@Frankie , omistuspohjan laajentaminen voisi oman näkemykseni mukaan olla juuri nyt asianmukainen keino. En toki tiedä, vaikka keskusteluja kulisseissa käytäisiinkin. Moisista asioista ei tietenkään sovi tiedotella mitään ennen kuin asiat ovat varmoja. Eikä ehkä silloinkaan. HIFK:n osakkaathan eivät ole kokonaisuutena julkisia, enkä esim. itse edes haluaisi, että kukaan mun osakkuudestani tietäisi, koska se ei muille kuulu. Ry voisi omistuspohjan laajentamisen jälkeenkin olla jatkossakin suurin osakas. Urheiluseurat eivät nykyisellään Suomessa ole kovin hyvä sijoitus ja kun ihminen on omalla duunillaan omat rahansa ansainnut, ymmärrän hyvin, että sijoitukselle haetaan tuottoa. Rakkaus seuraa kohtaan ja sen toiminnan jatkuvuuden takaaminen ovatkin itselleni ne merkittävimmät syyt, miksi minä haluaisin seuraan sijoittaa, ei niinkään tuotto. Osinkojahan ei kovin usein ole HIFK:ssakaan jaettu, vaan voitot on jätetty esim. tuleviin kehityskohteisiin sijoitettavaksi.
Mitä tulee lainapelaajiin, Salmelaisen on ajateltava kokonaisuutta taloudellisten realiteettien, eli käytettävissä olevien rahojen lisäksi. Itse suhtaudun melko suurella varauksella useisiin lainasopimuksiin, sillä kuten meilläkin on nähty, useat muutokset kauden aikana eivät useinkaan vaikuta joukkueeseen positiivisesti. Kun ovet käy molempiin suuntiin, se vaikuttaa ihan oikeasti joukkueeseen. Tätä vaikutusta ei kannata aliarvioida.
Suurimmaksi HIFK:n ongelmaksi itse näen sen, että joukkueessa jatkavat pelaajat ovat käytännössä kaikki sieltä kallispalkkaisimmasta päästä. Vaikka pelaajat ovatkin suostuneet palkkojensa alentamiseen, realiteetit eivät siitä muuksi muutu: rahaa pitää ihan oikeasti löytyä palkan maksuun. Ja kun rahaa ja tuloja on aiempaa vähemmän, sillä käytettävissä olevalla rahamäärällä ei yksinkertaisesti saa niin montaa pelaajaa kuin nyt tarvittaisiin, vaikka pelaajien palkkapyynnöt ovatkin tippuneet vaikkapa vuoden takaisesta. Jos HIFK:lla olisi ollut se tilanne, että lähes koko joukkue olisi mennyt uusiksi, neuvotteluasemat olisivat olleet seuran näkökulmasta paremmat. Käytettävissä olevalla rahalla olisi varmastikin saanut enemmän pelaajia ja jopa kovempia nimiä. Jälkikäteen voidaan tuomita monta jatkosopimusta, tai vaikka heti sopimuksen teon jälkeen, mutta ketä ja mitä se hyödyttää? Tilanne ei siitä muuksi muutu. Koronaa ei Salmelainenkaan ole voinut ennustaa ja kun on haluttu jatkuvuutta, on tehty pidempiä sopimuksia tai haluttu pitää tutut pelaajat jengissä. Nämä valinnat on tehty jo aiemmin eikä varmasti mitenkään fiilispohjalta, vaan tarkan harkinnan tuloksena. Faneille merkitsee usein vain puhtaasti pisteet/tehotilastot/taklaukset/nyrkkihipat/yms.,mutta joukkueen kokoaja ja valmennus joutuvat huomioimaan todella monta muutakin asiaa. Suurimmalla osalla ei ole kiinnostusta ja osalla ei edes ole kykyä ymmärtää niiden asioiden merkitystä, eikä varmaan tarvitsekaan olla.
Nuoriso saa nyt ihan oikeasti näyttää osaamistaan. Jos itse olisin nyt joku kokemattomampi kundi HIFK:ssa, olisin ihan täpinöissäni. Tällaista tilannetta ei kovin usein täällä tule kohdalle. Sen jos minkä luulisi sytyttävän vetämään koko ajan täysillä: ulkoiset odotukset on olemattomia, mutta näyttöpaikkoja tarjolla. Jos meinaa jääkiekosta oikeasti ammatin tehdä ja ansaita pikkurahoja enemmän, nyt on hyvä paikka tehdä tulosta.