Viestin lähetti Metukka
Penan pojat ne jaksaa puolustaa sankariansa. On totta, että kuluvalle kaudelle penan potkiminen tuskin mitään auttaisi, mutta nyt pitääkin ajatella HIFK:n tulevaisuutta ja seuraavia kausia jotka eivät kovin ruusuisia tule olemaan, jos sama tunariporukka saa jatkaa. Tämä kausi on vaarassa muuttua samanlaiseksi räpellykseksi kuin viime kausi, sillä erotuksella että joukkue on nyt paljon kalliimpi ja nimekkäämpi. Mutta eihän se raha mitään auta, jos ei sitä osaa käyttää. Viime vuonna ei ollut hyökkäystä, nyt on tingitty puolustuksessa.
Matikainen hoitakoon talouspuolen, kun sitä rahaa näyttäisi osaavan kerätä, mutta urheilupuolen vastuu annettakoon sellaiselle joka tämän päivän kiekosta jotain tajuaa ja tämä vastaisi toimistaan suoraan vaikka hallitukselle, kunhan ei katti matikaiselle.
Ei tässä nyt ÄTPPOMKista (<- kieli syvällä poskessa) huolimatta ole tarkoitus Penasta koskematonta tehdä, eikä väittää, että hänen toimintansa virheetöntä olisi. ''Kenen meistä on omassa elämässään?'' kuten mies itse on kysynyt.
Menee vaan joskus roolit ja vellit sekaisin. Ennen kautta me kaikki luotimme hankittuun rosteriin, jotkut epäilivät maalivahtiosastoa ja puolustusta (ks kirjoitukseni 17.09.2002 The Ketju, sivu 333). Maalivahdeista on hyvä muistaa, että Draper oli ihan tosiasiassa Apen halu. Penan toive oli hoitaa veskariosasto nimillä Riksman ja Bäckström, jolloin ulkomaalaiskiintiöön olisi jäänyt yhden pelaajan kokoinen reservi. Edellinen ei ole olettamus eikä luulo. Nyt sitä reserviä tarvittaisiin pakistoon, eikö totta?
Penan vikaa osin on se, että luotimme pakiston täyttävän paikkansa ja hän antoi periksi veskariratkaisussa. Ei ole sujunut ennakkoarvioiden tavoin, ei. Vituttaa muutenkin tällainen kollektiivivastuu, jota IFKssa harjoitetaan. Aina, kun joku asia ei mene niinkuin pitää, on untuvan keyt sysätä virhe jonkun toisen niskaan. Jos onnistutaan: minähän sen takana olin. Mitä järkeä oli hankkia yli-ikäinen kanukkiveskari yhden vuoden diilillä, kun seuraavan vuoden virallinen tavoite on mestaruus? Miä kutsun sitä kohtaa penailun sijaan apeiluksi.
Josko joskus pääsisimme tilanteeseen, jossa yrityksen operatiivisesta liiketoiminnasta vastaa toimitusjohtaja, joka tekee siitä tiliä toimivalle hallitukselle. Pelaajapolitiikasta vastuussa olisi urheilutoimenjohtaja, joka tekee sitä ja vain sitä. Kyllä siinä nakertamista yhdelle miehelle riittäisi, varsinkin kun julkistellaan mestaruustavoitteita. Valmennuksesta peluutuksineen vastaisi päävalmentaja jne. Joukkueenjohtaja vastaisi mm työ- ja pelilupien hankkimisesta ajallaan ja asianmukaisesti. Ei ole kovin monimutkainen kokonaisuus hoidettavaksi ja olisi kussakin postissa mies, jolla on tarvittava valta ja toisaalta vastuu. Helvettiin ruotsalistyyppinen palaveridemokratia, jossa kaikki päättää kaikesta ja kukaan ei vastaa mistään.
Luulen Penan nauttivan hallituksen luottamusta, joka arvioi pelillisen menestymisen ohella taloudellista tulosta. Pidettiin Penasta tai ei, viime vuoden tulos oli suoritus, joka taannee työrauhan toistaiseksi. Samaa mieltä, Metukka, toivottavasti saamme sen urheilutoimenjohtajan joskus.
Se, että kritisoin ja epäilen Apen kyvykkyyttä olla nimenomaan IFK:n tyyppisen erikoisjengin valmentaja, ei poista sitä, etteikö Pena jouda helvettiin, jos ei omaa postiansa osaa hoitaa. Ei täällä kehenkään pidä rakastua henkilönä niin, että IFK:n brändin noudattamattomuus takaisi työpaikan. Ihmiset tulee ja menee. Ollessaan kukin muutaman vuoden IFKn liksoilla, ei kenelläkään ole mitään syytä palvella muuta kuin työnantajaansa, IFKta. Ei sinne tarvita kenenkään henkilökohtaisia ambitioita tai 'sormenjälkiä'. Ei tämä voi olla nii helvetin vaikeata, kun kerran kaikkien pitäisi tietää, mitä IFK on ja millainen sen halutaan olla.
sam gebir: lue sinäkin se liikeidea IFKn historiikista, niin tiedät, millaista seuraa kannatat.
Penan arvostelun aika ei ole nyt, kun pitäisi saada paketti kuntoon. Se paketti, joka tälle kaudelle on hankittu. Sen toimivuudesta vastaa nyt Ape joukkoineen. Ape on IFKn edustusjoukkueen päävalmentaja, jonka DUUNI on tehdä joukkue, toimiva sellainen siitä 'raaka-aineesta' ja yksilöistä, jotka on hankittu. Ei muuta.
Kun jengiä ei voi tässä vaiheessa kautta vaihtaa, niin joko nykyinen valmennusjohto saa jengin toimimaan tai sitten ei saa. Valmentajille olisi helvetin paljon helpompaa, että saisi. Olisi aamuisin duunipaikka, johon mennä.
Sitäpaitsi mieluummin sitä rähjää nyt näistä asioista, kuin kymmenenneltä sijalta helmikuussa, eikö vain? Sitä kutsutaan ennaltaehkäisyksi ja ongelmien ajoissa ratkomiseksi, ei sivustakatsomiseksi. Paskat housussa ei ole nastaa olla, kun on todennut asiat. Pitää pestä hanuri ja vaihtaa byysat ja uutta matoa koukkuun, eikä jäädä harmittelemaan outoa oloa.
Sitten, kun ei enää kerätä pisteitä kuluvalla kaudella, on aika arvostella Penan aikaansaannokset. Jos kausi oli taloudellisesti menestyksekäs neppailukausi, niin minä kyllä tuon mielipiteeni silloin julki. Toivottavasti ei tarvitsisi.
Toivottavasti Ape saa yksilöt joukkueeksi ja kustakin miehestä irti sen, minkä uskon heissä olevan. Valitettavasti minä vaan epäilen hänen kykyjään siinä asiassa. Suokaa se minulle. Minä olen vain kannattaja, mutta kiinnostunut. Jos Ape onnistuu ja tekee sateen, minussa on kyllä munaa tunnustaa olleeni väärässä. Tekisin sen jopa mielelläni, mutta toistaiseksi ainoastaan näytöt kiinnostaa.
Oletko sinä sitä mieltä (esim Metukka), että Ape on osoittanut valmennuksellista kypsyyttä ja taktista osaamista IFKssa alkaneella kaudella? Onko pelit olleet voitettuja sillätavoin, kun pitää eli 'hallitusti'? Onko se, että meille on tehty eniten maaleja, merkki valmennuksellisesti mistään?
Ilman mitään hammastenkiristystä, vastaas, jos jaksat ;)