei suorita, niin mitenkä jakaisi "syyllisyyden"? Urheilujohtaja on osaltaan vastuussa joukkueen harmoniasta ja iskukyvystä, mutta onko Uj:n vastattava myös pelaajayksilön työmoraalista tai onnistumisesta? Mielestäni silloin ei, kun rekryt ovat olleet pääsääntöisesti täyspäisessä maineessa olevissa pelaajissa. Tämä syksy on kaikkein nimekkäimmilläkin kilpailija-nipuilla ollut heilläkin aavistuksen mollivoittoista. Tosin kausi on hyvin nuori vielä. Mutta se itku ja parku mikä täällä oli ennen kautta muitten ylivoimaisista rostereista, ei ole realisoitunut sarjataulukossa.
Tobias on itse sanonut, että hänellä on vapaus ja vastuu rekrytoinneista. Valtanen niihin tuskin sekaantui.
Yhteistyö halllituksen kanssa on Tobiaksen sanoin pääosin raportointia, eikä varsinaista ohjausta.
Valmentajakysymys on hyvin oleellinen niin joukkueen osana, kuin sen tulokseen vaikuttajanakin. Vaikeilla hetkillä valmentajaa kyseenalaistetaan, mutta kuinka moni oikeasti tietää, onko vaikeudet valmentajan osaamattomuutta, vai joukkueen perseilyä? Pikkaraista huudettiin täältä kilpaa ulos perusteluin, että liian kokematon Liigaan. Ja sitten huudettiin takaisin, kun Villellä tökki. En oikein usko, että kesässä Pikkarainen jostain keräsi sen ammattitaidon, mikä nyt olisikin ollut tänne riittävä. Valmentajarekryissä on tehty aivan hirveitä virheitä. Niissä on sekoiltu oikein urakalla. Itse toivoisin, että tuo sekoilu loppuisi, ja mentäisiin jonkun planin mukaan eteenpäin tämän hetken vaikeuksista piittaamatta. Valmentajan vaihdot kesken kauden ovat pääsääntöisesti pelkkää housuun kusemista. Hetken lämmittää, mutta sitten palelee ja kirvelee.
Lite bättre. Siinä on mun näkemys. Tuolla nipulla on pärjättävä. Se ei ole Liigan kovin, mutta kaikki menestysmahdollisuudet sillä on päätyyn saakka. Valmennus riittää, ja seuran resurssit on kunnossa vastata mahdollisiin avainpelaajien loukkaantumisiin. Mutta nykyisiä on turha korvata kenelläkään ennenkuin joukkue pelaa sillä tasolla, mihin tuon nipun on pystyttävä. Lite bättre joka ukko.