Tervehdys kaikille palstasiskoille ja -veljille!
Olkoon kesä vielä nautittava kaikille!
Olen pitänyt pitkää taukoa, kun alkoi maistua puulta tämä lätkä ja sitten iski loma päälle. Nyt takaisin töissä ja kun koko Suomi tuntuu vielä lomailevan, olen ehtinyt lukea näitä sivuja. Hyvää kommentointia usealta taholta.
Alkavan kauden kommentointia aloittaessa, on aina pakko katsoa vähän taaksepäin, vaikka moni teistä mielellään katsovat vain eteenpäin.
Viime kaudesta siis: En ole vieläkään nähnyt HIFK:n virallista kannanottoa siitä, mikä meni pieleen ja tästä on monta mielipidettä tällä palstalla. Vain näkemällä virheet voi oppia.
Ilman mitään oman hännän nostamista, olin pitkään sitä mieltä, että viime kauden jengillä ei tule mestaruutta. Kaipasin toista kädellistä sentteriä + mahdollisesti toista kädellistä pakkia. Niitä ei tullut, mutta Hintz nosti koko ajan tasoaan ja Aulie antoi uskoa puolustuksen kestoon. Auvitu odotetusti nousi tasolleen ja ennen offseija aloin jopa uskoa finaaliin.
Pelit sitten menivät miten menivät. Hävisimme finaalin ja mielestäni suurimmat syyt olivat, ettemme olleet treenanneet koko kautena playoffs-peliä, tuomarilinja ei pysynyt runkosarjan mukaisena ja varsinkin koska valmentajamme ei pystynyt mukautumaan eri tilanteisiin, eteenkin merkkaamaan vastustajan kaksi avainpelaajaa päällystakeilla. Jos näistä ei uuteen kauteen ole opittu, ei ole edelleenkään jakoa finaaleissa.
Joukkue ennen kautta.
Maalivahdit: oma mielipiteeni on, että Husson lähdön myötä olemme heikentyneet. Toivottavasti olen väärässä ja Keke ja Bäcks hoitavat homman.
Puolustus: ehkä hiemän enemmän kädellisyyttä, mutta tällä hetkellä valitettavasti "isäntiä, myymässä makuupaikkoja paluujunaan" on liian vähän. Let's hope JJ ja joku muu tulee vielä. Kaikki kunnia Niemeläiselle, Karjalaiselle, Heiskaselle ja Tepolle, mutta heistä ehkä ei ole isännän rooliin, ainakaan vielä.
Hyökkäys: laiturit edustavat liigan kärkeä. Tosin en ole varma onko parempia maalintekijöitä, kuin viime kaudella. Sentterit ovat sitten se suurin kysymysmerkki: Ramu poissa ja tilalla ei ketään. Joukkueesta on perinteisesti pisteentekijät kausien välillä aina vähentyneet (olisi kiva kerrankin nähdä toisinpäin), huomioiden kaikkien lähteneiden ja tulleiden pelaajien tekemät pisteet eri sarjat huomioiden. Nyt varmaan lähes -70 pistettä (juniorisarjojen pisteet mukaanlukien, joskin kyseenalaista).
Selvää ykkössentteriä ei ole. Nykyisten sentterien kanssa epävarmuus on siinä, että he joutuvat astumaan yhden askeleen ylöspäin (jos ajatellaan perinteisen hierarkian mukaan - 1-,2-,3- ja 4-ketjut), ts. vastustajalta luistelee pykälää kovempi vastaan.
Vastustajat ovat toki myös muuttuneet. Tämän hetken kokoonpanoilla pidän joukkuettamme ihan kärkiporukkaan kuuluvana. Esim. Kärpät, Lukko ja Tappara vaikuttavat myös heikentyneen, kun taas JyP, TPS ja heikommat Ilves, HPK ovat vahvistuneet. Muista en ole aivan varma, mutta kyllä SaiPa varmasti pysyy omalla tasollaan.
Tärkeintä olisi nyt oppia pelaamaan kauden aikana playoff-peliä ja tosimielellä kaikissa otteluissa. Siihen kuuluu taklaaminen, taktiikan muuttaminen vastustajan mukaan, maalinteko ja vastustajan pitäminen poissa maalinteosta, varsinkin ELIMINOIMALLA HEIDÄN AVAINPELAAJAT. Eipä tuo tuon vaikeampaa ole, mutta toivottavasti Nybondas (ja Törmänen) näkevät tarpeen 1-2:lle isännälle paikistoon ja varsinkin 1:lle kädelliselle sentterille, muuten ainakaan minä en usko mahdollisuuksiimme, kovinkaan vakuuttuneena.