Lyhyt on HIFK-fanienkin muisti. Jortikan 90-luvun taitteen triplajoukkue oli kaikkea muuta kuin neitijoukkue. Siellä mentiin eikä meinattu. Toki tuli paljon jäähyjäkin, mutta tuli myös maaleja.
Jortikka sopeutuu nykyiseen linjaan. Kun railakkaasta pelityylistä sakotetaan ja tuomarit ovat sellasia velliperseitä, että kun niitä vähän aikaa haukkuu, niin eivät vihellä mitään, niin totta kai Jore käyttää sitä hyväkseen.
Tänä vuonna on jo nähty ns. Joren matra:
1) Tuomarit sortavat meitä
2) Joukkue on vielä rakennusvaiheessa
3) Sarjajärjestelmä on syvältä
Siinä vain toimittajanplantut kirjoittavat kynät sauhuten mitä Jorella on asiaa. Äijä mussuttaa tätä kaikkea täysin laskelmoivasti ja omaa etuaan tavoitellen.
Eläköön Jortikka. SM-liigan suurin ja paras Persoona, isolla P:llä.
Mitä taas tulee minun sala-IFK-faniuteeni, eli siihen, että jos Ilves on kinkereistä mukana, niin enemmän tai vähemmän julkisesti olen aina HIFK:n puolella, niin kai ne syyt pitää nyt tässä julkisesti kaiken kansan edessä paljastaa, kun cobol ja kumppanit sitä niin hartaasti toivoivat. Ja Lapanen yritti vähätellä ;)
Isäni liiketuttava oli ja on edelleenkin pirun kova HIFK:n kannattaja. Rontti vuosikymmen takaperin faijalle tuli töihin putkilo, jossa oli HIFK:n sen kauden (olisko ollu 91-92) joukkuekuva koko tiimin nimmareilla, mukana oli saatesanat käskeä pistämään se kuva toimiston seinälle. Iki-Ilveksenä faija ei sitä sinne laittanut, vaan antoi minulle, koska keräsin siihen aikaan nimmareita. Se HIFK:n juliste oli monta vuotta seinälläni niiden kymmenien muiden Ilveksen-joukkuekuvien joukossa.
Toinen minuun lähtemättömän vaikutuksen tehnyt oli myös joku 90-luvun taitteen Ilves-HIFK. Koko D1-kaarre, eli suoraan minun paikaltani etuvasemmalla oleva kaarre, oli täynnä punaiseen HIFK:n pelipaitaan sonnustautuineita faneja, jota johti se pukupäinen heppu, josta taannoin luin, että oli vaihtanut salibandyyn.
Ja tietysti ei voi olla vaikuttamatta ne vuosituhannen vaihteen tietämien pari pudotuspelisarjaa ja monet aivan huipputasoiset runkosarjaottelut.
Ja tietysti ne perinteet. IFK on niiden perinteidensä orja ihan niinkuin Ilveskin. Ei perkele riitä, että voitetaan vaan pitää voittaa samalla tavalla kun on voitettu viimeiset kuusi vuosikymmentä. Jokereillakin on perinteitä, mutta ei ne ole niin voimakkaat ja leimalliset kuin HIFK:n.
Yksi minua aina miellyttänyt asia on Jäähallin tunnelma. Itse en melua ja meuhkaa hallissa, mutta nostan hattua niille jotka jaksavat meuhkata (muutakin kuin haista tuomari paska). Nordiksella on aina Ilves-matseissa ollut ihan huipputunnelma. Tietysti se johtuu Ilveksestä, kyllä Ilves-matseissa Helsingissä on aina ihan erityisen hyvä tunnelma, Summanenkin sen on sanonut. Mutta se oikeanlainen musiikki ja ne niin perinteisiin ja brändiin sopivat ruotsinkieliset kuulutukset. Asiaa!
Arasta en persoonana pidä, Jortikka olisi ollut paljon mielenkiintoisempi HIFK:n päävalmentajaksi, mutta ymmärrän, etteivät Sir Pentin ja Joren egot olisi mahtuneet saman katon alle.
Olen kai siinä mielessä kummallinen Kehä III:n ulkopuolinen asukki, etten vihaa Jallista. Mielestäni Hjallis on loistava bisnesmies, joka on luonut tämän imperiuminsa lähes tyhjästä, rakentanut kaksi jäähallia ja kolmas tekeillä, vienyt ex-vaimonsa eduskuntaan (luuleeko joku oikeasti, että joku yo-merkonomi Leena olisi päässyt Helsingistä kertayrittämällä eduskuntaan jos sukunimi ei olisi ollut Harkimo) ja on vielä purjehtinut yksin maailman ympäri. Tajuton heppu, hatunnosto sille. Moni ei siihen pystyisi, vaikka äijä itse Kuukausiliitteessä juuri hallihankkeitaan vähättelikin.
Minäkin symppistelin Jokereita silloin 90-luvun alussa, olihan siinä kivan tuhkimotarinan alkua, mutta Jokeri-kannattajiin menetin uskoni sillä 91-92-kaudella. Ilves oli umpisurkea, mutta löylyytti kuitenkin tulevia mestareita 11-1 Hakametsässä. Jossain 7-0:n vaiheilla piippuhyllyllä olleet reilut kymmenen jokeri-kannattajaa käänsivät fanipaitansa väärinpäin ja alkoivat kannattamaan Ilvestä. Tekivät varmasti herjalla, eivätkä kaikki jokerikannattajat tekisi samoin, mutta minulle jäi jokeri-kannattajista ikuisesti tuuliviirin mielikuva. Siksi olen aina pitänyt Jokereiden kannattajia jonain trendipelleinä ja suorastaan glooryhunttereina.
edit: Piti kommentoida tuota Isakssonin Moberg ja Stubb-puolustelua, että olen ihan samaa mieltä. Aika läheltä tuota kiekkojohtamistakin seuranneenna täytyy myöntää, että kyllä Don Frank ja Göran olivat viimeisen päälle herrasmiehiä. Kaupunkilaisia herrasmiehiä, aina tyylikkäästi matseissa ja vielä takinkaulukset pystyssä. Sekös noita kuoppijon ja lugun maalaisäijiä häiritsikin.