Olen itse toiminut melkein kymmenen vuotta järkkärinä Elyseellä ja olen aina ihmetellyt mitä kicksejä jotkut katsojat saavat typeristä ja muka hauskoista huudoista pelaajille tai valmentajille? En tiedä ovatko turkulaiset sen tyhmempiä kuin muuallakaan, mutta nykyään useimmiten häpeän monien katsojen ala-arvoista käyttäytymistä halleissa. Minusta aikuisilla ihmisillä pitäisi olla edes alkeelliset käytöstavat riippumatta ovatka juovuksissa tai ei!!
Välillä kuulee aivan uskomatonta v***uilua ja provoamista ihan järjellisen oloisiltakin ihmisiltä.
Joskus aikanaan, kun Elyseellä ei ollut vielä pleksejä edes vaihtoaitioiden takana, eräs "herrasmies" huuteli TPS-Ässät pelissä todella törkeitä kommentteja Ässien vaihtoaitioon. Yhdessä vaiheessa hermostuin kaveriin niin, että pyysin häntä pitämään turpansa kiinni, kun Peltosen Pasi kääntyi penkillä ja sanoi "Anna olla, jos kaveri on saanut tuollaisen pään ja sitä ei voi edes vaihtaa, niin ei kannata hirveesti välittää". Näinkin voi siis pelaaja suhtautua huutoihin!
Tapaus Caloun olikin sitten vähän eri. Siihen aikaan eräällä perheellä oli kausikortit paikkoihin, joiden vierestä kuljetaan vastustajan pukuhuoneisiin. Heidän n. 5v. tyttärellä oli tapana pyydellä pelaajilta mailoja pelin kuluessa (tosi usein hän myös sellaisen pelin jälkeen saikin). Caloun oli saanut, kuten koko Hifkin joukkuekin, kuunnella pelin tuoksinnassa jos jonkunlaista v***uilua ja pelin jälkeen tytön pyytäessä mailaa Caloun löi mailalla lasiseen pleksiin pukukoppiin johtavan käytävän yläpuolella ja se hajosi tytön päälle!!! Ei siinä muistaakseni sen isompia ruumiillisia vammoja tullut, mutta tyttö kyllä pelästyi ja järkyttyi todella paljon.
Kun Calounille myöhemmin selvisi, mitä oli tapahtunut, hän oli ihan oikeasti todella pahoillaan ja ei ollut arvannut, että se lasi menisikin rikki. Hän oli luullut sen olevan kestävää, kuten päätypleksitkin, eikä hän ollut tarkoittanut mitään pahaa, ainakaan sille pikkutytölle. Joten kyllä se tyttöjuttu pitää ihan oikeasti paikkaansa, mutta olen ymmärtänyt etteivät tytön vanhemmat halunneet tehdä asiasta sen suurempaa numeroa.
Mielestäni kaikkien pelaajien, niin Calounin, kuin Nylanderinkin pitäisi olla vastuussa mailastaan, niin kentällä, kuin varsínkin sen ulkopuolella. Toisaalta miten paljon pelaajien tulee sietää katsojien huutelua tai ainakaan syljeskelyä? Osaako joku vastata siihen?
Minusta kaikilla katsojilla pitäisi todellakin olla edes jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat ja käsitykset, siitä mitä pelaajille voi huutaa ja mitä ei ja mielestäni ei se, että on maksanut lipusta oikeuta ihan mihin vaan. Esim. jalkapallon puolella tuli Veikkausliigalta selkeät ohjeet rasististen banderollien ja lakanoiden poistamisesta katsomosta ja jos kuulee jonkun katsojan huutelevan rasistisia kommentteja, pitää myös tällainen henkilö poistaa.