Re: Re: IFK suossa?
Viestin lähetti Senior
Yksilökohtaista taitoa meillä on vaikka muille jakaa. Nyt pitää vaan tehdä yksilöistä kokonaisuus. Sellaisen osaa tehdä jääkiekkovalmentaja. Tarvitaan ammattimiestä. Miestä, joka ei ole tyytyväinen tappioon. Miestä, joka ohjaa, neuvoo ja tärvittaessa käskyttää niin, ettei jää epäselväksi. Miestä, joka puhuu ja jopa joskus huutaa. Delegointi on ihan pop juttu, muttei sitä osaa ammatista, josta pelaajat voikaan ymmärtää sisältöä, pidä delegoida, vaan hoitaa itse. Suorin selin ja luottamusta herättävästi. Sitä kutsutaan auktoriteetiksi, tässä tapauksessa kansanomaisesti valmentajauskottavuudeksi.
Toivottavasti ei ollut ylipitkä lainaus, mutta juuri tuossa oli särmikäs otanto, jota en halua itse kirjoittaa uusiksi samaa toistaen, koska tämä on mitä itsekin valmentajalta edellytän.
Itse kuulun edelleenkin Alpo Suhosen kannattajiin. Olen pitänyt ja pidän edelleen häntä ammattimiehenä, jolla on takana riittävästi kokemusta joukkueen luotsaamiseen. Jos tappioputki jostain syystä pääsisi kasvamaan 8 ottelun mittaiseksi, olen myös minä valmis allekirjoittamaan "olin väärässä, Ape on ihan *piip*" -tunnustuksia. En halua häntä ulos IFK:sta, enkä myöskään Penttiä. Vielä. Joukkue on kasattu hankkimalla epäsopivia palikoita muottiin. Pelaajia puuttuu oikeilta paikoilta. Joukkue on edelleenkin raakile, enkä vielä anna periksi uskossani. Toivottavasti se ei ole sokeaa sellaista. ;) Onko Suhonen sopiva joukkueen ykkösvalmentajaksi? Se kusipää-valmentaja tosiaan puuttuu rinnalta. Suhonen ei haluaisi puuttua peliin ja ihmettelee, miksei joukkue ei tee niin kuin ennalta sovittiin harjoituksissa ja palavereissa? Otteluihin harvoin voi luoda ennalta käsikirjoituksen. Aina siellä kuitenkin jotakin sattuu ja tapahtuu, mitä ei odottaisi. HIFK:n peleissä varsinkin. Suhoselta ei puutu auktoriteettiä, jos pelaajiin on uskominen, IFK:nkin. Toki se murtuu sitä mukaa, jos peleihin ei saada otetta ja valmentaja katoaa muun massan mukana antamatta lisää kipinää.
Suomessa on totuttu siihen, että on johtaja, ja sitten on työntekijä. Tämän välimuotoja ei oikein Suomeen olla saatu sovellettua. "Jääkiekko on yksinkertaisten miesten yksinkertainen peli" ei ole kaukaa haettu visio kiekosta, vaikka monenlaista "tohtoria" ja "kulttuuripersoonaa" kaukaloihin mukaan mahtuukin. Sovellettu ajatusmalli, jota Suhonen on pyrkinyt IFK:ssa ajamaan sisään, että kaikki ottavat vastuuta, sinä ja minä, ei ole ehkä kypsä Suomeen. Jossakin Sveitsissä tai Alankomaissa idea saattaa saada sankankin kuulijakunnan, mutta Suomessa ei kaikki pysty pureksimatta tätä nielemään. Ei edes se ryhmä, kenelle sitä yritetään omaksuttamaan. "Joku käskee ja minä teen. Minä käsken, ja joku tekee." Toivottavasti jollekin pelaajalle kuitenkin jäisi muutakin käteen kauden jälkeen kuin menolippu.
Tuomo Ruudun tullessa mukaan, IFK olisi kaivannut vielä yhtä kokenutta hyökkääjää. Hinta/laatu-suhde ei ole ollut markkinoilla kovin hyvä, mutta kyllä muitakin pakkeja olisi pitänyt löytää kuin Saarisen, Hedbergin ja Söderholmin. Ja Söderholmiakaan ei edes ns. löydetty. Maalivahdit on puhkikuluttu teema, mutta tärkeä sellainen. Joukkueessa täytyy aina olla valmentajan luottopelaajia. Tälläiseksi Suhonen näki Draperin. Pärssistä tai Simicekiä on turha lähteä treidaamaan, kyllä hekin sieltä vielä tulevat. Pärssinen, vaikka onkin ollut jonkin verran hukassa, ei ole aivan ilman pelihuumoria esiintynyt. Sitä paitsi Pärssinen kuten Hannes Hyvönenkään eivät ole sellaisia rahastajia, joilla olisi pokkaa olla tekemättä palkkansa eteen yhtään mitään, vaan aina jonkinlaisen panoksen pelaamansa joukkueen hyväksi annetaan. Vaikka IFK:ssa pelaamista saa siellä kotikulmilla, Stadin ulkopuolella, kaverien silmissä lähes hävetä, eikä se kelpaa edes meriitiksi... Pärssiselle sentterivaihtoehdot: Simicek, Ruutu, Hirschovits, Häppölä, Viitaluoma?
Joku kaipailisi meille Juhani Tammista jossakin vaiheessa? Niin minäkin. Olisi mukava nähdä Tami kokeilemassa jonakin vuonna valmentajana. Myös Pekka Rautakalliota odottelin valmentamaan samalla mielenkiinnolla, mutta epäonnistuminen Bluessissa pudotti osakkeita varmasti hänen palkkaamisensa suhteen. Ajatusleikkiä saa toki laskea... Toivottavasti puheita entisten ifk-poikien kotiinpaluusta voitaisiin pitää luotettavina, sillä esimerkiksi Pelle Viltosen ja Can Jalounin pois päästämiset korpeavat omaa mieltäni edelleenkin. IFK:ssa ollaankin oltu haluttomia maksamaan omille kasvateille kunnon korvausta uran ollessa jo laskusuunnassa tai loppupuolella (esim. Ilkka Sinisalo), vaikka pelaaja olisi kaikista mieluiten lopetellut uransa juuri IFK:ssa. Pitäisiko pelaajan, joka on tehnyt mittavan NHL-uran, pelata ilmaiseksi IFK:ssa vanhojen kytköksiensä takia..? Palkanmaksu osoittaa myös kunnioitusta pelaajaa kohtaan. Ja jostainhan se leipä on kuitenkin revittävä, vaikka taskunpohjalla muutama miljoona löytyisikin. Ei ne siellä kauaa vanhene Suomessa, varsinkaan jos ei pääse Hockey Night - studioon Saukkosen ketjuun kommandaattoriksi. ;)
Ray Giroux´sta oli jotakin puhetta täällä? IFK:sta AIK:n kautta Ilmalaan... IFK:ssa ei kaksiset näytöt, mutta jos nyt en aivan väärin muista, miehellä oli jonkin sortin käsivamma, joka esti kunnollisen lyöntilaukauksen esittämisen. Peruselementit kunnossa jne. Tuskinpa nähdään toiste, ellei itsellä haluja mantereen vaihtoon löydy uudestaan. Olisiko meillä tilaa? Aivan varmasti jos nykyistä pakistoa katsotaan. Se nyt ei todellakaan ole meriitti.