Monimutkainen suhtautumisjuttu
Vähän liian kepeästi yrittää kyllä veli cobol näitä arvoasioita tässä vääntää. (Nyt on hyvä tulla mukaan keskusteluun, kun cobol on luvannut aiheesta vetäytyä = luin vasta ketjun loppuosan nyt kun ei ole aikaisemmin ehtinyt).
Inhottu, vihattu, kunnioitettu, pelätty, halveksittu jne. Erilaisia sanoja jotka kuvaavat erilaisia asioita. Yhdellä sanalla on perin vaikeaa kuvata nämä joukkueet ja niitten arvo- sekä tunneasemaa jääkiekkofanien keskuudessa. Haluan joidenkin esimerkkien avulla kuvata mistä minun mielestäni on kysymys.
TPS on joukkue jota kunnioitan seuratasolla (=pitkät perinteet). Riippuen ketä vastaan he pelaavat toivon heille menestystä tai sitten ei. Heidän faneistaan minulla ei ole mielipiteitä (no ne on Turkkusest, mut so what). Nykyisestä pelityylistä en tykkää.
Tappara on seuratasolla hieno joukkue, pitkät perinteet. Ja sitten on pari kaveria joita arvostan jotka ova heidän fanejaan. Inhoan syvästi Tapparan nykyistä pelityyliä, ja minua päänni, että sillä pääsee niin pitkälle tässä liigassa. Kun Tappara saapuu petoluolaan niin minua melkein pelottaa ....;-). Inhoanko siis Tapparaa? En!, mutta kylläkin sen pelityyliä!
SaiPa on toi kiva Sputnikki joukkue idästä. Ei herätä mitään tunteita, mutta on kivaa kun ne on mukana.....
Kärpillä on hieno seura ja historia. Pidän heidän pelityylistään, kunnoitan heitä, mutta päähän ottaa jos ne voittaa HIFK:n. Kunnoitan myöskin heidän fanejaan, ainakin sen osan jonka olen nähnyt....Inhoanko Kärppilaumaa, no en koskaan, vaikka voittaisikin HIFK:n ja koko sarjan...:-)
JYP = kun kahvakiekkoa ja ikuinen inhokkijoukkue minulle. Sieltä en löydä mitään hyvää, en mitään (sorry).
Jokerit on minulle inhokkijoukkue num. 1 ja juuri niin kuin cobol toteaakin pelin ulkopuolisista syistä. Ainoa myönteinen asia narreissa voi olla joku pelaaja, joka valitettavasti pelaa väärässä joukkueessa. Ei ole väliä mitä pelityyliä he pelaavat, ketä heitä valmentaa jne. Ongelma tässä on siis se, että minä en kunnioita mitään joka heihin liittyy, ei seuraa, ei omistajia, ei kulttuuria, ei faneja (ryhmänä, joskin kyllä monta yksilöä), eikä niitä businessmiehiä jotka käyvät otteluissa ymmärtämättä jääkiekosta mitään, eikä kaikkia glory hunter faneja joita on tullut menestymisen kautta viime vuosina. Mutta pelkäänkö narreja ? En koskaan! Kunnioitanko heitä. Ei pätkääkään.
Blues on taas pikkuseura jota seuraan säälillä (vaikka asun Espoossa), ei traditiota ei suurta historiaa, aitoja paikallisia faneja on vähän, suurin osa Espoolaisista kun ovat sisäänmuuttaneita....
HPK taas joka seurana on aivan merkityksetön minulle ja jonka faneista minulla on rajoittunut ja hiukan epäileväinen käsitys, on vuorostaan nykyisestä pelityylistään johtuen kunnioituksen arvoinen joukkue.
Synteesi on siis se, että suhtautuminen eri joukkueisiin on moniulotteinen juttu, ja syy suhtautumiseen perustuu eri asioihin. Seuraan, pelityyliin, fanien käyttäytymiseen jne.
Voi olla, että jokerit on inhottu joukkue maakunnassa, en tiedä. Mutta uskallan väittää, että se ei ole kunnioitettu samalla tavalla kuin HIFK, jota kunnoitetaan ja ehkä inhotaan yhtäaikaa, riippumatta siitä miten joukkue milläkin hetkellä pelaa, ja uskon jopa, että moni maakunassa toivoo HIFK:lle menestystä, koska silloin heidän voittaminen on erityisen makeaa.
Sm-liigaa ilman HIFK:ta olisi monen mielestä katastrofi. Mutta jos narrit olisi poissa niin en usko, että se hetkauttaisi monia muita kuin narrifanit...:-) (ja sitten olisi tietysti tuo vahingonilo...)
Tää oli kyllä nyt ketjun aiheen vierestä aika paljonkin, mutta torstain ottelusta tulee tiukka, ja vähämaalinen. Veikkaan 3-1 josta viimeinen menee tyhjiin kun narrit yrittää kavennusta loppuminuuteilla. (Pärä tekee sen pakollisen ja sitten Jone ja Kibe).