Hifk 2002-2003

  • 1 299 193
  • 10 974
Tila
Viestiketju on suljettu.

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bambamcam

Hyviä pakkeja hyvällä hinta/laatusuhteellakin oli markkinoilla. HPK:n Peltonen olisi ollut loistava hankinta. OikoSulkukin olisi tuonut tarvittavaa ryhtiä ja syvyyttä pakistoon. Kangasniemestä en tiedä oliko haluja lähteä T:reelta. Laamanenkin olisi kelvannut meikäläiselle. No ei kaikkia voi saada mutta oliko IFK edes kiinnostunut näistä pelureista? Muut huomionarvoiset pakit taisivat painua ulkomaille. Saarinen on ollut tosi iso pettymys ja odotin kyllä häneltä paljon enemmän.

Aina olisi tietysti hyville pakeille käyttöä, mutta ei pakkien puute ensisijainen ongelma ole. Jokainen, joka katseli perjantain Jokeripeliä havaitsi, että pakkien henkilökohtainen taito ei ratkaise enää mitään silloin, kun äijät eivät ole lähelläkään sitä paikkaa missä puolustajan pitäisi olla.

Jokerit latoi useamman maalin maalin edestä ilman lähelläkään olevaa IFK:n miestä. Marekki seilaili useaan otteeseen pakkikaverinsa tontilla ja omalta puolelta meni Jokerijätkää jonossa läpi tyhjää kenttää. Eikä varmaan ongelma tässä ole Marekin taidot. Kyllä suurin ongelma on Apen tapa peluuttaa.

Jos lähtökohta on, että 4-5 saa mennä omiin kyllä me tehdään enemmän niin varmaa on, että palyoffsit jää kyllä näkemättä. Pelityyliä on muutettava ja Ape on pantava kävelemään pikimmiten. Nyt kun maalille on kaikkien silminäkijöiden mukaan tulossa vihdoinkin oikea maalivahti, olisi syytä samalla tiivistää myös puolustuspelaamista ja suosiolla tyytyä siihen, että voitto hankitaan kolmella eikä kuudella tehdyllä maalilla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Isaksson: Just meinasin kirjoittaa pakeista ja erityisesti Zidlicky-Kantor -parin seikkailuista. Ei tarvinnut, kun kirjoitit ihan samoin. Ei Chris Prongerkaan saisi HIFKin maalinedustaa siivottua, jos olisi vastustajan hyökätessä punaviivan paikkeilla.

Arvatkaas kuka muuten on HIFKin kultakypärä seuraavassa matsissa? #33 eli Urkuri Kantor. Kuulostaako tutulta? Syksy, tappioputki, puolustaja kultakypäränä, valmentajapohdiskelua...Mikä jengi, koettakaas arvata??

PS.
Ika The Kuula Lehkonen on rakentanut talon Turkuun (voi hyvä luoja!). Miehen suunnitelmiin kuuluu siis epäilemättä elämä länsirannikolla.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Älä JHag tee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä Kuulan töllin sijainnista. Ihan noin vaan varmuuden vuoksi...
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Pelote

Minulle nousi tässä keskustelun aikana mieleen aivan loistava pelote.

Sitä ei käyttäisi Ape, Harri tai Sakke vaan me - fanit. Fanit lähettäisi viestiä Mikelle, joka sitten siirtää viestin kuvaruudulle. Mutta mikä tämä maaginen viesti olisi? Tietysti kuva Anna-Kaisa Hermusesta. Silloin kyllä jokainen kenttä pelaaja rupeaisi pelkämään niin paljon häviötä, että pakko olisi ruveta pelaamaan.

Mitäs pidätte ideasta?
 
Viimeksi muokattu:

pelimanne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyssäri

Voi olla että vastaus tähän kysymykseen on jo jossain vaiheessa viestiketjua mutta en jaksanut koko ketjua selata läpi. Eli onko Pasi Salonen HIFK:n edustusjoukkueen mukana?
 

Fist of God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charleston Chiefs
Re: Kyssäri

Viestin lähetti pelimanne
Voi olla että vastaus tähän kysymykseen on jo jossain vaiheessa viestiketjua mutta en jaksanut koko ketjua selata läpi. Eli onko Pasi Salonen HIFK:n edustusjoukkueen mukana?

Salonen on pelannut alkukauden a-junnujen pelejä. En tiedä onko käynyt liigaringin treeneissä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: IFK suossa?

Viestin lähetti Dragon

Itse kuulun edelleenkin Alpo Suhosen kannattajiin. Olen pitänyt ja pidän edelleen häntä ammattimiehenä, jolla on takana riittävästi kokemusta joukkueen luotsaamiseen. Jos tappioputki jostain syystä pääsisi kasvamaan 8 ottelun mittaiseksi, olen myös minä valmis allekirjoittamaan "olin väärässä, Ape on ihan *piip*" -tunnustuksia. En halua häntä ulos IFK:sta, enkä myöskään Penttiä. Vielä. Joukkue on kasattu hankkimalla epäsopivia palikoita muottiin. Pelaajia puuttuu oikeilta paikoilta. Joukkue on edelleenkin raakile, enkä vielä anna periksi uskossani. Toivottavasti se ei ole sokeaa sellaista. ;) Onko Suhonen sopiva joukkueen ykkösvalmentajaksi? Se kusipää-valmentaja tosiaan puuttuu rinnalta. Suhonen ei haluaisi puuttua peliin ja ihmettelee, miksei joukkue ei tee niin kuin ennalta sovittiin harjoituksissa ja palavereissa? Otteluihin harvoin voi luoda ennalta käsikirjoituksen. Aina siellä kuitenkin jotakin sattuu ja tapahtuu, mitä ei odottaisi. HIFK:n peleissä varsinkin. Suhoselta ei puutu auktoriteettiä, jos pelaajiin on uskominen, IFK:nkin. Toki se murtuu sitä mukaa, jos peleihin ei saada otetta ja valmentaja katoaa muun massan mukana antamatta lisää kipinää.

En Apea epäillessäni niinkään ajattele nähtyä neljän ottelun tappioputkea. Niitä tulee ja menee 56 ottelun runkosarjassa. Ajatelkaas koko alkukautta. Voitot, joita on saatu, vaikuttaa jotenkin hurlumhei-tsägällä-hawaii-pisteiltä. Peli ei ole ollut sitä, mitä sen tulisi olla. Noh, peli ei ole ollut monella muullakaan pulkassa, mutten näe edessä mitään sellaisia toimenpiteitä, jotka herättäisivät luottamusta lähitulevaisuuteen. Aivan kauden alussa menestyneet hyökkäysvitjat ovat edelleen samat. Hyvä niin, jos peli toimisi, mutta huono, kun mitään toimenpiteitä viisikkopelaamisen korjaamiseksi ei tehdä.

En pidä Apen tavasta peluuttaa. Kaikki kentät pelaavat kaikki matsit alusta loppuun, aikalisiä ei käytetä, puhumattakaan, että hyödynnettäisiin kuumien pelaajien/kenttien lisäpeluutusta. Kutsun sitä taktikoinnin puutteeksi. Katsokaas seuraavassa matsissa, paljonko Ape puhuu matsissa. Ei mitn. Seurasin nimittäin Jokeri-matsissa ja muutamassa aiemmassa.

Minun mielestä meillä on monipuolinen rosteri erilaisia pelaajia, mutta ne pitää saada pelaamaan yhdessä ja oikein. Ei tapahdu tällä hetkellä.

En jaksa uskoa Apen haluun/kykyyn toimia jonkun muun vahvan henkilön parina. Apella on ikäauktoriteettia ja hän on persoonana vahva, muttei taktikko nopeatempoisessa ja muuttuvassa pelissä. Se mitä kaipaamme, on ääntä, pelitaktiikkaa, asiantuntemusta, pelaajien ohjaamista, aktiivista peluutusta ja ottelukohtaista pelin 'elämistä' valmentajilta. Tällaisia persoonia/valmentajia on olemassa, mutta sopiiko sellainen Apen kanssa samaan vaihtoaitioon, epäilen. Väitän, että Apelta puuttuu asiantuntija-auktoriteettia nimenomaan joukkueen valmentajana, as a team.

Seurataan taas seuraava peli. Katsotaan, onko ääni kellossa muuttunut tai edes muuttumassa. Seuraan haukan silmin. Muutoksia peliin on tehtävä nyt.
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Salosesta

Kundi on pelannut pääasiassa A:ssa tällä kaudella. Ei ole tainnut päästä miesten rinkiin treenaamaan vielä. Vaan onhan tässä aikaa, kaveri kun on syntynyt -85.


A-junnuissa iskenyt kahdeksassa pelissä mukavat tehot 6+4=10 +11


Muutenkin A-junnuista sen verran, että jos hyvä lätkä kiinnostaa, kannattaa tulla katselemaan Kollien pelejä. Jengi on jälleen kerran ollut varsin suvereeni. Esim. perjantain paikallisessa Ilmalan huumorilaumaa vietiin kuin lestadiolaista Tuska-festareilla. Liput ovat huokeita ja matsien viihdearvo on taattu.
 

bambamcam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Boston Bruins
NÄKÖHAVAINTO?

Viestin lähetti Isaksson


Nyt kun maalille on kaikkien silminäkijöiden mukaan tulossa vihdoinkin oikea maalivahti,

Kuka on nähnyt ja mitä? Tiistaina nähdään.
Onko pelaajilta tullut mitään kommenttia tästä Stunthoksesta?
 

Kurppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Hartford Whalers
Re: Re: Re: Re: IFK suossa?

Viestin lähetti Senior

...Aivan kauden alussa menestyneet hyökkäysvitjat ovat edelleen samat. Hyvä niin, jos peli toimisi, mutta huono, kun mitään toimenpiteitä viisikkopelaamisen korjaamiseksi ei tehdä.

En pidä Apen tavasta peluuttaa. Kaikki kentät pelaavat kaikki matsit alusta loppuun, aikalisiä ei käytetä, puhumattakaan, että hyödynnettäisiin kuumien pelaajien/kenttien lisäpeluutusta.

Valitettavasti näissä asioissa näkyy ilmeisesti ennemmän erään H. Rindellin kädenjälki. Ainakin meininki oli tässä mielessä samanlaista HR:n omalla valmennuskaudella.

Koko kausi pelattiin suunnilleen samoilla kentillä, samoilla pelimäärillä. Pronssi voitettiin, mutta sen ajan IFK pelasi varmaan tylsintä peliä koko liigassa, erittäin aneemista sellaista. Mistään rymistelystä ei kyllä ollut tietoakaan.

Mielenkiintoista on ollut huomata, kuinka 80- ja 90-lukujen vaihteen pelataan-nätisti-ifk:n rakennusmestarit Rindell ja Matikainen ovat palanneet organsiaatioon ja pikku hiljaa alkaa meininki jäälläkin muistuttaa tuota surullista ajanjaksoa.

Lindforsilla ja Tuohimaallakaan tuskin on mitään poikkipuolista sanottavaa Rindellin ajan IFK:sta.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Re: Re: Re: IFK suossa?

Viestin lähetti Senior
En Apea epäillessäni niinkään ajattele nähtyä neljän ottelun tappioputkea.

En pidä Apen tavasta peluuttaa.

Minun mielestä meillä on monipuolinen rosteri erilaisia pelaajia, mutta ne pitää saada pelaamaan yhdessä ja oikein.

Väitän, että Apelta puuttuu asiantuntija-auktoriteettia nimenomaan joukkueen valmentajana, as a team.

Muutoksia peliin on tehtävä nyt.

Näinhän se juuri menee. Alpo voi olla hyvä kehittämään pelaajia tyyliin Grunn, Viitaluoma tai vaikka Mats Sundin.

Nyt me ei olla vaan neljän ottelun tappioputkessa. Kriisi on totaalinen pelinjohto-ongelma.

Me hyökätään ihan liikaa. Pelaajamateriaali ei ole valmis Alpon pelityyliin. Maalivahti (Draper) dyykkasi jo ja joutui vaihtoon. Kuka on seuraavana tulilinjalla. Minä sanon, vaihdetaan valmentaja ja aloitetaan koko touhu alusta.

Nyt on tosiaan muutoksen aika.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Itse uskoisin Apen olevan enemmänkin ns. valmiin jengin valmentaja. Eli sellaisen, jossa kaikki jäbät ovat jo valmiita pelaajia. Meillähän on homma tällä hetkellä se, että on paljon pelaajia, jotka ovat kuitenkin hyvin nuoria eli kaipaavat koulutusta. Taitoa on, mutta se pitäisi saada jotenkin kaivettua sieltä ulos. Pelkällä fiilistelyllä ja sanattomuudella sitä ei saada. Nuoret miehet kaipaavat ohjausta. Ei pelkällä toivolla voi elää.

Lisäksi, jos valmentaja ei ohjaa nuoria pelaajia, niin silloinhan vanhemmat pelaajat joutuvat sitä tekemään. Tällöin menee omakin peli pahasti sekaisin. Jokainen voi miettiä tilannetta, että duunina on paljon ajattelua vaativa homma, mutta ajattelu katkaistaan kokoajan, kun pitää ohjata samalla samassa duunissa olevaa nuorempaa kaveria.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kohta on varmaan taas se aika kaudesta, että IFK:n kannattajat antavat muistutuksen, että nyt on aika herätä. Onhan näitä erilaisia herätyskeinoja vuosien mittaan nähty. Esim. tämä tapaus, kun IFK jakoi kiekkoja ennen peliä katsojille, niin yleisö palautti ne takaisin kolmannessa erässä. No ehkä näin radikaaliin ratkaisuun ei ole vielä aihetta ei tässä vielä niin syvällä olla, mutta pieni huolen häivä alkaa pikkuhiljaa hiipimään puseroon. Varsinkin, kun joka pelin jälkeen syytellään ties mitä huonoa tuuria, tuomarilinjaa, vastustajan vahingoittamisyrityksiä, mitäköhän se Alpo vielä keksii? Sitten vielä kehdataan sanoa, että IFK:n pelissä oli paljon hyvää. Siinä Jokerit pelissä ei ollut mitään muuta hyvää, kun se että se loppu. Eikö sitä edes soata myöntää tosiasioita.

Sitten vielä se, että koko johto ja pelaajat ovat vakuuttaneet, ett fyysistä hokia pelataan. Pitääkö tässä fanien alkaa vaatimaan yhteen ääneen taklauksia ja muistuttaa, mitä on tullut luvattua. Jääkiekko on kuitenkin peli, jossa tunteella on iso merkitys pelisuoritukseen. Jos yleisö syttyy peliin, niin silloin syttyy IFK:kin, mutta ei tälläisellä ämmäkiekolla voi saada yleisöä syttymään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pisteitä

Nythän olemme 1piste/peli tahdissa.Tähänhän oltiin tyytyväisiä alkukaudesta johdonpuolelta, JA JOHTO TÄSSÄ TAPAUKSESSA KÄSITTÄÄ KÄSKIJÄN??.
Elikä,jos meillä olisimuutama piste vähemmän, emme olisi missään kriisissä vaan sijalla 11.
90-luvulla,kun herra luokanopettaja oli päävastuussa joukkueesta,ei sen pelisysteemi/puolustuksen pelaaminen ollut kovinkaan kadehdittavaa.Ja nyt kyseinen liitutaulujen sibelius
vastaa pääosiltaan puolustuspään peluutuksesta.Mitähän erikoista näkee hedberkissä,kun ylivoimalla pääsee pelaamaan ja pysyy melkein pystyssä.Mielestäni meillä on (myynnissä) hedberg,lehtonen,salminen,draper.Näistä joku varmasti kelpaisi vaihdossa toiseen kissalaumaan suomenniemimaalla.
Jos ammattimaisesti ajateltuna kasataan ryhmää,jolta odotemme mestaruutta ei sinne mahdu puolustukseen,kuin maajoukkueportin kolkuttelevia pelaajia ja jokunen paluumuuttaja.Siis,JOS haluamme menestyä ja voittaa kannun himaan.cooö,cool,cool,
Ps.olihan rajalakin maajoukkueessa(itku,nauru ja tuska)
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Valmentajan rooli

Huipputasolla valmentajan rooli on totaallisesti erilainen kuin mitä se on junioritasolla. Itse jos joskus tekisin väitöskirjan, koskisi se ehdottomasti valmentjan toimintaa huippu joukkueen perämisessä. Omaan itse suomen mestaruudet pääsarjatasolla kahdessa eri palloilulajissa ja myös jääkiekossa on tultu pelailtua juniorivuosina IFK:n mitalisateessa. Eli olen nähnyt monta eri valmentajaa, monta eri filosofiaa ja erittäin monta kriisiä ja keinoja niistä pois pääsyyn. Itse rankkaisin valmentajan halutut arvot tässä järjestyksessä:

1. Auktoriteetti
Jos tämä puuttuu, puuttuu kaikki muutkin. Ja tämä se vasta jännä juttu onkin, sitä vaan toisilla on tai ei ole. Ja ne jolla sitä ei ole, eivät sitä yleensä koskaan löydäkään.
2. Henkinen valmennus
Tämä on erittäin tärkee ! Väitän että hyvä henkinen valmentaja pystyy nostamaan keskiverto pelaajan maajoukkue tasolle ja huono taas tiputtamaan kaverin sieltä muta sarjaan. Ja väitän myös että tämä kohta on sata kertaa tärkeempi kuin mikään taktinen osaaminen. Jos kaverilla ei itseluottamus ole kohdallaa, siiinä ei MITKÄÄN taktiset kikat auta yhtään mitään.
3. Joukkuehenki
Yleensä jos toi edellinen onnistuu hyvin, onnistuu tääkin, mutta ei aina. Voisiko kukaan kuvitella esim. työelämässä vaikeampaa tilannetta toimia johtajana jos kaikilla koko ajan kilpailu päällä keskenään, mutta silti pitäisi löytää jokaiselle rooli johon ne ovat tyytyväisiä ? En ainakaan minä pysty vaikeampaa yhtälöä keksimään. Tää vaan on sika vaikeeta omata hyvä henki koko jengissä, vaikka kaikki tarpeen tullen puukottavat toinen toisiaan. Aina kun paat jonkun vilttiin, alkaa marina ja itkeminen joukkueen sisällä: "miksi toi pääsee pelaa, mä oon parempi, vittu mä näytän tolle jne". Ja samaan aikaan kun sä oot viltissä sun pitäis kannustaa muita ja olla sitä yhtä teamiä. Mutta kun me ollaan ihmisiä, se ei vaan onnistu yleensä kuin tosi harvoilta. Tässä onkin juuri se pointti kun pelataan huippu jengissä, että pitää aina kevääseen asti etsiä se oma nurkka jokaiselle ja sit hyvissä ajoin löytää se permanentti johon kaikki tyytyvät. Kaikki yleensä haluu olla kunkkuja, mutta vain harva sen roolin saa. Joskus jonkun tähden on vaan tyydyttävä tähän ja se on kuulkaa jengissä aika vaikeeta lähes aina.
4. Pelaajien valinta
Tää on myös tärkee osa. Jos tehdään väärä valinta (lue Draper), ollaan aina pahassa pulassa. Nykyään koutseilla on oltava kyky nähdä mikä pala puuttuu ja kuka se uus pala vois olla. Tääkin kyky on vain harvoilla
5. Taktinen valmennus
Tää ei todellakaan ole tärkeetä ja KAIKKI tän osaa ihan riittävällä tasolla. Kuten Pasi Rautiainen sanoi hyvin: "kun ollaan tappiolla sitä koutsit vaan kokeilee aina jotain kikkaa ja joskus se toimii ja joskus ei. Sit ku se toimii, lehdistö kirjottaa et mahtava taktinen veto. Paskat, se on pelkkää tuuria, joskus joku homma onnistuu, joskus ei". Näin se vaan menee. Toki tää on hiukka liioteltu heitto, mut sanoisin et aika pitkälti se näin vaan on.

Ja jos nyt katotaan Apea ja sitä miten se mätsää näihin MUN näkemyksiin...

Auktoriteettiä en osaa sanoa, mut sellanen kuva mulla on et sitä löytyy. Mut tätä ei voi sanoa ilman et ois ite sen joukkueen sisällä
kokemassa

Henkinen valmennus ehkä toimii tai ainakin sen pitäis olla juuri Apen paras osa-alue, mutta onko ? Täähän nimittäin näkyy just silloin ku se itseluottamus rakoilee. Eli kohta voimme nähdä onnistuuko se vai ei. Kun homma toimii, se toimii ja silloin valmentajana voi olla vaikka junan lähettäjä.

Joukkuehenki puoli on ja vaikee arvioida ulkopuolelta. Sen kokee ja näkee vain sisällä olevat, ei kukaan muu. Harvoin tää ikinä paljastuu ulospäin muille, vaikka lehdistö ja inside jätkät mitä vaan sanois.

Pelaajien valinnassa Ape on musta Penan kanssa ollu aika hakusessa. Jos joku palkkaa Draperin ja Hedbergin, ei tätä taitoa ole pätkääkään. Ja mua ei itse asiassa kiinnosta pätkääkään IFK:n tilanteessa onko nää päätökset tehny Pena tai Ape. Ne on ja pitää olla teami. Ja väitän et tuskin kukaan muu tietää VARMAA totuutta asiaan, esim Draper tilanteessa ja kuten sanoin ei kiinnosta ainakaan mua.

Taktinen puoli saattaa olla Apella hakusessa. Selvää linjaa ei kentällä näy, mut ehkä sekin on osa taktiikkaa, sillä nythän just pitää niitä kokeiluja tehdä eikä enään keväällä.

Eli summa summarum, aika mahdoton meidän kenenkään on sanoa mitä jengin sisällä tapahtuu ja missä esim. Ape on hyvä ja missä ei.

Mitä taas tulee IFK:n tilanteeseen muuten, väitän että no hätä jos saadaan kunnon veskari ja Jere takas. Nyt ei ainakaan kannata vielä painaa mitään paniikkinappulaa yhtään. Jos meillä ois ollut kunnon kassari ja Jere koko kauden, me oltais VÄINTÄÄN kakkosena sarjassa, muistakaa tää.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Unohtui mainita ...

että tuskinpa Pärän ja Simin vaisuhkot esitykset vaatimustasoon nähden johtuvat ainakaan siitä että onko koutsi kova vai pehmo tai mikä hänen taktinen osaamisensa on. Jos se siitä johtuu, voin sanoa että noi kaksi kundia ovat pahimmat luuserit mitä olen jääkentillä tavannut ! Ainoa miten tähän voidaan joutua on se että koutsi ei tajuu MITÄÄN henkisestä valmennuksesta. Tuskin Ape tässä niin heikko on.

Ja mitä tulee taklauksiin, niin sitä en usko Apen kieltäneen /rajoittaneen lainkaan. Tää on vaan hard core fanien fuulaa MUN mielestä. Ainakin T.Ruutu puhuu julkisuudessa Vopatin kanssa AIVAN PÄINVASTAISTA !
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: Unohtui mainita ...

Viestin lähetti Owen


Ja mitä tulee taklauksiin, niin sitä en usko Apen kieltäneen /rajoittaneen lainkaan. Tää on vaan hard core fanien fuulaa MUN mielestä. Ainakin T.Ruutu puhuu julkisuudessa Vopatin kanssa AIVAN PÄINVASTAISTA !

Kommentti "sun täytyy itse funtsia sitä, että onko taklauspelin lisääminen hyvä asia sun tapauksessa" oli T.Ruudun saama vastaus kysymykseen kesken Kärppä-matsin. Hän halusi tietää, kannattaisiko hurjaan iskuun päässeitä Kärppiä jarruttaa taklauspelillä kolmannessa erässä.

Toisaalta nonsaleeraat pelaajien "sisäpiirille" tai sanotaanko vain kavereille ja jopa toimittajille antamia kommentteja, mutta toisaalta pidät juuri näitä kahta (Vopat, T.Ruutu) julkisuudessa annettua kommenttia relevanttina. Millä perusteella juuri nämä 2 kommenttia ovat oikeita ja uskottavia? Vopat ainakaan ei kuvia kumartele matsien jälkeen ja antaa tulla ulos kaikki, mitä on tullut koettua. Mies on kova ruoskimaan itseään ja myös muita. "We were like fucking ladies" kuultiin Kärppä-matsin jälkeen häneltä.

Meistä kukaan ei ole sisällä HIFKin tämän kauden edustusjoukkueessa. Ja edustusjoukkueessa pelaamisesta tiedän jotain minäkin. Se, että emme väijy pukukopissa ja treeneissä haukkana henkeä tarkkailemassa ja/tai taklauksista puhumista ja niiden sallimista, ei ole mikään este kuitenkaan näkemiselle. Korkeushypyssä on helppoa nähdä milloin hyppääjä pudottaa riman. Se, että taklaako jääkiekkojoukkue on yhtä helposti nähtävissä. HIFK taklaa juuri nyt naurettavan vähän. Jos Ape sanoo, että taklata saa, mutta joukkue ei taklaa ---> Apella ei ole auktoriteettia, sillä kukaan ei toteuta? Minunkin listassani auktoriteetti on ykkösenä, muuten.

En usko, että Ape kieltää taklaamisen, ei siitä ole kysymys. Mutta Ape kieltää jäähyjen ottamisen ja tämän päivän SM-liigassa se lähes käytännössä merkitsee taklauskieltoa. Valitettavasti. Lupa taklata on siis ehdollinen. Saat taklata, kunhan et ota jäähyjä. Jälleen kerran kysyn: miten keskivertoliigakiekkolija käsittelee tämän ohjeen? Aivan. Hän ei taklaa, ei ota riskejä ja näyttää ulospäin siltä kuuluisalta Hoo Moilaselta. Miksi Pasi Saarinen lopetti fyysisen pelaamisen täsmälleen silloin, kun kausi alkoi? Siksi, että nyt pelataan pisteistä ja nyt ei saa ottaa jäähyjä.

Kirjoituksesi oli kaiken kaikkiaan helvetin hyvä ja analyyttinen, kiitos siitä. 90%:sesti olen samaa mieltä. Apea koskevissa asioissa, oikeastaan pohdinnoissasi, olen eri mieltä. Minä uskon, ja tämä on karmivaa, että Apella ei ole nälkää ja motivaatiota eikä myöskään kommuninkointivälineitä koko show´n pyörittämiseen. Auktoriteettia ja näkemystä kyllä on, mutta jotain puuttuu. Vaikea tilanne.

Henkisestä valmennuksesta: Olen samaa mieltä siitä, että henkinen valmennus on huipputärkeää. Mutta olen sitä mieltä, että Apen ja hänen tiiminsä (Rindell, Sakke) henkinen valmennuskyky ja -tapa on liian yksipuolinen ja stabiili. Joukkue on täynnä erilaisia yksilöitä, junnuista kaiken kokeneisiin rutinoituneisiin palkkatyöläisiin. Olisi hyvä, jos joukkueen henkinen valmennus pitäisi sisällään kyvyn kommunikoida kaikkien yksilöiden kanssa. Siksipä juuri jengissä on yleensä "good cop - bad cop" -tyyppistä leveyttä valmennusrintamalla. Toiset tarvitsevat piiskaa, toiset porkkanaa. Minulla on vankka fiilis siitä, että Apen henkinen valmennuskyky ja -tapa saa vastakaikua nimenomaan nuoressa pelaajapolvessa. Sen sijaan hän on kaukana Pärä/Simi -osastosta. Minusta kumpikaan ei ole jääkenttien luuseri. Siihen tarvitaan muutakin näyttöä kuin se, että kemiat eivät silminnähden toimi Suhosen kanssa.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bambamcam


No armeijan hommista nyt ei välillä ota kukaan selvää, mutta uskoisin ettei suomalaiselle sovi hyvin tämä Apen pelaajille antama vastuu. Harvassa duunipaikassa,
jossa ollaan kk-liksalla tapahtuisi mitään, jos aamulla töihin tullessasi pöydällä olisi pomon lappu viestinä "sun pitäis funtsia mitä tekisit tänään".

Hyviä pakkeja hyvällä hinta/laatusuhteellakin oli markkinoilla. HPK:n Peltonen olisi ollut loistava hankinta. OikoSulkukin olisi tuonut tarvittavaa ryhtiä ja syvyyttä pakistoon. Kangasniemestä en tiedä oliko haluja lähteä T:reelta. Laamanenkin olisi kelvannut meikäläiselle. Oliko IFK edes kiinnostunut näistä pelureista? Saarinen on ollut tosi iso pettymys ja odotin kyllä häneltä paljon enemmän. Penan hommatessa hänet olin ihan tyytyväinen.

Omista inttikokemuksista kertoakseni petyin siihen tapaan, miten siellä toimittiin. Vastuuta siirreltiin ja yritettiin vierittää muitten niskoille. Luulin armeijaan mennessä, että siellä vasta suoraselkäistä porukkaa olisikin. Väärin oletin. "En se minä ollut" oli arkipäiväinen kommentti ja akkamainen takanapäin haukkuminen yleistä kyseisessä puljussa. Niin varusmiesten kuin kantahenkilökunnankin osalta. Oma tapani viljellä "Otan täyden vastuun" - tyylisiä kommentteja sai lähinnä ihmetystä aikaan. Siihen ei ilmeisesti sielläkään oltu totuttu. Tämän takia en anna kovinkaan paljoa painoarvoa sille onko Alpo Suhonen sivari vai ei. Miehiä sieltä ei tule sen enempää ulos kuin vankiloistakaan, mutta jotkut oppivat vasta siellä mitä tarkoittaa, kun elämä ei ole kivaa ja joutuvat tekemäänkin jotakin mitä itse ei haluaisi. Siitähän näillä Myyrmäen pommittajilla ja muilla epäonnistujilla on kysymyskin, yksilön vastuun välttelemisestä ja turhista luuloista itsestään, ns. messias-kompleksista, luulot ja teot eivät kohtaa. Sitten pettyneinä elämään haetaan lisäjännitystä jostain tajunnan takaa ja sieltä sitä aina juttuseuraa löytääkin ja oikeassa ollaan aina, kun kukaan ei pistä vastaan.

BamBamCamin kanssa olen samaa mieltä tekemättömyydestä, jos kukaan ei mitään vaatisi. Yksi mahdollinen tapa saada pelaajista irti enemmän, olisi yhä suurempi keppi ja porkkana- tyyli. Hyvin tehdystä työstä saisi parempaa palkkaa koko joukkue, mutta hävitessä pelaajien palkka olisi pienempi. Koko joukkueella. Palkan kontrasti huonosti ja hyvin menneen kauden välillä tulisi kasvattaa suuremmaksi vielä nykyisestäkin. Kyllähän tämä on jo nytkin tuttua, mutta harva joukkue tälle linjalle uskaltaisi lähteä vieläkin rajummin, nykyisten piste- ja playoffsbonusten maksaminen riittää porkkanaksi pelaajille.

Mainitsemistasi pelaajista itse olisin Kimmo Peltosen mielelläni mukaan ottanut. Tosiasiassa IFK ei ollut tosissaan kenenkään mainitsemasi pelaajan kintereillä hampaat irvessä. Jälkikäteen viisastelu on toki parhainta viisautta, mutta kyllä puolustus: Kantor-Zidlicky, Hedberg-Saarinen, Söderholm-Lehtonen, H.Pikkarainen-Lamberg kuulostaa jo paperillakin köykäiseltä. Nythän näitä pareja on sotkettu useampaan otteeseen. Vaikken itse ole pitänyt Pasi Saarisen otteista pelikaudella, niin kyllä se potentiaali pitäisi saada kaivettua esiin. En jaksa vielä uskoa, etteikö Saarisesta vielä hyvää IFK-vahvistustakin saisi. Kaikkea löytyy äijästä, toivottavasti ei koko kautta ole diiva. Ja kyllä itsekin hänet IFK:hon otin mielelläni.

Seniorille: Minä olen itsekin miettinyt kautta kokonaisuutena. Eivät otteet ole tyydyttäneet, häiritsevää ailahtelua otteluiden sisällä. Tähän asti se ei ole häirinnyt, kun pisteitä on tullut. Joukkue ei ole mielestäni vielä valmis, eikä peli sen takia ole kuin puolittaista toteutuksen suhteen. Pelkona itselläni on, että Suhosen epäonnistumisen jälkeen palataan taas vanhan hyvän kaavan mukaiseksi ja hankitaan ammattitaidottomia aloittelevia valmentajan raakileita. IFK ja Helsinki on liian suuri pala heille purtavaksi yhdellä kertaa. Matikaisen kaveri/tuttu-porukasta olisi vielä ainakin Petri Skriko ja Hannu Aravirta läpikäymättä. Westerlund ja Summanen ei ollut ainakaan itselleni vieraita ja siksi en heidän kategorioimista aloitteleviin kykyihin hyväksykään. Mike Eaves oli ristiriitainen pukukoppivalmentajana, jolla mielialat ja -teot olivat ristiriidassa keskenään. Kuka olisi sitten sellainen valmentaja, joka suostuisi astumaan Suhosen saappaisiin IFK:ssa? Jortikka on heitetty ilmaan, ja hänkin kuuluu Matikaisen porukoihin, joten hänestäkään ei yllättyisi vaikka aitioon jossakin vaiheessa saapuisi. TPS:ää Jortikka ei varmasti kovin mielellään jätä, jota suunnattomasti ihmettelisinkin tällä kaudella.

Ei Suhonen kyllä tosiaankaan suostu ottamaan ketään toista auktoriteettia tilalle/jakamaan tehtäviään. Se on yksi mikä on varma. Luulisi Alpon tuntevan suurimman osan pelaajistaan, tulihan hän jo 7.1. tänä vuonna IFK:hon. Jos hän ei kykene johtamaan joukkuettaan ulos kierteestä, on hänen paikkansa jossakin muualla kuin penkin päässä. Tähän on vielä kyllä matkaa, enkä usko pelkästään nykyisen ryhmän kanssa lennon muutenkaan jatkuvan kovin pitkälle.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Dragon


Pelkona itselläni on, että Suhosen epäonnistumisen jälkeen palataan taas vanhan hyvän kaavan mukaiseksi ja hankitaan ammattitaidottomia aloittelevia valmentajan raakileita.
*****
Ei Suhonen kyllä tosiaankaan suostu ottamaan ketään toista auktoriteettia tilalle/jakamaan tehtäviään. Se on yksi mikä on varma.

En minä kutsuisi esim tämänhetkisiä A:n valmentajia aloittelijoiksi. Hitto kun en löydä 'statseja', mutta vuosikaudet miehet ovat olleet valmennustyössä ja vieläpä IFKssa. Heillä luulisi olevan tieto ja kokemus siitä, mitä IFK on ja pitääkin olla.

Pääasia olisi, jos nyt sitten ylipäätään valmentajaa ollaan vaihtamassa, että palaamme brändin mukaiseen pelaamiseen ja käytämme niitä ominaisuuksia, jotka ovat tämänkaltaisen rosterin vahvuus. Olkoon nimet mitä vaan, mutta sitä itteensä tässä kaivataan.

IFKlle ominainen kiekko on yksinkertaista peliä. Kannattaako sitä hakea monimutkaisin filosofisin keinoin? Vähemmän monimutkaista pohdintaa, enemmän yksinkertaisia ohjeita. Mentäs niillä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hei! Ari-Pekka Selin olisi nyt vapaana!

Sori, aika huono, mutta oli niinku jotenkin tiätsä pakko...:)

Haetaanpa jotain positiivista Ipan jakamista valmentajien potkuista: Nyt on ovi avattu tähän suuntaan ja emme olisi ensimmäinen liigassa, joka tämän tekee.
 

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeassa olet, Senior. Kuitunen valmensi HPK:ta jo kaudella 91-92, sitä ennen muistaakseni Karhu-Kissoissa. Kerho oli tuolloin runkosarjassa 8. (kuusi parasta pudotuspeleihin) ja Jortikka korvasi miehen kauden päätteeksi. Olisiko jo silloin siirtynyt IFK:n leiriin? Junnumaajoukkueiden kanssa ainakin ollut tekemisssä.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Ape

Hyviä pointteja JHagilta. Toi on täysin totta että joku tarvii piiskaa ja toinen taas aivan muuta. Apehan on kovasti korostanut aina tätä yksilöllistä kohtelua ja sen kannattaja olen ehdottomasti. Mutta kuten itse sanoin, on ainakin mun aivan mahdoton sanoa miten Ape todella toimii jengin kanssa, ei sitä näe kun olemella siinä jengissa sisällä. Eli en voi sanoa osaako Ape todellakaan käsitellä pelaajia yksilöllisesti vai ei. Sen kuitenkin sanon että jos Pärän ja Simin peliesitykset ovat valmentajasta tässä tapauksessa kiinni, ne on luusereita ja pahoja sellaisia. Onneksi en ole sitä mieltä ja itse asiassa olen varma että molemmat ovat vielä suurena ilona IFK:lle tällä kaudella. Mutta pointti on siinä että TODELLISET johtajat eivät vaivu keskitasolle johti niitä kuka tahansa. Todelliset johtajat ottavat vastuuta vaikka johdossa ois kuka kusipää tahansa. Ellei sitten kyse ole siitä että ei saa mahdollisuutta olla johtaja, eli ei saa vastuuta. No nämä kundit ovat sitä saaneet ja osin sen käyttäneetkin, mutta molemmilla on vielä itseluottamus, kunto jne. vähän hakusessa, mutta nää pojat tulee vielä sanon minä.

Mitä taas tulee tähän taklauspeliin, olen aivan samaa mieltä että kokonaisuutena IFK on taklannut aivan liian vähän ja se saattaa johtua tästä varovaisesta linjasta. Mutta toisaalta kun kattoo Ruutua ja vaikkapa koko hpk peliä, menee ajatukset sekasin. En itse ainakaan muista nähneeni peliä jossa ifk olisi taklannut sen enemmän ja paremmin kuin tossa hpk pelissä. Eli miksi siinä sitten ajeltiin jos Ape on yleensä käskenyt olemaan taklaamatta ? Hämärää ja ei ainakaan mulle aukena ??? Toivon vaan että taklaaminen palaa ja vahvasti kuvioihin, mutta jotenkin uskon että tämä ei johdu Apesta kuitenkaan, vaan jostain muusta. Ja jos katotaan esim. Jokereita, eivät hekään taklaa yhtään sen enempää ja tuskin kukaan väittää että Summanen on tän takana. Taklaaminenkin onnistuu aina vaan silloin kun peli sujuu, eli tulee niitä paikkoja. Jos ollaan koko ajan potku jäljessä, ei taklaaminen onnistu millään.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Taklauspelistä

Toivon vaan että taklaaminen palaa ja vahvasti kuvioihin, mutta jotenkin uskon että tämä ei johdu Apesta kuitenkaan, vaan jostain muusta. Ja jos katotaan esim. Jokereita, eivät hekään taklaa yhtään sen enempää ja tuskin kukaan väittää että Summanen on tän takana. Taklaaminenkin onnistuu aina vaan silloin kun peli sujuu, eli tulee niitä paikkoja. Jos ollaan koko ajan potku jäljessä, ei taklaaminen onnistu millään.

Ei tämä asia nyt kuitenkaan ihan näin. Otetaan esimerkiksi kauden 2000-2001 viimeinen TPS ottelu. Koko kevät IFK oli rämpinyt ja ollut koko ajan potku jäljessä sekä peli on aneemista. Mitä sitten tapahtui tässä ottelussa? HIFK taklasi ja taklasi vaikka TPS luistelee kuinka enemmän. Ei siinä mitään muuta tarvita joku käskyttämään niitä taklaamaan.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Re: Taklauspelistä

Viestin lähetti peruna


Ei tämä asia nyt kuitenkaan ihan näin. Otetaan esimerkiksi kauden 2000-2001 viimeinen TPS ottelu. Koko kevät IFK oli rämpinyt ja ollut koko ajan potku jäljessä sekä peli on aneemista. Mitä sitten tapahtui tässä ottelussa? HIFK taklasi ja taklasi vaikka TPS luistelee kuinka enemmän. Ei siinä mitään muuta tarvita joku käskyttämään niitä taklaamaan.

Jahas, et oo tainnut pelata lätkää koskaan. Miten sä taklaat jos pakki ehtii aina purkaa kiekon reilusti ennen kun ehdit ajaa sitä ??? Kyllä taklauspelin onistuminen on myös TODELLA paljon kiinni siitä miten peli kulkee ja mikä on taktiikka.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jeps, Owen. Taklaaminen tarvitsee ilman muuta oikeanlaisen virityksen ja rytmin + pelin kontrollin. HIFK-HPK matsi oli mielettömän upeaa kiekkoviihdettä. Lasken tästä intensiteetistä suuren osan vierailijan piikkiin - HPK oli tullut Helsinkiin pelaamaan jääkiekkoa, ei peruuttelemaan vieraskentälle. Lisäksi joukkueiden pelityylissä ja -tavassa on muutenkin paljon yhteistä - vauhti, suoraviivaisuus ja järjetön hanakkuus hyökkäämiseen. Näiden yhteisvaikutuksena molemmat joukkueet syttyivät kunnon liekkiin.

Toisaalta. Viime keväänä tv:stä tulleessa vierasottelussa Jyp-HIFK nähtiin kuinka HIFK marssi vieraskentällä Jypin ylitse itsevarmalla fyysisellä pelillä. Jyp oli passiivinen ja huono. HIFK vei peliä fysiikallaan niinkuin perunan muistelemassa TPS-matsissakin.

Pelkästään nämä 2 ottelua + kesällä nähdyt ÄrräCupin Jok-HIFK sekä Sveitsin reissun Rapperswill-HIFK todistavat sen, että yhdistelmä Ape Suhonen + HIFK voi merkitä myös sitä rytinää ja vauhtia, mitä tässä kaikki toivotaan. Elementit ovat olemassa. Nyt ollaan kuitenkin lamassa. Ja Pärän sekä Simin suhteen on muistettava, että kummallakaan ei ole minkäänlaista HIFK-taustaa, joten heillä ei ehkä ole luontaista kykyä liidata juuri tätä joukkuetta. Jos heidän paikallaan olisivat Jakke Ruutu ja Olli Jokinen, voisi koko joukkueen meininki olla ihan toisenlainen. Minäkin luotan näihin sälleihin, he tulevat vielä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös