Mainos

HIFK eilen, tänään ja huomenna

• 30 918
  • 217

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flancke kirjoitti:
Näitä tekstejä lukee onneksi myös aika suuri joukko ihmisiä jotka eivät tänne itse jaksa kirjoittaa - ovat nimittäin aivan liian fiksuja siihen.
Tuolla asiallahan ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa, mutta sillä on, mitä ja miten tänne kirjoittaa, jos on kirjoittaakseen.

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flancke kirjoitti:
RoopeS: Sinä avasit tämän ketjun upeasti mutta sen jälkeen ovat sinun paukkusi loppuneet tyystin. Miksi pyydät minulta jotain täsmennystä ja kerrot miten minun pitäisi kirjoittaa, kun et itse tarjoa mitään juttua? Samalla kun lauma leikkikoululaisia on eksynyt tänne omilta "ketjuluonnokset" palstoilta ruotsia trenaamaan - mikä näyttää aika monella olevankin tarpeen. On nekin ruotsintunnin verorahat menneet yhtä hukkaan kun IFK:n edellisten kausien pelaajabudjetit. Joten Roope - yritä edes - jooko!

Hyvä Flancke. Minä avasin tämän ketjun jotta voisimme keskustella täällä ketjun aiheesta asiallisesti. Sinun oma lisäarvo tähän ketjuun on olematon ja sen lisäksi destruktiivinen. Minulta ei ole loppuneet mitkään paukut, mutta kylläkin kiinnostus käydä rakentavaa keskustelua kun sinä jaksat vain pauhaa samaa paskaa koko ajan. Voisin hyvin etukäteen kirjoittaa viestejä sinun nimeesi. Ne sisältävät koko ajan seuravaa samaa viestiä:

1. HIFK.n hallitus on epäonnistunut = vaihtoon
2. Pena on TJ.nä huonoin mahdollinen valinta = vaihtoon
3. Jos Penalta joku juttu onnistuu on se aina tsägä
4. Jos Pena jossain epäonnistuu on se aina osoitus hänen huonoudestaan
5. Jos HIFK joukkueena onnistuu on se tsägä, tai tilapäistä
6. Jos HIFK joukkueena epäonnistuu on se aina osoitus hallituksen ja Penan kyvyttömyydestä
7. Kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi ovat lapsia, tyhmiä tai Penan kätyreitä
8. Kaikki jotka kertovat, että HIFK on huono tai epäonnistunut on fiksu kiekkotieteilijä ja syvällisesti asioita pohdiskeleva
9. Nykyinen johto ei voi enää oppia mitään, eikä kehittyä
10. Ei ole sinun asiasi kertoa mitä pitää tehdä, vaan kerrot vain jumalana mitkä asiat ovat pielessä ja mihin hetimiten pitäisi saada muutos.
11. Ulkomaailman muutokset eivät vaikuta mitenkään HIFK.n johtamiseen
12. Voittaminen hinnalla millä hyvänsä, jopa brändin kustannuksella on itseisarvo

Säästy siis kirjoituksissasi vaivalta ja kirjoita vain sopivasti aiheiden numerot eri quottausten perään, mallia 5,3,7,8,9,10.

Ei synny mitään keskustelua sinunlaisesi kanssa.
Koska keskustelu on dialogi jossa osapuolet yrittävät oppia toisiltaan ja nousta uudelle fiksummalle tasolle. Kun esimerkiksi Jake otti esille UTJ asian (varmaan ihan hyvä aihe josta voisi kirjoittaa), niin toteat vaan, että Pena on tyhmä ja ei opi mitään, miettimättä mitä mahdollinen UTJ, tarkoittaisi organissaation toiminnan kannalta. UTJ haluaa palkkaa työstään. Se palkka on taas rosterista pois. Olisiko järkevämpää kehittää Nybondaksesta UTJ, koska hän on varmasti yksi niistä harvoista jotka tuntee suomen jääkiekkojuniorit henkilötasolla paremmin kuin kukaan muu. Voisiko joku ottaa taloushommat häneltä pois. Jos niin miten se tehdään fiksusti. Vai onko niin, että argumentti 9 ja 7 estävät tämän, niin ja vielä se, että hän ei ole sinun tai Stubbin kaveri.

UTJ ei ole yksinään mikään ratkaisu, vaan kokonaisuus ratkaisee. UTJ.n tarve riippuU TJ:stä ja hänen kyvyistään, sekä valmentajasta ja muusta organisaatiosta. Aran aikana olisi ehkä tarvittu UTJ, ja mikäli valmentajat vaihtuu tiuhaan tahtiin, niin UTJ voi olla hyvä ratkaisu luomaan pitkäjänteisyyttä. Etenkin organisaatiossa jossa ei ole resursseja junioripuolella. Sheddenin kontaktikenttä tuntuu riittävän tänä vuonna, jolloin UTJ.n tarve on pienempi. Niin kauan kun HIFK:lla on maan ehkä paras junioritoiminta on UTJ.n tarve siis hiukan vähäisempi.

Mikäli sinun ainoa ratkaisu on, että hallitus pitää potkia pihalle, ja operatiivinen johto vaihtaa on turhaa käydä täällä keskustelua.

Olisi mielenkiintoista kuulla sinulta mikä joukkue Suomessa on mielestäsi hyvin johdettu. Sieltä voisimme ottaa esimerkkiä.

Olen samaa mieltä Jaken kanssa, että tärkein asia on se, että me viihdymme HIFK.n matseissa. Se kuka istuu hallituksessa ja kuka toimii TJ.nä on toisarvoinen asia.

Nyt yritin, vielä kerran - jookos ! Yritä Flancke nyt sinäkin kerran - jookos !

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
MaV kirjoitti:
Näin mahdollisen varsinaisen scouttauksen alaisiksi jäisivät nämä ulkomaalaishankinnat. Ja niitähän on edelleen vähän, ellei sitten tule huteja. Pelaajia saa olla se neljä, ja olisihan se tavallaan kiva, ettei kaikkia tarvisi edes vaihtaa joka vuosi.
Yllättävän paljon niitä huteja on kuitenkin Matikaiselle tullut mm. Treille, Mrazek, Scissons, Podkonicky, Kobezka, Hurtaj, Spanhel, vaikka vain neljä (ennen viisi) ulkomaalaista on mahdollista palkata. Tietysti hutien määrä on pienentynyt kokoajan. Toivottavasti tällä kaudella kaikki ulkomaalaiset osoittautuvat onnistuneiksi.
MaV kirjoitti:
Tietysti joku voi sanoa, että ei se scouttaus (tässä pelaajatarkkailu sananmukaisesti) olisi UTJ:n tärkein tehtävä, vaan nimenomaan ne hankinnat.
Nythän on varmaan monesti käynyt niin, että Matikainen on ollut ulkomaalaisvahvistusta palkatessa vain agentin puheiden varassa. Toivon mukaan nyt kartoitetaan pelaajan tausta paremmin kyselemällä miehestä usealta eri taholta. Kekäläisen vahvuus oli, että hän näki lukuisia otteluita kauden aikana eri sarjoissa ja näin tiesi ja tunsi monia pelaajia henkilökohtaisesti.

MaV kirjoitti:
Tietysti säästöä voisi ajatella saatavan muualta organisaatiosta, vaikka siten, että markkinointipuolelta vähennetään väkeä.
Luulisi Matikaisen palkan pienenevän hänen toimenkuvansa muuttuessa suppeammaksi, koska joukkueen rakentaminen siirtyisi toiselle henkilölle.

Toisaalta voidaan ajatella, että kyllähän Kärpätkin menestyy tietääkseni ilman UTJ:a. He ovat vaan tehneet pitkäjänteistä työtä joukkueen rakentamisessa yhdessä valmentajan kanssa.

Miksei vaikka Nybondaksen roolia voisi organisaatiossa leventää koskemaan myös pelaajien scouttaamista? Tätähän hän taitaa jo osittain tehdäkin junioreissa, kun on saanut lahjakkaita pelaajia haalittua maakunnista (mm. Laakso, Nyholm).

Flancke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
RoopeS kirjoitti:
Nyt yritin, vielä kerran - jookos ! Yritä Flancke nyt sinäkin kerran - jookos !

No yritetään Roope! Ja olen minä edellisissä viesteissä jo kertonut varman mestaruusreseptin joka ainakin on kelvannut kaikille minun yli 30 v kavereille. ; )

Minun vahvan ja osaavan mielipiteeni mukaan IFK:n hallitukseen pitäis ottaa mukaan pari kunnon fyrkkamiestä - mallia Kärpät. Tähän tilanteeseen ajaudutaan aivan varmasti kuitenkin jossain vaiheessa, joten miksi jarruttaa normaalia kehitystä. Tämä tietysti tarkoittaa että hallituksesta joutuu lähtemään joku pois, ehkä jopa hieman vihaisena....

Myös Utj pitää hankkia joka kokoaa jengin yhdessä valmentajan kanssa - ja vastaa myös joukkueen menestyksestä yhdessä Tj.n kanssa - joka pelkästään keskittyy massin keräämiseen sekä yleisön haalimisen.

Tällä tavalla on kaikilla omat vastuualueet - ja jos menestystä ei tule voidaan kyseisiltä paikoilta vaihtaa ukkoa - ja jos sitten menestystä ei tule "15 vuoteen" niin sitten hallitus vaihtoon - mahdolliset osakkeenomistajat ovat muutenkiin siina vaiheessa myyneet osakkeensa seuraavalle yrittäjälle. IFK on paljon suurempi kuin yksikään nykyinen tai tuleva hallituksen jäsen ja tj - siksi näitä ukkoja voi surutta vaihtaa.

Tästä lähtisin liikkeelle. Seuraavaksi räjähtävät sitten tutut nimimerkit kysymään että mitkä jätkät tilalle - eihän Kekäläisiä ja Mobergia kasvaa puissa? Eihän niitä voi olla edes olemassa jos ei niiden nimiä kuuluteta tällä kuninkaalisella Jatkoaikapalstalla.

Mutta kyllä tällaiset hemmot kasvoivat puissa kun tuntemattomat Kekäläiset ja Mobergit valittiin postille - joten kyllä niitä nytkin kasvaa - mutta ne eivät valitettavasti löydy tältä palstalta.

Näin Roope - mitä mieltä?

Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
UTJ tai millä nimellä kaveri sitten kulkeekaan, olisi kyllä minun mielestäni tarpeellinen jokaiselle organisaatiolle SM-liigassa. Tottakai TJ:n ja HPJ:n toimenkuvasta riippuen eli lyhykäisyydessään niin, että yksi kaveri hoitaa sponssit ja yhteistyöt eli puitteet menestykselle = talous ja toinen kaveri hoitaa urheilupuolen eli valmentajan, pelaajat, omat junnut, scouttauksen yms. Mä väitän että noiden kaikkien hoitaminen on yhelle kaverille liikaa, ainakin suuremmassa organisaatiossa. Se hoitaako HPJ talousasiata ja TJ urheilupuolen vai TJ talousasiat ja UTJ urheilupuolen, on toisarvoista.

Olen hiukan eri mieltä aiemmin esitetystä väitteestä scouttauksen tarpeellisuudesta Suomessa. Kyllä siinä olisi hyvä joku linkki olla A-junnujen ja liigajoukkueen välilläkin ohjaamassa toimintaa, ettei nosteta 5-6 pelajaa A-junnujen mestaruusjoukkueesta suoraan liigaan floppaamaan useammaksi vuodeksi, niitä voisi ohjata muualle kasvamaan korkoa paljon nuorempana. Toki tärkeämpää on että niitä junnuja scoutataan jo 15-16 vuotiaina ja että ne tuodaan omiin junnuihin ajoissa oppimaan talon tavoille ja tämä onkin käsitykseni mukaan HIFK:ssa kondiksessa. Kaikkein tärkeintä olisi kuitenkin pelaajiston ja valmentajavalintojen nivouttaminen toisiaan palveleviksi.

En voi kommentoida HIFK:n tilannetta sen tarkemmin koska en yksinkertaisesti tiedä siitä tarpeeksi, mutta eiköhän jokainen kuitenkin myönnä että aika outoja pelaaja- ja valmentajavalintoja on Penan aikana tehty, väittämättä että Pena ne olisi tehnyt, enkä ainakaan minä löydä punaista lankaa viimeisen 5-6 aikajaksolta.

Päteviä jätkiä UTJ:ksi löytyy vaikka huru mycket ja kustannus ei taatusti olisi yhtä floppihankintaa enemmän.

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Flancke kirjoitti:
Neljännellä kaudella yritti Matikainen sitten ostaa mestaruuden - historian ylivoimaisesti kalleimmalla jengillä - ja puihin meni. Sellaisen jengin kokoaminen ei kyllä vaadi pahemmin taitoa - sen kun lykkäät rahat tiskiin. Ne ihmiset jotka tietävät mitä Jokiselle maksettiin palkkaa ymmärtävät asian. Hieno jengi - onneton lopputulos.

Tätä mä en ymmärrä. Miten voidaan yrittää laittaa viime vuoden "katastrofia" Matikaisen syyksi. Se, että tuli kuokkaan Lukolta on musta lähinnä niiden miesten moka jotka olivat kentällä, vaikka Matikainen vaihtoaitiossa siinä vaiheessa nököttikin.

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos vapaasta UTJ:sta puhutaan niin täytyy mainita Christian Ruuttu.
Kyllä, tekin nauroitte hänelle hänen ollessaan Bluesissa mutta kyllä teidänkin kansitakit nopeasti viuhahtaisivat ja Ruuttu olisi kovinikinämissään.

Muutamia Ruutun hankintoja: Cory Murphy, Ladislav Kohn, Mike Stapleton, Peter Sarno ja Shayne Toporowski. On tietenkin omat huonot puolensa Ruutussa mutta toimi kiitettävästi Bluesissa kunnes sai ylennyksen toimitusjohtajaksi. Urheilutoimenjohtajana eliittiä.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Brewer kirjoitti:
Vähintään kinkkinen! Kuka olisi se pätevä UTJ? Ja huomio taas realiteetit! Esim. Jarmo Kekäläinen ei ole saatavilla. Joku sanoi kerran täällä palstalla, että 'puskista' löytyy?! Mä tsekkasin tänä aamuna räntäsateessa kaikki työmatkan varrella, Töölössä olevat puskat, enkä löytänyt kun yhden sammuneen Masan, joka koisas Hesperian puistossa! Eli, käsitänkö nyt oikein, että Spurgu- Masa meille Urheilutoimenjohtajaksi (vittu, että mä vihaan tota sanaa! lat.huom.) Kertokaa ja auttakaa nyt minua! Mä olen epätoivoinen, kun en ymmärrä!

Mistäs se Keklu sitten löytyi ellei puskista? Eikä se siellä enään ole joten ei sinne samaan puskaan kannata enään kurkkia. Tiesitkö sinä (tai joku muu palstalainen paitsi tietenkin Isaksson) Kekäläisestä etukäteen? Tuskin. Muuta kuin että oli entinen keskitason pelaaja. Suomessa on paljon pelaajascoutteja joiden pelaajatuntemus on ihan eri luokkaa kuin viiksi-penalla. Sieltä minä lähtisin ensimmäiseksi kartoittamaan ja tarjoamaan työtä.

Tai oikeastaan koko hommahan lähtee liikkeelle siitä, että Hifkin hallitus tunnustaa tosiasiat itselleen ja tajuaa UTJ:n tarpeellisuuden. Sen jälkeen laitetaan paikka hakuun. Näinhän se toimii normaali työelämässäkin. Tarvitaan tekijä --> laitetaan paikka hakuun. Sen jälkeen valitaan pätevin tyyppi kaikkien hakijoiden joukosta. Ei nekään nimet ole etukäteen kenenkään tiedossa. Okei, vihjeitä ja suosituksia voidaan antaa ja tällä tavoin saada hyvät tyypit hakemaan paikkaa. Ei se sen kummempaa ole jos sitä oikeasti halutaan. Ja näinhän se toimi viimeksikin.

En vaan käsitä niitä tyyppejä jotka väittävät ettei sopivia ehdokkaita löydy tai pyytää ne nimeämään etukäteen. Se on tosiasioiden kieltämistä.

Jake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Metukka kirjoitti:
Mistäs se Keklu sitten löytyi ellei puskista? Eikä se siellä enään ole joten ei sinne samaan puskaan kannata enään kurkkia. Tiesitkö sinä (tai joku muu palstalainen paitsi tietenkin Isaksson) Kekäläisestä etukäteen? Tuskin. Muuta kuin että oli entinen keskitason pelaaja. Suomessa on paljon pelaajascoutteja joiden pelaajatuntemus on ihan eri luokkaa kuin viiksi-penalla. Sieltä minä lähtisin ensimmäiseksi kartoittamaan ja tarjoamaan työtä.

Tai oikeastaan koko hommahan lähtee liikkeelle siitä, että Hifkin hallitus tunnustaa tosiasiat itselleen ja tajuaa UTJ:n tarpeellisuuden. Sen jälkeen laitetaan paikka hakuun. Näinhän se toimii normaali työelämässäkin. Tarvitaan tekijä --> laitetaan paikka hakuun. Sen jälkeen valitaan pätevin tyyppi kaikkien hakijoiden joukosta. Ei nekään nimet ole etukäteen kenenkään tiedossa. Okei, vihjeitä ja suosituksia voidaan antaa ja tällä tavoin saada hyvät tyypit hakemaan paikkaa. Ei se sen kummempaa ole jos sitä oikeasti halutaan. Ja näinhän se toimi viimeksikin.
Lainasin melkein koko tekstin, koska juuri näitä asioita olen yrittänyt tuoda esille jopa toistamalla itseäni. Miten me matti meikäläiset osaisimme nimetä päteviä henkilöitä urheilutoimenjohtajaksi? Kyllä niitä on, jos sellainen halutaan. Luulen vaan, ettei IFK:n johto tunne tarvetta sellaiselle.

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Muut liigajengit

Missä kaikissa liigajoukkueissa toimii henkilö nimenomaan tittelillä urheilutoimenjohtaja?
Bluesissa on. Entäs muut jengit?

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Valitettava totuus jääkiekon sm-liigasta on se, että bisneksenä se on kehnoa. Ei yksi Kärpät muuta tätä totuutta muuksi. Kyllä Oulussakin tiedetään, että taloudellisessa mielessä Kärpillä on edessä heti laihemmat vuodet, kun tämä nykyinen mestaruusputki katkeaa. Jos bisnes olisi parempaa, niin suomalaiset rahaihmiset olisivat jo mukana sijoittajina tässä touhussa. Ei yksi Jussi Salonoja muuta tätäkään totuutta muuksi. Jussilla on varaa omistaa Blues harrastuksena, samalla tavalla kuin monella meistä on varaa ostaa kausikortti vuodesta toiseen. Ymmärrän hyvin, että Salonoja nuorena rikkaana miehenä osti itselleen lätkäjengin. Jokereiden talous on piilotettu niin monimutkaisen yritysrypäleen peittoon, että en ota kantaa heidän jääkiekko-toimintansa kannattavuuteen.

Jos HIFK siirtyisi rahamiesten käsiin nykyiseltä johdolta, niin sitä rahaa saisi olla niin paljon, että esim. olisi varaa rakentaa uusi nykyaikainen halli, jonka omistaa HIFK-hockey itse tai ostaa Nordis kaupungilta. Ei me kaivata mitään uusia näennäisesti varakkaita, mutta isossa kuvassa todellisuudessa persaukisia uusia omistajia. UTJ tai ei-UTJ on ihan näpertelyä, jos halutaan oikeasti kehittää toimintaa nykytasolta. Tavoitteena pitäisi olla €10-15m liikevaihtoon kykenevä organisaatio, jos ei haluta vain vaihtaa nimiä hallituksessa ja lisätä kuluja palkkaamalla UTJ.

Missä viipyy HIFK:n Philip Anschutz tai Roman Abramovich. I want some serious money. Olisikohan Latviassa joku todellinen rahamies, joka voisi ostaa HIFK:n. Latviahan on perinteinen kiekkomaa, sieltä voisi löytä kiinnostusta.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flancke kirjoitti:
Minun vahvan ja osaavan mielipiteeni mukaan IFK:n hallitukseen pitäis ottaa mukaan pari kunnon fyrkkamiestä - mallia Kärpät. Tähän tilanteeseen ajaudutaan aivan varmasti kuitenkin jossain vaiheessa, joten miksi jarruttaa normaalia kehitystä.

Ensimmäinen suht asiallinen viestisi sitten palstalle ilmaantumisesi. Kommentoin kuitenkin vain tuota yllä olevaa kohtaa. Kyllä minä uskoisin, että hallitukseen fyrkkamiehiäkin voitaisiin ottaa, mikäli sellaisia löytyisi, jotka ovat päteviä ja sopivia. Ja siitäkin olen samaa mieltä, että ennemmin tai myöhemmin näin käykin. Itsekin olen useaan kertaan ehdottanut, että IFK voisi hyvinkin myydä osakkeistaan osan, kunhan sopivia rahamiehiä ilmaantuu paikalle.

Mielipiteillämme on kuitenkin se oleellinen ero, että minun visiossani hallitusta ja taloutta voisi edelleen vahvistaa, mutta sinun visiosi tärkein pointti on se, että kaikki entinen on tuhottava ja uudet "fyrkkamiehet" riippumatta siitä ketä ovat alkavat hoitaa asioita puhtaalta pöydältä.

Flancke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jake74 kirjoitti:
Luulen vaan, ettei IFK:n johto tunne tarvetta sellaiselle.

Totta - ja se vasta pistää miettimään kun fakta on seuraava: IFK:ssa on sen pitkän historian aikana toiminut kokonaiset 1 kpl urheilutoimenjohtajaa jonka kolmivuotisen taipaleen aikana mentiin kerran metsään ja pelattiin kaksi kertaa finaaleissa...... Aika hurja menestys - ihan näin lyhyellä matematiikalla!

Johannes: Eivät nämä fyrkkamiehet tule mukaan pelkästään taloudellisen voitontavoittelun takia - se tulee sitten kaupanpäällisenä jos on tullakseen. Kyllä niillä jätkillä on yhtä iso IFK sydän kuin sinulle. Ja kyllä lätkällä voi tehdä fyffeä - kuten Kärpät täällä ja Ruotsissa Västra Frölunda joka on takonut sairaita voittoja jo monta kautta. Mutta olet oikeassa siinä että pieni halli on rasite - jos ei vielä niin tulevaisuudessa. Kun naapurissa on 13 000 vetävä pönttö ja toisessa naapurissa omistaja jolta ei lämäri tyhjene hetkessä on vaikeuksia edessä - ja onhan niitä jo kohdattu.

Isaksson: Kiitos kauniista sanoista! Ymmärrän hyvin pointtisi mutta jos joku laittaa rahaa peliin on tietysti myös selvää että määräysvaltaa on saatava vastineeksi - muuten on tosi tomppeli mies tulossa peliin. Miten sen määräysvallan sitten jakaa onkin eri juttu, mutta jollakin on oltava se lopullinen ääni - ja yleensä raha puhuu timangin tarkkaa kieltä.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flancke kirjoitti:
Tällä kaudella näyttä asiat hyvältä - kuten voinee aistia monesta kanssakirjoittajasta - vaikka esimerkiksi Tappara matsin jälkeen olikin Isaksson vaihtamassa Schnabelia Heleniukseen ja Pärden toivo lähellä nollaa mikä on jo merkittävä asia tällä palstalla.

Valehtelet jälleen kerran. Tässä oli ehdotukseni Tapparamatsin jälkeen, se oli paketti, eikä yksittäisiä treidejä. Itse asiassa olen aika ylpeä ehdotuksestani, joka oli siis seuraava:

Isaksson kirjoitti:
Eli mitä pitäisi tehdä.

1) No ne kaksi ukkoa sieltä ameriikoista.

2) Yksi kotimainen hyökkääjä mallia Pikkarainen/Rajamäki.

3) Schnabel vaihdetaan Heleniukseen.

4) Nielikäinen ostetaan Ässistä muuten vain.

Mitenkäs tässä sitten noustiin?

1) Ne kaksi ukkoa ameriikoista hankittiin.

2) Se kotimainen hyökkääjä hankittiin.

3/4) Schnabel piti vaihtaa Heleniukseen ja Nielikäiseen.

Kohta 3/4 vielä auki, mutta työn alla. Schnabelista en kuitenkaan enää halua luopua. Mies parantaa kuin sika juoksuaan. Heleniukselle on kuitenkin edelleen tilaus ja eiköhän tuo työn alla ole. Pena taisi lukea ehdotukseni ja toteutti sen parhaan kykynsä mukaan eli kiitettävästi. Toisin sanoen Pasi jää toistaiseksi hankkimatta ja Schnabel pysyy ryhmässä. Muuten meni kohdalleen.

Flancke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Isaksson kirjoitti:
Mitenkäs tässä sitten noustiin?

1) Ne kaksi ukkoa ameriikoista hankittiin.

2) Se kotimainen hyökkääjä hankittiin.

3/4) Schnabel piti vaihtaa Heleniukseen ja Nielikäiseen.

Niin valehtelin, kiinni jäin!

Mutta, ei se kotimainen hyökkääjä a'la Pikkarainen/Rajamäki toteutunut, vaan sieltä tuli tilalle hyvin luisteleva pehmo a'la Laakkonen.

Amerikasta tuli 2 isoa kalaa, en tosin menisi vannomaan nimeen "iso".

Scnabel sinne ja Scnabel tänne - sillä ei ole mitään väliä.

Koska Jokereilla ja Tepsillä on tällä kaudella paketti sekaisin - Tepsillä todennäköisesti koko kausi koska jengi ei pelaa Jortikalle - ja Jokereilla ainakin niin kauan kun Voltti-Wade johtaa puljua - olisi IFK:lla ainakin pronssille hyvät mahdollisuudet, mikä on varmasti paljon enemmän kuin yksikään IFK osion jatkoaikakirjoittaja on ennen kauden alkua veikannut jossakin vedonlyöntitoimiston kirjoissa. Kärpät ja Tappara on edelleen kova pala - ja ne miehet osaavat play off taiston.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kaikesta huolimatta mielenkiintoinen ketju vaikka hetkittäin meneekin entisten ketjujen penkomiseksi ja asioiden moninkertaiseksi vatvomiseksi.

Ketjuun on tullut lukuisia asiallisia ja jopa asiantuntevia viestejä, maallikkona minun on niihin verraten hankala puuttua, eritoten kun tunnen HIFK:n taustoja ja toimintaa niin kovin huonosti.

Maallikkostatuksestani huolimatta näkisin kuitenkin asiantolan olevan siten, että joukkue kaipaa kaikesta huolimatta kehittämistä muutamissa seikoissa, en tuomitse Pentti Matikaista koska hän on varainhankkijana näyttänyt kyntensä mutta taasen pelaajahankinnoista vastaavana vastaavasti epäonnistunut suhteellisen usein - tällä kaudella näyttää kuitenkin olevan valoa tunnelissa, johtuen kenties osaltaan Sheddenin panoksesta, hän on toiminut (ilmeisesti) eräänlaisena valmentaja-utj:na mikä näyttää poikivan jonkin sortin onnistumisia. Toiseksi Shedden valmentajana henkii selkeää HIFK-henkeä, mikä entisestään lisää hänen statusta minun silmissä. Onnistunut hankinta hänkin.

Mutta nämä tällaiset toimet näkisin vain eräänlaisena tekohengityksenä, mielestäni HIFK:n resursseilla on mahdollista päästä tulokseen mikä viitoittaa menestyksen polulle, sellaiseen menestykseen mikä olisi säännöllistä ja pitkäjänteistä mutta HIFK:n perinteet ottaisin kuitenkin tässä työssä huomioon, niitä ei pidä hylätä sillä ne ovat hyvin merkityksellisiä ja niihin kulminoituu monella tapaa seura nimeltä HIFK - tai näin minä asian maallikkona näen.

Kun perinteitä ei hylätä vaan niistä pidetään kiinni on tuolloin kaiken toiminnan tähdättävä siihen, että koko organisaatio puhaltaa tähän yhteen hiileen, pelataan perinteitä kunnioittaen mutta menestys mielessä. Perinteiden kunnioittaminen ja menestyminen on mahdollista yhdistää - se vaatii työtä ja työtä mutta organisaatiolla jonka talous on taattu ja jonka osaset toimivat tämän yhteisen päämäärän hyväksi tämä on nähdäkseni mahdollista. HIFK:lla ainakin olisi siihen mahdollista jos kaikki palaset loksahtavat kohdalleen ja toimintaan saadaan tällainen perinteistä kumpuava pitkäjänteisyys - tuolloin kaukalossa yhdistyisi menestykseen viitoittavalla tiellä taito ja fyysisyys, ja nämä määreet mielessä pitäen joukkue tulisi kasata jokaista kautta varten ja tähän kasaamiseen tulisi yhdistää pitkäjänteinen työskentely ja tavoitteellisuus.

vlad.

Suosikkijoukkue
HIFK
Pärde kirjoitti:
Voi vittu, sähän olet koko jätkä yhtä suurta vitsiä. Olenko onnistunut noin pahasti pääsemään sinunkin "ihosi alle", että sorrut samaan vähättelyyn kuin nimim. kalkun rusakko?

Ai samalla tavalla vitsiä kuin sä kommentoit jotain jääkiekkoon liittyvää tai ylipäänsä urheiluun liittyvää?!

Ei tuollaisen pikkuvanhan-peesaajan kannata puhua mitään kenenkään "ihon alle" pääsemisestä.Sinuna Pärde keskittyisin nyt niihin naishommiin ja jättäisin ne ketjusommitelmat kokonaan pois, jotta voisit sanoa että todellakin pääset edes jonkun naisen "ihon alle"
Liialliset ketjusommitelmat ovat kaataneet monta orastavaa parisuhdetta.

Pärden seuralainen: "Hei Pärtsi, voisitsä hieroa vähän mun selkää kun se on jumissa"
Pärde:" Ai mitä sä Turre sanoit?... Eikun Maija?
Pärden seuralainen:"Selkää jos viittisit vähän hieroa"
Pärde:" Hieron, jos saan syödä samalla toisella kädellä pullaa ja toisella valita uudet pelaajat liigapörssiin. Tämä Vihko-Viitaluoma-Grunn kusee"
Pärden seuralainen:" Milläs sitten hierot mua?"
Pärde:" Ai niin, eihän mulla ole kahta kättä ja Black&Deckeriä"
Pärden seuralainen:"Mitä?"
Pärde:" Ei mitään, sisäpiirivitsiä hallilta, kuulin kun vanhemmat frendit kertoivat"
Pärden seuralainen:" Just joo. Eiköhän nämä treffit olleet tässä näin. Taidan tästä lähteä nymfojen kirjanpitäjien G-kokoukseen"
Pärde:" Joo parempi että lähdet, ifkillä nimittäin alkaa puolen tunnin kuluttua aamujäät ja mun täytyy kiirehtiä Tiimarista uusi pelaajaseuranta-ruutuvihko. Ai pahus, siinähän olisi hyvää ketjun tynkää Ifkille. Ketä tohon toiseen laitaan laittaisi, jotta kompensaatio olisi täydellinen kaikilta osin?! Lennu-Ruutu-Vihko näyttää hyvältä. Lähetämpä Jatkoaikaan muille kiekko-niiloille nähtäväksi tälläisen ehdotuksen. Varmaan saan hallilla illan pelin erätauoilla ala-vitosia tästä ketjusommitelmasta"

Nimim. Flancken teksteissä on kyllä asian ydintä, vaikka nyt se on mennyt siihen että kymmenen hyökkää yhtä vastaan. Helposti siinä vaiheessa tulee pistettyä lisää löylyä kiukaalle, kuten Flancke on tässä tilanteessa tehnyt.

Oletko Isaksson tyytyväinen Ifkin vaikkapa viimeisen 15 vuoden aikaisiin sijoituksiin? Onko panos/tuotos(urheilullinen) ollut mielestäsi hyvää seuralle joka toimii maan parhaimmalla talousalueella?

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Niille, jotka täällä puhuvat HIFK:n jääkiekkotoiminnan myymisestä:
Asia ei ratkea Oy/Ab:n eikä Ligaföreningen HIFK rf:n hallitusten kokouksissa.
Emoseuralla, Idrottsföreningen Kamraterna Helsingfors rf., on sanansa sanottavana.

Ymmärtääkseni näitä fyrkkamiehiäkin on jo aikaisemmin esitelty Oy/Ab:n hallitukselle ja Oy/Ab:n omistajalle. Mitään ei tapahtunut. Tiettävästi emoseurallekaan ei kerrottu mitään.

Muistetaan nyt myös se, että 90-luvulla oli maassa yleinen lama ja emoseuran sisälläkin asiat olivat sekavia ja levällään. Oli käsipallon sotkuja, fudiksen epäonnistumisia, vanhoja ongelmia sekä sotkut jääkiekon ja emoseuran välillä.
Onneksi asiat ovat hoidettu ja suunta on jyrkästi ylöspäin.

kamraterna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kalkun rusakko kirjoitti:
Ai samalla tavalla vitsiä kuin sä kommentoit jotain jääkiekkoon liittyvää tai ylipäänsä urheiluun liittyvää?!

Ei tuollaisen pikkuvanhan-peesaajan kannata puhua mitään kenenkään "ihon alle" pääsemisestä.Sinuna Pärde keskittyisin nyt niihin naishommiin ja jättäisin ne ketjusommitelmat kokonaan pois, jotta voisit sanoa että todellakin pääset edes jonkun naisen "ihon alle"
Liialliset ketjusommitelmat ovat kaataneet monta orastavaa parisuhdetta... plaa plaa plaa....

No onneksi täällä on sentään yksi aikuinen, joka pui vain ja ainoastaan asiaa ja opastaa eksyneitä oikeille poluille. Säälittävää tekstiä aikuiselta (?) mieheltä(?). Onko noin huono olla?

Pärden kirjoituksiin en ota kantaa, mutta kehtaatko oikeasti sanoa jonkun juttuja vitsiksi, kun omalta näppikseltä ei ole suoltunut kuin vittuilua ja pahaa oloa pitkiin aikoihin? Mitään urheiluun tai jääkiekkoon liittyvää en ole lukenut. Vai olisiko sekin niin täyttä sketsiä että on parempi keskittyä solvaamiseen?

Menestys IFK:ssa on kokonaisuus huomioiden ollut viimeisen 20 vuotta täyttä skeidaa, mutta sillä se ei parane että täällä "Jatkoajassa kasvatetaan omaa meisseliään vääntämällä toisten samanlaisten Kiekko-Ilpojen kanssa siitä kuka voittaisi tappelussa kenet ja kuka nostaa eniten penkistä jne. Huvittavaa touhua" (arvaa keneltä lainasin viimeisen lauseen?)

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
STOP!

Pidetään nyt kaikki vaihteeksi turpamme kiinni eikä mollata jatkuvasti toisten kirjoituksia ja mielipiteitä. Kenenkään mielipiteet tai kirjoitukset ei ole yhtään sen parempia kuin toisten vastaavat. STOP THIS SHIT!

Stigu

Jäsen
Svante kirjoitti:
Pidetään nyt kaikki vaihteeksi turpamme kiinni eikä mollata jatkuvasti toisten kirjoituksia ja mielipiteitä. Kenenkään mielipiteet tai kirjoitukset ei ole yhtään sen parempia kuin toisten vastaavat. STOP THIS SHIT!

NAPS!

Olipas typerä kommentti! Miksi pitäisi turpani kiinni? Miksi käsket pitää turvan kiinni, muttet anna vaihtoehtoa turvan kiinni pitämiselle? Sulla pyörii aina vaan toi sama levy päällä- ei yhtään rakentavaa ehdotusta! Ja miksi sanot vasta näin jälkiviisaasti, että pidetään turvat kiinni? Helpppohan se nyt on samaaan kuoroon yhtyä, kun turvat on olleet jo auki. Mikset sanonut, että pidetään turvat kiinni, ennen kuin ne aukesivat?

NAPS!

Oho, sori Svante, olen juuri lukenut pari viimeistä sivua tätä "HIFK eilen, tänään ja huomenna ketjua", ja tästä sisällöstä on ilmeisesti tarttunut vaikutteita..

Ja sitten asiaan. Kommentoin lähinnä IFK:n huomista:

Toivon, että IFK jatkossa keskittyisi enemmän pitkäjänteiseen työhön. Viime vuosia on mielestäni värittänyt lyhytjänteisyys- esim. tiheät valmentajavaihdokset ja viime hetken pelaajahankinnat ovat kielineet mielestäni siitä, että johdolta (TJ+hallitus) on puuttunut pitkän aikavälin visio siitä, mitä IFK:n tulisi olla- minkälaisella tyylillä joukkue pelaa ja mitkä ovat menestymistavoitteet. Nythän meillä sen peli- ja valmennustyylin ovat päättäneet lähinnä kulloisetkin valmentajat ja valmentajavaihdosten myötä sekä valmennuksesta että pelityylistä on puuttunut jatkuvuus.

Pelaajahankintoja varten mielestäni IFK:n pitäisi panostaa henkilöön X (valitse itse oma nimi tähän- en aio ehdottaa ketään) - oli hänen tittelinsä sitten UTJ, UIT tai HJK- ei ole niin oleellista, kuin se, että hän on dedikoitunut + meriittejä kerännyt henkilö scouttauksen alalta ja ottaa tämän vastuun TJ:lta. Ja pelaajat hankitaan pääsäntöisesti sen mukaan miten hyvin he istuvat IFK:n tyyliin, ihan sama ovatko Kuopiosta, Bremenistä, Washingtonista vai Espoosta (Ilmala tekee edelleen poikkeuksen). Junnuista nostetaan ainoastaan ne, ketkä ovat paikkansa ansainneet.

Ja kyllähän taloudellista tulosta tekevällä seuralla pitää olla myös jotain mittareita, joilla seurataan ei pelkästään pelaajien ja valmentajien, vaan myös johdon toimintaa ja saavutuksia ja tehdään niistä sitten tarvittavat johtopäätökset.

Suosikkijoukkue
HIFK
MaV kirjoitti:
SM-liigassa saa olla kokoonpanossa neljä ulkomaalaista pelaajaa. Loput ovat siis suomalaisia. Suomalaiset pelaajat pelaavat usein jossain vaiheessa uraansa Suomessa ja SM-liigassa ja täällä he ovat hyvinkin tunnettuja. Kaiken lisäksi tarkoitus lienee se, että esim. IFK:ssa valtaosa pelaajista nuosee joukkueeseen omista junioreista. Näin mahdollisen varsinaisen scouttauksen alaisiksi jäisivät nämä ulkomaalaishankinnat. .

Ei. Myös kotimaisia tulee scoutata. Pärssinen, Hentunen, Hauhtonen. Kolme hyvää löytöä, kaksi divarista ja yksi Jypin kolmoskentästä. Listaa voidaan jatkaa loputtomiin. Pointti on kuitenkin siinä, että Santalan saa rosterin huomattavasti halvemmalla jos tämän löytää "raakileena". Tässä kotimaisten "tuntemattomien" pelaajien hankinnassa IFK on epäonnistunut pahasti. Hauhtonen, en edes muista kuka oli edellinen...

Mitä tulee tähän Flanken haukkumiseen, todella typerää. Mies ehkä liioittelee, mutta viesti on selkeä ja täysin oikea.

IFK on voittanut yhden suomenmestaruuden viimeisen 20 vuoden aikana. IFK:n resurseilla surkea saavutus. Itse olen ollut nämä 20 vuotta istunut käytännössä jokaisessa kotiottelussa ja en ole tyytyväinen.Jos joku on, siitä vaan. En minä sitä voi kieltää. Voisitte kuitenkin yrittää ymmärtää meitä, jotka emme ole....

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Flancke kirjoitti:
Näin Roope - mitä mieltä?

Taputukset seisaaltaan asialliselle viestille. On ehdottomasti vastauksen arvoinen.

Kuten tuossa Svante asian jo selvittikin, ovat asiat vuosien aikana olleet hiukan sekaisin HIFK.n eri organisaatioissa, mutta on hyvä kuulla, että ne ovat selkiintymässä.

Olen Flancke kanssasi samaa mieltä siitä, että hallituksen rakenne varmasti muuttuu ja on muututtava tulevien vuosien aikana. On myös harvinaisen selvää, että rahallinen panostus tuo mukanaan määräsyvallan. HIFK.n brändi onkin erinomaisen arvokas asia, ja sen vaaliminen onkin tulevien uusien hallitusjäsenien tärkein tehtävä, urheilullisen ja taloudellisen menestyksen ohella. On aivan selvää, että menneiden vuosien aikana olisi voitu tehdä paljon asioita paremmin kuin on tehty.

Hallituksen uusiminen on kuitenkin herkkä juttu. Me ei tarvita mitään onnenonkijoita mallia Rubeno-"vitsi", jotka ajattelevat itseään eikä HIFK:ta, tai Stubbeja jotka ovat historiansa vankeja, vaan aitoja HIFK-henkisiä miehiä jotka osaavat arvostaa Calle Brewerin luomaa kulttuuria ja kehittää sitä eteenpäin, aina vaalien HIFK.n syvintä olemusta.

Nordiksesta pitäisin kovasti kiinni. Mieluiten täys halli, ja jonoa ulkopuolella kun puolityhjä narrila tai autoareena. Sen siirtämistä HIFK-Hockeyn omistukseen olisi tietysti hieno kulttuuriteko. Arkkitehtuurisessa mielessä se on jo suojelukohde.

Mitä tulee UTJ-ajatukseen totean kuten jo aikaisemmassa viestissäni, että se on vähän kiinni siitä ketkä muut toimivat organisaatiossa. Jotkut kirjoittajat ovat tässä kommentoineet junioritoimintaa ja samalla myöntäneet, että eivät ole perillä siitä miten se toimii käytännössä. Heille tiedoksi, että Nybondas hoitaa sen tontin todella mallikkaasti. Ja A-sta ei nosteta hurlumheiperiaattella kavereita joka vuosi liigan, vaan pitkän pohdinnan jälkeen, ja varovasti totuttelemalla. Omat- ja vastustajien junioripelaajat seurataan todella tiiviisti ja arvioidaan jatkuvasti. Koko suomen juniorikenttä on hyvässä tiedossa. Siitä voitte olla varmoja.

Nybondaksen nostaminen UTJ:ksi olisikin mielenkiintoinen ajatus. Osaamista löytyy ainakin ja sydän taitaa olla "kilven"-muotoinen, mikäli tietolähteeni ovat vähänkään oikeassa.

Miten sitten kehittää HIFK-Hockeyn hallituksen kokoonpanoa. Hallituksen kokoa voi tietysti määrätä yhtiöjärjestyksessä, ja muuttaa tilanteen mukaan yhtiökokouksessa. Eli hallituksen täydentäminen ei tarkoita välttämättä, että jonkun pitää sieltä lähteä. Paikka voisi varmasti irtoa sopivaa pääomasijoitusta vastaan, jota sitten voisi kasvattaa samalla äänivaltaa lisäämällä. Rauhallinen kasvattaminen sisään olisi varmasti kelpo tie. HIFK ei tarvitse revoluutiota vaan evoluutiota.

Nyt kun edessä tuntuu olevan jonkunlainen nousu kohti parempia aikoja, on varmasti liikkeellä erilaisia voimia jotka itsekeskeisen voitontavoittelun mielessä ovat liikkeellä, ajatuksena kaapata itselleen vallan HIFK:ssa. Omistajien kannattaa siis varmistua siitä, että mahdolliset uudet hallitusvoimat
ovat sellaisia jotka todistetusti jo nyt ja tulevaisuudessa osaavat arvostaa Idrottsföreningenin ja erityisesti sen jääkiekkotoiminnan kulttuuriperinnettä.
Ja jos sellainen löytyy ja joku vanhoista patuista saa pikkuhiljaa väistyä, niin se ei ole vaarallista, eikä hän lähde kiukkuisena, koska hän tietää, että HIFK on hyvissä käsissä.

Käytännössä olisi nyt mahdollista miettiä operatiivisen johdon sisäistä työnjakoa ja sitten arvioida onko järkevämpää kehittää toimintaa hankkimalla lisää resursseja urheilupuolelle, vaiko talouspuolelle, ja sitä kautta vapauttaa jo olemassaolevia resursseja urheilulliselle menestykselle.

Kuten itsekin Flancke jossain totesit on nyt tärkeää miettiä pitkäjänteisesti, se tarkoittaa käytännössä, että mahdolliset uudet sijoittajat/hallitusjäsenet pitää olla kavereita jotka eivät heti lähde miehiä vaihtamalla hakemaan lyhytjänteistä voittoa, vaan keskittyvät HIFK.n pitkäjänteiseen kehittämiseen.

Kaateeksi käy kun katsoo miten Jukka Jalonen jatkaa HPK:ssa jo kuudetta kautta. Shedden kolmeksi vuodeksi olisi mannaa....:o)

Ja olen edelleen sitä mieltä, että valmentaja on kaikkein tärkein henkilö. Ajattele missä tilanteessa me olisimme mikäli meillä olisi ollut toinen valmentaja tämän vuoden alkurosterilla.......

Kuten jo totesin kauden alussa. Nyt on hyvä antaa aikaa tuonne jouluun asti katsoa miten asiat etenevät. Oli vahinko kun viime vuosi oli niin sekaisin tuon NHL-työsulun takia. Mutta Pena osoitti jo silloin olevansa johtaja-aineista. Nyt näyttää homman jatkuvan hyvin. Mikäli istuisin hallituksessa haluaisin arvioida tilannetta vuoden vaihteessa ja silloin pohtia seuraavan vuoden kehityshankkeita. Ehkä yhden uuden potentiaalisen hallitusjäsenen scouttaus voisi alkaa ja UTj - ajatuksen kehittäminen tulevalle kaudelle.

Ottaisin myös aiheeksi miettiä miten HIFK voisi SM-Liigan hallituksessa ja johtoryhmässä saada aikaan projektin joka kehittäisi median suhtautumista jääkiekkoon Suomessa myönteisemmäksi. Suomen urheilumedia on valovuoden jäljessä ruotsalaisten mediasta. Heidän suhtautuminen jääkiekkoon urheilulajina on aivan toista kun meidän Suomessa. Täällä vaan etsitään kaikkea paskaa, haukutaan ja ilveillään ja riemutaan kun tulee ongelmia, maalataan pirua seinälle ja ikäänkuin toivotaan, että kaikki menisi päin persettä. Ihme juttu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy