Ensiksi kiitokset kaikille, jotka vaivautuivat omista HIFK:hon liittyvistä kulutustottumuksista kertomaan. En todellakaan tarkoittanut väheksyä ketään, vaan halusin saada selville, kuinka paljon boikotoijissa on niitä, jotka laittavat aikaa ja rahaa HIFK:hon säännöllisesti. Mä kuulun ehdottomasti siihen siipeen, jonka mielestä kaikkiin sellaisiin asioihin panostaminen kannattaa vähentää, jotka vievät enemmän kuin tuovat. Varsinkin, jos itse voi niihin vaikuttaa. Ja HIFK:n kannattaminen on yksi sellainen asia, joka ei ole millään muotoa pakollista toimintaa. Totta kai se on ikävää, jos ja kun moni kokee, että eivät saa enää sitä, mitä haluavat. Mutta silloin kannattaa ottaa etäisyyttä ja katsoa, muuttuuko joku asia ajan kanssa.
Näissä on kahdessa lauseessasi on mielestäni perustavanlaatuinen ristiriita ja ne kuvaavat hyvin mikä tässä seurassa on vikana. Tämähän on sama ajatusmalli kuin Kife Heinolla eli mestaruus per vuosikymmen ja narrien voittaminen on riittävä urheilullinen vaatimustaso. Vai miten muuten kuvailet tuota ajatusmalliasi, että tiedät jo ennen kautta IFKn mestaruuden olevan epätodennäköinen lopputulema. Mielestäni Tapparassa viime vuosina tuo esittämäsi ajatusmalli on ollut päinvastainen. Eikö siihen IFKn pitäisi myös pyrkiä? Ja aivan turha selittää, että Salmelaisen ja Peltosen kaltaisilla arparekrytoinneilla siihen pyritään.Tällaisilla arvoilla nimenomaan ruokitaan tuota sinun ensimmäisen lauseesi ajatusmallia. Koska olet heitä jatkuvasti ties minkälaisilla argumenteilla puolustellut niin se jo vesittää tuon toisen lauseesi. Jos oikeasti olisit tyytymätön urheilullisen tilanteeseen ja menestykseen niin olisit jo aika päiviä sitten ruvennut myös vaatimaan laaja-alaista muutosta. Ja ennen kuin tulet kertomaan, ettei mikään seura voi voittaa joka kausi. Siinä olet oikeassa, mutta katsopa samallla Tapparan track recordia viimeiseltä reilulta kymmeneltä vuodelta. Onko oltu kertaakaan näillä Peltosen vakio eli ynnämuut sijoilla?
Edelleen aliarvioit ja raskaasti huippuvalmentajan merkityksen. Tässä on sinulla täysin sokea piste.
Ei näissä kahdessa lauseessa mielestäni ole ollenkaan mitään ristiriitaa. Kuten
@Pepper Jack mainitsi, kyse on puhtaasti todennäköisyyksistä. Ja koska olen aika monta vuosikymmentä ollut tämän seuran matkassa, minulla ei myöskään ole mitään ylisuuria odotuksia. Kutsuttakoot sitä vaikka oman psyykeen suojelemiseksi.
Aina kiva kuulla, kun joku, joka minua ei tunne ja tietää minusta vain sen, minkä olen itse kertonut, arvostelee tekemiäni valintoja. Varsinkin, kun käsittääkseni sinä itsekin olet istunut firman(?) kausikorteilla katsomossa kaikki nämä vuodet. Ja minä olen sitten ongelma.
Tämä Kifen lausunto elää vähän omaa elämäänsä. Olen sen lukenut monta kertaa ja tiedän, mitä siinä sanotaan, mutta en ole kuullut Kifen sitä itse sanovan, joten en tiedä, onko jotain jätetty kertomatta. Olen tähän ikään mennessä oppinut sen, että jos jotain jätetään pois, asiat voivat näyttää ja kuulostaa hyvinkin erilaiselta kuin mitä alunperin on tarkoitettu. Yhtä kaikki, minä en ole vastuussa Kifen lausunnoista, enkä myöskään ajattele niin.
Tämä on jokseenkin turhauttava palsta, kun täällä ei oikein saa katsoa asioita eri näkövinkkelistä. En kauheasti arvosta sitä, että sinä esität oletuksia tai vaatimuksia, mitä mun pitäisi tehdä. Se, että sinä et arvosta mun argumenttejani, jotka perustelen aina perusteellisesti, on totta kai sinun oikeutesi, mutta mulla on oikeus pitää omat näkökulmani, eivätkä ne ole väärin. Maailmaa voi katsoa eri vinkkelistä ja samat asiat voi nähdä hyvinkin eri tavalla. Meidän jokaisen omat kokemukset muokkaavat näkemyksiämme, enkä mä heittele näitä mun juttujani muille vittuillakseni, vaan siksi, että haluan haastaa muita ajattelemaan asioita myös eri kantilta. Mun omat elämänkokemukseni ovat muokanneet mua ja pyrin hyödyntämään niitä jatkossakin. En myöskään ymmärrä, miksi sun pitää hyökätä
"ja ennen kuin tulet tänne kertomaan sitä ja tätä"? En ole ennen tätä vastaustani osoittanut aikoihin
just sulle yhtään viestiäni. Vaikka olen monesta asiasta eri mieltä, se vain pitää kestää. En mä tule mielipidettäni muuttamaan siksi, että mulle auotaan täällä päätä. Tietenkään.
En näe mielekkäänä verrata seurojen toimintaa yksi yhteen, koska toimintaolosuhteet eivät samanlaisia. Totta kai tuloksia pitää verrata, mutta kun niitä jonkun muun seuran toimintatapoja ei voi sellaisenaan siirtää toiseen toimintaympäristöön. Osan voi, mutta ei kaikkia. Tappara tekee omaa hommaansa ja täällä tehdään omaa. Ilveskin tekee asioita eri tavalla kuin Tappara, vaikka ovat naapureita. Miksi? Koska kaikkia asioita ei vain voi suoraan kopioida.
En myöskään ymmärrä, mitä laaja-alaista muutosta HIFK nyt ihan oikeasti tarvitsisi. Muuta kuin paremman urheilullisen menestyksen. Mutta sekin tulee sitten, kun joukkue pelaa riittävän hyvin. Sitä varten tekevät varmasti joka päivä monen henkilön voimin hartiavoimin duunia.
Ja mitä tulee siihen, että mä aliarvioin huippuvalmentajan merkityksen, sehän ei pidä ollenkaan paikkaansa. Mähän en ole missään kohtaa väittänyt Ville Peltosen olevan huippuvalmentaja. Mä olen sanonut, että hänestä epäilemättä tulee huippuvalmentaja, mutta kyllä sen matkan aikana tarvitaan joukkueelta apua ja ripaus onneakin. Ja mä aidosti uskon, että Villestä tulee vielä huippuvalmentaja. Toivottavasti se tapahtuu pian ja meillä. Mulla on sen verran itsellänikin kokemusta urheilumaailmasta ja valmentajista, että koen voivani antaa asioista myös omat mielipiteeni ja näkemykseni. Mulla itselläni on ollut paska, pari keskinkertaista ja yksi aivan huippuvalmentaja. Ainoastaan paskalla valmentajalla oli aivan suora merkitys pelillisiin esityksiin. Ja sekin johtui siitä, että hän oli laiska ja jätti paljon sellaisia asioita harjoituttamatta, jotka olisivat olleet kriittisiä pelaajien kokonaisvaltaiselle kehitykselle, pelin ymmärtämiselle ja paremmalle fysiikalle. Keskinkertaisten valmentajien merkitys tuloksiin oli paljon pienempi, koska joukkueessa oli muutama huippuyksilö, jotka yksilösuorituksillaan kannatteli joukkuetta. Yksi keskinkertaisista valmentajista oli aivan superhauska ja kaikki tekeminen oli kivaa ja välillä meni överiksi. Toinen oli järkky tosikko ja tunnelma oli erilainen ja fokus oli ihan eri asioissa kuin muiden koutsien kanssa. Huippuvalmentajan aikana menestys oli odotuksiin nähden alakanttiin, koska useampi meistä ei pystynyt kauden kriittisillä hetkillä pistämään parasta pöytään. Itse olen yksi heistä. Mutta se ei johtunut millään tavalla valmennuksesta, vaan se oli monen tekijän summa. Sain kaiken tarvittavan henkisen tuen, kaikki mahdolliset vinkit, tsemppauksia ja välillä potkuja persauksille kaikkea juuri oikeassa suhteessa, mutta vajaaksi jäi silti. Kaikkeni yritin, mutta ei vain kovassa paikassa riittänyt. Jälkikäteen ajateltuna olisi varmaan pitänyt yrittää ja välittää vähän vähemmän. Mutta se jäi viimeiseksi mahdollisuudeksi. Ja nämä omat kokemukseni ovat se syy, miksi mä vastuutan pelaajia. Kun mä en koe voivani vierittää vastuuta omista epäonnistumisista muille, miksi ajattelisin, että yksi ihminen voisi olla vastuussa 10+ pelaajan epäonnistumisista? Koska kaikki pelaajathan eivät meillä ole lyhyellä tai pitkällä katsannalla suinkaan epäonnistuneet. Mä tiedän itse omakohtaisesti, että vaikka tekisit kaiken kuinka oikein ja kaikki yrittäisivät parhaansa ja kaikki edellytykset olisivat olemassa, silti kaikki voi mennä ihan perseelleen. Olkoot tällainen katsanto sitten vaikka armollisuutta, vaikka en mikään uskovainen olekaan.
Mä myös kävin täällä taistelua Pikkaraisen aikana alusta asti sen puolesta, että Pike on oikeasti hyvä koutsi ja hänen palkkaamisensa oli hyvä veto. Valtaosa tänne kirjoittavista oli sitä mieltä, että hän on umpisurkea harjoittelija ja sitä valitusta, miten kaikki on valmennuksen syytä käytiin täällä silloinkin aktiivisesti. Ja junttikin Pike oli vielä. Niin kuin onkin, mutta ylpeästi oma itsensä, kuten kuuluukin. Kas kummaa, kun aikaa kului, aika moni käänsi kelkkansa ja tajusi, että Pikkarainen on itse asiassa hyvä koutsi ja pelaajatkin kehuivat. Ja varmaan myös HIFK-historian huono-onnisin päävalmentaja. Osa on toki edelleen sitä mieltä, että Pikkarainen on umpipaska koutsi, mutta nähdäkseni nämäkin ovat vain hirttäytyneet omiin kantoihinsa kiinni ihan muista kuin Pikkaraisen ammattitaitoon liittyvistä syistä. Tätäkin taustaa vasten olisi ihan älyttömän mahtavaa, jos sinä (tai kukaan muukaan) et tulisi mulle
kettuilemaan*) mun sokeista pisteistä.
Edit: Kevyttä viilailua
Edit2*): Korvattu tuhma kirosana