Hifk 2002-2003

  • 1 309 054
  • 10 974
Tila
Viestiketju on suljettu.

khilou

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svantelle(kin)

Viestin lähetti Svante

---
En tiedä miten "perinteinen" olet enkä miten paljon ja millä lailla olet seurannut IFK:n organisaation tekemisiä. Aika helvetisti on IFK ja jääkiekkoilu muuttunut 70 - 80 luvuilta, joita minä pidän lähtökohtana.
---
Tällä hetkellä tuntuu, että perinteet ollaan unohdettu jo vuosia sitten lukuunottamatta kausia 97-98 ja 98-99.
---
.... kunnes astui riviin jonkun hyvä kaveri, jolla ei ollut juuri mitään näyttöä, kunnes itse kaverin valitsia otti ohjaimet käsiinsä....
Onko tämä mielestäsi perinteinen IFK??
---
Tärkeintä on saada ravintolavieraat viihtymään---

Katsele ja mieti hiukan kuinka Hjördis on omaa joukkuetta/seuraansa/yhtiötään saanut menestymään.

Paljon hyviä pointteja. olemme näemmä monesta asiasta samaa mieltä. Sivuan muutamaa juttua.

IFKta olen seurannut tunteella yli 25 mutta alle 30 vuotta. Olin katsomossa (E2:ssa seisomassa kuten aina), kun Esa Peltonen ja Mike Boland pysäyttivät Lallia paenneen Arto Jokisen. Olin siellä, kun Allun lepakko leijasi mestaruusmaaliksi. Söin kynsiäni ylärivillä tuolillani seisten, kun IFK puolusti kahden miehen alivoimalla johtoaan viidennessä finaalissa '83. Ja pelit höntsättiin sitten uusintoina koulun jälkeen Väiskillä, jossa leikin olevani Murtsi.

Ihan perinteiden unohtamisesta en sano, mutta jotenkin minulle viimeinen "vanhan ajan IFK" oli kaudella 87-88. Sen jälkeen ajat ovat olleet toiset lukuunottamatta lyhyttä kukoistusta 97-99. Siksi juuri ihmettelen väitteitä, joiden mukaan jyrkkä muutos on tekeillä tässä ja nyt.

Huonoja valmentajavalintoja on ollut ja tulee olemaan aina. Eivät Matti Väisänen ja Terry Ball mitään scottybowmaneja olleet, silloin vanhoina hyvinä aikoina.

Hjördis on luonut jääkiekkojoukkueen, joka menestyy vuodesta toiseen, kiinnostaa sponsoreita ja vetää huippupelaajia. Häneltä on siis helvetin paljon opittavaa. Tosin siihen liittyy osaltaan se ravintolavieraiden viihtyminen ja on fanejakin taidettu välillä sijoitella niin, että älähdyksiä on kuulunut.

Minunkin mielestäni IFK:n pitää olla menestyvä, varakas, värikäs ja fyysinen joukkue. Pelkään kuitenkin liikaa vanhaan vertaamista ja perspektiiviharhaa, koska ajat ovat toiset. Silloin joskus ainoa tapa ansaita turvallinen elanto jääkiekkoilemalla Helsingissä oli pelata IFK:ssa. Ei enää.

Kärjistäen: tänään Carl Brewer pelaisi SM-liigassa vain NHL:n pelaajalakon ajan, Lalli Partinen tekisi miljoonasopimuksen Jokereiden kanssa ja Juha Rantasila lukisi juristiksi Turussa pelaten samalla TPS:ssä. Stig Wetzell ja Esa Peltonen olisivat yleisön suosikkeja IFK:ssa, koska sen verran rahaa riittäisi. Ja Pepe Lehtonen ja Hexi Riihiranta myös, koska he eivät edes tässä visiossa voisi pelata muualla.

Mutta kuten sanottu, pohjimmiltaan olemme samalla asialla. Minä vain koetan täsmennellä.
 

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
Tjaah, jos Jeren sopimus on purettu Nashvilleen, niin eipä siinä ole leuattomilla eikä leualisilla mitään laillista keinoa estää Jeren pelaamista Suomessa. Toistan ja painotan ei mitään laillista keinoa rajoittaa Jeren pelaamista Suomessa, mikäli sopimus Nashvillen kanssa on purettu ja näin ollen Jerellä ei ole mitään tekemistä ks.organisaation, eikä Nhl:n kanssa enää eikä myöskään näin ollen tätä koskevaa pelikieltoa Nhl:ään. Milläs perusteella Sm-liiga voisi kieltää Jeren pelaamisen : liian juro? juonut joskus todistettavasti kaljaa ja vielä Ämerikan mantereella>mustannut Suomi-kuvaa? Jere taklaa ja Urpon hameonnela vaarantuu jne...Tästäpä päästään mielenkiintoiseen tulevaisuuden tiedotustilaisuutee jossa Urpo ja Hardy lausuvat kameroiden ääressä: Sm-liiga on päättänyt kieltää Jere Karalahden pelaamiseen, koska hän on unohtanut sen ettei liigassa saa taklata ja sitä paitsi hän ei osaa kahvata oikein. Liiga on päättänyt asettaa Jeren peliluvan saamiseksi ehdoksi sen, että hän osallistuu Jyväskylässä järjestettäävään kuukauden mittaiselle kahva-kurssille, leirin personal traineena toimii Hannu Aravirta.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Paljon kirjoituksia siitä että The Ape pihalle.Hyviä perusteluja ja joukossa myös vähemmän hyviä.Mällin potkut oli jo äärettömän typerä virhe,miksi tehdä sama uudelleen? Kuka tilalle seuraavaan 16 peliin? Itse luotin Apeen kauden alkaessa,mutta pakko myöntää että luottamus on jo karissut noin 50%

Tämä EI ole puolustuspuhe Apelle,mutta jos kaikki ongelmat häviää kun TAAS potkitaan valmentaja pihalle,niin siittä vaan.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Protestimielialaa

Viestin lähetti Pärde


Olen samaa mieltä. Jonkin sortin radikaali protesti ja tukku yhteydenottoja ja vaatimuksia seurajohdolle. Eri asia onko suomalainen mentaliteetti yhteensopiva tämäntyylisen eleen kanssa. Pari viikkoa sitten historiaa lukiessani törmäsin mielenkiintoiseen faktaan: suomalaiset ovat kautta aikain olleet kuuliaista kansaa, ja vain kerran pari ollaan noustu Venäjän keisaria vastaan ja silloinkaan ei suoranaisessa kapinassa.

En nyt ole mikään maamme historian asiantuntija, mutta käsittääkseni Suomella meni ihan mukavasti Venäjän tsaarin alaisuudessa ja monet olivat paljon tyytyväisempiä tilanteeseen kuin mitä ennen aika Ruotsin kruunun alla oli ollut. No se historiasta...

Käsittääkseni HIFK:ssä fanit ovat olleet tarvittaessa hyvinkin aktiivisia kun homma ei ole toiminut. Milloin on broilerit lentäneet, milloin toimiston ikkunat saaneet hieman käsittelyä. Nyt kun tilanne selvästi tätä taas vaatisi, ryhtykää taas toimiin ja kantakaa vaikka Apen savustusbanderolleja katsomoon. Ehkä silloin Apekin joutuisi astumaan alas "maailman kokenein valmentaja"-jalustaltaan ja ottamaan todella kantaa tilanteeseen ja miettimään ollanko tässä nyt oikein oikealla tiellä. Tuntuu että koko HIFK:ä, lukuunottamatta JA:n keskustelupalstaa, vaivaa jonkinlainen lamaannus ja vaimeus.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ongelmien ydin

Ensi alkuun on kiitettävä keskustelun tasosta muutamissa aiemmissa kirjoituksissa. Aivan huikeaa tekstiä, viisaita ajatuksia ja todella kunnioitettavaa huolenpitoa omasta seurasta. Vielä kun keskustelua voitaisiin käydä ilman Jokereita ja Hjallista…toisaalta, tämähän avaa portin minullekin tunkea lusikkaani soppaanne.

Minä en tiedä kuinka suuria ongelmia organisaatiossanne todellisuudessa on, mutta täällä vallitseva epätoivo joukkueen menestyksestä ja sarjasijoituksenne tällä hetkellä tietenkin antavat kuvan, että ongelmia on. HIFK:sta puhuttaessa moni mielellään mieltää perinteet ja määrätynlaisen, pitkäjänteisen ja määrätietoisen, työnteon leimaavimmiksi ominaisuuksiksi. Tästä ja pelityylistä on muodostunut se paljon parjattu brandi. Ensimmäinen kysymys joka minulla herää on, että miksi johtaminen HIFK:ssa on viime vuosina, ainakin ulospäin, vaikuttanut olevan täysin päinvastaista ?

Minä olin näitä merkkejä havaitsevinani jo Frankin viimeisinä vuosina, Kekäläisen tulon yhteydessä. Silloin urheilullinen menestys ehkä sokaisi näkemään jo itävät ongelmat, jotka minun mielestäni muuten kylvettiin jo aikaisemmin. Tässä yhteydessä haluaisin nostaa esiin ne mielipiteet, en yhtä kärkevästi, joita mm. nimimerkki Ralli (ja muitakin) täällä aikanaan esitti, koskien aikaa jolloin Heikki Järn ja Göran Stubb erosivat HIFK:n hallituksesta. Voisiko todellakin olla niin, että silloin HIFK:n johdosta yksinkertaisesti katosi niin poskettoman suuri määrä jääkiekkotietoutta ja johtamiskykyä, että sitä on sittemmin paikkailtu erilaisin VPK-virityksin, jolloin myös pitkäjänteisyys ja määrätietoisuus johtamisesta on pikkuhiljaa kadonnut ? Kaikille Frank Mobergin ystäville ja myös Frankille itselleen, haluan tässä vaiheessa korostaa, että en millään lailla halua kritisoida hänen johtamiskykyjään tai jääkiekkotietouttaan. Kunnioitan Frankin työtä, mutta ei pidä myöskään aliarvioida varsinkaan Göran Stubbin merkitystä HIFK-maineen, brandin, luojana.

Nyt on uusi johto ja uudet kujeet, näin voisi nopeasti ajatella. Ulospäin kaikki näyttää hyvältä, miehiä tulee ja menee, virheinvestointeihinkin on varaa, silti maksava yleisö ei kaikkoa eikä sponsoreita puutu. Taloudellinen tuloskin on kuulemma kiitettävä. Mikä mättää ?

Minun mielestäni HIFK:ssa on lähdetty nykyisen johdon aikana painottamaan aivan liikaa liiketaloudellisia seikkoja, ajattelematta kokonaisuutta (paradoksaalistahan tässä on, että yleisessä mielipiteessä tästä asiasta syytetään nimenomaan naapuria, mutta yritänpä itsekin olla ottamatta sitä mukaan tähän keskusteluun). Minä en ole urheilu-, liikkeen- enkä minkään muunkaan johtamisen (pl. harhaanjohtamisen) asiantuntija, mutta jotenkin tuntuu että tässä mennään perse edellä puuhun. Taloudellinen tulos ja bisnesajattelu yleensäkin näyttää siis saaneen hallitsevan merkityksen HIFK:ssa. Hyvä että sitä puolta hoidetaan, sillä myös se takaa vahvan jalustan tulevaisuudelle ja ennenkaikkea jatkuvuudelle, mutta pitäisiköhän silti pysähtyä miettimään mistä kaikki kumpuaa ?

En osaa ajatuksiani pukea yhtä hyvin sanoiksi kuin moni muu kirjoittaja, mutta tässä yhteydessä haluaisin ottaa pohdittavaksi nykyisen päävalmentajanne ajatuksia, joita en pysty suoraan ulkomuistista lainaamaan, mutta hän on monesti ottanut puheeksi itse pelin, jääkiekon merkityksen. Se on tässä ainoa oleellinen asia. Peli. Ne fiilikset jotka peli antaa pelaajille, valmentajille, johtajille ja ennenkaikkea meille faneille, jotka kuitenkin loppupeleissä kaiken kustannamme. Kaikki lähtee pelistä ja pelin tuomista fiiliksistä joista yhtenä tärkeimpänä on voittamisen autuus. Se mistä kukakin kiksinsä pelissä saa, on jokaisen oma asia. Joku tykkää maaleista, joku taklauksista ja joku hullu jopa tappeluista. Olennaista on se, että yleisölle on tarjottava juuri sitä, josta yleisö on valmis maksamaan. Tätä kautta pääsemme pelityyliin. Ei HIFK-faneille ainakaan minun käsitykseni mukaan kannata tarjota neppailua ja muniinpuhaltelua, eivät he siitä ole valmiita maksamaan. Vai ovatko sittenkin ?

Tässä ketjussa on, todellakin ilmeisesti organisaation sisältä, puolustettu tekemisiä taloudellisella tuloksella ja hallin käyttöasteella ja muulla. Se onkin tavallaan täysin oikeutettua, sillä vanha ja kulunut totuushan on, että se ei ole hullu joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Se mitä tarkoitin aiemmin, sanoessani mentävän perse edellä puuhun, tulee esiin tässä asiassa, että mitäs sitten kun maksava yleisö todellakin saa tarpeekseen ? Mitä sitten kun käyttöasteet eivät olekaan enää tuolla tasolla, fanikaman myynti laskee ja sponsorit kaikkoavat kun yleisöä eikä mediaakaan kiinnosta enää neppailu ja muniinpuhaltelu ? Millä sitten enää puolustaudutaan ?

Tosiasia lienee se, että HIFK:n johdossa on kylmän rauhallisesti laskettu, että näin ei tule käymään. En minäkään siihen usko, mutta kyllä totuus on, että tavallaan tässä mennään hirveällä riskillä, sillä täysin mahdotonta se ei ole, että vati jossain vaiheessa kaatuu.

Minun mielestäni kaikkien näiden ongelmien ydin on se, että HIFK:lla ei ole omistajaa/omistajia. Kyllä, tiedän varsin hyvin että HIFK Hockey Oy:n ainoa yksittäinen osakkeenomistaja on Ligaföreningen HIFK rf. ja että sen hallitus viime kädessä päättää aika yksimielisesti HIFK:n asioista, valitsemalla mm. HIFK Hockey Oy:n hallituksen, joka sitten taas tj:n joka taas valmentajan jne jne. Mutta nämä kaikki ovat luonnollisia henkilöitä, jotka edustavat itse asiassa vain itseään. Tällä hetkellä HIFK-fanit ja sponsorit eivät voi muuta kuin toivoa, että ko. herroilla (Nybondas muuten taitaa edelleen olla Ligaföreningenin hallituksen jäsen) on tarpeeksi suuri HIFK-sydän ja että heidän näkemyksensä HIFK:n pelityylistä ja tulevaisuudesta on fanien ja sponsoreiden kanssa yhtenevä. Jos näin on, niin kuin uskon, on heidän ehkä kuitenkin jossain vaiheessa syytä tarkistaa käsityksensä toimivan johdon pätevyydestä ja ennenkaikkea siitä, onko toimivan johdon toimintatavat ja näkemykset linjassa perinteiden ja fanien näkökulmasta HIFK:n näköisen pelitavan kanssa.

Pahoittelen jos olen loukannut jotakuta tällä kirjoituksellani, tarkoitukseni ei todellakaan ole ollut provosoida, vaan osallistua keskusteluun, vaikkakin ehkä vähän eri näkökulmasta. HIFK:ta koskeva faktatietous saattaa myös olla vaillinaista, josta pyydän etukäteen anteeksi.

Näin kuitenkin naapurin silmin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Historiaa

Hyvät punaiset!
Antakaamme kirjoittelussamme tilaa TIKILLE
ja rajapyykin rikkoutuminen saa olla hänen käsialaansa.
cool,cool,cool,cool.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Svantelle(kin)

Viestin lähetti khilou


Paljon hyviä pointteja. olemme näemmä monesta asiasta samaa mieltä.

Ja pelit höntsättiin sitten uusintoina koulun jälkeen Väiskillä, jossa leikin olevani Murtsi.

Ihan perinteiden unohtamisesta en sano, mutta jotenkin minulle viimeinen "vanhan ajan IFK" oli kaudella 87-88. Sen jälkeen ajat ovat olleet toiset lukuunottamatta lyhyttä kukoistusta 97-99. Siksi juuri ihmettelen väitteitä, joiden mukaan jyrkkä muutos on tekeillä tässä ja nyt.


Mielenkiintoista khilou. Samaan aikaan olin myös minäkin seisomakatsomossa ja vielä väiskilläkin kun kerran sen kadun varrella asuin.

En ole ainakaan minä puhunut tai kirjoitellut mistään jyrkästä muutoksesta tässä ja nyt, vaan yrittänyt tuoda esille sitä, että tämä muutos joka on jatkunut pirkään (kuten itse mainitset) ei voi jatkua. Mikäli näin tapahtuu on se turmiollista.

Kiva nähdä ja lukea, että väiskin kundit pitää edelleen yhtä.
Väiski = IFK:n perinne.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Svante


Ei muuta kuin nöyrin anteeksi pyyntö yhetsisestä "väännöstämme". Olit oikeasse ja sen myönnän.

Mitä minä taas olen kuullut niin Vesan jutut ovat niin myönteisiä
tälle nyky-IFK:n tilanteelle, ettei varmaan muutosta tulis. Näin olen siis kuullut.

Ei tarvitse pyytää anteeksi, molemmat esittivät arvauksen Apen tyylistä ja molemmat arvaukset olivat enemmän tai vähemmän väärässä (en odottanut että Ape meni näin pitkälle).

Toivottavasti Ape saa kenkää nopeasti, pelkästään sen takia että SM-liiga on jo muutenkin aivan vitun tylsä paikka, jos HIFK:kin kuohitaan munattomaksi surffailujengiksi niin jotain on pahasti vialla.

Kaikki tämähän johtuu siitä että liigaa vetää mikkihiirikahvakiekon vankkumaton kannattaja jyväskylästä, olisi aika että pääkaupunkiseudun jengit ottavan oikean asemansa liigan moraalisina johtajina ja johdattavat pelityylin mielenkiintoisempaan suuntaan.

Ehdotukset liigan parantamiseksi:

-Ei jäähyjä puhtaista taklauksista
-Maila kainaloon -> automaattinen jäähy
-Tappeluista maksimissaan PRK, ORK:t vittuun
-Kiekottoman pelaajan estämisestä automaattinen jäähy
-Porttikielto Hannu Kapaselle, Ape Suhoselle ja muille ringettemiehille
-Erkka Westerlund liigan toimitusjohtajaksi
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Re: Protestimielialaa

Viestin lähetti St_Patrick #16


En nyt ole mikään maamme historian asiantuntija, mutta käsittääkseni Suomella meni ihan mukavasti Venäjän tsaarin alaisuudessa ja monet olivat paljon tyytyväisempiä tilanteeseen kuin mitä ennen aika Ruotsin kruunun alla oli ollut. No se historiasta...


Totta. Oli ehkä hieman liian yksinkertaistettu esimerkki, mutta palveli tarkoitusta luoden tietyn mielikuvan. Kuten jo aiemmassa kirjoituksessa totesin, olen ollut fani vasta rapiat kymmenen vuotta, joten minulla ei ole pitempiaikaista perspektiiviä fanien reaktioista.

Edit: VIHANNESKAAPPI, ajattelin itse tismalleen samaa. Tiki10 hoitaa homman kotiin.
 
Viimeksi muokattu:

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Hyvää keskustelua

Viestin lähetti JHag
Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että urheiluseuran tapainen yritys olisi muiden yritysten tapaan siinä tilanteessa, että kaikki on hyvin jos talous on hyvin.


En ole sitä mieltä, että kaikki olisi hyvin. Asenteeni ei vaan ole niin mustavalkoinen, että pitäisi tuomita koko organisaatio huonoksi tai hallitus epäonnistuneeksi, jos joissakin kohdin on tehty virheitä. Ei ole järkevää syyllistää kaikkia joidenkin tekemistä virheistä.

Ylivoimaisesti suurin virhe tälle kaudella oli hallituksen junailema pitkä jatkosopimus Alpo Suhoselle. Täytyy tosin todeta, että ei meitä Alpoon erittäin kriittisesti suhtautuneita henkilöitä silloin kovin montaa IFK:ssa ollut. Toisin kuin tänä päivänä. Nyt on helppo arvostella hallituksen tekemää päätöstä, mutta missä oli arvostelu silloin kun kyseinen päätös tehtiin?

Tehty jatkosopimus on sen verran arvokas kivireki, että siitä ei pääse eroon kovin helposti vaikka halua olisikin. Lienee sanomattakin selvää, että Alpo ei itse osaa vetää johtopäätöksiä ja nostaa kytkintä. Eikä ole myöskään kovin yksinkertainen tehtävä löytää varmuudella pätevää korvaajaa. Yksi sellainen saattaisi löytyä Turusta, mutta hänkin odottelee tällä hetkellä Aravirran seuraajan nimittämistä.
 

karalahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
juuri näin!

Viestin lähetti Punalippu
Tjaah, jos Jeren sopimus on purettu Nashvilleen, niin eipä siinä ole leuattomilla eikä leualisilla mitään laillista keinoa estää Jeren pelaamista Suomessa. Toistan ja painotan ei mitään laillista keinoa rajoittaa Jeren pelaamista Suomessa, mikäli sopimus Nashvillen kanssa on purettu ja näin ollen Jerellä ei ole mitään tekemistä ks.organisaation, eikä Nhl:n kanssa enää eikä myöskään näin ollen tätä koskevaa pelikieltoa Nhl:ään. Milläs perusteella Sm-liiga voisi kieltää Jeren pelaamisen : liian juro? juonut joskus todistettavasti kaljaa ja vielä Ämerikan mantereella>mustannut Suomi-kuvaa? Jere taklaa ja Urpon hameonnela vaarantuu jne...Tästäpä päästään mielenkiintoiseen tulevaisuuden tiedotustilaisuutee jossa Urpo ja Hardy lausuvat kameroiden ääressä: Sm-liiga on päättänyt kieltää Jere Karalahden pelaamiseen, koska hän on unohtanut sen ettei liigassa saa taklata ja sitä paitsi hän ei osaa kahvata oikein. Liiga on päättänyt asettaa Jeren peliluvan saamiseksi ehdoksi sen, että hän osallistuu Jyväskylässä järjestettäävään kuukauden mittaiselle kahva-kurssille, leirin personal traineena toimii Hannu Aravirta.

En saanut tietooni muuta kuin, että pelilupa on kunnossa ja että käsi on ainoa ongelma pelaamiselle IFK:ssa. itse mielessäni kuvittelin juuri näin, että tuskin leuka on tehnyt mitään päätöksiä, vaan pelilupa on tullut nimenomaan purkamalla sopimus Nashvillen kanssa.

Mitenkäs porukat suhtautuu muuten tähän tietoon, jonka mukaan Jeren pelinumero on 10?
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lusikka soppaan...

Koska täälläkin ollaan ihmetelty edelleenkin Laaksoharjun peluuttamista Jyväskylässä, niin päätin minäkin tuoda esille oman mielipiteeni asiasta.

Näkemykseni siihen, miksi Laaksoharjun valinta maaliin oli odotettu, johtuu seuraavista seikoista, eikä loppujen lopuksi ollut suurikaan yllätys:

Koesopimuksen omaava pelaaja. Kun pelaaja X saa sopimuksen aikaiseksi koko loppukaudeksi, hyvän olon tunne hiipii puseroon. Näin siis yleensä. Näin ollen otteet hiipuvat, eikä samanlaisia hanskan heilautuksia ja maskin takaa haettuja torjuntoja synny samalla intensiteetillä, kuin mitä oli Jokerit- ja Blues- otteluissa. Maaleja saattaa syntyä omaan päähän jopa liiankin helpon näköisesti, ja samalla heikkenee oman pelin uskottavuus joukkueen sisällä. "Eikö se nyt saakaan mitään kiinni?" Tyytyväisyys omaan tekemiseen olisi tässä tilanteessa ollut jopa aika todennäköistä, sillä kyseessä kun kuitenkin on nuori kaveri, paperi kourassa ja paljon kehuja, niin joukkueen, median, vastustajien kuin katsojienkin taholta. Olkoonkin, että omaa jonkun psykologian pohjan. ;)

Stathos oli IFK:n paras Bluessia vastaan sekä kentän parhaita Jokereita vastaan ja tahtotaso oli korkealla, joten miksei anneta huilivuoroa? TPS, Blues sekä Jokerit olivat viikon aikana vastassa ja meillä kuitenkin löytyy myös kakkosveskari joukkueesta, jolle tulee myös löytää peliaikaa ja vähentää samalla Stathosin loukkaantumisriskiä, sillä sen verran Stathos sai urakoida, TPS-ottelua lukuunottamatta.

Tauolle oli huomattavasti mukavampi lähteä voittaja-maalivahdin kanssa kuin ilman. Jyväskylän vierailusta olisi joka tapauksessa tullut vaikea, kuten tsekkimmekin ilmeisesti olivat osoittaneet. Jokeri-voitosta jäi hyvä maku kaikkien suuhun. Jyväskylässä keskittyminen oli selvästi kärsinyt ja tutut elementit näkyivät, esimerkiksi pelin painopisteen siirtyminen ottelun aikana oli totutun variantti. Voittamisen halu ei ollut aivan viimeisen päälle hiottu. Stathos tulee luistelemaan seuraavaan otteluun jälleen IFK-maalille. Tästä voidaan olla varmoja.

Valitettavasti Laaksoharju ei kyennyt vieläkään näyttämään, että olisi selkeä vahvistus. Tämä on sikäli harmillista, että IFK:n maalivahdit tulevat tällä kaudella torjumaan otteluissa kohtuullisen paljon vetoja, koska aivan viritelty ei ole IFK:n pakkikalusto, kykyjensä kuin myöskään halujensakaan johdosta. Stathos ei tule pelaamaan kaikkia otteluita, sillä peliin osallistuminen on sitä luokkaa, että lepoakin välillä tarvitaan.

Jere Karalahti jo yksistään olisi sen luokan vahvistus, että ongelmat olisivat monin kerroin pienemmät, yli- ja alivoimin sekä tasakentällisin. Lehtonen takaisin samassa peruspuolustajan roolissaan mitä kunnossa ollessaan on, on selkeä plussa. Samoin Kurvinen... Alkuun Karalahden pelaamattomuus toki näkyisi ja siksi olisikin hyvä saada hänet mahdollisimman aikaisessa vaiheessa joukkueeseen.

Tauko tuli kerrassaan loistavaan aikaan IFK:n kannalta. Tässä saa itse kukin vetää johtopäätöksiä tilanteesta, mitä olisi pitänyt tehdä toisin, ketä olisi pitänyt ja ketä ei olisi pitänyt hankkia ryhmään, mitä pitäisi tehdä, jotta Jokereita vastaan esitetty dominointi kestäisi muitakin vastaan. Tällä hetkellä liigassa ei ole vastustajaa, joka olisi ylivertaista esittänyt IFK:ta vastaan. Kaikki on voitettavissa. Näköjään tälläkin materiaalilla, penkin edessä ja takana. Yhteen asiaan monien joukossa johon tulisi puuttua tauon aikana, on saada "Marketta" eli Z taas palaamaan alas sieltä NHL-syndroomasta. Tämä sama syndroomahan vaivasi aikoinaan mm. Jan Calounia ja Brian Rafalskia muutaman esimerkin mainitakseni. Kun peräkkäisinä kausina osoitetut kyvyt ovat kuitenkin NHL-tasoa ja soppari jää jälleen kerran pienestä kiinni, niin peli-ilo ei enää pysykään samalla tasolla. Anti eurooppalaiselle joukkueelle ei ole sitä parasta. Pää on jossakin ison veden tuolla puolen. Pelataan vähän puolivaloilla ja tekeminen on muutenkin puolittaista, joka ei ole huippupelaajilla sama kuin paska peli. Näennäisesti kaikki on kunnossa eikä peliesitys heitä kuitenkaan jonkun häränpyllyn luokkaa. Heikompi kuitenkin mihin täydellä sydämellä kyetään. Alkukausi meni jo, enkä usko Marekin löytävän itseään ennen kuin vuodenvaihteen jälkeen huonoimmassa tapauksessa, mutta uskoisin Marekin vielä kaivavan sen kaivatun peli-ilon takaisin. Tämä samainen koskee myös NHL:stä tulleita paluumuuttajia, jossain vaiheessa he unohtavat sen pettymyksen ja masennuksen, joka iskee taalakaukaloista palaavia, epäonnisia sekä epäonnistujia. Stathos ja Karalahti tuovat pelokkaaseen ryhmään lisää itsevarmuutta ja silloin nämä taiteilijat löytävät taas itsestään sen pienen ifk-eläimen... jos sellaisen omistavat.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: juuri näin!

Viestin lähetti karalahti


Mitenkäs porukat suhtautuu muuten tähän tietoon, jonka mukaan Jeren pelinumero on 10?

Ei numero miestä pahenna. Tärkeintä olisi saada Jere kaukaloon viimeistään joulutauolla.

Puolustajaparit olisivat Jeren paluun jälkeen suunnilleen näin:

Zidlicky-Kantor
Karalahti-Söderholm
Saarinen-HPikkarainen
Lehtonen-Kurvinen

Joukkueessa olisi 8 ihan täysipainoiseen peliin kykenevää puolustajaa. Alpon "kaikki pelaa"-tyylisesti saataisiin kasaan 4 täyttä kentällistä pelaajia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Lusikka soppaan...

Viestin lähetti Dragon

Laaksoharjun valinta maaliin oli odotettu , eikä loppujen lopuksi ollut suurikaan yllätys

ja meillä kuitenkin löytyy myös kakkosveskari joukkueesta, jolle tulee myös löytää peliaikaa ja vähentää samalla Stathosin loukkaantumisriskiä, sillä sen verran Stathos sai urakoida, TPS-ottelua lukuunottamatta.

Jyväskylän vierailusta olisi joka tapauksessa tullut vaikea, kuten tsekkimmekin ilmeisesti olivat osoittaneet. Jokeri-voitosta jäi hyvä maku kaikkien suuhun. Jyväskylässä keskittyminen oli selvästi kärsinyt ja tutut elementit näkyivät, esimerkiksi pelin painopisteen siirtyminen ottelun aikana oli totutun variantti. Voittamisen halu ei ollut aivan viimeisen päälle hiottu. Stathos tulee luistelemaan seuraavaan otteluun jälleen IFK-maalille. Tästä voidaan olla varmoja.

Stathos ei tule pelaamaan kaikkia otteluita, sillä peliin osallistuminen on sitä luokkaa, että lepoakin välillä tarvitaan.


Laaksoharjun valinta maaliin ei ollut odotettu teko. Se oli hölmöilyä.

Minä taas uskon, että muun joukkueen peli kärsi Jyväskylässä juuri siitä, ettei Stathosia määrätty maaliin, vaikka vasten tahtoaan. Se oli väärä signaali kenttäpelaajille ottelun merkityksestä ifk:lle.

Meillä tulisi löytyä joukkueesta 2-maalivahti, jonka kanssa voidaan pelata realistisesti voitosta. Nyt meillä ei ole sellaista kakkosta Stathosille.

Jokereilla 18-vuotias Kari Lehtonen on pelannut yhtä vaille kaikki pelit tähän saakka. Meillä on 24-vuotias uusi maalivahti, joka pelaa viiden päivän tauon jälkeen pelin ja ei jaksa muka hypätä kaksi päivää sen jälkeen uudestaan kaukaloon. Stathos ei tämän logiikan mukaan jaksa pelata kahta peliä viikossa.

Tauon jälkeen meillä on 7 peliä 11 päivässä. Minä hyväksyn yhden ottelun lepäämisen Stathosille. Viikonloppuna 16. ja 17.11 on kaksi ottelua. Toisen niistä voi Dave istua vaihtopenkillä.

Ei se otteluohjelma ole niin tiivis ennen joulua muutenkaan, etteikö todellinen ammattimies kykenisi pelaamaan tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta kaikkia pelejä. Ifk pelaa vielä melkein kaikki pelit pääkaupunkiseudulla. Ennen joulua ei ole kuin 4 varsinaista matkapeliä.

Sarjassa sijalla 10 majaileva joukkue ei voi jatkaa pisteiden lahjoittelua muille joukkueille, jos haluaa että kausi jatkuu runkosarjan jälkeen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Hyvää keskustelua

Viestin lähetti TheAnimal

Ylivoimaisesti suurin virhe tälle kaudella oli hallituksen junailema pitkä jatkosopimus Alpo Suhoselle. Täytyy tosin todeta, että ei meitä Alpoon erittäin kriittisesti suhtautuneita henkilöitä silloin kovin montaa IFK:ssa ollut. Toisin kuin tänä päivänä. Nyt on helppo arvostella hallituksen tekemää päätöstä, mutta missä oli arvostelu silloin kun kyseinen päätös tehtiin?

Tehty jatkosopimus on sen verran arvokas kivireki, että siitä ei pääse eroon kovin helposti vaikka halua olisikin. Lienee sanomattakin selvää, että Alpo ei itse osaa vetää johtopäätöksiä ja nostaa kytkintä. Eikä ole myöskään kovin yksinkertainen tehtävä löytää varmuudella pätevää korvaajaa. Yksi sellainen saattaisi löytyä Turusta, mutta hänkin odottelee tällä hetkellä Aravirran seuraajan nimittämistä. [/B]


Tässä kohtaa mentiin vipuun, eikä homma parane yhtään itkemällä kaatuneen maidon perään. Tämän virhepäätöksen suhteen on kaksi vaihtoehtoa.

Joko sopeudutaan siihen, yritetään keplotella sopimuskausi loppuun ja saada paras mahdollinen hyöty Apen työstä irti.
Tässä tapauksessa on vain hyvä muistaa, että ensi kausi on se mastaruustavoitevuosi. Olemmeko tähän mennessä nähdyn perusteellaa luomassa uskottavaa pohjaa tavoitteen saavuttamiseksi. Minä olen skeptinen. Mahtavatko yhteistyökumppanit pitää heillekin kerrottua mestaruutta uskottavana tavoitteena nähdessään tämän hetkistä räpeltämistä. Ihmistä on huono kusettaa monta kertaa samasta aiheesta. Miten mahtaa umpikaiupalliset mainostajat suhtautua Apen umpivastaiseen kaupallisuuteen urheilussa?

Toinen vaihtoehto on tunnustaa virhe ja siirtyä vaihtoehto B:hen eli korvataan mies paremmin sopivalla. En nyt mene nimiin, jotta pysytään asiassa paremmin. Ape edustanee n 5 %:n kustannuksia koko jengistä. Eikö olisi loogista ja jopa suoraselkäistä pyrkiä turvaamaan ne 95 % rahoista. Enemmistön ehdoilla menkäköön. Jengiä on huono vaihtaa. Virheen toteaminen on helvetin helppoa, mutta sen korjaamiseen tarvitaan ammattilaisia.

Kun tulee aika mittauttaa virhepäätösten tekijöiden luottamus organisaatiossa, tehtäköön se, kun sen aika on. Mies tekee päätöksiä ja kantaa niistä myös vastuun aikanaan. Jokainen hemmo siellä organisaatiossa. Virheiden määrälläkin tulee olla yläjara.

Pelkään, että nollapäätös 'näillä mennään' on se kaikkei kallein vaihtoehto: Etäännymme entistä enemmän brändistä ja tästä uudesta alkaa väistämättä tulla vallitseva ja olemassaoleva brändi. Nuoret kannattajat ovat kohta nähneet liian kauan muniinpuhaltelevaa IFKta ja kohta se vanha kunnon IFK on enää vanhojen fabujen kultaisissa muistoissa. Onko mitään syytä hyväksyä tilanne ja antaa junan kulkea kulkemistaan väärään suuntaan, varsinkin kun tiedetään sen menevän sinne enemmän ja enemmän. Jarrut päälle, päätöksiä, uutta matoa ja sinne päin mihin pitää.

Toivottavasti ylimmässä johdossa on suoraselkäisyyttä ja munaa ennakoida tilannetta koko ajan. Yksikään henkilö sielläkään ei ole korvaamaton. Kasvanut yleisömäärä ei yksin riitä perusteeksi hyvää oloon. Brändi kestää tietyn määrän uunoilua, muttei sekään ole särkymätön. Sen munimisen jälkeinen korjaus on se kaikkein kallein vaihtoehto. Siinä on väärien henkilövalintojen tunnustaminen helvetin pieni raha.

Jumaleissön kun olisi mielenkiintoista kuulla Frankin vastaus kysymykseen: ''Mitä mieltä olet tämän päivän IFK-pelistä?''
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelaajia

Näillä näkymin olisi rapakon takana pelaajia,joille motiivi pelata farmissa ei sovi.Mutta tuskin sentään olisi herätty ja saatu parannettua ylimielistä asennetta pelaajapolitiikkaan.
Itse kaipaisin 1KPL kovan asenteen omaavaa laituria.
Kun johtajan paluu tapahtuu,pääseeköhän pelaamaan hedbergin
kanssa?Rindell ja Sakke:teillä on kohta ongelma,kuinka peluuttaa kavereita jotka osaavat pelata,mutta haluavat enemmän aikaa kun hedbegit ja laaksoharjut
cool,cool,cool.
 

sam_gebir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä in general
Re: Ongelmien ydin

Viestin lähetti Gags

Minä olin näitä merkkejä havaitsevinani jo Frankin viimeisinä vuosina, Kekäläisen tulon yhteydessä. Silloin urheilullinen menestys ehkä sokaisi näkemään jo itävät ongelmat, jotka minun mielestäni muuten kylvettiin jo aikaisemmin. Tässä yhteydessä haluaisin nostaa esiin ne mielipiteet, en yhtä kärkevästi, joita mm. nimimerkki Ralli (ja muitakin) täällä aikanaan esitti, koskien aikaa jolloin Heikki Järn ja Göran Stubb erosivat HIFK:n hallituksesta. Voisiko todellakin olla niin, että silloin HIFK:n johdosta yksinkertaisesti katosi niin poskettoman suuri määrä jääkiekkotietoutta ja johtamiskykyä, että sitä on sittemmin paikkailtu erilaisin VPK-virityksin, jolloin myös pitkäjänteisyys ja määrätietoisuus johtamisesta on pikkuhiljaa kadonnut ?

No niin...ensin minua haukuttiin Ralliksi ja nyt meikäisen todella ansaitun jäähyn aikana on näköjään lisää Ralleja ilmestynyt kuvaan.

Kaikille tämän päivän hallituksen vastustajille haluan sanoa yhden sanan: Näillä sivuilla on aivan turha jäkättää mistään Mobergin huonoudesta koska siitä väittelystä ei tule mitään! IFK:n Top 10 kirjoittajat väittelevät sinut kuitenkin kumoon ja mikäli vähänkin auot suuta takaisin heitetään sinut jäähylle kun taas tämä Pupu-Jussi klubi saa asiantuntevien moderaattorien avustuksella haukkua sinut Ralliksi ja ties miksi, se siis siitä!

Gagsin viestistä yläpuolella kerrottakoon että Stubbin ja Heikki Järnin poislähteminen IFK:sta oli seuran kuolinisku! Tämä jätti Mobergin itsevaltiaaksi = mies joka ei ikinä ole seissyt luistimilla ja jonka jääkiekkotietämys on todella huono. Tunnen tukun ihmisiä jotka ovat Mobergin kanssa seuranneet mm. lätkämatseja ja keskustelleet aiheesta. He ovat jälkeenpäin olleet kauhuissaan hänen tietotasosta. Karkeita asiavirheitä tulee solkenaan.

Minun todella todella todella vaatimattoman mielipiteen mukaan pitäisi IFK:n peruskorjaus tietysti lähteä käyntiin hallituksesta joka ei tunne termiä tulosvastuu, eihän sellainen hallitus voi tai saa toimia!
Tilallle saataisiin varmasti oma rahaa panostavia herroja joiden mukana voisi hallituksessa istua pari Kekäläinen-kloonia.
Moberg ja Heino painukoot helvettiin, heidän aika on ohi ja valmentajapäätökset kuten Rindell, Lehkonen, Blomqvist etc ovat olleet Suomen jääkiekkohistorian pelleilyä jota moni IFK-kannattaja häpeää.
Kun heidän palleille on saatu oikeat miehet on helpompi lähteä rappusia alaspäin tekemään oikeita päätöksiiä!

Heitän vielä Top 10 klubin riemuksi pari loistavaa faktaa:

1) Mikäli Moberg ja Heino olisivat IFK:n sijasta johtaneet joukkueita kuten Ässät, Saipa tai Jyp olisi noutaja jo kauan sitten kävellyt ovesta sisään. Mobergin onneksi Helsinki on niin suuri talousalue että katsojia ja joitakin sponsoreita riittää vaikka turpaan tulee. Sitäpaitsi IFK traditio = Brewer ja Stubb tulee elämään kauan ja pitämään IFK:n pinnalla, myös Mobergin aikakauden jälkeen.

2) Kekäläisen ensimmäinen kausi oli onnetton, muitta hänellä olikin 7 paskavuoden jäänteet handussa. Ei niitä noin vaan korjata. Sitäpaitsi eivät läheskään kaikki IFK-kannattajat olleet häntä pois heittämässä, fanít varmasti kylläkin. Jos Moberg ennen sitä sai rakentaa joukkuetta 7 vuotta niin miksi Kekäläiselle ei annettaisi edes toinen mahdollisuus? Sen tajusi jopa Moberg joka sitäpaitsi säästyi lisäduunilta.

3) Miksi IFK ei ole ikinä saanut suomenruotsalaista sponsorirahaa? Sitä voitte kysyä suomenruotsalaisilta vaikuttajilta suoraan. Syypä siihen löytyy yllättäen jälleen kerran Hifk:n hallituksesta jonka "paperit" eivät kestä päivänvaloa.
Kuittiskandaaleja ja syytteitä parituksesta = ei savua ilman tulta. Eihän kukaan järkevä ihminen lähde sysäämään miljoonia sellaiseen joukkueeseen jota johtavat tämän tasoiset miehet, ja uskokaa minua, tämän takia on menetetty saatanasti rahaa! Esim. Mestaruusvuonna olisi joukkueen menestyksen takia jo kauden aikana pitänyt kerätä miljoonia lisää mutta mitä tapahtui...ei mitään!

ps. Meitä Rallin ajattelumaailman kannattajia on satoja, kaikki eivät vaan jaksa kirjoittaa mielipiteensä tänne, yrittäkää ymmärtää se!


No niin, poistun varmasti taas viikon parin huilille mutta koettakaa jätkät kestää!
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Re: Re: Hyvää keskustelua

Viestin lähetti TheAnimal


En ole sitä mieltä, että kaikki olisi hyvin. Asenteeni ei vaan ole niin mustavalkoinen, että pitäisi tuomita koko organisaatio huonoksi tai hallitus epäonnistuneeksi, jos joissakin kohdin on tehty virheitä. Ei ole järkevää syyllistää kaikkia joidenkin tekemistä virheistä.

Ylivoimaisesti suurin virhe tälle kaudella oli hallituksen junailema pitkä jatkosopimus Alpo Suhoselle. Täytyy tosin todeta, että ei meitä Alpoon erittäin kriittisesti suhtautuneita henkilöitä silloin kovin montaa IFK:ssa ollut. Toisin kuin tänä päivänä. Nyt on helppo arvostella hallituksen tekemää päätöstä, mutta missä oli arvostelu silloin kun kyseinen päätös tehtiin?

[/B]

Mikäli hallitus tekee virheen on kaikki hallituksen jäsenet siitä vastuussa.

Minä myönnän olleeni aluksi Alpon kannalla. En todellakaan tuntenut riittävästi asioita, jotka nyt ovat tulleet julki. Olen itse sellaisen valmentajan puolustapuhuja, joka ei räyhää eikä mene henkilökohtaisuuksiin herättääkseen pelaajaa. Ja tällaisena näin Apen, mutta hänen "oheistuotteensa" olivat minulle suuri yllätys.

Hyvä yritysjohto ja hyvä seurajohto on mm. sellainen, joka on kykeneväinen muuttamaan strategiaa kesken (tili)kauden kun valittu strategia vie väärään suuntaan. Kyllä päätöksiä pitää pystyä muuttamaan, kuten "Senior" oivallisesti tuossa kirjoittelikin.

Olen aikaisemminkin sen sanonut ja toistan se vielä kerran:
Jos joukkueella on määrätty tavaramerkki, joka on ollut menestyksen takeena, niin siitä on pidettävä kiinni kynsin hampain vaikka valmentajana olisi kuka tahansa. Tämä on mielestäni hallituksen (omistajan) valvottava.
(Siihen kuuluu myös seuran logon vaihtaminen ilman mitään johdonmukaista syytä = itäblokin tähti).
Minun silmissäni näin ei ole tapahtunut vaan määrätyt valmentajat ja muu henkilökunta haluaa IFK:n kautta saada itsensä esiin omalla linjallaan. Tästä on tultava loppu.

Spimuksissa voisi olla pykäliä, jotka sanovat vähän tähän malliin:

- IFK:ssa on tärkeintä IFK, et sinä enkä minä
- IFK pelaa aina voittaakseen ja asettaa jäälle aina parhaan mahdollisen joukkueen
- IFK ei pelaa jäähyjä välttävää jääkiekkoa
- IFK pelaa kovaa ja pitää mielessä, että jääkiekko on kontaktilaji
- IFK ei aseta pelaajille taloudellisia rangaistuksia "tyhmistä" jäähyistä
- IFK:ssa kunnioitetaan seuran perinteitä
- IFK:ssa voitonmaksimoiminen ei ole tärkeintä vaan hyvä urheilullinen ja taloudellinen tulos
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Ongelmien ydin

Viestin lähetti sam_gebir

IFK:n Top 10 kirjoittajat väittelevät sinut kuitenkin kumoon ja mikäli vähänkin auot suuta takaisin heitetään sinut jäähylle kun taas tämä Pupu-Jussi klubi saa asiantuntevien moderaattorien avustuksella haukkua sinut Ralliksi ja ties miksi, se siis siitä!

1. Mikä on Pupu-Jussi klubi?

2.Onko joku IFKn ''top 10 kirjoittajasta'' Mode? Onko joku Mode haukkunut Sinut?

3. Ei kai kukaan olekaan briljeerannut Mobergin peliuralla? Mobergia sen sijaan kaikki kiekkotuntijat pitävät arvostettuna ammatimiehenä, jonka erittäin pitkä ura on ollut IFKssa yksi peruskivi seuran vakaaseen talouteen, eikö totta? Vakaan talouden seuroja ei liikaa ole.

4. Minusta muutoksia tarvitaan. Tässä vaiheessa kautta marssijärjestys tulisi kuitenkin olla: peli kuntoon ja sitten vaihtoon kaikki ne henkilöt, jotka eivät nauti tarvittavaa luottamusta tehtävässään. Jos ylin johto vaihdettaisiin heti, vaikuttaisiko se Sinusta peliin välittömästi parantavasti?

5. Missä ne fatkat oli? Mielipiteesi luin kyllä.

6. Mitä on suomenruotsalainen raha?

7. Mitkä paperit eivät kestä päivänvaloa?

sam: ''ps. Meitä Rallin ajattelumaailman kannattajia on satoja, kaikki eivät vaan jaksa kirjoittaa mielipiteensä tänne, yrittäkää ymmärtää se!''

Helppo se on ymmärtää. Varmaan niitäkin, jotka pitävät nykyvalmennusta paskana, mutta eivät siitä kirjoita, on myös melkoinen joukko, joten mitä yritit sanoa?

Muutenkin kirjoituksestasi heijastuu kestovitutus. Mikäs nyt mättää? Moderaattorit? Kanssakannattajat? Löysäisit Sinäkin vähän otsapantaa ja yrittäisit kirjoittaa ilman ikivanhoista asioista vain vihjailemalla. Ei tää niin vakavaa ole. Ei seuroja Jatkoajan keskustelupalstalla ohjata. Täällä yritetään käydä keskustelua seurasta, joka on monille tärkeä, joillekin jopa rakas. Älä nyt rupea marttyyriksi, vaan spekuloidaan kimpassa asioista. Jokaisella on oikeus mielipiteisiin, varsinkin, jos pysytään asiassa. Eikö totta sam?
 

Bacardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punainen on hyvä väri..
Gebiiri?

"Tunnen tukun ihmisiä jotka ovat Mobergin kanssa seuranneet mm. lätkämatseja ja keskustelleet aiheesta. He ovat jälkeenpäin olleet kauhuissaan hänen tietotasosta. Karkeita asiavirheitä tulee solkenaan"

Upeaa, että jopa TUNNET tämmöisiä ihmisiä. Olen itse seurannut monta peliä (siis OLEN itse, en siis sinunlailla tuntenut,heh) kyseisen herran kanssa, ja voin sanoa että sinun väitteesi ovat täyttä valetta. Mikä on karkea asiavirhe, kun katsoo jääkiekko-ottelua? Ihmetyttää todella, mitä tuolla meinaat..
Frank Mobergin tietotaso on kauhistuttanut sinun TUTTUJASI, ja se on varmaan nimenomaan myönteuiseen suuntaan. Mies tietää paljon enemmän kuin yleisesti luullaan.

Sunnuntain jatkoja.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tarinoita liikkeenjohdosta

sam gebir: Tervetuloa takaisin, särmikkäitä tyyppejä tarvitaan ainakin tähän ketjuun. Itse olin muuten Rallin suurimpia faneja, kaverin kirjoitukset olivat loistavia. Ainoa ongelma niissä oli se, että Ralli kirjoitti saman kirjoituksen aina ja aina uudestaan, eikä keskustellut jääkiekosta itse asiassa ollenkaan.

Se, mitä kerrot taustasta ja historiasta on suureksi osaksi totta. Minun näkökulmani on kuitenkin aina enemmän tässä hetkessä ja tulevaisuudessa, kuin menneissä. Emme voi korjata tiettyjä henkilömenetyksiä jälkikäteen, kannattaisiko siis koettaa tehdä parempi tulevaisuus?

Liikkeenjohtoa tarkasteltaessa Suomi on ylipäätään aika jälkijunassa. Siksi täällä on jatkuvaa työmaata amerikkalaistyyppisille konsulteille, samoin briteille ja nykyään myös japanilaisille. Suomalainen johtaja uskoo itsestäänselvän totuuden vasta sitten, kun hän on maksanut siitä ulkopuoliselle taholle ja mielellään ulkomaalaiselle taholle. Oman kollegan mielipide ei riitä. Tämä johtuu suomalaisesta huonosta itsetunnosta ja siitä, että suomalainen yhteiskunta ei ylipäätään ole yrittäjämyönteinen. Lapset oppivat pienestä pitäen, että isoveli hoitaa ja huolehtii, esimerkiksi somaleita ja muita veijareita maamme turvoksiin. Amerikkalainen pikkuskidi oppii oikeasti sen naivin totuuden, että kaikki on sinusta itsestäsi kiinni. Ja kaikki on mahdollista. Se kasvattaa itsetuntoa. Ja hyvä itsetunto on jo puoli voittoa hyvässä liikkeenjohtamisessa.

Suomalaiselle liikkeenjohdolle em. syistä tyypillistä se, että perinteitä ei arvosteta. Toisin kuin luullaan. Hyvätkin tuotteet ylisuunnitellaan pilalle, koska niihin kyllästytään itse markkinoita nopeammin. Amerikoissa ollaan ylpeitä Chevroletin V8 -koneesta (sama 40-luvulta lähtien pikku hienosäädöillä), Pepsistä ja Cokiksesta etc. Suomessa nämäkin yritettäisiin keksiä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, että saataisiin oma nimi historiaan: mies joka keksi paremman Coca-Colan! Mies, joka keksi paremman V8 -moottorin! Höpö höpö....sellaisia miehiä ei ole eikä tule. Ehjää ei kannata korjata, hyvää ei tarvitse keksiä uudestaan. Osaava liikkeenjohto keskittyykin perinteiden vaalimiseen, ei uusien perinteiden keksimiseen. Siihen tarvitaan viisautta, että myöntää edeltäjiensä tehneen hyvää työtä.

HIFK on pieni ja kivulias malliesimerkki tästä kaikesta. Yrityksellä on ainutlaatuisen hyvä ja perinteinen, omailmeinen tuote. Osaava liikkeenjohto pitäisi näistä arvoista kiinni, eikä yrittäisi pönkittää omaa egoaan keksimällä meille "uuden HIFK:n". Seuraavaksi, jos siis tilanne menee oikeasti huonompaan suuntaan myös katsojien suhteen , HIFKissä huomataan noin vuonna 2004, että perkele! Meillähän on kriisi. Ei katsojia, joukkue puhaltelee muniinsa eikä kiinnosta ketään. Tässä vaiheessa HIFK tekee niinkuin suomalainen liikkeenjohto lähes poikkeuksetta: tilaa paikalla huippukalliin konsultin ja mielellään ulkomailta. Konsultti tutkii, analysoi ja ilmoittaa: olette pilanneet HIFKin perinteen. Jos palautatte HIFKiin fyysisyyden, värikkyyden ja ryminän ja paskat välitätte liigan mikkihiirilinjasta, saatte takaisin fanit, median ja suosion! Ja HIFKissä taputetaan innoissaan käsiä: Joo! Tämä on muuten totta, näin me tehdään! Ja maksetaan konsultille 2 miljoonaa euroa palkkioksi. Palkkioksi johtopäätöksestä, joka on tehty mm. täällä JA:ssa jo 4 vuotta aikaisemmin. Näin se menee Suomessa, HIFK ei ole poikkeus. Nyt siellä halutaan tehdä meille uusi HIFK. Ei onnistu.

Sorry, että otan vieläkin esimerkin muultakin alalta, mutta tämä on eräs brandinrakentamisen ja sen sössimisen suurimmista helmistä Suomessa. Ja tätäkin täytyy ulkopuolisten käydä luennoimassa keskolaisille, jotka ripottelevat tuhkaa päälleen ja nauravat ynnä itkevät itselleen...No, K-Kaupalla oli aikoinaan TV-mainonnassa K-Kaupan Väiski -niminen vanhempi, paksuhko herra, joka antoi leppoisia ruokavinkkejä asiakkaille. Miehestä tuli legenda. Nuoremmat lukijat voivat vaikka kysäistä vanhemmiltaan, että "muistatko K-Kaupan Väiskin?" Kyllä muistavat, hahmo on suomalaisen tv-mainonnan huomatuin kautta aikojen. No, Väiskin kanssa tehtiin mainontaa muutama vuosi ja Kesko kiskoi itsensä ruokakaupan ylivoimaiseksi ykköseksi. Sitten Keskon ruokapuolen johtajisto uusiutui, mukaan tuli märkäkorvia suoraan Kauppakorkean penkiltä. Ja nämä sitten päättivät, että "heitetään toi vanha naurettava Väiski helvettiin ja aletaan tehdä modernia mainontaa ja viestintää". Suomeksi sanottuna: samanlaista tarjoussoodaa kuin muutkin. Seuraus: imago ja myynti putosivat. Markkinaosuus pieneni, S-ryhmä tunki rinnalle. Päivittäistavarakaupassa kysymys on aina miljardeista, kun markkinaosuus putoaa pari prossaa. Tilattiin konsultti Englannista. Ja kolmen vuoden työn jälkeen hän kertoi saman kuin Keskon mainostoimiston johtaja jo 10 vuotta aikaisemmin: "ei olisi kannattanut luopua K-Kaupan Väiskistä. Sillä hahmollahan oli järjetön lisäarvo. Se antoi ruokavinkkejä eikä huutanut että nyt meiltä jauhelihaa 5 mk/kilo. Sen olisi voinut korvata toisella henkilöllä, kun Väiskille tulee ikää. Miksi helvetissä lopetitte ehjän ja toimivan konseptin, mitä muut teiltä kadehtivat? Meillä Englannissa Tescon mainonta on ollut samanlaista 30 vuotta, te kyllästyitte Väiskiin 5 vuodessa. Olette idiootteja. " Keskon johtajat istuivat korvat punaisina. Myöhemmin S-ryhmä otti pt-kaupassa neuvovan ja konsultoivan linjan ja ajeli Keskon etumatkan lähes kiinni. Mutta Keskossa on opittu sen verran, että tästä asiasta luennoidaan heidän omassa K-Instituutissaan. Löydätkö yhtäläisyyttä HIFKiin? Minä löydän.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Re: Re: Re: Ongelmien ydin

Viestin lähetti Senior

7. Mitkä paperit eivät kestä päivänvaloa?
Tässä varmaan viitataan 90- luvun alun sotkuihin, jonka seurauksena vanhat IFK:laiset Göran Stubb ja Heikki Järn poistuivat hallituksesta. Huhujen mukaan Järn olisi löytänyt kuitin, jonka mukaan Moberg olisi kuitannut IFK:lta 160 000 markkaa omalle tililleen. Asiasta äänestettiin hallituksessa, ja hallitus asettui Frankin kannalle. Ja sitten vielä samat herrat olivat tutkineet edelliskausien kuluja, joissa näkyy, että Moberg oli nostanut IFK:n rahoja omalle tililleen useissa epäselvissä tilanteissa. Ja tämä sama juttu on ollut ihan yleisesti netissäkin näkyvillä, eikä ole omaa keksintöäni. Enkä myöskään vastaa asian totuuspohjasta.

Huh, Kymppitonni lähestyy... Missä on tiki10?? Entä Riitta Väisänen??
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
JHag.

Tässä tulee silmäkulmat kosteeksi kun tuota lukee. Ajattelen myös sitä päivää kun kaudella 92 - 93 olin juuri muuttanut ulkomailta ja kävin katsomassa HIFK - HPK poikieni kanssa.
Daijuun tuli 1-7 ja Niklas Hede, joka oli heivattu v'''uun IFK:sta kun oli niin surkea, teki kentällä mitä tahtoi ja takoi 3 byyriä.
Silloin kerroin pojilleni, että tämä EI OLE SE IFK, josta isä on teille kertonut. Joku on pilannut MINUN IFK:n, josta olen teille kertonut.
Häpesin niin, enkä uskonut tätä todeksi.
Mainittakoon, että juuri siinä ottelussa roikkui lakana jossa luki "Göran save us!!" (mikäli en ihan hirveesti väärin muista).

Onneksi IFK voitti mestaruuden 97-98, jolloin sain kerrottua jo hieman vanhemmille pojilleni, että TÄMÄ ON MEIDÄN IFK - ja sitä saatana EI MUUTETA.
 

sam_gebir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä in general
Re: Re: Re: Ongelmien ydin

Niin, tällähän on chättailu kielletty mutta vastailaan nyt vähäsen porukan ihmettelyihin:

Mobergin epäselvyydet (Muksulle):

Kuittitouhut sekä potkut Hotelli Hesperiasta. On aivan turha ja hölmöä väittää ettei niiden takana ollut mitään vain sen takia että pitää Mobergia jumalana. Ottakaa yhteyttä esim. Hesperian silloiseen hallitukseen niin kuulette miksi kyseinen mies sai potkut. Minä en voi niitä asioita näillä sivuilla kertoa kuten varmasti moni ymmärtää, loppu!

IFK:n tulevaisuus:
Tässä on niin saatanan monta kautta pelleilty Göran Stubbin ja Heikki Järnin poislähdön jälkeen että ellei kaikille ole pikku hiljaa selvinnyt mistä sandaali puristaa niin vaihtakaa lajia! Hallitus kantaa vastuun mutta IFK:ssa näin ei ole. Mikäli minä olisin istunut IFK:n hallituksessa kaikki nämä vuodet niin olisin kyllä jumalauta tajunnut lähteä sieltä ja antaa tilaa paremmille. Koko hallitus on ns. inside-jengi minne ei ulkopuolisia päästetä, jo tämä fakta selittää pahimman ongelman. Fakta että Moberg oli 90-luvun alussa, Hesperia potkujen jälkeen taloudellisesti riippuvainen IFK:sta oli myös katastrofi. Kallis talolaina, vaimo + 3 lasta, tieto ettei kukaan palkkaisi häntä enää mihinkään sai miehen tietysti pitämään kiinni viimeisestä työpaikasta, IFK:n tj:n posti. Mitä tämän maksoi IFK:lle?? Sitä ei valitettavasti pysty kukaan sanoin ainakaan minulle keromaan.

Mobergin kiekkotaidot (Bacardi):
Totta kai on olemassa ihmisiä joiden mielestä Moberg on asiantuntija lätkän saralla. Tiedän myös ihmisiä joiden mielestä Urpo Helkovaara on loistava tj. Nämä ihmiset jotka ovat todenneet tämän Moberg-jutun vaan sattuvat olemaan alan ammattilaisia, jotka itsekkin ovat pelannet menestyksellä läktää. Jotenkin uskon enemmän näitä ihmisiä kuin sinua, ainakin tällä kertaa....

Vielä kerran: Moberg ja Heino tämän kauden jälkeen ulos hallituksesta. Se ei tietysti paranna peliä tänään tai huomenna mutta seuraava 10-vuoden eepos olisi varmasti terveempää seurattavaa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös