HIFK kaudella 2020–2021

  • 643 264
  • 3 248

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Joten mielummin ottaa jo tälle kaudelle palkanalennuksen sen sijaan, että pelaisi IFK:n sopimuksen loppuun? Ei kuulosta loogiselta. Vähän myös huvitti jonkun arvailut Lyytisen pelaavan alle liigan keskiarvopalkan. Ei varmasti pelaa tuolla statuksella.

Jos maksaa yli 100ke niin helvetin huono hankinta.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itse näkisin mieluusti Ertsin pidemmällä lapulla(esim. 2+1)taas Nordiksella. Huomattavasti varmempi kortti kuin Lyytinen joka ei ole hänelle kaavailtua roolia pystynyt täyttämään edes vähää alusta. Lisäksi tietäisi valmiiksi mihin tulisi.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ahaa, siitä siis nimimerkkisi? Jaatko ihan tavan postia vai hokijargonia :)

Yhdyn vallitseviin mielipiteisiin Ertsistä. En pidättele hengitystä enkä pahoita mieltä jos skipataan tässä tilanteessa. Ja sopparin tehdessä täytynee olla reipasta liikehdintää puolustuksesta ulospäin.

Nimimerkki on Vallu Krykovin peruja, mutta tosiaan aika hauska tuplamerkitys!

Vallu on hieno tarina. Postinjakaja ja pelimies nöyrällä asenteella.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Itse pitäisin Erosen kiinnittämistä nyt tarpeettomana. Ei missään nimessä turha pelimies, mutta nykyiseen rosteriin tarpeeton. Vertaapa häntä oikeastaan keneen tahansa, niin kokonaisuutta tarkastellessa hänestä ei saa todellista sateentekijää millään. Jengistä puuttuu mun silmin nälkää. Puhutaanpa puolustuksesta tai hyökkäyksestä, niin puute on tulenpalavasti eteenpäin pyrkivistä janttereista. Erosta en heihin laske.

Innon voi tietenkin korvata taidolla ja ammattimiehen asenteella. IFK:n rekryt ovat olleet hyvin maltillisia, mitä pidän juuri nyt tähän hetkeen oikeana valintana. Aika moni pelaaja joutuu tosissaan miettimään maailmalla sitä, että millaisissa virus-lingoissa suostuu työtään tekemään. Suomi on huippulätkän pelaamiseen näillä näkymin kaikkein turvallisin maa ensi kaudella, joten nyt saattaa tänne tulla tarjolle niin kalliita pelaajia, joihin normi oloissa ei olisi millään varaa. Alelaput saattaa olla niillä lukemilla, että voidaan nähdä lockdown-kausien kaltaisia huippunimiä. Silloin fyrkat ei saa olla kiinni Erosen kaltaisessa hajuttomassa ja mauttomassa ihan kivassa kiekkoilijassa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kousa-Karjalainen kuulostaa aika hyvältä pakkiparilta.

Kuulostaa sellaiselta pakkiparilta jossa Kousa joutuu jatkuvasti paikata Karjalaista joka pelaa ylisuuressa roolissa. Ymmärrän että moni on pähkinöinä Karjalaisen ''paluusta'', ja perkele sehän on isompi kuin kallion kaappi-Make, mutta ei HPK:n 6-7.pakki tule meidän pakistossa kärkirooliin.

Ei vaikka IFK:n pelitapa voi sopia Mirolle paremmin kuin HPK:n kiekkokontrolli, ja ei vaikka Karjalainen on edelleen kypsyvä pelaaja. 2.pakkipari / ~15min ihan maksimi Karjalaiselle, ja se voi toteutuakin jos tuonne ei enää pakkeja tule. Steppejä Karjalainen varmasti urallaan vielä ottaa, mutta itse näen hiljalleen 30v asti kypsyvänä pelaajana, kuin yhtäkkisenä tasonnostajana. Perusteita toisenlaisillekkin odotuksille voi toki olla olemassa, mutta en niitä nyt keksi. Mielellään keksisin, koska Motin ja Ahonen on ennen jokaista kautta korissa: ''Mitähän vittu sieltä tällä kertaa tulee..''

Enemmän näen potentiaalia 21v Tobias Winbergissä, joka on väläytellyt paljon enemmän kuin olen koskaan Karjalaiselta nähnyt. Niin ja Teräväinen. Noin muuten, IFK:n pakisto ei kyllä näillä palasilla ole mestaruudesta taistelevalla tasolla. Pakki varmasti tulee, mutta tuleeko ennen kauden alkua? Ahonen ulos ja yksi moderni all-around pakki sisään. No näitä ulostamisia ei koskaan meillä tapahdu, joten yksi sisään. Ei tuossa joukkueessa voi olla 3 miljoonaa kiinni, joten eiköhän sieltä tule vielä pakki ja varmaan hyökkääjäkin.
 

Salo70

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PENA, RAMI, FRANK
Kuulostaa sellaiselta pakkiparilta jossa Kousa joutuu jatkuvasti paikata Karjalaista joka pelaa ylisuuressa roolissa. Ymmärrän että moni on pähkinöinä Karjalaisen ''paluusta'', ja perkele sehän on isompi kuin kallion kaappi-Make, mutta ei HPK:n 6-7.pakki tule meidän pakistossa kärkirooliin.

Ei vaikka IFK:n pelitapa voi sopia Mirolle paremmin kuin HPK:n kiekkokontrolli, ja ei vaikka Karjalainen on edelleen kypsyvä pelaaja. 2.pakkipari / ~15min ihan maksimi Karjalaiselle, ja se voi toteutuakin jos tuonne ei enää pakkeja tule. Steppejä Karjalainen varmasti urallaan vielä ottaa, mutta itse näen hiljalleen 30v asti kypsyvänä pelaajana, kuin yhtäkkisenä tasonnostajana. Perusteita toisenlaisillekkin odotuksille voi toki olla olemassa, mutta en niitä nyt keksi. Mielellään keksisin, koska Motin ja Ahonen on ennen jokaista kautta korissa: ''Mitähän vittu sieltä tällä kertaa tulee..''

Enemmän näen potentiaalia 21v Tobias Winbergissä, joka on väläytellyt paljon enemmän kuin olen koskaan Karjalaiselta nähnyt. Niin ja Teräväinen. Noin muuten, IFK:n pakisto ei kyllä näillä palasilla ole mestaruudesta taistelevalla tasolla. Pakki varmasti tulee, mutta tuleeko ennen kauden alkua? Ahonen ulos ja yksi moderni all-around pakki sisään. No näitä ulostamisia ei koskaan meillä tapahdu, joten yksi sisään. Ei tuossa joukkueessa voi olla 3 miljoonaa kiinni, joten eiköhän sieltä tule vielä pakki ja varmaan hyökkääjäkin.
Ois pitänyt käyttää käänteistä psykologiaa Karjalaisesta puhuttaessa; "ihan paska, ei ikinä tuu mitään, osaa vaan tapella". Veikkaan että sitten olisi löytynyt kehujia ja optimisteja joka lähtöön. Tää sai riittää mun kivakiva/posiposi-yritelmästä; palaan takaisin hyväksi havaittuun negailuun eli realismiin, haha!
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Ois pitänyt käyttää käänteistä psykologiaa Karjalaisesta puhuttaessa; "ihan paska, ei ikinä tuu mitään, osaa vaan tapella". Veikkaan että sitten olisi löytynyt kehujia ja optimisteja joka lähtöön. Tää sai riittää mun kivakiva/posiposi-yritelmästä; palaan takaisin hyväksi havaittuun negailuun eli realismiin, haha!

Nostan hattua. Itseironia on aina kunnioitettavaa.

Mun mielestä ajatus Karjalainen-Kousa parista ei ole huono, mutta se ei ehkä ole "vielä" kärkipari. Ongelma Erosessa on, ettei Eronen-Kousakaan ole kärkipari. Eronen tulisi 2.parin kiekolliseksi ja meiltä puuttuisi edelleen se kärkipakki Kousan vierestä.

Vielä enemmän harmittaa Motinin jatko, koska samalla tai suurin piirtein samalla rahalla olisi varmaan saanut tuon Sulakin siihen ykköseen Kousan vierelle. Motinin jatko, Laakson jatko. Siinä Salmelaisen tämän kauden suurimmat hassit mun mielestä. Löi liian äkkiä rahaa noihin miehiin kiinni.

No toivottavasti Winberg tekee Nutivaaramaisen kasvun..
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Postinjakaja samanlaisia ajatuksia täällä, mutta sanoisin, että Sulak ei ole puolustamisessa yhtään Erosta parempi vaan on myös lähtökohtaisesti hyökkäävä puolustaja. Kärpillä toki helpompi tilanne, kun siellä on joka tilanteen Heshka omasta takaa, jonka viereen Sulak voidaan laittaa toisin kuin Kousan täällä.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Ongelma Erosessa on, ettei Eronen-Kousakaan ole kärkipari. Eronen tulisi 2.parin kiekolliseksi ja meiltä puuttuisi edelleen se kärkipakki Kousan vierestä.
Tästä pakko hieman haastaa. Mistä kumpuaa tällä palstalla niin usein esiin tullut väite, että toimiva pakkipari (Liigatasolle) koostuu hyökkäävästä ja puolustavasta pakista? Miksi kaksi hyvin liikkuvaa, hyvin kentän näkevää ja hyvät kädet omaavaa pakkia ei voisi olla helvetin hyvä pakkipari? Tarvitseeko aidosti nykykiekossa toisen pakeista olla joku fyysinen korsto, jotta se pienempi ja jääkiekkoilijana lahjakkaampi kaveri pystyy pelaamaan puolustajana menestyksekkäästi. Itse ottaisin tuohon Kousan viereen avosylin puolustajan, joka yksinkertaisesti on helvetin hyvä pelaaja Liigaan, pituudesta ja painosta viis. Yksi tällainen pelaaja olisi mielestäni esimerkiksi Teemu Eronen.
 
J

Just-Ice-Hockey

Tästä pakko hieman haastaa. Mistä kumpuaa tällä palstalla niin usein esiin tullut väite, että toimiva pakkipari (Liigatasolle) koostuu hyökkäävästä ja puolustavasta pakista? Miksi kaksi hyvin liikkuvaa, hyvin kentän näkevää ja hyvät kädet omaavaa pakkia ei voisi olla helvetin hyvä pakkipari? Tarvitseeko aidosti nykykiekossa toisen pakeista olla joku fyysinen korsto, jotta se pienempi ja jääkiekkoilijana lahjakkaampi kaveri pystyy pelaamaan puolustajana menestyksekkäästi. Itse ottaisin tuohon Kousan viereen avosylin puolustajan, joka yksinkertaisesti on helvetin hyvä pelaaja Liigaan, pituudesta ja painosta viis. Yksi tällainen pelaaja olisi mielestäni esimerkiksi Teemu Eronen.

Mä jatkan tästä vielä niin, että sen puukätisen kaverin (Ahonen, Karjalainen, Motin) on hemmetin paljon helpompi keskittyä vaan olemaan ruma ja ilkeä, jos tietää kaverin hoitavan kiekollisen pelin. Jos kiekollisesti vastuu olisi kolmikolla Kousa, Eronen ja Lyytinen, niin voisi sen kuvitella helpottavan aika paljon yllä suluissa mainitun kolmikon urakkaa. Jos ei sitten jämäkkyys riitä, niin Ahonen tai Motin keväällä kiertoon ja jotain Polasekin kaltaista tilalle. Selvyyden vuoksi todettakoon vielä, että minun suunnitelmissa Teräväinen lainataan koko kaudeksi johonkin toiseen liigajoukkueeseen isoon rooliin.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Ei Teräväistä eikä Winbergiä voi lainata eikä pitää penkillä istumassa, jos halutaan tulevaisuudessa omia pelaajia pelaamaan joukkueessa. Lainaaminen tässä vaiheessa olisi junioritoiminnan alasajoa.
Heidän on saatava osoittaa kykynsä ja mikäli "Eronen" otetaan joukkueeseen kaikkien on ansaittava paikkansa, mutta myös nuorten on saatava peliaikaa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Tästä pakko hieman haastaa. Mistä kumpuaa tällä palstalla niin usein esiin tullut väite, että toimiva pakkipari (Liigatasolle) koostuu hyökkäävästä ja puolustavasta pakista? Miksi kaksi hyvin liikkuvaa, hyvin kentän näkevää ja hyvät kädet omaavaa pakkia ei voisi olla helvetin hyvä pakkipari? Tarvitseeko aidosti nykykiekossa toisen pakeista olla joku fyysinen korsto, jotta se pienempi ja jääkiekkoilijana lahjakkaampi kaveri pystyy pelaamaan puolustajana menestyksekkäästi. Itse ottaisin tuohon Kousan viereen avosylin puolustajan, joka yksinkertaisesti on helvetin hyvä pelaaja Liigaan, pituudesta ja painosta viis. Yksi tällainen pelaaja olisi mielestäni esimerkiksi Teemu Eronen.

Komppaisin sua, jos Kousalla ei olisi -11 viime kaudelta. Kousa tarvitsee vierelleen erinomaista "pakkia". Jos parina olisi vaikka N.Peltola-Byström niin juttu olisi ihan eri.

Toisaalta Lyytinen-Kousa toimi keväällä ajoittain yllättävän hyvin. Se taas johtui siitä, että Luoti oli meidän parhaita ellei paras pakki keväällä ja pelasi myös oman pään hyvin saaden kovan tehotilaston tuon kovan syöttötilaston lisäksi. Vaikka täällä Luotia dumataankin sen onnettoman syksyn takia, niin kyllä ukko paransi paljon keväälle. Eli siinä mielessä Eronen-Kousa voisikin toimia.. näen silti riskejä. Kuten näen Lyytinen-Kousa parissa pitkässä juoksussa.

Jotenkin musta tuntuu, että ensi keväänä Winberg ottaa sen paikan Kousan viereltä. Oli jo tällä kaudella monessa matsissa meidän paras pakki ja nyt kesän aikana on tullut sitä ruista ranteeseen... isot on mulla odotukset sekä Tobiakseen että Teräväiseen. Karjalaista pidän sellaisena kiinnostavana alkukauden 6-7 pakkina, joka yllättää meidät kasvamalla kauden aikana ja on viimeistään jouluna fanien suosikki.

Mutta en olisi ihmeissäni jos joku noista peruspakeista Ahonen, Motin, Laakso vaihtaisi maisemaa tammikuussa ja tilalle tulisi sellainen "Polasek".
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ois pitänyt käyttää käänteistä psykologiaa Karjalaisesta puhuttaessa; "ihan paska, ei ikinä tuu mitään, osaa vaan tapella". Veikkaan että sitten olisi löytynyt kehujia ja optimisteja joka lähtöön. Tää sai riittää mun kivakiva/posiposi-yritelmästä; palaan takaisin hyväksi havaittuun negailuun eli realismiin, haha!

Muhun ei tepsi mikään psykologia (valitettavasti), ja näin kesällä yritän katsoa näitä niin realistisesti kuin suinkin mahdollista. Kyllä Karjalaista saa kehua ja odotuksia saa olla enemmänkin, mutta en vaan itse näe mitään perusteluita kärkiroolin pakille. Mutta kuten ylempänä kirjoitin, HPK pelasi vahvaa kiekollista peliä, eikä kiekoton peli ollut yhtä agressiivista kuin Pikkarainen peluuttaa, joten Miro varmaan sopii paremmin tähän sapluunaan. Karjalainen oli kai Pennaselle jonkinlainen AV-ase / maalinedusvasara. Karjalaisen HPK-ajoista mieleen jäi huono liike ja paljon jäähyjä. Ja jotain fyysistä dominointiakin toki. Jos joku HPK-fani lukee, voisi avata vähän Karjalaisen HPK-aikaa.

Tästä pakko hieman haastaa. Mistä kumpuaa tällä palstalla niin usein esiin tullut väite, että toimiva pakkipari (Liigatasolle) koostuu hyökkäävästä ja puolustavasta pakista? Miksi kaksi hyvin liikkuvaa, hyvin kentän näkevää ja hyvät kädet omaavaa pakkia ei voisi olla helvetin hyvä pakkipari?

Yleensä se toinen pakki tuppaa olemaan puolustavampi, eli kyllä sille perusteluita löytyy, mutta toisaalta puolustavat pakit ovat muuttuneet enemmän all-around -tyyppisiksi. Eikä se ole aivan ennenkuulumatonta että nähdään niitä kiekollisia pakkiparejakin. Näissä tapauksissa sentterillä vähän isompi vastuu toiseen suuntaan. Varmasti kaksi kiekollista pakkiakin voi muodostaa erinomaisen pakkiparin, mutta siinä tapauksessa molempien pitääkin olla aika stabiileja omaan päähän, ja minusta mainitsemasi Kousa ja Eronen ovat sitä. Jos minimistä puhutaan. Kiekolliset pakit tekee aina hasardeja, mutta ne tekee myös maaleja ja syöttää niitä.
 
Viimeksi muokattu:

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Komppaisin sua, jos Kousalla ei olisi -11 viime kaudelta. Kousa tarvitsee vierelleen erinomaista "pakkia". Jos parina olisi vaikka N.Peltola-Byström niin juttu olisi ihan eri.

Mun silmin tuo +/- ei Kousan kohdalla ihan vastannut peliesityksiä. Joo olihan se kärkipakiksi aika dieseli ekat 30 peliä, mutta en kyllä muista isommin puolustuspelin virheitä. Voi olla että olin joka kerta bissellä kun se nukkui miesvartioinnissa jne. Avauspeli oli mielestäni eniten sekaisin kun puhutaan kuitenkin kiekollisesta pakista, mutta sekin parani kuten parani IFK:n pelitapakin. Ja kyllähän Kousa lopulta takoi 10+23 tehot, jotka on hyvä lukema. Paljon pojoja tuli YV:llä, ja niistähän ei plussia saa tehotilastoon. Tärkeitä ne pisteet on silti YV:lläkin.

Se taas johtui siitä, että Luoti oli meidän parhaita ellei paras pakki keväällä ja pelasi myös oman pään hyvin saaden kovan tehotilaston tuon kovan syöttötilaston lisäksi. Vaikka täällä Luotia dumataankin sen onnettoman syksyn takia, niin kyllä ukko paransi paljon keväälle.

Niin muuten oli. Luoti nosti todella paljon tasoaan alkukaudesta, ja räppäili syöttöpisteitä sieltä täältä. Luodin pahimmat lyhyet jaksot vaan tuppaa olemaan aika karmeita. Syöttöpisteitä onneksi kertyy tasaisesti. Luoti menee mun papereissa 2.parissa ensi kaudellakin, eikä Kousan suhteenkaan ole luotto mennyt. Jos Ahosen ja Motinin tilalla olisi kaksi takuuvarmaa tapausta, niin tilanne olisi paljon parempi. TOP6-pakit kuitenkin jakaa peliajan melko tasaisesti, eli kaikki 6 pitäisi olla hyviä pakkeja.
 
Viimeksi muokattu:

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mun silmin tuo +/- ei Kousan kohdalla ihan vastannut peliesityksiä. Joo olihan se kärkipakiksi aika dieseli ekat 30 peliä, mutta en kyllä muista isommin puolustuspelin virheitä. Voi olla että olin joka kerta bissellä kun se nukkui miesvartioinnissa jne. Avauspeli oli mielestäni eniten sekaisin kun puhutaan kuitenkin kiekollisesta pakista, mutta sekin parani kuten parani IFK:n pelitapakin. Ja kyllähän Kousa lopulta takoi 10+23 tehot, jotka on hyvä lukema. Paljon pojoja tuli YV:llä, ja niistähän ei plussia saa tehotilastoon. Tärkeitä ne pisteet on silti YV:lläkin.
...
Niin muuten oli. Luoti nosti todella paljon tasoaan alkukaudesta, ja räppäili syöttöpisteitä sieltä täältä. Luodin pahimmat lyhyet jaksot vaan tuppaa olemaan aika karmeita. Syöttöpisteitä onneksi kertyy tasaisesti. Luoti menee mun papereissa 2.parissa ensi kaudellakin, eikä Kousan suhteenkaan ole luotto mennyt. Jos Ahosen ja Motinin tilalla olisi kaksi takuuvarmaa tapausta, niin tilanne olisi paljon parempi. TOP6-pakit kuitenkin jakaa peliajan melko tasaisesti, eli kaikki 6 pitäisi olla hyviä pakkeja.

Viesti on täyttä asiaa. YV-pisteet on tärkeät. Enkä väheksy sitä osastoa. Mutta olihan Kousa ajoittain heikko ja laiskakin omassa päässä. Toki on hyvin mahdollista, että olisi muun joukkueen mukana parantanut pleijareihin. Silloin harvoin ollaan laiskoja.

Mun silmiin HIFKn ongelma ei ole tuo kiekollinen osasto Kousa, Lyytinen ja Teräväinen. Se on itseasiassa aika hyvä jos Lyytinen ja Teräväinen jatkaa kehitystään viime keväästä. Luotikin on vielä nuori pelaaja ja voi kehittyä harppauksin, kun se "Kaski-kausi" osuu kohdalle.

HIFKn ongelma on juurikin tuo Ahonen-Motin-Varakas kolmikko.

-Ahosen PITÄISI olla hyvä all around pakki tuohon Kousan viereen, mutta ei sitä ollut viime kaudella. Toki myös paransi kevättä kohden tehden ihan ok pisteetkin.

-Motinin PITÄISI olla hyvä stay at home pakki kakkoseen Lyytisen viereen, mutta olin kyllä isosti pettynyt kaveriin. Hyvä alivoimalla ja loisti joissakin yksittäisissä peleissä omassa päässä, mutta kokonaismaku kaudesta oli "Miksi vitussa annettiin jatkoa?".

-Varakkaan PITÄISI olla erinomainen pakki Teräväisen viereen 3.pariin ja onkin meidän yksi parhaita pakkeja, mutta ongelma on, että on näillä näppäimin meidän 1.parissa, kun pitäisi siis olla 3.parissa välillä 2. parissa loukkeja paikaten.

Koko pakkirakenne musta hajoaa tuohon Motinin ja Laakson jatkoihin. Siinä on kiinni 200k+ sivukuluineen. Sillä rahalla olisi saanut erinomaisen 1. parin pakin Kousan viereen ja meidän tilanne olisi jopa timanttinen.

Meidän pakisto ei ole missään nimessä huono. Sillä voi vallan hyvin aloittaa kauden ja odottaa Winbergin, Teräväisen ja Karjalaisen tasonnostoa ja kehitystä. Ja antaa niitä tärkeitä pelejä. Mutta se kehitys olisi myös helpompaa, jos sinne olisi naarattu joku erinomainen "Fernholm/Högström", jonka vieressä olisi helppo pelata.

Sitten tammikuussa (yleisön löydettyä hallille) Salmelainen voi tehdä sen kauden ehkä tärkeimmän hankintansa ja hankkia sen 1.korin pakin ellei Winberg tee Nutivaaramaista / Kivihalmemaista rakettimaista nousua huipulle.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mä en näkisi Varakasta millään tavalla ongelmana. Eka paluukausi oli huono, mutta sen jälkeen on ollut tasaisen hyvä yleispakki joka välillä väläyttelee hyökkäyssuuntaan, pelaa fyysisesti ja omaa oikean IFK-sydämen. Voi peluuttaa missä vaan parissa, joskaan ei toki ole pakiston kiekollinen liideri.

Motin taas on mun mielestä tätä osastoa, joka on palstalla tuomittu flopiksi riippumatta peliotteista. Kyseessä on kuitenkin kohtalaisen tasaisesti suorittava puolustava puolustaja joka tietää rajoitteensa eikä pyri kiekolliseen virtuositeettiin. Fyysinen peli ollut nousujohteista. Ja kuitenkin tätä herraa on peluutettu hyvin paljon ratkaisuhetkillä etenkin johtoa puolustettaessa eli jotain se Piken mielestä tekee oikein. Ja oliko myös viime kaudella ainoa joka pelasi kaikki matsit?

Ahonen on ongelma. Mun silmään ei tehnyt viime kaudella paljoa oikeita asioita. Kaveri oli huono yleispuolustaja joka ei oikein osannut mitään ja oli yllättävän pehmeä. Kai sielläkin jotain piilevää potentiaalia on sitten, siis mahdollisuus palata tasolle jossa joskus on ollut.

Ensi kauden prospekteista: Winberg on potentiaalisin kaveri näistä kaikista. Uskon että ottaa paikan avauskokoonpanosta 1-2 -parissa ja jatkaa nousujohteista kehitystä hyväksi, moderniksi yleispuolustajaksi joka osaa kaikkea. Karjalaisen osalta toivon Melart-tyyppistä kehitystä rymistelijästä kohti hyvää kiekkoilijaa joskin ihan 50/50 pystyykö ottamaan askeleita vai jääkö vielä 7.pakin rooliin " erikoismieheksi". Jostain syystä mä en pidä Teräväistä ihan niin kovana kuin moni täällä...tuntuu että se yks yv-maali jotenkin vääristi kokonaiskuvaa eikä se nyt oikeesti ihan niin kova lupaus ole. Toistaiseksi en usko että vakiinnuttaa paikkaansa, joskin olen enemmän kuin mielelläni väärässä. Sama koskee Nordgreniä, en usko että lunastaa lupauksia mutta toivon olevani väärässä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Mä en näkisi Varakasta millään tavalla ongelmana. Eka paluukausi oli huono, mutta sen jälkeen on ollut tasaisen hyvä yleispakki joka välillä väläyttelee hyökkäyssuuntaan, pelaa fyysisesti ja omaa oikean IFK-sydämen. Voi peluuttaa missä vaan parissa, joskaan ei toki ole pakiston kiekollinen liideri.

Motin taas on mun mielestä tätä osastoa, joka on palstalla tuomittu flopiksi riippumatta peliotteista. Kyseessä on kuitenkin kohtalaisen tasaisesti suorittava puolustava puolustaja joka tietää rajoitteensa eikä pyri kiekolliseen virtuositeettiin. Fyysinen peli ollut nousujohteista. Ja kuitenkin tätä herraa on peluutettu hyvin paljon ratkaisuhetkillä etenkin johtoa puolustettaessa eli jotain se Piken mielestä tekee oikein. Ja oliko myös viime kaudella ainoa joka pelasi kaikki matsit?

Ahonen on ongelma. Mun silmään ei tehnyt viime kaudella paljoa oikeita asioita. Kaveri oli huono yleispuolustaja joka ei oikein osannut mitään ja oli yllättävän pehmeä. Kai sielläkin jotain piilevää potentiaalia on sitten, siis mahdollisuus palata tasolle jossa joskus on ollut.

Ensi kauden prospekteista: Winberg on potentiaalisin kaveri näistä kaikista. Uskon että ottaa paikan avauskokoonpanosta 1-2 -parissa ja jatkaa nousujohteista kehitystä hyväksi, moderniksi yleispuolustajaksi joka osaa kaikkea. Karjalaisen osalta toivon Melart-tyyppistä kehitystä rymistelijästä kohti hyvää kiekkoilijaa joskin ihan 50/50 pystyykö ottamaan askeleita vai jääkö vielä 7.pakin rooliin " erikoismieheksi". Jostain syystä mä en pidä Teräväistä ihan niin kovana kuin moni täällä...tuntuu että se yks yv-maali jotenkin vääristi kokonaiskuvaa eikä se nyt oikeesti ihan niin kova lupaus ole. Toistaiseksi en usko että vakiinnuttaa paikkaansa, joskin olen enemmän kuin mielelläni väärässä. Sama koskee Nordgreniä, en usko että lunastaa lupauksia mutta toivon olevani väärässä.

En ole itseasiassa kovinkaan eri mieltä. Vito on itseasiassa todella hyvä pakki ja monipuolinen. Mutta onko mestaruutta janoavan joukkueen 1.parin pakki?

Motin olisi loistava 3.parin stay at home. Juurikin niitä viimeisiä hetkiä ja alivoimaa ajatellen. Mutta on verotietojen mukaan ihan ylipalkattu siihen rooliin.

Ja Ahonen alisuoritti. Kuten kirjoitit niin on hyvä mahdollisuus, että nostaa tasoaan kuten Vitokin teki tänne tullessaan.

Tossa on vain nyt yksi tätä osastoa "Ei ihan 1.korin pakki" liikaa. Ei ole siis periaatteessa ongelmaa, mutta eipä se nyt timanttiakaan ole.

Toki jos Pike saa systeeminsä toimimaan, niin silloin on helppo kaikkien nostaa sitä tasoaan ja yhtäkkiä nää onkin vähän eri ukkoja.

Ja samaa mieltä Winbergistä. Oli monessa pelissä meidän paras pakki ja 189 senttisellä varrella. Siksi odotankin juuri häneltä sitä Nutivaara/Kivihalme yhden kauden nousua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä se on pelin dna:ssa tai niiden pakkien että parissa toinen on puolustavampi, sairasta kauhua tai naiivia ajattelua että Eronen tai Kousa vaan vuoronperään tekisivät omia nousuaan, kiekollisia ratkaisujaan ja toinen varmistaa. Toimii ehkä Mestis jengejä vastaan.
Oma ajatus maailma lähtee enemmän siitä että esimerkkiparit Kousa - Varakas, Eronen - Motin taistelevat peliajasta ja mikä tärkeintä meillä olisi kiekolliselle huippupakille back up loukkaantumisen varalle ettei viivapeliä pyöritä pelkästään Vito ja Lyytinen.
YV:lläkään en pitäisi molempia vaan meillä olisi mahdollisimman pitkään jompi kumpi aina kentällä.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi kauden prospekteista: Winberg on potentiaalisin kaveri näistä kaikista. Uskon että ottaa paikan avauskokoonpanosta 1-2 -parissa ja jatkaa nousujohteista kehitystä hyväksi, moderniksi yleispuolustajaksi joka osaa kaikkea.

Onhan täällä näköjään joku kuka on katsonutkin meidän pelejä! *hymiö*

Tästä täysin samaa mieltä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Winbergissä on ainesta siinä mielessä harvinaislaatuiseksi pakiksi, että ei olisi profiililtaan puolustava eikä hyökkäävä puolustaja, vaan sellainen kauan kaivattu laadukas yleispuolustaja, joka pitäisi jokaisessa hyvässä joukkueessa olla ja HIFK:lta sellainen on puuttunut. Tämän profiilin pakki pelaa ykkösparissa, koska on kädekkäämpi, kuin Varakas, Motin tai Ahonen. Hoitaa ykkösparissa sitä puolustavampaa roolia, mutta on myös riittävän laadukas pelaamaan sellaisella tasolla kiekolla, kuin mitä kärkiketjun alla pitää. Järvinen-Taimi kaksikko oli hopeakaudella tuollainen, mutta Järvisellä ei enää riittänyt tuohon rooliin. Samaa profiilia Liigassa olleet Karalahti ja Tallinder. Toki nyt pitää odotusten suhteen olla maltillisempi, eli ei puhuta tulevasta NHL-tason pelaajasta, vaan tulevaisuuden laadukkaasta Liigapuolustajasta.

Muuten HIFK:n pakisto on samaan aikaan sekä mielenkiintoinen että ongelmallinen. HIFK:ssa on jo nyt kahdeksan puolustajaa, jolle pitää löytää rooli ensi kaudeksi. Periaateessa siellä on kaikka mitä vaaditaan. On kolme kappaletta selkeästi kiekollisia pakkeja: 1.Kousa, 2. Lyytinen, 3. Teräväinen: Kolme selkeää puolustavaa puolustajaa: 4. Ahonen, 5. Karjalainen, 6. Motin. Kaksi all around pakkia: 7. Varakas, 8. Winberg. Olisin huomattavasti tyytyväisempi pakistoon mikäli Motin tai Ahonen olisi poissa ja tilalla olisi yksi laadukkaampi all around pakki. Näin saataisiin samaan aikaan laatua ilman, että potentiaalia sillä Winberg ja Teräväinen pitää todella katsoa ensi kaudella, että mihin riittää, mutta Winbergille saattaa se ykköstontti tulla liian aikaisin.

Erosesta on ollut puhetta. Kiistatta parantaisi kiekollista osaamista. Kousa, Eronen, Teräväinen olisi huomattavasti kovempi, kuin Kousa, Lyytinen, Teräväinen keikollisella saralla. Ei vaan tonttia Eroselle tällä hetkellä ole. Ongelma on myös vähän Lyytinen. Paransi toki loppukautta kohti omaa pelaamistaan, mutta ei silti täyttänyt kiekollisen pakin roolia. Eronen täyttäisi, mutta kuten todettiin, niin pakisto on jo täynnä. Jostain syystä pakisto ei niin paljon ole loukeista kärsinyt, kuin hyökkäys. Ongelma ratkeaisi tietysti niin, että muovattasiiin Lyytisestä all around pakki ja hankkiuduttaisiin eroon Ahosesta tai Motinista. Omassa päässähän ne Lyytisen vahvuudet enemmänkin olivat viime kaudella. On vahva kaksinkamppailuissa ja saattaisi myös vapautua kiekollinen peli, kun kiekollisempi kaveri häärisi vieressä.

Tämmöistä tajunna virtaa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Yv:llä ongelmallista on, että mitään armoitettuja viivapyssyjä ei pakistosta löydy. Kousan skode on kohtuullinen, Teräväinenkin ilmeisesti osaa ampua? Mutta sen jälkeen sitten...no niinpä.

Vito painaa vedot lähes hämmästyttävällä tarkkuudella ekan äijän polvareihin. Motin/Ahonen/Karjalainen taasen eivät toivottavasti joudu yv:llä askiin. Lyytinen roiski ja roiski mutta tuloksen, tai sen puutteen, muistavat kaikki pelejä tsiiganneet.

Osaako Winberg skodata?

Edit: Ertsihän ei toisi tähän asiaan mitään helpotusta.
 
Viimeksi muokattu:

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Yv:llä ongelmallista on, että mitään armoitettuja viivapyssyjä ei pakistosta löydy. Kousan skode on kohtuullinen, Teräväinenkin ilmeisesti osaa ampua? Mutta sen jälkeen sitten...no niinpä.

Vito painaa vedot lähes hämmästyttävällä tarkkuudella ekan äijän polvareihin. Motin/Ahonen/Karjalainen taasen eivät toivottavasti joudu yv:llä askiin. Lyytinen roiski ja roiski mutta tuloksen, tai sen puutteen, muistavat kaikki pelejä tsiiganneet.

Osaako Winberg skodata?

Edit: Ertsihän ei toisi tähän asiaan mitään helpotusta.

Olihan se ongelmallista kun käytännössä samoilla pakeillä meillä oli liigan paras yv. Oiskohan yv% ollut lähempänä 85% jos joku ois osannu skodata maalille asti.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puolustajien heikko kyky toimittaa kiekko paineessa nopeasti ja laadukkaasti viivalta maalille oli isompi ongelma tasaviisikoin kuin YV:llä. YV:llä IFK:lla oli kyllä laittaa hyökkääjistä OK-laukojia toiseksi viivamieheksi (Dyk, MKeränen yms.).

Tasaviisikoin hyökkääjien voittamat pääty-/kulmaväännöt tai luomat päätypyöritykset päättyivät liian usein kiekon viivalle pelaamisen jälkeen pakkien heikkoihin laukauksiin lähimmän vastustajan polvareihin tms..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Suosikkijoukkue
IFK
Olihan se ongelmallista kun käytännössä samoilla pakeillä meillä oli liigan paras yv. Oiskohan yv% ollut lähempänä 85% jos joku ois osannu skodata maalille asti.

No joo, tämä on kyllä totta. Tosin viime kauden yv:sta puuttuu tulevalle kaudelle Turunen, Paajanen ja MKeränen. Toimiva yv on siis selkeästi mahdollista rakentaa ilman viivapyssyjä, mutta sellaisen olemassaolo lisäisi yhden poispelattavan variaation. Ongelma oli siis ehkä turhan korostettu ilmaisu viestissäni!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös