HIFK - Jokerit 13.11.2003 Klo 18.30

  • 32 880
  • 355

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JHag: "Ja väitän pokkana, että kansan syvien rivien keskuudessa kehä kolmosen tuolla puolen HIFK on inhokkiryhmä nro 1."


Käykääpä joskus ihan oikeasti täällä maakunnassa kuuntelemassa ihmisten puheita inhokeista. Väitän, että eniten käytetty lause on, "ihan sama kuka mestaruuden voittaa kunhan se ei ole siitä vitun Jokerit/TPS-kaksikosta".

Inhokkiasemaan pääsemiseksi tarvitaan toistuvaa menestystä. Kysykää vaikka Tampereen mummolta, että mikä Hifk? Niin, mummo vastaa, että mikä Hifk?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol

Jokereista on tullut monessa suhteessa HIFK ja HIFK:sta Jokerit. Pärssinen & Aravirta on kansan syvissä mielissä yhtä vähän HIFK kuin Helenius & Jortikka on Jokerit. Hassua, mutta osa molempien joukkueiden kannattajista on samaa mieltä. Kyllä nyt ollaan siinä pisteessä, että inhotuimman joukkueen tittelin pyyhkäisee Jokerit. Ja kevyesti. Se on jo keskimitoiltaan painavampi ja pitempikin kuin HIFK.

Ylläolevan täytyy olla ''kepillä jäätä'' -tyyppinen yritelmä tai sitten cobol on asiassa ulkona. Epäilen ensimmäistä.

Jokereista ei saa ''IFKiä'' brändinä, vaikka voissa paistaisi. Ei tulekaan saada. Siitä tulisi saada omansa näköinen, itsensä vahvuuksin ja itselleen omintakeisin ominaispiirtein. cobolin mielleyhtymät henkilöistä eivät ulotu brändeihin millään, vaikka kuinka inttäisi tai haluaisi. Kuten moni on todennut, henkilöitä ja henkilöt tulevat ja menevät, arvot pysyvät tiiviisti.

Joskus mulle on vaikea ymmärtää, miten jotkut jäävät kiinni vain ja ainoastaan henkilötyyppiin hänen aiempien tekemisten perusteella. Ara ammattivalmentajana ei varmasti halua IFKsta itsensä näköistä, vaan IFKn näköisen. Nyt tulee tärkeät sanat: seuralle ominaisia vahvuuksia esilleottamalla ja korostamalla. Jos valmentaja haluaisi joukkueestaan itsensä näköisen, tulisi usein iso osa rosterista vaihtaa. Muutenkin pähkähullua ajattelua. Hyvä johtaja toimii olemassa olevia vahvuuksia korostean ja käyttää niitä hyväkseen. Jos paketista puuttuu osatekijöitä, niitä voidaan hankkia ulkopuolelta. Sellaisesta hyvä esimerkki oli Helenius Jokereihin. Pieni pala pakettii, tärkeä sellainen. Sellainen IFKssa on ollut minusta Karalahti, joka on tuonut ''näköisyyttä'' ja sitä srmää IFKiin, jota sieltä on puuttunut muutamat viime vuodet. Sieltä on puuttunut karalahtea, kaikkine siihen sisältyvine elementteineen, ominaisuuksineen ja lieveilmiöineen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Rakkaat kanssaveljet ja mahdolliset sisaret. Mulla ei ole aikaa vääntää asiasta, joten lyhyesti vielä kerran: en suinkaan pidä jotenkin hyvänä sitä, jos Jokerit pyrkii kopioimaan jotain HIFK:lta. Minusta Jokerit on Jokerit ja sillä hyvä.

Kun Senior kirjoittaa, että "Jokereista ei saa ''IFKiä'' brändinä, vaikka voissa paistaisi", niin tästä olen 100 prossaa samaa mieltä. Huomaa Senior mitä kirjoitin tuosta inhokkiasiasta: en pyri luomaan Jokereista inhokkia, mutta kerroin syyt siihen, miksi noin siistiä peliä esittävä joukkue on monien suomalaisten inhokki. Syyt ovat Hjallis, raha, Areena jne. Ymmärrän, että koskee, jos Jokerit on enemmän inhottu kuin HIFK. Mutta ei siitä täälläkään käsiä taputella. Varsinkaan siksi, että inhokkiasema tulee myös jääkiekon ulkopuolisilla ansioilla.

Lopuksi, jos luki vajaa vuosi sitten Jatkoaikaa, Jokereiden fanit halusivat Aravirtaa ja IFK-fanit heille Jortikkaa. Ei tietenkään kaikki molemmissa leireissä, mutta paljon oli kirjoituksia, joissa asia meni tuon mukaan. Tähän minä viittasin. Lisäksi monen ulkopuolisenkin mielestä valmentajat ovat tavallaan väärinpäin. Minun mielestäni ei ole ja ilmeisesti ei ole Seniorinkaan. Itse vastustin Aran tuloa Jokereihin ja toivoin Jortikkaa. Ne kaikki senttaukset löytyvät edelleen.

En palaa enää tähän asiaan.

Edit: kirjvihr
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti Ohmi
JHag:
Käykääpä joskus ihan oikeasti täällä maakunnassa kuuntelemassa ihmisten puheita inhokeista. Väitän, että eniten käytetty lause on, "ihan sama kuka mestaruuden voittaa kunhan se ei ole siitä vitun Jokerit/TPS-kaksikosta".

Tulihan se sieltä, vaikka samaa on myös meikäläinen todennut jossain toisessa ketjussa tästä ikuisuusaiheesta. Ifk on kaikkien kaveri ja "respektit sinne" (jesus) toitotus löytyy jokatoisesta maakuntajengiläisen viestistä. Ifk on mukava kisumisu, josta ei ole ollut mitään uhkaa aikoihin ja siksi sitä on turvallista salakannattaa. Jopa omalla kohdallani Tappara on mennyt viime vuosina inhokkilistallani Ifkin ohi ja varmasti syynä on ollut joukkueen menestys sekä kilpailu Jokereitten kanssa. Kerhon kanssa on käynyt vähän samoin. Ifk oli viimeksi listan kärjessä mestaruusvuonnaan, jolloin Suomen pöytäsalkolippuni vedettiin puolitankoon ja peitto korville.
Pelko ja toisen menestys luovat (valitettavasti) vihaa, kateellisuutta ja inhoa. Ifk ei enää pelota eikä menestystäkään ole liiemmälti viime aikoina tullut, miten siis joukkue voisi olla jonkun mielestä jotenkin erityisen inhottava tai vihattava? Kuka vihaa Suhosta, Matikaista tai Aravirtaa?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti PeteX
Kuka vihaa Suhosta, Matikaista tai Aravirtaa?

Täysin epärelevantti kysymys, mikä ei liity aiheeseen lainkaan. Seurojen imagot eivät ole riippuvaisia henkilöistä, joita kuten Senior sattuvasti jo sanoikin, tulee ja menee.
Suhonen ei ole IFK, Aravirta ei ole IFK, eikä edes Matikainen ole IFK.

Edit: pari kirjainta omille paikoilleen.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Isaksson
Täysin epärelevantti kysymys, mikä ei liity aiheeseen lainkaan. Seurojen imagot eivät ole riippuvaisia henkilöistä, joita kuten Senior sattuvasti jo sanoikin, tulee ja menee.
Suhonen ei ole IFK, Aravirta ei ole IFK, eikä edes Matikainen ole IFK.


No jaa. Kyllä ainakin Jokerien imago maakunnissa taitaa aika paljon henkilöityä Hjallikseen.

Se on kyllä totta, että HIFK:ssä ei ole enää HIFK:n näköisiä henkilöitä. Ei ainakaan johtoportaassa. Toista oli Mobergin aikana.

Olen kuitenkin PeteX:n kannalla. Myös menestyksellä on suuri vaikutus imagoon. Yhden tai kahden seuran jatkuva dominointi alkaa hiljalleen kyrsiä muita. Siksi en yhtään ihmettele, että HIFK:n imago on aika pliisu viime vuosilta. Ei juurikaan herätä tunteita enää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Paskanhajuiset terveiset

Viestin lähetti Ohmi
Käykääpä joskus ihan oikeasti täällä maakunnassa kuuntelemassa ihmisten puheita inhokeista. Väitän, että eniten käytetty lause on, "ihan sama kuka mestaruuden voittaa kunhan se ei ole siitä vitun Jokerit/TPS-kaksikosta".
Peesaan Ohmia täältä paskanhajusta aamulypsyn ja EU-tukihakemuksen täyttämisen välissä. Yleisesti ottaen Jokerit on kansan syvien rivien ykkösinhokki. Kuinka monta anti-IFK saittia netissä on?Kakkosena tulee TPS, enkä ole ollenkaan varma, että IFK olisi edes kolmas. Tämä otos ei ole otettu Sergein pään sisältä, vaan pitkällisen seuraamisen tuloksena. En puhu jääkiekkoihmisten mielipiteistä, vaan sen reppuselkäisen 14-vuotiaan Tiinan, jolla alkoivat kuukautiset viime syyskuussa. "Jokerit haisee". Jokerien ohella Tiina osaa luetella liigajengeistä suosikkijoukkueensa ja kolme muuta (TPS, Tappara, Ässät). JYPiä Tiina ei muista vaikka lukisi sen lapusta minuuttia aiemmin. Toisaalta Tiina on melko varma, että Ville Peltonen pelaa yhä narripaidoissa ja Jussi Pesosesta hän ei ole koskaan kuullutkaan.

Brändeissä on muuten sitten ihan turha puhua millainen valmentaja tai persoona Jortikka/Aravirta on. Joukkueen nykykunnolla tai -ilmeellä ei ole merkitystä. Aivan sama asia kuin brändeillä on yritysmaailmassa. "Volvo on turvallinen". Yhdet Eurocapin tulokset eivät tuota mielikuvaa horjuta, mutta ajan myötä tuo brändi voi heikentyä.

Tepsiä inhottiin, vaikka se oli rupusakki viime kaudella. Aika olisi kenties näyttänyt monenko vuoden konttaus saa vihan muuttumaan sääliksi tai edes välinpitämättömyydeksi. TPS oli se 90-luvun menestyjä, jolla oli se vittumainen maalilaulu ja ärsyttävä ääninen kuuluttaja. Sikäli kun Tiina niissä peleissä käy.

Onko JHag niin syvällä petopaidan tuoksuisessa brändiajattelussaan, että tosiaan luulee IFK:n herättävän maalla kaunaa, vihaa ja kateutta? IFK on brändinä eräänlainen Tappara. Sillä on paljon ulkofaneja. Siinä missä Tapparan ulkokannattajat yleensä edustavat sitä alempaa sosiaaliluokkaa ja näyttävät kuin olisivat karanneet Kummelin sketsistä, niin IFK-wannabeet ovat näyttävät yleensä ylipainoisilta salibandyn pelaajilta. Kumpikin on seura piirtäytyy satunnaisen juntin silmiin kuitenkin tuttuna ja turvallisena. Niistä tulee mieleen Leafin tekemät Lätkäsalmiakkikarkit ja sen käärepaperin tutut logot. Kumpikaan ei ole uhkaava, vaan brändinä novamaisen mukava ja turvallinen.

Minulla ei muuta. Jatkakaa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol:

''Syyt ovat Hjallis, raha, Areena jne.''

Uskon monien ymmärtävän, mitä tällä ajat takaa. Helppo olla samaa mieltä.

''Ymmärrän, että koskee, jos Jokerit on enemmän ihottu kuin HIFK.''

Ei koske yhtään. En näe inhokkiasemaa tavoitteena sinänsä. IFKn kiveenkirjoitetussa puhutaan ''ihastuttavasta ja vihastuttavasta, joka tapauksessa tunteita herättävästä''. 'Inhokkius' kuvaa minusta asiaa vähän eri tavalla. IFKn tulee olla kiveenkirjoittamansa näköinen, silloin henkilöt, jotka tekevät, onnistuvat työssään. Vain silloin. Perustan kivikirjoituksiin.

''Mutta ei siitä täälläkään käsiä taputella. Varsinkaan siksi, että ihokkiasema tulee jääkiekon ulkopuolisilla ansioilla.''

Nimenomaan. SiviiliHjalliksen tekemisillä tulee väkisin vaikutusta monien mielikuviin myös Jokereista. Vaikka ovatkin kaksi eri asiaa, näin vain on ja tulee olemaan. Kyllähän Moberg aikanaan habituksellaan muovasi paljonkin mielikuvaa IFKsta. Vuoden parin valmentajapesteissä on se ero, ettei sellaisilla urilla juuri pysyviin mielikuviin ehdi vaikuttaa. Siksi toteamus. henkilöt tulevat ja menevät.

''Lopuksi, jos luki vuosi sitten Jatkoaikaa, Jokereiden fanit halusivat Aravirtaa ja IFK-fanit heille Jortikkaa. Ei tietenkään kaikki molemmissa leireissä, mutta paljon oli kirjoituksia, joissa asia meni tuon mukaan. Tähän minä viittasin. Lisäksi monen ulkopuolisenkin mielestä valmentajat ovat tavallaan väärinpäin. Minun mielestäni ei ole ja ilmeisesti ei ole Seniorinkaan.''

Anna minä kerron omat näkemykseni. Edelleen näkisin Jortikan brändiinsopivampana henkiklötyyppinä, varsinkin habitukseltaan. Se ei tietenkään huononna mielikuvaani Arasta, että hän on saanut tekemisillään IFKiin takaisin niitä ominaisuuksia, joita pitääkin. Olen luottavainen jatkoon, sillä ensimmäinen varsinainen hetki oikealle arvostelemiselle tai arvostukselle on vasta keväällä.

ps pahoittelut jorinoistani niille, jotka etsivät ketjusta vain itse ottelua koskevaa spekulointia. Tosin ei ole olemassa mitään ketjua / foorumia yleiselle keskustelulle esim IFK vs Jokerit, joten tämä lienee sopivin paikka kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syvien maakuntien riveistä en ole tutkimuksia nähnyt, mutta yritetään kuitenkin erottaa kaksi asiaa. Inhokki menestyksen tai muiden ulkoisten (Hjallis jne.) takia tai inhokki perinteisen pelityylin takia.
Oma kokemukseni tulee nyt pääkaupunkiseudun jäähalleista ja junioritoiminnasta ei siis maakunnista vaan ihan omilta alueilta.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen kuullut muiden seurojen vanhempien (lähinnä vielä äitien) suusta kommentin "Nää pelaa ihan samanlaista sikaa kuin liigajoukkuekin" ja puhutaan 10-12 vuotiaista kakaroista. Vastaavanlaisia kommentteja eri sanoilla ilmaistuna olen saanut kuulla viimeisten 7-8- vuoden aikana lukemattomia.

Olen toki seurannut IFK-junnujen pelejä paljon enemmän kuin Jokereiden, mutta paljon on niitäkin nähty enkä koskaan ole törmännyt samanlaiseen asenteeseen kaukaloiden ulkopuolella. Varsinkin äidit, nuo kaiken tietävät kiekkoasiantuntijat pitävät IFK:n junnuja täysin sikoina verrattuna Jokereiden kiltteihin poikiin. Nämä asenteet ovat syvällä, eivätkä varmasti tule noiden pikkupoikien omien esitysten vuoksi vaan vuosia muokkautuneiden mielikuvien perusteella.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio
No jaa. Kyllä ainakin Jokerien imago maakunnissa taitaa aika paljon henkilöityä Hjallikseen.

Sanotaan vaikka, että Jokereita inhotaan Hjalliksen, eikä pelityylin takia. Sanotaan vaikka, että IFK:ta inhotaan pelityylin takia. Jokereillakin on 'brändi', se vain ei liity jääkiekon pelaamiseen?

Perinteikkäässä seurassa yks kymmenen vuottakaan sinne tänne ei merkitse mitään. Tilastojakin voi tutkia ihan vapaasti ja tehdä niistä tarpeisiinsa sopivia. Se on ihan 'ygs Sagsanmaa' (terveisiä Turkuun).

Hyvä asia yleisen jääkiekkokiinnostuksen säilyttämisen kannalta on, että nämä ottelut herättävät aina runsaasti keskustelua edes täällä Jatkoajassa :)
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monimutkainen suhtautumisjuttu

Vähän liian kepeästi yrittää kyllä veli cobol näitä arvoasioita tässä vääntää. (Nyt on hyvä tulla mukaan keskusteluun, kun cobol on luvannut aiheesta vetäytyä = luin vasta ketjun loppuosan nyt kun ei ole aikaisemmin ehtinyt).

Inhottu, vihattu, kunnioitettu, pelätty, halveksittu jne. Erilaisia sanoja jotka kuvaavat erilaisia asioita. Yhdellä sanalla on perin vaikeaa kuvata nämä joukkueet ja niitten arvo- sekä tunneasemaa jääkiekkofanien keskuudessa. Haluan joidenkin esimerkkien avulla kuvata mistä minun mielestäni on kysymys.

TPS on joukkue jota kunnioitan seuratasolla (=pitkät perinteet). Riippuen ketä vastaan he pelaavat toivon heille menestystä tai sitten ei. Heidän faneistaan minulla ei ole mielipiteitä (no ne on Turkkusest, mut so what). Nykyisestä pelityylistä en tykkää.

Tappara on seuratasolla hieno joukkue, pitkät perinteet. Ja sitten on pari kaveria joita arvostan jotka ova heidän fanejaan. Inhoan syvästi Tapparan nykyistä pelityyliä, ja minua päänni, että sillä pääsee niin pitkälle tässä liigassa. Kun Tappara saapuu petoluolaan niin minua melkein pelottaa ....;-). Inhoanko siis Tapparaa? En!, mutta kylläkin sen pelityyliä!

SaiPa on toi kiva Sputnikki joukkue idästä. Ei herätä mitään tunteita, mutta on kivaa kun ne on mukana.....

Kärpillä on hieno seura ja historia. Pidän heidän pelityylistään, kunnoitan heitä, mutta päähän ottaa jos ne voittaa HIFK:n. Kunnoitan myöskin heidän fanejaan, ainakin sen osan jonka olen nähnyt....Inhoanko Kärppilaumaa, no en koskaan, vaikka voittaisikin HIFK:n ja koko sarjan...:-)

JYP = kun kahvakiekkoa ja ikuinen inhokkijoukkue minulle. Sieltä en löydä mitään hyvää, en mitään (sorry).

Jokerit on minulle inhokkijoukkue num. 1 ja juuri niin kuin cobol toteaakin pelin ulkopuolisista syistä. Ainoa myönteinen asia narreissa voi olla joku pelaaja, joka valitettavasti pelaa väärässä joukkueessa. Ei ole väliä mitä pelityyliä he pelaavat, ketä heitä valmentaa jne. Ongelma tässä on siis se, että minä en kunnioita mitään joka heihin liittyy, ei seuraa, ei omistajia, ei kulttuuria, ei faneja (ryhmänä, joskin kyllä monta yksilöä), eikä niitä businessmiehiä jotka käyvät otteluissa ymmärtämättä jääkiekosta mitään, eikä kaikkia glory hunter faneja joita on tullut menestymisen kautta viime vuosina. Mutta pelkäänkö narreja ? En koskaan! Kunnioitanko heitä. Ei pätkääkään.

Blues on taas pikkuseura jota seuraan säälillä (vaikka asun Espoossa), ei traditiota ei suurta historiaa, aitoja paikallisia faneja on vähän, suurin osa Espoolaisista kun ovat sisäänmuuttaneita....

HPK taas joka seurana on aivan merkityksetön minulle ja jonka faneista minulla on rajoittunut ja hiukan epäileväinen käsitys, on vuorostaan nykyisestä pelityylistään johtuen kunnioituksen arvoinen joukkue.

Synteesi on siis se, että suhtautuminen eri joukkueisiin on moniulotteinen juttu, ja syy suhtautumiseen perustuu eri asioihin. Seuraan, pelityyliin, fanien käyttäytymiseen jne.

Voi olla, että jokerit on inhottu joukkue maakunnassa, en tiedä. Mutta uskallan väittää, että se ei ole kunnioitettu samalla tavalla kuin HIFK, jota kunnoitetaan ja ehkä inhotaan yhtäaikaa, riippumatta siitä miten joukkue milläkin hetkellä pelaa, ja uskon jopa, että moni maakunassa toivoo HIFK:lle menestystä, koska silloin heidän voittaminen on erityisen makeaa.

Sm-liigaa ilman HIFK:ta olisi monen mielestä katastrofi. Mutta jos narrit olisi poissa niin en usko, että se hetkauttaisi monia muita kuin narrifanit...:-) (ja sitten olisi tietysti tuo vahingonilo...)

Tää oli kyllä nyt ketjun aiheen vierestä aika paljonkin, mutta torstain ottelusta tulee tiukka, ja vähämaalinen. Veikkaan 3-1 josta viimeinen menee tyhjiin kun narrit yrittää kavennusta loppuminuuteilla. (Pärä tekee sen pakollisen ja sitten Jone ja Kibe).
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Uskomatonta, miten viiden (5) tamperelaisen kiekkohörhön läsnäolo onnistui viemään matsiennakon HIFK vs. Jokerit brändeinä ja Helsinki vs. muu Suomi -jankkaamiseen. Toisaalta, millä tahansa HIFK-ketjulla on taipumus venyä pitkäksi kuin valtion virkamiehen kahvitauko.

Mitä sitten itse peliin tulee, niin on rentouttavaa seurata peliä, missä ei tarvitse olla henkeen ja vereen oman joukkueen puolella. Voinkin siis seurata viileän analyyttisesti, kuinka Karalahti pommittaa vaihdosta toiseen vaihtelevalla tarkkuudella ja sääntöjen rajamailla. Samalla saan vastauksen kysymyksiin "Onko maalin edessä vain makuupaikkoja?", "Kumpi on kovempi karju, Helenius vai Vopat?", "Kuinka kova luu se Warriner oikeasti on?" ja "Onko siellä Nordiksella oikeasti tunnelmaa?".

EDIT: paha lapsus muutettu
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Isaksson
Olen toki seurannut IFK-junnujen pelejä paljon enemmän kuin Jokereiden, mutta paljon on niitäkin nähty enkä koskaan ole törmännyt samanlaiseen asenteeseen kaukaloiden ulkopuolella. Varsinkin äidit, nuo kaiken tietävät kiekkoasiantuntijat pitävät IFK:n junnuja täysin sikoina verrattuna Jokereiden kiltteihin poikiin. Nämä asenteet ovat syvällä, eivätkä varmasti tule noiden pikkupoikien omien esitysten vuoksi vaan vuosia muokkautuneiden mielikuvien perusteella.

Tämä on varmasti totta. IFK yhdistetään kovaan ja jossain määrin rumaan peliin. Jokerit yhdistyy aina ensiksi rahaan ja Jokerit on aina se isolla rahalla koottu joukkue vaikka liigassa oikeasti olisikin samalla tai jopa isommalla pelaaja budjetilla liikkeellä olevia porukoita. Ja jos pelillisesti puhutaan niin Jokerit edustaa taitokiekkoa, ja jos negatiivisessa mielessä haetaan niin myös käsite virkamieskiekko yhdistyy Jokereihin.

Ja väittäisin että vaikka IFK pelityylistä ei muualla pidettäisikään niin siitä huolimatta se tyyli ei ole enää pitkiin aikoihin ollut niin rumaa ja rajua että sillä perusteella teitä vihattaisiin ja inhottaisiin. IFK nimen mainitseminen ei saa vastapuolen nenää nyrpistymään inhosta sen sijaan Jokerit tekee sen helpostikin - kokeile vaikka?

En tiedä mistä tuo meidän niin laaja vihaaminen on lähtöisin mutta epäilisin että Jokereiden rahat ja niiden näkyvä käyttäminen on yksi vahva syy sille. Toinen sitä inhoa lisäävä seikka on luultavasti nimenomaan Hjallis, jonka tyyli ei aina ole kaikkien taiteen sääntöjen mukainen. Hjalliksen omanarvon tietävä ja jossain määrin öykkärimäinen imago luultavasti liitetään Jokereiden toimintaan niin eiköhän tuo soppa ole valmis.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Ossi

- - -
Voinkin siis seurata viileän analyyttisesti, kuinka Karalahti pommittaa vaihdosta toiseen vaihtelevalla tarkkuudella ja sääntöjen rajamailla. Samalla saan vastauksen kysymyksiin "Onko maalin edessä vain makuupaikkoja?", "Kumman isi on vahvempi, Heleniuksen vai Vopatin lapsien?",
- - -

Uskomatonta, mutta miten voit seurata viileän analyyttisesti, kun tässäkin on kaksi perusmokaa, aika isoa vielä:

a) Karalahti on pelikiellossa, eikä pelaa
b) Vopatilla ei ole lapsia, sattuneesta syystä.

Hävettää puolestasi.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti fiftyeight
a) Karalahti on pelikiellossa, eikä pelaa
b) Vopatilla ei ole lapsia, sattuneesta syystä.
Karalahti kärsii pelikieltonsa tänään loppuun Ilvestä vastaan. Minun tietojeni mukaan hän pelaa torstaina. Ja nyt hoksasin, mikä takaraivossani kilkutti Vopatin kohdalla. Pitäisi aina tarkistaa faktat ennen napin painallusta. Olen pahoillani. Poistan tai muutan sen osuuden, jos tämä sivusto vain suostuisi yhteistyöhön.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti fiftyeight
Uskomatonta, mutta miten voit seurata viileän analyyttisesti, kun tässäkin on kaksi perusmokaa, aika isoa vielä:

a) Karalahti on pelikiellossa, eikä pelaa



Jerehän kärsii toisen pelinsä jo tänään. Eli varmaankin pelaa Jokereita vastaan.

Edit.: Ossi ehtikin ensin.
 

conti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti flintstone
Jokerit yhdistyy aina ensiksi rahaan ja Jokerit on aina se isolla rahalla koottu joukkue vaikka liigassa oikeasti olisikin samalla tai jopa isommalla pelaaja budjetilla liikkeellä olevia porukoita. Ja jos pelillisesti puhutaan niin Jokerit edustaa taitokiekkoa, ja jos negatiivisessa mielessä haetaan niin myös käsite virkamieskiekko yhdistyy Jokereihin.

Yleisesti tunnutaan unohtaneen tai halutaan unohtaa että Jokerit nousi menestykseen pikemminkin taidolla kuin rahalla. Vasta muutaman menestysvuoden jälkeen alettiin menestystä hakea rahan voimalla. Hjallishan ei halunnut että Jokereille tapahtuisi "ajaxit"!

Virkamieskiekko tuli mukaan sitten rahan kylkiäisenä.

Ai niin ... aiheessa pysyäkseni ... 3-6.
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Ossi
Karalahti kärsii pelikieltonsa tänään loppuun Ilvestä vastaan. Minun tietojeni mukaan hän pelaa torstaina. Ja nyt hoksasin, mikä takaraivossani kilkutti Vopatin kohdalla. Pitäisi aina tarkistaa faktat ennen napin painallusta. Olen pahoillani. Poistan tai muutan sen osuuden, jos tämä sivusto vain suostuisi yhteistyöhön.

Sorry, my mistake too. Luulin olevani Ilves- ketjussa, johtuen juuri tästä ylikuormituksesta ja toisaalta osui ilkeään paikkaan tuo Vopat- juttu.

No, toivotaan että Jere pelaa KOKO ottelun.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Maple Leaf
Jonkun ihmisen inhoaminen ei ole aina oire kadehtimisesta, vaan inhoaminen voi joskus olla aivan puhdasta inhoamista. Inhoamisen kuittaaminen "salaa kadehtimiseksi" on tietenkin näppärä tapa välttää ryhtymistä pohtimaan, miksi jotakuta inhotaan, ja voisiko tätä inhoavilla ihmisillä olla tähän kenties ihan rationaalisia syitä.

Ilmiö on samanlainen kuin joillain taiteilijoilla, jotka kuittaavat teostensa saaman kritiikin "kateellisten panetteluna". Myös monilla muilla elämänalueilla (esimerkiksi positiivisuuden eli alipalkkauksen ilosanomaa levittävien yrityskouluttajien parissa) kritiikki ohitetaan väittämällä sitä yksinkertaisesti vain "valittamiseksi" tai "negatiivisuudeksi".

Minä en inhoa enkä kadehdi Harkimoa, mutta ymmärrän kyllä, että joistakin ihmisistä voi sellaisiakin tunteita löytyä. Ei kuitenkaan välttämättä yhtäaikaisesti ja marssijärjestyksessä, jossa inho on automaattisesti seurausta kateudesta. Kyllä ihminen - HIFK-fanikin - on tällaista psykomekaniikkaa hieman monimutkaisempi otus.

Siis TODELLA HYVÄ KIRJOITUS!. Juuri tätä samaa asiaa olen toitottanut vuosikausia. On pirun helppo paeta tuon kateusteeman taakse. Se että Jokereita inhotaan nimenomaan useiden intohimoisten kiekkofanien keskuudessa johtuu käsitykseni mukaan jostain ihan muusta kuin kateudesta.

Omalla kohdalla en puhuisi vihasta tai edes inhosta Jokereita kohtaan. Ennemminkin kyse on arvostuksen puutteesta ja ärsytyksestä. Arvostus Jokereita kohtaan on häipynyt vuosien saatossa kärsimättömän ja mielestäni lyhytnäköisen pelaajapolitiikan myötä. Ärsytystä puolestaan aiheuttaa usein huonosti/tyylittömästi käyttäytyvä fanilauma sekä gloryhunterit, joita tietyntyyppiset joukkueet vetävät puoleensa enemmän kuin jotkut muut menestyvät seurat.

Mitä taas tulee IFK:hon, herättää se minussa jollain tapaa erityislaatuista kunnioitusta. Ja tämä ei todellakaan ole wannabe miehen puhetta. Mikäli SaiPa jostain syystä lentäisi liigasta ulos, ei suosikkini nimi olisi todellakaan HIFK. Jaa, että miksi? Siitä syystä että koen tuon seuran niin paljon Hifkiläisten OMAKSI JUTUKSI ettei siellä todellakaan tarvita meitä ulkopuolisia. Juuri tästä syystä esim. täällä Imatralla esiintyvät wannabe IFK-fanit eivät herätä minussa ärsytystä, vaan puhdasta SÄÄLIÄ, koska ovat niin pässejä etteivät tajua olevansa joukossa jossa heitä EI TARVITA.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Birkku
Mitä taas tulee IFK:hon, herättää se minussa jollain tapaa erityislaatuista kunnioitusta. Ja tämä ei todellakaan ole wannabe miehen puhetta. Mikäli SaiPa jostain syystä lentäisi liigasta ulos, ei suosikkini nimi olisi todellakaan HIFK. Jaa, että miksi? Siitä syystä että koen tuon seuran niin paljon Hifkiläisten OMAKSI JUTUKSI ettei siellä todellakaan tarvita meitä ulkopuolisia. Juuri tästä syystä esim. täällä Imatralla esiintyvät wannabe IFK-fanit eivät herätä minussa ärsytystä, vaan puhdasta SÄÄLIÄ, koska ovat niin pässejä etteivät tajua olevansa joukossa jossa heitä EI TARVITA.

Meillä päin noita joiden porukkaan ei kuka tahansa sovi tai kelpaa kutsutaan ns paremmiksi piireiksi tai toisella kotimaisella "bättre folk" ja IFK on nimenomaan tuota. Eli ollaan olevinaan jotain erikoista ja ylpeydestä polleina kuljetaan pikkurilli pystyssä ja tavallista rahvasta katsotaan nenän vartta pitkin. Tätä samaa paskantärkeyttä on luettavissa monista ilvesläisistä jotka suorastaan tukehtuvat perinteisiinsä ja tätä perinne-mandraa hoetaan aina ja joka paikassa ja ainakin heti vähänkin tiukemmassa paikassa.

No se tuosta aiheesta, mitä itse peliin tulee niin veikkaan että aluksi Jokerit tulee olemaan pelissä vaikeuksissa koska pitkän tauon jälkeen rytmin löytäminen vie aikaa, jos ja toivottavasti kun Jokerit selviää kunnialla ensimmäisestä erästä niin matsi tulee tasoittumaan ja ne kuuluisat pienet marginaalit ratkaisevat. Viime kerralla DDR:ssä kaaduttiin jäähyilyyn ja IFK tehokkaaseen yv-peliin, eli nyt pitää olla erityisen tarkkana että pysytään poissa jäähyaitiosta. IFK lähtee tähän peliin kotikentän turvin selvänä ennakkosuosikkina mutta Jokerit tulee pistämään kovasti kampoihin. Tulosveikkaukseen siis IFK 2,3,4,5 ja Jokerit 1,2,3 sekä kiekkovakioon varma X.

Edit: Typoja
 
Viimeksi muokattu:

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Isakksonin jakauma henkilö-inhokista ja pelityyli-inhokista pitää mielestäni paikkansa hyvinkin selkeästi kahden helsinkiläisen kohdalla.

Kyllä kun tuolla maakunnissa kiertelee, niin IFK:sta tunnutaan pitävän, enemmän kuin vihaavan. Suomenruotsalaisuus ja "ikuinen sikailu", jota mantrana hoetaan joka kaupungissa, ovat edelleen punaisia vaatteita muiden joukkueiden kannattajille. Kuunnelkaapa vierustovereitanne, kun IFK pelaa jossain muualla kun Helsingissä ja joku taklaa väärin tai kovaa maakunnan omaa poikaa. "Saatanan siat, sikoja ne on aina vaan", voit kuulla naapurin 50v. äijän hokevan.

Kuitenkin IFK-fanit kun ovat Suomen näkyvimpiä ja kuuluvimpia, niin heitä ja heidän toimintaansa ihaillaan ja kunnioitetaan. IFK profiloituu hyvin pitkälti helsinkiläisjoukkueeksi, joka saattaa joissain ihmisissä herättää sellaistakin ajatusta, että kyllä ne ison kaupungin pojat tietää.

Jokereilla kun taas ei katsomossa juuri mitään näy, joten katseet kääntyvät kentälle ja joukkueen kulisseihin. Hjallista vihataan eniten IFK-fanien joukossa, kuten Mobergia vihatiin(ehkä edelleen vihataan) narrien joukossa. Maalla kuitenkin useasti ihallaan Hjalliksen hienoja bisneksiä, enkä ole kuulluut muiden joukkuiden faneilta läheskään niin "katkeria" kommentteja hänestä kuin IFK-faneilta. Kentällä taas luistelevat naapurien pojat ja sekös harmittaa, jos ne vielä pärjäävätkin. "Helevetin Keijo, kun lähti mejän jypistä ja nyt se on maajoukkueessakin, ihan sen takia, että pelloo jokkereissa". Jokereiden profiloituminen on tästäkin syystä hieman maakuntapainotteinen.

Ja cobolin lause oli vain väärin kirjoitettu, jokerit haluaisi monessa suhteessa IFK. Kyllähän Hjallis vanhana IFK-fanina toki haluaa itselleen sen, mitä ei rahalla saanut. Lisäksi Saimi "halusin tapella, mutta se ei lähtenyt" Helenius on nykyään Sami "halusin tapella ja hävisin, joten siinä meni viimeinenkin mahdollisuus olla jotain "Helenius.

Sitä en ymmärrä, miten tästä ketjusta tuli näin helvetin pitkä. En ole ekoja sivuja lukenutkaan, mutta onko siellä sitten jotain tulenarkaa. Hui, en taida uskaltaakaan katsoa.

Lopputulos: 3-1
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Plaa plaa plaa... Kenen isi on tänään vahvin, saatikka sitten huomenna? Onko siellä joku matsikin joskus? Herra siunaa ja varjele.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
On se herkässä

Viestin lähetti dude
Minäkin symppistelin Jokereita silloin 90-luvun alussa, olihan siinä kivan tuhkimotarinan alkua, mutta Jokeri-kannattajiin menetin uskoni sillä 91-92-kaudella. Ilves oli umpisurkea, mutta löylyytti kuitenkin tulevia mestareita 11-1 Hakametsässä. Jossain 7-0:n vaiheilla piippuhyllyllä olleet reilut kymmenen jokeri-kannattajaa käänsivät fanipaitansa väärinpäin ja alkoivat kannattamaan Ilvestä. Tekivät varmasti herjalla, eivätkä kaikki jokerikannattajat tekisi samoin, mutta minulle jäi jokeri-kannattajista ikuisesti tuuliviirin mielikuva. Siksi olen aina pitänyt Jokereiden kannattajia jonain trendipelleinä ja suorastaan glooryhunttereina.
Itse muistan tilanteen seuraavasti: 10 - 0 tilanteessa suurin osa meistä kaarteessa istuneista käänsi paitansa nurinpäin - piippuhyllyn touhuista en tiedä. Lähinnä se oli Jokereiden umpisurkealle pelille annettu kollektiivinen mielenilmaus, joka vedettiin läpi vielä paluumatkan ajan. Mielestäni silloin oli niin hyvä ja samalla kaikkien aikojen paras meininki katsomossa, että moiseen oli varaa. Joukkue oli myös silloin sellaisessa lennossa, ettei meidän "näpäytyksemme" tehnyt kevään tuloksen mielessä pitäen muuta kuin hyvää. Seuraavan päivänä asia oli unohdettu ja joskus Kaivon mestaruusjuhlissa asialle on pelaajien kanssa virnuiltu. Ei ole tarvinnut tehdä jälkeenpäin.

Ja me samat "kloorihantterit" kävimme edellisellä kaudella ottamassa dunkkuun Reippaalta ja ties miltä, eikä kukaan taatusti lopettanut kannattamistaan ja peleissä käyntiään tuohon Ilves-räkähäviöön. Ja miten ihmeessä "kloorihuntteri" voi käydä 91-92 -kauden jokeripeleissä? Siis kauden aikana. Ei silloin vielä oltu mitään voitettu. mikkokiviset ja muut alkoivat notkua kabineteissa sen 91-92 mestaruuden jälkeen.

Ei lainattuun viestiin viitaten, vaan muuten; huvittaa syvästi muiden ja yleensä "perinteikkäiden" joukkueiden perinteikkäiden - hifkin tapauksessa vielä kanadalaisten - kannattajien suhtautuminen jokerikannattajiin tämän 91-92 -kauden puitteissa. Totta ihmeessä siellä oli nuorta porukkaa ja ensimmäistä kauttaan lätkäkatsomossa. Tuntuu, että hjalliksen anti-hjokereiden kannattajien ei sallitta aloittaa kannattamistaan "oikeasti". "Oikea" teini-ikäinenkin, perinteisen seuran kannattaja on käynyt hallilla jo kuuskytluvulta ja sudentimpat ja caarlbrewerit on nähty livenä. Se Onnenpyörässä hifk-paitaa päälläänpitänyt järvenpääläinen olmi on oletusarvoisesti perinteinen kanadanstadilainen, Jokereita ensimmäistä kauttaan kannattava teinityttö oletusarvoisesti yksi vitun pissis.

Lätkäkatsomoista on lyhyt matka politiikan rattaisiin, joten eipä ihme että sama paskanylpeys, kyräily ja kateus löytää tiensä myös suomalaiseen, sosialistiseen yhteiskuntaan, jossa saamme nauttia OECD-maiden pohjasakkaterveydenhuollosta, tappoveroista, nolla-rikostuomioista ja kaikesta muusta kummola-isiemme toimittamasta kivasta. Vedetään ensi viikolla sähköt pois kaikista paitsi ei-perinteisistä kortteleista!

P.S. Inhokki-hifk -status on aivan totaalista tuubaa. Voi voi silloinkin Rinkelinmäellä kun McIaho oli muuttanut punapaitaansa: paikalliset kannattajat yltyivät kannustamaan hifkiä kun ei oman joukkueen pelistä tullut mitään ja kuvittelivat ärsyttävänsä meitä - heh. Myönnetään että hifkillä oli yksi brändinmukainen kausi Smith&Wessonin käskyttämänä. Muuten saa hakemalla hakea viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta kausia, jolloin isotpahatpunaiset tms. olisivat kylväneet pelkoa ja herättäneet peräkammarinpojat pitäjissä. Lähinnä varmaankin muutama viinanhöyryinen lauantaipeli on brändätty "perinteiseksi" mantrojansa hokevien patologisimpien naapurin kannattajien toimesta.
 

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
Huh!

Tämäkin yhden ottelun viestiketju on jo levinnyt akselille stadi-ilmala (kattavampi versio hifk-palstan boikotti-ketjussa), ja sieltä vielä akselille Helsinki-Maaseutu. Ja onpa paikalla vielä vierailevia tähtiäkin ympäri tuota Maaseutua. Ja uusin juonenkäänne koskee kisailua "kumpi joukkue on vihatumpi?".

Juonenkäänteitä ja yllätysvieraita on kuin saippuaoopperassa. Viihdettä siis parhaimmillaan. (saiko niitä hymiöitä käyttää?)

Lisätäänpä ketjuun harvinainen viesti, nimittäin sellainen jossa käsitellään sitä itse peliä.

Eli taas on se hetki, kun elämä pääkaupungissa lakkaa ja kaikki seuraavat veret seisauttavaa spektaakkelia, bakkanaalista vääntöä, jota myös paikallispeliksi kutsutaan. Jopa ne kuuluisat sporat pysähtyvät sen autotallin (jota myös jäähalliksi kutsutaan) kohdalla tavallista pidempään, vain saadakseen annoksen tuota suuren urheilujuhlan huumaa.

Kotiyleisön, ja kuulemma niiden aitojen stadilaisten, kannattamat kisulit ovat hienoinen ennakkosuosikki muutamasta syystä:

-Pärskinen ja Karahtanut olivat edukseen Karjala-turnauksessa, ja luultavasti saivat hieman lisää virtaa pääkoppaansa (kropasta en olisi niin varma).

-kissalaumalla on pelituntuma heti alussa, johtuen tiistain pelistä niitä kuulemma "perinteiden kehtoa" vastaan.

Mutta mutta. Kuten kokemus jostain ammoisilta ajoilta asti osaa kertoa, noissa maagisissa paikallispeleissä voi sattua ja tapahtua mitä vain. Jopa todennäköisyyksien Suuri Tietäjä Veikkaus Oy tarjoaa ennakkosuosikin viittaa hifk:lle (lähde: www.veikkaus.fi).

Mutta ketä se lopputulos oikeasti kiinnostaa, kun kentälle luistelevat Valtonen, Helenius, Vopat ja se Karahtanut. Mikäli herra K jatkaa samoja otteita kuin Karjalassa (ei tarkoita kauniita PUHTAITA taklauksia, vaan niitä muita...) niin ehkä herra H:n olisi syytä tehdä edes jotain. Jos ei kerran hanskata saa, niin tekisi vaikka maalin. Kuitti sekin. Ja kaksikko V&V tuovat pientä lisämaustetta edellisten paikallispelien tapahtumien perusteella.

Kuitenkin se lopputulos kiehtoo pientä vähemmistöä kannattajista, joten pilattakoon heidän jännityksensä kertomalla että Jokerit voittavat ottelun tylysti 4-1. Maalissa loistaa Hudson Hawk. Ja Karahtanut taklaa ottelussa monta kertaa, ja osan niistä jopa puhtaasti. Herra H joko tappelee, tekee maalin, tai sitten on oma näkymätön itsensä.

Ai niin, yksi juttu vielä... Hifk:lta on poissa puolustuksen tuki ja turva, Benysek. Ja Jokereiden Warriner on saanut rauhassa harjoitella ja hioa itseään. Miettikääpä sitä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Pelottaa...

Täytyy myöntää että HIFK:n tämäniltaisen Ilves-raatelun jälkeen pelottaa jo etukäteen torstain ottelu. HIFK on varmasti kovassa nosteessa ja Jokereilla tauko alla, lähteeköhän kone käyntiin ja miten pystytään vastaamaan kotijoukkueen oletettavasti jatkuvaan kiitolentoon ? Pakko ilmeisesti raahautua itsekin paikanpäälle katsomaan odotusarvoltaan mielenkiintoista ottelua. Eiköhän se Jortikka kuitenkin sen verran saa vauhtia jätkiin, ettei nyt ihan jyrän alle jäädä. Kotivoitolta kuitenkin maistuu ennakkoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös