Hyvää keskustelua
Isaksson ja Johannes: Jos näin oli, että Stahos itse pyysi lepoa yhdestä ottelusta (!), jonka jälkeen olisi ollut 2 viikkoa huilia, niin sosiaaliApen ja sosiaalitätiHarrin olisi pitänyt henkilökohtaisesti kantaa ukko jäälle ja sanoa, että "Töihin!" Jumalauta. Summanen ei päästänyt viime kauden Jokerit-HIFK matsissa kiekkoa munilleen saanutta Pasi Nurmista vaihtoon, vaikka kaveri itse pyysi. Näin toimii jääkiekkojoukkue.
Täällä on puhuttu paljon peluuttamiseen ja pelin aikaiseen toimintaan liittyvistä virheistä. Samoin pelityylin neitimäistämisestä. Tästä aiheesta on syytä pitää väliaika ainakin omalta osaltani. Kaikki mitä tästä osasin sanoa, on Jyp-häviön jälkeisessä viestissäni torstai-iltana. Alpo ja kumppanit ovat kykynsä näyttäneet - vaihtoon, pois, ulos, kenkää....
Itse HIFKistä olen aika paljon Svanten linjoilla, vaikka puolustankin Matikaisen viime kauden taloudellista tulosta. Osa siitähän käytettiin Pärään, Zetaan ja Draperiin (huh!). Mutta tuosta eteenpäin homma on ollut paskaa. Se, että hallin täyttöaste on edelleen 85%:n luokkaa, johtuu nimenomaan Rebelin mainitsemasta seikasta; HIFK-fanit ovat uskollisia surkeallekin HIFKille. Raivostuttavaa. Kuulun itsekin tähän ryhmään, joka on aina paikalla, kun HIFK pelaa. Mutta joku raja on jopa minullakin. Jos Apen nössösosiaalikiekko jatkuu, jätän väliin. Nyt jo järkkäsin elämäni ensimmäistä kertaa talvilomaa siten, että jää pari runkosarjan matsia väliin. Tätä ei ole tullut aiemmin meidän perheessä tehtyä...Kaiken kaikkiaan: tunnelma HIFKin täydessäkin hallissa on tällä hetkellä aika epätoivoisen veltto ja tuskainen. Siellä olisi hauskempaa, jos pelaisimme Mestiksessä sairasta ryminäkiekkoa ja paikalla olisi minä mukaanlukien vain 1500 fanaatikkoa. Nyt siellä on 6000 seipään niellyttä henkilöä, joiden yleisin sanonta erätauoilla on "vittu mitä paskaa, ei taaskaan mitään rytinää".
Minulla on kaupallinen koulutus hokkareiden käytön lisäksi ja vankka kokemus ihan oikeiden brandien rakentamisessa. Siksi uskallan sanoa, että HIFKin brandi voi huonosti ja on vain ajan kysymys, milloin tämä peruskallio jauhautuu pala kerrallaan keskivertomössöksi. Vaikka nyt onkin 6000 katsojaa. 6000 hiljaista ja haudasta noussutta zombia tarkemmin sanoen. Ero 97-99 tunnelmiin on hirveä. Keväällä katsojia on 5000, syksyllä 4000. Täysin mahdollista.
Esimerkki toiselta alueelta brandin liiallisesta ylimielisyydestä ja kuluttajien aliarvioimisesta on Coca-Colan taannoinen yritys muuttaa juoman makua. Sehän on samaa cokista, samat logot ja kaikki....? Ei ihan toiminut, koska pääkuluttajaryhmä (amerikkalaiset) ei ole lammaslauma. Nyt meille tarjoillaan samaa HIFKin logoa, mutta light-versiohan tämä nykyinen HIFK on kuitenkin. Aspartaami on paskaa, haluan ennemmin vanhaa kunnon sokeria. HIFKin brandilla on elinaikaa noin 3-5 vuotta, mikäli tämä nössölinja jatkuu. Sen jälkeen HIFK-faneista tulee Tappara-fanien kaltaisia; muistellaan kultaisia entisiä aikoja. Ja mikä pahinta: kun HIFK jättää käyttämättä elementit, joista se tunnetaan/tunnettiin, joku muu nappaa ne. Ei värikkyydellä ja fyysisyydellä mitään HIFKin copyrightia ole. Alepa ja Siwa olivat ennen ainoita oikeita halpakauppoja, nyt tuli tonteille Lidl ja ajoi kylmästi ohi. Ja vanhat kauppaketjut itkevät, että missä on kuluttajien lojaliteetti? Paskanmarjat, olisivat tehneet ajoissa jotain sille, että ruoan hinta Suomessa olisi laskenut eurooppalaiselle tasolle. Kuluttajia ei voi omistaa ilman työtä.
TheAnimal, asiallinen ja osaava kiekkomies, jonka mielipiteet pelityylistä jaan täysin, puolustaa järkähtämättä HIFKin johtoa ja hallitusta. Tämä on pelkkä veikkaus, mutta uskoisin, että kyseessä ovat hyvin läheiset suhteet ja varmasti tekisin itsekin samoin samassa tilanteessa. Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että urheiluseuran tapainen yritys olisi muiden yritysten tapaan siinä tilanteessa, että kaikki on hyvin jos talous on hyvin.
Mikä on HIFK Hockey -nimisen yrityksen tuote? Se ei ole konkreettinen tavara, vaan elämys. Imaginäärinen tuote. HIFK Hockeyn päätehtävä on myydä jääkiekkoelämyksiä, joita tarjoaa jääkiekkojoukkue nimeltä HIFK. Lisäksi tavoitteena on, kuten muillakin palvelualoilla, kanta-asiakkuuden arvostaminen ja nostaminen. Toisin kuin moni muu seura, HIFK ei kilpaile yksittäisten otteluiden katsojaluvuista tai yksittäisistä Saipan tyyppisistä menestyskausista. HIFK tarjoaa tasaisen laadukasta kiekkoviihdettä, johon liittyvät tietyt fyysiset ja värikkäät elementit. Vertailukohdan voi ottaa vaikka elokuvamaailmasta: Bond-leffat ovat vuosikymmenestä toiseen suosittuja, koska niissä on matemaattisen tarkasti lasketut oikeat sekoitussuhteet: Bond-tytöt, keksinnöt, actionkohtaus 7 minuutin välein, hitiksi nouseva tunnusmelodia etc etc. Olin kuuntelemassa Los Angelesissa luennon tästä aiheesta, se oli aika vaikuttava kokemus. Minusta HIFK on Suomen jääkiekkojoukkueiden joukossa ikäänkuin Bondit leffamaailmassa: tietty määrä värikkyyttä, tietty määrä ryminää, tietty määrä ylilyöntejä, tietty määrä skandaaleja....ja aina ollaan menestytty. Jos ei urheilullisesti, niin sitten edes viihteellisesti.
Nyt HIFKin menestyskonseptia on hankittu johtamaan valmennustasolla Ape Suhonen ja johto on toistaiseksi tyytyväinen; vielä on katsojia, vielä on sponsoreita...ai niin, minne muuten katosi alkukaudella HIFKin peliasussa ollut Siemensin logo..?...No, mitäpä pikkuseikoista, kun vielä kaikki on suurinpiirtein hyvin. Eihän ne katsojat huomaa, että tämä ei kuitenkaan ole se vanha tuttu kaava, eihän? Kyllä huomaavat. Jos ei nyt, niin keväällä viimeistään. Jos Bond-leffan ohjaisi Kieslowski oman näkemyksensä mukaan, se saisi silti valtavat katsojaluvut, koska se on Bond-leffa. Jatko-osien katsojaluvuista en menisi lyömään vetoa.
Minne helvettiin olet menossa HIFK?