HIFK - Jokerit 13.11.2003 Klo 18.30

  • 32 882
  • 355

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Senior
Taas pitää kysyä: miten huoltajien isoäidit laskevat ''herruuden'' teidän divarivuosilta? Veitte silti? Voisi tietty heittää hypoteettisen kysymyksen: kumpi kiinnostaa enemmän... se, että on ''stadin herra'' ja putoaa heti pleijareista, vai että saunoo miehissä sen vadin/pytyn/pojan/kattilan kanssa? Tottahan jos valita saa, molempi parempi.

Silloin divariaikoinamme niitä ei pelattu... No, onneksi meillä on kokemusta noista kaikista: stadin herrana on pudottu useammankin kerran heti kättelyssä pleijareissa, mutta on myös stadin herrana saunottu sen vadin/pytyn/pojan/kattilan kanssa. Kun HIFK voitti mestaruuden 1998, stadin herrus sentään jäi muistojeni mukaan oikeisiin eli Jokereiden käsiin.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Senior
cobol: olet pari kertaa viitannut ''Aran tavoitteeseen'' saada tällä kaudella keskinäisistä matseista enemmän pisteitä, kuin Jokerit.
Viilataan sen verran, että paikallispisteiden viemisen asettivat tavoitteeksi HIFK:n pelaajat, täysin omatoimisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti OldTimeHockey
Viilataan sen verran, että paikallispisteiden viemisen asettivat tavoitteeksi HIFK:n pelaajat, täysin omatoimisesti.

Näinkin. Mutta jos yhtään Aran toimintatapoja enää arvaan, hän on jakanut jokaiselle pelaajalle ennen kauden alkua kysymyslomakkeen, johon pelaajan on pitänyt täyttää omia ja joukkueen yhteisiä tavoitteita. Jos siellä on kyssärinä ollut jotain sellaista, että pidätkö tärkeänä pisteiden saamista paikallispeleistä tms, niin kyllähän pelaajat vastaavat vain kuten vastata voi. Yhtään en tiedä, mutta puhtaasti arvaan tämän tavoitteen tulleen esille kenties juuri näin. Olisi ainakin Aran tapaista - hän kun tykkää jaella erilaisia kyselylomakkeita, joiden yhteenvedoista tavoitteita sitten osaltaan muodostetaan.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
Jälleen kerran..

Taistelu stadin herruudesta on aina sytyttävä, pelataan se sitten Töölössä tai Ilmalassa, siitä ei voi kiistellä. Molemmat joukkueet janoaa toisistaan pisteitä ja peli on erittäin sähköistä molemmin puolin.

On kyllä mielenkiintoista nähdä millä taktiikoilla joukkueet lähtevät kyseiseen peliin kun molemmilla joukkueilla on kolmesta taistosta kolme pistettä kasassa.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti dude
Minä ainakin.

Periaatteessa olisi kiva katsella puolueettomasti matseja, mutta aina sitä väkisinkin tulee sympatiseerattua toista puolta. Syystä tai toisesta. Syitä ei tarvitse alkaa enempää esittelemään, etteivät Jokeri-kannattajat provosoidu.

Aitan polulla chattaavien tamperelaisserkkujen kommentointi on itseasiassa mainio esimerkki asiasta joka on ollut monilla kiekkoa seuraavilla kansalaisilla tiedossa jo useamman vuoden ajan, mutta jonka myöntäminen tuottaa edelleen vaikeuksia niille joille historian kultasiipien havina kelpaa mainiosti korvike-elämäksi nykypäivän todellisuuden sijaan.

Jokerit ei ole vihatuin joukkue pelkästään paikallisvastustajan fanien keskuudessa, vaan kova tunteen palo Helsingin rahajoukkuetta vastaan on nykyään melko yleisvaltakunnallista. IFK on joskus 70-luvulla ehkä ollut se inhotuin joukkue, mutta kuten tästä ketjusta ja Jatkoajan keskusteluista melko yleisesti on ollut luettavissa, se on nykyään melko arvostettu seura muiden joukkueiden fanien keskuudessa.

Inhoaminen kulkee toki aina myös menestymisen mukana. Jos IFK:n touhu olisi viime vuosikymmeninä (miinus syksy 1997 - kevät 1999) muistuttanut muutakin kuin omiin jalkoihin kompastelua, ei seuran imago maakunnissa ehkä olisi niin lutuinen.

Tuosta 'IFK on vihatuin' -satulinnasta tuli mieleeni pari muutakin 'seiskytluvun hittiä'.

Yksi on 'iso ja ilkeä ja fyyisesti ylivertainen IFK' joka linkittyy kivasti tuohon inhoamisteemaan. Tämäkin on ehkä ollut joskus totta, mutta aika dadaa niille jotka ovat viime vuosina saaneet kiekkotietämyksensä muualtakin kuin vanhempien fanien jutuista.

'Helsingin vanhassa hallissa on paras tunnelma' -teema pitää ainakin pääkaupunkiseudulla jopa ajoittain paikkansa. Tämäkään ei tosin enää ole aivan niin itsestään selvää kuin viime vuosituhannella.

Parempi tosin elää edes fanien muistoissa kuin ei ollenkaan.

Toivottavasti edellisessä Areenan derbyssä koettu paikallispelien renesanssi jatkuu ja Nordiksella nähdään yleisöä, tapahtumia ja tunnelmaa.

Manselaisserkkujen ei tarvitse muuten jännittää yhtään Nordikselle tuloaan. IFK:n fanit, ainakin tuntemani, ovat varsin asiallista ryhmää. Eivät he ketään syö. Niinpä heitä ei myöskään tarvitse etukäteen yrittää miellyttää vaikka vatsassa vähän nipistelisikin.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Viestin lähetti Lapanen
Manselaisserkkujen ei tarvitse muuten jännittää yhtään Nordikselle tuloaan. IFK:n fanit, ainakin tuntemani, ovat varsin asiallista ryhmää. Eivät he ketään syö. Niinpä heitä ei myöskään tarvitse etukäteen yrittää miellyttää vaikka vatsassa vähän nipistelisikin.

Pitää kyllä paikkansa! Itse Nääsvilleläisenä olen muutaman paikallispelin käynyt katsomassa Nordiksella ja vieläpä B2:ssa... tunnelma tässä katsomon osassa on jotain mitä ei koe juurikaan muualla. Ei ainakaan Hakametsä-gardenissa, jossa viimeisessä Tappara-Jokerit -pelissä n. 30 narri-fania "kannusti" suohon n. 5000 tappara-fania...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Senior
Voisi tietty heittää hypoteettisen kysymyksen: kumpi kiinnostaa enemmän... se, että on ''stadin herra'' ja putoaa heti pleijareista, vai että saunoo miehissä sen vadin/pytyn/pojan/kattilan kanssa? [/B]

Tässä lainauksessa ollaankin perimmäisten kysymysten äärellä. Tätä on syytä harkita huolella ja nyt kun olen harkinnut, kyllä saunominen kattilan kanssa voittaa paikallispelien herruuden. Mä näen asian itse asiassa siten, että stadin herra on se joukkue, joka kulloinkin on sarjataulukossa ylempänä. Paikallismatseissa on toki oma erityinen fiilis, mutta jaossa on joka tapauksessa vain sama määrä pisteitä, kuin muissakin matseissa. Eli minun näkemykseni mukaan herruuden siis ratkaisee sarjasijoitus, ei paikallispelit tai edes pelit Saipaa vastaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Älämölöklubi is back. Kokeillaan kolottaako provohammasta?

Iso ilkeä HIFK -käsite ei liene kenellekään tilastoja seuraavalle fanille dadaa. Vilkaisu vaikkapa jäähytilastoihin niinkin lähelle kuin kaudelle 01/02 kertoo tämän; top kympissä oli seitsemän HIFK-miestä parhaimmillaan. Lisäksi joukkue oli liigan isoin kiloin ja sentein mitattuna. Onhan siitä tosin aikaa jo vähän toista vuotta. Itse asiassa vilkaisu näihin tilastoihin milloin tahansa 70-luvun jälkeen kertoo, että siellä sitä ollaan. Toisin kuin paikalliskilpailija. Siihen en ota kantaa, onko se järkevää. Mutta jyrkkä "ehkä ei" eli kohtalainen "ei" tälle dissaukselle, joka kuuluu nykyään jo palstaetikettiin.

Maan vihatuimman / kunnioitetuimman joukkueen titteliä ei puolestaan jaeta friikkien kiekkosaitilla. Tämän palstan kirjoittajat edustavat noin 1,11111:ta prosenttia kaikista kiekkoa seuraavista ja matseissa käyvistä kaksijalkaisista. ja luonnollisesti kiekkofanit symppaavat perinteisempää vaihtoehtoa. Mutta kansan syvät rivit ovat ajassa noin 20 vuotta perässä ajanlaskussa. Itse asiassa valtaosa kiekkomatseissa käyvistä peruserkeistä uskoo, että Timo Susi, Vellu Ketola ja Rike Siltanen pelaavat yhä. Joten jyrkkä ei sille, että tämän hoitoa kaipaavan lauman mielipiteistä tehdään yleisiä totuuksia. Hoitoa kaipaaviin lasken etenkin itseni. Ja väitän pokkana, että kansan syvien rivien keskuudessa kehä kolmosen tuolla puolen HIFK on inhokkiryhmä nro 1.

Onko edellä mainituilla asioilla juuri nyt suuri ja tärkeä sija ajatuksissani? No ei. Ja joku tsadin herruus ei ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta hevonperseen vertaa isommassa kokonaisuudessa. Kokonaisuudessa, jonka muodostavat lähinnä pelitapahtumien yleinen viihteellisyys ja mahdolliset ylilyönnit. Kaikki muut jutut ovat toissijaisia näille asioille, myös voitot ja tappiot. Ellei kausi pääty mestaruuteen. Vammaista, mutta näin se ajatuksissani menee.

Itse matsi päättyy tasan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti JHag
Ja väitän pokkana, että kansan syvien rivien keskuudessa kehä kolmosen tuolla puolen HIFK on inhokkiryhmä nro 1.

Ei kai? Turggusessa IFK-matsit ovat olleet mannaa 70-luvulta saakka. Kansaa virtaa katsomoon koska matseissa on yleensä rähinää riittävästi. Ennen joukkueen pelitapaa kohti nykyistä jalat jalat -linjaa muuttaneen Raimo Määttäsen aikaa TPS muuten pyrki myös kovaan peliin "Stadin kingien" tavoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti JHag
Ja väitän pokkana, että kansan syvien rivien keskuudessa kehä kolmosen tuolla puolen HIFK on inhokkiryhmä nro 1.

Hyvä senttaus, veli JHag, mutta tässä sulle pujahti virhe. Onhan sen niin, että kaikkien hervantalaisten ja kuralaisten eduspojut eivät voi olla väärässä. He kun edustavat sitä kansaa, jonka mielissä siloposki Ara on niin kohtelias ja hymyilee aina. Ja jaksaa vastata pitkään ja hartaasti kaikkiin kysymyksiin. Tosin sitä kansa ei huomaa, että Ara antaa aina saman vastauksen kysymyksestä ja kysyjästä riippumatta. Mutta sama se, Ara on mediapersoona. Siloiteltu ja särmätön. Entäs sitten HIFK:n joukkue? Sehän on kaikkien mammojen toivekerho: on pärssistä, vihkoa, kuhtaa ja södeä. Kaikki niin sööttejä ja ennen kaikkea korrekteja. Yksi helvetin enkeli on tosin, mutta pitäähän jokaisessa perheessä olla yksi musta lammas.

Entäs Jokerit? Kuten olemme kaikki kuulleet ja lukeneet tuhat kertaa, joukkueen omistaa inhottavin kapitalisti Hjallis. Rahaa on niin perkeleesti ja sitäkin kautta valtaa myös kulisseissa. Jonka joka toinen sana on vittu. Kun joukkuetta vielä valmentaa se ilkeämpi ja ruma Hannu "vittuakos mä sinne tuun" Jortikka ja joukkueen tunnetuin pelaaja on ex-poliisi Sami "kysyin, mutta ei se hallunnut lähteä" Helenius, niin eihän tällaista ryhmää voi kuin vihata ja inhota.

Jokereista on tullut monessa suhteessa HIFK ja HIFK:sta Jokerit. Pärssinen & Aravirta on kansan syvissä mielissä yhtä vähän HIFK kuin Helenius & Jortikka on Jokerit. Hassua, mutta osa molempien joukkueiden kannattajista on samaa mieltä. Kyllä nyt ollaan siinä pisteessä, että inhotuimman joukkueen tittelin pyyhkäisee Jokerit. Ja kevyesti. Se on jo keskimitoiltaan painavampi ja pitempikin kuin HIFK.

Edit: kirjaimia lukemista tukevaan järjestykseen
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti cobol
Jokereista on tullut monessa suhteessa HIFK ja HIFK:sta Jokerit. Pärssinen & Aravirta on kansan syvissä mielissä yhtä vähän HIFK kuin Helenius & Jortikka on Jokerit. Hassua, mutta osa molempien joukkueiden kannattajista on samaa mieltä. Kyllä nyt ollaan siinä pisteessä, että inhotuimman joukkueen tittelin pyyhkäiseen Jokerit. Ja kevyesti. Se on jo keskimitoiltaan painavampi ja pitempikin kuin HIFK.

Äskeiseen kommenttiini viitaten: kyllä näin on juu. Mutta ei sillä mitään tekemistä kilojen ja senttien kanssa ole. PELLEILY POIS!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Pressiboxi
Ei kai? Turggusessa IFK-matsit ovat olleet mannaa 70-luvulta saakka. Kansaa virtaa katsomoon koska matseissa on yleensä rähinää riittävästi. Ennen joukkueen pelitapaa kohti nykyistä jalat jalat -linjaa muuttaneen Raimo Määttäsen aikaa TPS muuten pyrki myös kovaan peliin "Stadin kingien" tavoin.

Tätä nimenomaan tarkoitin. Kiva kun olit samalla planeetalla originaaliviestini kanssa, joka ei ollut oikeastaan tarkoitettu jokereita, vaan HIFKiä koskevaksi. Joka muuten on jokereita isompi ja ilkeämpi tälläkin kaudella....heeh. Lukekaa tilastoja. Onko kaudesta 01/02 todella iäisyys. Silloinhan IS uhrasi neliväriaukeaman HIFKille ja jäähytilastoille. Tämä ei ole luulo, vaan tieto.

cobol, my brotha; Mä olen noin 110% eri mieltä kuin sinä, joten ei tästä kovin hedelmällistä vääntöä synny.

edit: kirjvhrrrrr + lisäys
 
Viimeksi muokattu:

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti cobol


Entäs Jokerit? Kuten olemme kaikki kuulleet ja lukeneet tuhat kertaa, joukkueen omistaa inhottavin kapitalisti Hjallis. Rahaa on niin perkeleesti ja sitäkin kautta valtaa myös kulisseissa. Jonka joka toinen sana on vittu. Kun joukkuetta vielä valmentaa se ilkeämpi ja ruma Hannu "vittuakos mä sinne tuun" Jortikka ja joukkueen tunnetuin pelaaja on ex-poliisi Sami "kysyin, mutta ei se hallunnut lähteä" Helenius, niin eihän tällaista ryhmää voi kuin vihata ja inhota.
Mitä sinä yrität. Haluatko todellakin tulkita tamperelaisten käsitystä Arasta, ja kertoa meille, että tulkitsemme Jokereiden peliä ja joukkuetta Hjalliksen, Jortikan tai Heleniuksen kautta.
Sinuna en viitsisi...
Osaamme ihan itse kertoa kriteerimme, suosikkeihimme ja yleensäkin jääkiekon seuraamisemme.

Kyllä se on ihan teidän murheenne jos teilläpäin kapitalismi ja huono käytös yhdistyy. Purkauksesi perusteella näyttää olevan myös murheellista, että loistavalta valmentajalta on jäänyt käytöksen kultainen kirja lukematta.
Mutta mukavana yllätyksenä voin kertoa, että meidän "rahaa on niin perkeleesti" kapitalistit osaavat myös käyttäytyä joten eiköhän sekin perinne teillepäin aikanaan kulkeudu.

Terveisin koo
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mulkku-Jortikka ja Siloposki-Ara

Dämn. Yhteys meni poikki kesken viestin, joten tässä tätä jatkoa. Korostan ja myönnän, että vähän tässä jaksaa provosoitua, mutta ei kauheasti kuitenkaan.

Niin, Jortikka on siviilissä mulkku ja Aravirta siloposkinen gentlemanni. Siinähän ei ole mitään kieltämistä. Mutta näillä asioilla ei ole, ei ole koskaan ollut ,eikä tule koskaan olemaan mitään korrelaatiota sen kanssa, mitä kyseisten henkilöiden joukkueet jäällä esittävät. Tämähän koskee tietenkin kaikkia valmentajia, lajista riippumatta. Mulkku-Jortikan joukkueet ovat herran siviilisärmästä huolimatta tupanneet olemaan lammasmaisia "jalat jalat, ei jäähyjä" -jengejä. Pienikokoisia ja vikkeliä. Ei tarvita suuria ennustajanlahjoja päätelläkseen, että tuo on suunta, mihin Jokeritkin tulee menemään Jortikan aikana. Ensi kesällä ja syksynä muutama ns. jokeri-ikoni tuleekin pyörimään verokortti kädessään kenties HIFKin ovelle kolkuttaen. Tämän viestin voi kaivaa silloin esille :)

Siloposki-Ara on sen sijaan roudannut maajoukkueeseen Ruutua, Karalahtea, Heleniusta (heh) etc. kuten roolitetussa joukkueessa tuleekin tehdä. Jälki kentälläkin on ollut rujompaa kuin Mulkku-Jortikan jalat jalat -laumoilla. Otan itse kuvittelukiekossa mieluummin valmentajaksi siloposkisen kaverin, joka antaa sijaa kovalle pelille. Sen sijaan mulkku kaveri, joka kerää joukkueeseen kiviharju ja rautee -klooneja voi pysyä vaikka Turussa.

Erkka Westerlund on siviilissä hiljainen ja nörtinoloinen mumisija. Joukkueensa jäällä ovat jotain muuta. Vasili Tihonov on kivikasvoinen puna-armeijan klooni, jonka joukkueet jäällä pelaavat niin pohjoisamerikkalaisesti, että luulisi itse Uncle Samin olevan koutsina.

Ei se mitä ollaan pukuhuoneessa ja lehdistötilaisuuksissa, vaan se mitä ollaan jäällä. Siitähän tässä on kysymys.

Mitä tulee siihen, että HIFKissä pelaa vihkoja ja kumppaneita, niin joukkue jossa pelaa turusia, vertaloita, pesosia ja malmivaaroja on tähän verrattuna ehkäpä viimeisenä kuittausjonossa särmikkyyden suhteen. Heti Kirkkonummen Salamien jälkeen.

edit: Aravirta Jarkko Ruudusta: "Loistava joukkuepelaaja!" Jortikka Jarkko Ruudusta: "Se idiootti ei tule koskaan pelaamaan minun joukkueessani". Särmää.....
 

Henkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Kun HIFK voitti mestaruuden 1998, stadin herrus sentään jäi muistojeni mukaan oikeisiin eli Jokereiden käsiin.

Muistisi on, yllättäen, kovin valikoiva.

1997-98: IFK-Jokerit voitot 3-3, pisteet 6-6, maaliero IFK:n hyväksi 16-13.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti koo
Mitä sinä yrität. Haluatko todellakin tulkita tamperelaisten käsitystä Arasta, ja kertoa meille, että tulkitsemme Jokereiden peliä ja joukkuetta Hjalliksen, Jortikan tai Heleniuksen kautta.
Sinuna en viitsisi...

JHag esitti kirjoituksessaan näkökannan, jonka mukaan Kehä III ulkopuolella HIFK on inhotuin joukkue ("Ja väitän pokkana, että kansan syvien rivien keskuudessa kehä kolmosen tuolla puolen HIFK on inhokkiryhmä nro 1"/JHag). Itse en usko tuohon. Kyse ei kuitenkaan ole pelillisestä tyylistä tai mistään sellaisesta suoranaisesti joukkueen pelaamiseen liittyvästä asiasta.

Jos kysyttäisiin tuhannelta suomalaiselta Kehä III ulkopuolella asuvalta kysymys "Mitä mieleesi tulee sanasta Jokerit", niin varmasti eniten saataisiin vastauksena "Hjallis, Harkimo." Ja hänhän taas on kansan julkinen inhokki - kuten kaikki salaa kadehditut. (Asiasta enempi mm. HS Kuukausiliite, marraskuu 2003). Lisäksi Jokereiden Jortikalla on varsin suorasukainen tapansa kertoa mielipiteitään erilaisten kirosanojenkin voimalla - joka taas poikkeaa HIFK:n Aravirran tavasta kuin yö päivästä. Tästä pääsee ilman aasinsiltojakin helposti siihen, että Jokerit on SM-liigan inhokkilistan ykkönen.

Korostan kuitenkin sitä, että itse en nyt niin ole kiinnostunut siitä, onko Jokerit inhotumpi kuin HIFK. Pikemminkin pitäisin sitä joukkuetta ja joukkueen pelaamistakin haittaavana rasitteena, jos ja kun asia on näin.

Edit: yhden lauseen lisäys + kirjvihr.
 
Viimeksi muokattu:

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Re: Mulkku-Jortikka ja Siloposki-Ara

Viestin lähetti JHag
edit: Aravirta Jarkko Ruudusta: "Loistava joukkuepelaaja!" Jortikka Jarkko Ruudusta: "Se idiootti ei tule koskaan pelaamaan minun joukkueessani". Särmää.....

Siis mitä? Joko itse suuri ja mahtava JHag:kin on sitä mieltä, että kivakivajeejee-olen-kaikkien-kaveri-meininki voittaa asioiden oikeilla nimillä puhumisen? Kyse ei ole ainoastaan esimerkistäsi Jarkko Ruudusta (joo on hyvä joukkuepelaaja), vaan yleisesti.

Uskallan nimittäin olla aika varma siitä, että Aran maajoukkueuran aikana MYÖS IFK-fanit käyttivät toistuvasti samassa virkkeessä sanoja "Ara", "Raipe", "AJ Niemi", "turkulainen takatukka" ja "saunakaveri" höystettynä kipakoilla kirosanoilla. Vai mahtoikohan IFK-fanien enemmistö hurrata näiden em. "Loistavien joukkuepelaajien" arvokisavalinnoille??? Que sera sera...

Niin ja sitte itse peliin sen verran veikkausta, että maaleja tulee alle 5,5.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti cobol
Jos kysyttäisiin tuhannelta suomalaisesta Kehä III ulkopuolella asuvalta kysymys "Mitä mieleesi tulee sanasta Jokerit", niin varmasti eniten saataisiin vastauksena "Hjallis, Harkimo." Ja hänhän taas on kansan julkinen inhokki - kuten kaikki salaa kadehditut.

Jonkun ihmisen inhoaminen ei ole aina oire kadehtimisesta, vaan inhoaminen voi joskus olla aivan puhdasta inhoamista. Inhoamisen kuittaaminen "salaa kadehtimiseksi" on tietenkin näppärä tapa välttää ryhtymistä pohtimaan, miksi jotakuta inhotaan, ja voisiko tätä inhoavilla ihmisillä olla tähän kenties ihan rationaalisia syitä.

Ilmiö on samanlainen kuin joillain taiteilijoilla, jotka kuittaavat teostensa saaman kritiikin "kateellisten panetteluna". Myös monilla muilla elämänalueilla (esimerkiksi positiivisuuden eli alipalkkauksen ilosanomaa levittävien yrityskouluttajien parissa) kritiikki ohitetaan väittämällä sitä yksinkertaisesti vain "valittamiseksi" tai "negatiivisuudeksi".

Minä en inhoa enkä kadehdi Harkimoa, mutta ymmärrän kyllä, että joistakin ihmisistä voi sellaisiakin tunteita löytyä. Ei kuitenkaan välttämättä yhtäaikaisesti ja marssijärjestyksessä, jossa inho on automaattisesti seurausta kateudesta. Kyllä ihminen - HIFK-fanikin - on tällaista psykomekaniikkaa hieman monimutkaisempi otus.
 

KanaDa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Lohjanpallo, Real Madrid
takasin....

Takaisin aiheeseen eli tuohon jo neljänteen tulevaan paikallismatsiin. Itse luulen että noordenshöldeninkadun kissanruokakattila kiehuu yli ja jokerit vie pojot tänne landelle ilmalaan. Tämä siksi, koska Lohjan aromailla alkunsa saaneen PÄRÄN liian vaaralliset kädet ovat ihan löysinä liiasta veivaamisesta Ilves matsin jälkeen. Joten Pärä ei pääse tuikkaamaan yhtään häkkiä. Meijän Kanada tekee tällä kertaa kolme häkkiä ja vastaavasti hyvään vireeseen maaotteluissa päässyt Jere pommittaa pari ja matsi päättyy lukemiin 2-4 kun Häkkinen pistää viimeisillä sekunneilla omasta päädystä tyhjiin. Kiihkeä ja hyvä tunnelmainen matsi tullaan varmasti näkemään ja odotan sitä innolla. Toivottavasti nähdään tällä kertaa kiinnostavampi tappelu kuin Vopat - Helenius. Mielummin vaikka Söderholm - Metro =) Jäädään odottamaan innolla!
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Jokereista on tullut monessa suhteessa HIFK ...

Noudatan modejen toivomusta ja lainaan vain oleellisen. Cobolin purkaus oli aika mielenkintoinen ja JHag siihen jo vastasikin ihan oleellisella kommentilla. Coboilin Jokerit luo "inhokkistatustaan" Hjalliksella, Jortikalla, rahalla jne. Siis muilla "ansioilla" kuin mitä kaukalossa tapahtuu tai mitä itse pääosan esittäjät - pelaajat - kaukalon ulkopuolella tekevät.

Cobol ikäänkuin väistää sen tosiasian, mihin JHag kiinnitti huomiota, viihteeseen kentällä. Jokerit on "vittumaisesta" Jortikasta huolimatta tai juuri siksi TPS:n klooni. Se, että Cobol haluaisi Jokereiden olevan IFK:n klooni tuntuu tietysti hyvältä. Mutta eikö joskus voisi ajatella, että Ilmalassa voitaisiin luoda jotain ihan omaa. Klooni on aina klooni eikä sillä pitkälle pötkitä, ei edes inhokkivertailussa, vaikka niin voisi aina välillä kuvitellakin.

Koko inhokkiasian lähtökohtakin - ilvesfani symppasi IFK:ta mieluummin kuin Jokereita - meni Cobol sikäli perseelleen, että tamperelainen ilvesfani valitsee useimmiten pääkaupunkiseudun joukkueista IFK:n. Ihan samalla lailla kuin helsinkikäinen IFK-fani valitsee tamperelaisjoukkueista Ilveksen. Sillä ei ole mitään tekemistä inhokkiasian kanssa vaan se liittyy kokonaan toiseen asiaan eli perinteisiin ja sillä sektorilla Ilmalan pojat eivät haasta ketään vielä pitkään aikaan. Perinteitä ei ole eikä niitä mitenkään voi edes syntyä niin kauan, kun ainoa tavoite on olla enemmän IFK kuin IFK, vaikka ollaankin enemmän TPS kuin TPS.

Edit: sitä sun tätä
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Lisäksi Jokereiden Jortikalla on varsin suorasukainen tapansa kertoa mielipiteitään erilaisten kirosanojenkin voimalla - joka taas poikkeaa HIFK:n Aravirran tavasta kuin yö päivästä. Tästä pääsee ilman aasinsiltojakin helposti siihen, että Jokerit on SM-liigan inhokkilistan ykkönen.

Cobol, olet äärimmäisen pahasti hakoteillä perustellessasi ajamaasi missiota. IFK:ksi ei todellakaan tulla noilla menetelmillä. Ei IFK "inhokkiasemaansa" ole hankkinut kiroilevilla valmentajilla tai leuattomilla omistajilla.
Cobol, "inhokkiasema" hankitaan teoilla kentällä ei puheilla aitioissa. IFK:ta on aina johdettu ulospäin herrasmiesmäisen tyylikkäästi. On vaikea kuvitella, että IFK olisi hankkinut "inhokkiasemansa" Stubbin tai Mobergin öykkäröinnillä. Ihan yhtä vähän siihen ovat vaikuttaneet kiroilevat valmentajat.

Ei se ole Cobol noin yksinkertaista. Ei yksi kiroileva turkulainen luo mitään perinteitä ilmalaan, ei edes "inhokkiperinteitä". Cobol, tälllaisiin asioihin menee vuosia. Sitten niitä kutsutaan perinteiksi ja teillä niitä nyt vain ei ole, eikä nykymenetelmin myöskään tule. Teilla ei ole yksinkertaisesti mitään pysyvää, ei vaikka kuinka yrität vakuuttaa meille muuta. Liehukoon Tikkasen pyyhe hallinne katossa ikuisesti merkkinä hienoista perinteistänne.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Lyhyt on HIFK-fanienkin muisti. Jortikan 90-luvun taitteen triplajoukkue oli kaikkea muuta kuin neitijoukkue. Siellä mentiin eikä meinattu. Toki tuli paljon jäähyjäkin, mutta tuli myös maaleja.

Jortikka sopeutuu nykyiseen linjaan. Kun railakkaasta pelityylistä sakotetaan ja tuomarit ovat sellasia velliperseitä, että kun niitä vähän aikaa haukkuu, niin eivät vihellä mitään, niin totta kai Jore käyttää sitä hyväkseen.

Tänä vuonna on jo nähty ns. Joren matra:

1) Tuomarit sortavat meitä
2) Joukkue on vielä rakennusvaiheessa
3) Sarjajärjestelmä on syvältä

Siinä vain toimittajanplantut kirjoittavat kynät sauhuten mitä Jorella on asiaa. Äijä mussuttaa tätä kaikkea täysin laskelmoivasti ja omaa etuaan tavoitellen.

Eläköön Jortikka. SM-liigan suurin ja paras Persoona, isolla P:llä.



Mitä taas tulee minun sala-IFK-faniuteeni, eli siihen, että jos Ilves on kinkereistä mukana, niin enemmän tai vähemmän julkisesti olen aina HIFK:n puolella, niin kai ne syyt pitää nyt tässä julkisesti kaiken kansan edessä paljastaa, kun cobol ja kumppanit sitä niin hartaasti toivoivat. Ja Lapanen yritti vähätellä ;)

Isäni liiketuttava oli ja on edelleenkin pirun kova HIFK:n kannattaja. Rontti vuosikymmen takaperin faijalle tuli töihin putkilo, jossa oli HIFK:n sen kauden (olisko ollu 91-92) joukkuekuva koko tiimin nimmareilla, mukana oli saatesanat käskeä pistämään se kuva toimiston seinälle. Iki-Ilveksenä faija ei sitä sinne laittanut, vaan antoi minulle, koska keräsin siihen aikaan nimmareita. Se HIFK:n juliste oli monta vuotta seinälläni niiden kymmenien muiden Ilveksen-joukkuekuvien joukossa.

Toinen minuun lähtemättömän vaikutuksen tehnyt oli myös joku 90-luvun taitteen Ilves-HIFK. Koko D1-kaarre, eli suoraan minun paikaltani etuvasemmalla oleva kaarre, oli täynnä punaiseen HIFK:n pelipaitaan sonnustautuineita faneja, jota johti se pukupäinen heppu, josta taannoin luin, että oli vaihtanut salibandyyn.

Ja tietysti ei voi olla vaikuttamatta ne vuosituhannen vaihteen tietämien pari pudotuspelisarjaa ja monet aivan huipputasoiset runkosarjaottelut.

Ja tietysti ne perinteet. IFK on niiden perinteidensä orja ihan niinkuin Ilveskin. Ei perkele riitä, että voitetaan vaan pitää voittaa samalla tavalla kun on voitettu viimeiset kuusi vuosikymmentä. Jokereillakin on perinteitä, mutta ei ne ole niin voimakkaat ja leimalliset kuin HIFK:n.

Yksi minua aina miellyttänyt asia on Jäähallin tunnelma. Itse en melua ja meuhkaa hallissa, mutta nostan hattua niille jotka jaksavat meuhkata (muutakin kuin haista tuomari paska). Nordiksella on aina Ilves-matseissa ollut ihan huipputunnelma. Tietysti se johtuu Ilveksestä, kyllä Ilves-matseissa Helsingissä on aina ihan erityisen hyvä tunnelma, Summanenkin sen on sanonut. Mutta se oikeanlainen musiikki ja ne niin perinteisiin ja brändiin sopivat ruotsinkieliset kuulutukset. Asiaa!

Arasta en persoonana pidä, Jortikka olisi ollut paljon mielenkiintoisempi HIFK:n päävalmentajaksi, mutta ymmärrän, etteivät Sir Pentin ja Joren egot olisi mahtuneet saman katon alle.

Olen kai siinä mielessä kummallinen Kehä III:n ulkopuolinen asukki, etten vihaa Jallista. Mielestäni Hjallis on loistava bisnesmies, joka on luonut tämän imperiuminsa lähes tyhjästä, rakentanut kaksi jäähallia ja kolmas tekeillä, vienyt ex-vaimonsa eduskuntaan (luuleeko joku oikeasti, että joku yo-merkonomi Leena olisi päässyt Helsingistä kertayrittämällä eduskuntaan jos sukunimi ei olisi ollut Harkimo) ja on vielä purjehtinut yksin maailman ympäri. Tajuton heppu, hatunnosto sille. Moni ei siihen pystyisi, vaikka äijä itse Kuukausiliitteessä juuri hallihankkeitaan vähättelikin.

Minäkin symppistelin Jokereita silloin 90-luvun alussa, olihan siinä kivan tuhkimotarinan alkua, mutta Jokeri-kannattajiin menetin uskoni sillä 91-92-kaudella. Ilves oli umpisurkea, mutta löylyytti kuitenkin tulevia mestareita 11-1 Hakametsässä. Jossain 7-0:n vaiheilla piippuhyllyllä olleet reilut kymmenen jokeri-kannattajaa käänsivät fanipaitansa väärinpäin ja alkoivat kannattamaan Ilvestä. Tekivät varmasti herjalla, eivätkä kaikki jokerikannattajat tekisi samoin, mutta minulle jäi jokeri-kannattajista ikuisesti tuuliviirin mielikuva. Siksi olen aina pitänyt Jokereiden kannattajia jonain trendipelleinä ja suorastaan glooryhunttereina.

edit: Piti kommentoida tuota Isakssonin Moberg ja Stubb-puolustelua, että olen ihan samaa mieltä. Aika läheltä tuota kiekkojohtamistakin seuranneenna täytyy myöntää, että kyllä Don Frank ja Göran olivat viimeisen päälle herrasmiehiä. Kaupunkilaisia herrasmiehiä, aina tyylikkäästi matseissa ja vielä takinkaulukset pystyssä. Sekös noita kuoppijon ja lugun maalaisäijiä häiritsikin.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jortikka, Hjallis ja se kehno pakki

Jortikan TPS:ssa ainoat inhokit oli ketjun Kiviharju-Rautee-Tuokko touhuilu jäällä. Jos jokerit aikoo kloonata itsestään tällaisen inhokin, niin onnea vaan Ilmalaan.

Hjallis on nykyään liikemies, joka omistaa hänelle pikkubisneksenä jokerit-nimisen jääkiekkojoukkueen. Mitä inhottavaa siinä on.

Se yksi kolmosparin isokokoinen pakki kaikessa kehnoudessaan on taas niin unettava aihe, että Hartwall-Areenaan kannattaisi perustaa makuupaikkakatsomo istumapaikkojen tilalle.

Hartwall-Areenan perinteeksi alkaa muodostua uskomaton sekoilu ottelutapahtuman aikana. Summerit törähtelevät kesken erän, kuulutukset ovat mitä sattuu, seuraavan kotiottelun päivämäärä tai päivä on taululla väärin jne. Musiikki soi tuplavolyymillä.

Tehkää tästä perinne. Kun jäällä ei tapahdu mitään mielenkiintoista, niin kansa voi kauhulla odottaa mitä kaukalon ulkopuolella tapahtuu. Sille voisi antaa nimeksi "Arena Horror Jokerit Show".
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Noudatan modejen toivomusta ja lainaan vain oleellisen. Cobolin purkaus oli aika mielenkintoinen ja JHag siihen jo vastasikin ihan oleellisella kommentilla. Coboilin Jokerit luo "inhokkistatustaan" Hjalliksella, Jortikalla, rahalla jne. Siis muilla "ansioilla" kuin mitä kaukalossa tapahtuu tai mitä itse pääosan esittäjät - pelaajat - kaukalon ulkopuolella tekevät.

Juuri näin. Todellinen inhokkiasema pitää ansaita kaukalossa, ei kabineteissa. Mutta juuri näin kirjoitinkin. Että Jokereiden inhokkiasema perustuu muuhun kuin joukkueen pelilliseen puoleen: "Kyse ei kuitenkaan ole pelillisestä tyylistä tai mistään sellaisesta suoranaisesti joukkueen pelaamiseen liittyvästä asiasta." En pidä yleensäkään koko inhokkiasemaa hyvänä: "pitäisin sitä joukkuetta ja joukkueen pelaamistakin haittaavana rasitteena, jos ja kun asia on näin."

Eli pyrin dokumentoimaan Jokereiden inhokkiaseman syitä, en suinkaan pyrkinyt luomaan ihokkistatusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös