Hienoin auto millä olet ajanut?

  • 26 063
  • 119

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Äijäthän on ajelleet mitä ihmeellisemmillä ja kalliimmilla vekottimilla, kun itse on joutunut tyytymään ihan tavallisiin kotteroihin. Mutta kyllähän nuo kaikenmaailman Ferrarit jää toiseksi, kun ajaa 60 tonnin kokonaispainolla uudehkoa Sisua helvetin kapealla metsäautotiellä. Fullerin laatikko on hienoin keksintö, mitä koskaan on autoilun saralla kehitetty.

Talvella Saab 9-5 Aero Hirsch tuottaa mielenkiintoisen ajokokemuksen, rapiat 300 hevosvoimainen etuveto on vähintäänkin jännittävä talviauto. Toinen hieno kokemus on ensimmäinen omistamani auto, Mercedes Benz 200 D vuosimallia 1990. Tuolla 70 heppaisella voimanpesällä, kun lähti rekkaa ohittamaan, niin siinä oli takapenkkiläisillä kuset housuissa välittömästi.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tämä olisi "kallein auto, millä olet ajanut" -ketju, vastaisin Porsche Cayenne Turbo. Mutta vastaan nyt Datsun 120A. Se Datsun "sillä isommalla" koneella. Kyllä lähti!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omassa käytössä ei ole koskaan ollut erityisen hienoja autoja. Muutama kalliimman pään Volvo on ollut, jenkkien tila-autoja, ja sitä rataa. 90-luvun lopun Volvo S90 oli kyllä mukava pirssi maantiellä, ja järeisiin mittoihinsa nähden uskomattoman kätevä ahtaissa paikoissa. S90 meni melkein paikallaan ympäri. Pirssin kääntösäde oli tajuttomasti pienempi, paljon pienempi kuin 2000-luvun V70:llä, jollaista ajelin muutaman vuoden. S90:ssä oli myös rahtunen prestigeä. Minun silmääni S90 oli tähän mennessä viimeinen Volvo jossa oli jopa hivenen majesteettisia piirteitä seassa. Toki V70 T5 oli sähäkämpi kulkupeli ja silläkin oli mukava ajella, 250 hv vakiona ja kaikki sähköherkut, mutta V70 on moottorista riippumatta kovin arkipäiväinen kansanauto habituksen puolesta.

Hienompiakin autoja olen ajanut, mutta ne ovat olleet muiden omistamia tai koeajolla. Porsche 911 Turbo on ehdottomasti räyhäkkäin niistä kulkupeleistä, joita olen itse ajanut. Eleganteimpia ovat olleet XJ-sarjan Jaguar ja pari ässämersua. Vuokra-autona olen ajellut mm. CTS- ja STS- mallisilla Cadillaceilla, BMW 740:lla ja Lexuksen isolla maasturilla. Niin, ja Mustang Shelby pitää vielä mainita, ja sitten on ollut näitä Corvetteja, Camaroita ja vastaavia.

Vähemmän tyyris ja epäprestige mutta aika pappa-charmantti menopeli oli myös Lincoln Town Car, jollaisen vuokrasin joskus Kaliforniassa. Iso ja nuhainen, mutta järjettömästi vääntävä mylly. Aivan vitun oikea auto ajella San Franciscosta Sacramenton kautta kohti Lake Tahoeta, ja kuunnella juuri siinä Folsomin kohdalla Johnny Cashia paikalliselta radioasemalta.

Kyydissä olen ollut vaikka minkälaisessa menopelissä. Muutamaa olisi tehnyt tosissaan mieli ajaakin, kuten oligarkki-Bentleyta. Aivan pakasta vedettyjen S-Mersujen, pitkän Lexuksen ja VW Phaetonin kyydissä oikea paikka kyydistä nauttimiseen on ehdottomasti ollut takapenkki. Siellä on mukavinta kuunnella hiljaisuutta ja nuuhkia nappanahan tuoksua.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kylläpä se taitaa olla mk3-korimallin Supra, heposia siitä löytyi ainakin silloin 665. Oli se vaan aika hieno peli.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
9-3 SportCombin kuskin penkille, oli olotila lähes taivaallinen. Moottorina oli tosin Fiatin diesel, mutta väliäkö hällä. Ehdottomasti hienoin ajokokemukseni.
Anteeksi nyt, mutta mitä helvettiä?
Omat kokemukseni Saabeista on lähinnä järkyttäviä 2008 9-3 ja 9-5 on koettu ajatuksella ensimmäinen ja viimeinen kerta.
Omat ns. hienoimmat autot, joita olen kokeillut on vaikea laittaa järjestykseen, mutta Aston Martin Vanquish oli aika räheä, samalle viivalle pääsi Porshe Cayman... Paatuneena Audi-miehenä pienen jöpötyksen aiheuttaa aina, kun pääsee jääradalla paukuttamaan RS4:lla mielensä mukaan.

Kaveri osti kuukausi sitten S5:n , joka oli myös ajokokemuksena varsin miellyttävä...

edit: M5 ja M3 myös kokeiltu, mutta vastustan sen verran henkeen ja vereen BMW:tä, etteivät aiheuttaneet hörähtelyä kummempaa reaktiota...
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Jos nyt pitää ajatella nimenomaan ajamista ja sitä mekaanisuutta, vaihtoehtoja on kaksi; ZIL ja UAZ. Autoinahan molemmat ovat nykymittapuulla aivan kamalia, mutta ajaessa tunne siitä alkukantaisuudesta oli hieno. Pidin molemmista.

Jos taas ajatellaan sitä, että kaikki on tehty helpoksi kuljettajalle, on vastaukseni joskus vuonna 2007 ajamani pakasta vedetty R-sarjan Scania käytännössä kaikilla herkuilla. Etenkin robottivaihteisto toimi kuten täydellisesti toimivan automaattilaatikon voi kuvitella toimivan. Tykkäsin.

Henkilöautoista itselle on hienoin nykyinen oma autoni, eli Volkswagen Scirocco. Auto on nyt ollut itselläni hieman yli vuoden ja silti joka kerta, kun autoon nousee, alkaa hymyilyttämään. Toinen kiva henkilöauton ajokokemus oli Mini Cooper S.

Eipä noita ökyautoja ole tainnut tulla ajettua, ei ainakaan mitään, mikä olisi erityisesti jäänyt mieleen.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidennetty versio neuvostoliittolaisesta "hienosto"-autosta Tsaika. Mustana tietenkin, nahkasisustalla. Tammikuussa 1981 Leningradissa. Mahtavaa!

Samoin 80-luvun alussa useampi kesä tuli köröteltyä Kontio-Sisulla. Vuosimalli jotain 1972 tai 73. Ajamisen tunnetta riitti.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Henkilöautoista Jaguarin XJ on ehdoton ykkönen. Siinä on herrasmiehen auto, jossa voima ei lopu jos on kiirus. Pääpaino on kuitenkin kaiken helppoudessa. Auto tunnistaa avaimesta kuskin, ja penkit, peilit, ohjauspyörä jne menee automaattisesti omille säädöille. Kaikki mahdollinen on automatisoitu lähtien äänentoiston volymesta, joka seuraa (olematonta) ajomelua. Ulkomailla ajaessa hämäräkytkin hoitaa valojen sytyttämisen ja sammuttamisen, sadetunnistin pitää tarvittaessa lasinpyyhkijät liikkeessä, penkit lämpenee ja viilenee neljällä paikalla. Ohjauspyörä ja tuulilasi sisältävät vastukset, joten lämpöä ja näkyvyyttä riittää pakkasillakin. Lisävarustelistaa sitten tavaavat ihmeissään jo mtv:n autojen pimppaajatkin.
Menet vaan autoon ja kaikkea on ajateltu. Kaikkea. Ja toimii kuin junan vessa. Ja jos on kiire, niin painaa kaasua. Kyllä ehtii. Ilmajousitus pitää tuntuman tiehen tarkkana ja samalla mukavana, alumiinikori on kevyempi kuin "vastaavissa" (ei semmoisia ole) Mersuissa ja Bemareissa ja maisema vaihtuu.

Mutta jos omaisin nalle Wahlroosin tulot hommaisin kauppakassikseni Sisun "Eemelin" eli Sisu E 13 T 8x8 maastokuormurin. Se on miehekkäin ajamistani autoista. Jo käynnistäessä kuulee rauhallisesti raksuttavasta Catepillarin koneesta, että nyt on voimaa takana.
Laite on muutenkin aika kaukana vanhoista Maseista, jotka sinällään ovat ihan hyviä autoja. Panssaroitu ohjaamo on matalaprofiilinen ja ajamassani oli vielä normaalin miinasuojauksen lisäksi ballistinen suojaus. Kahdeksan vetoisena sen saa todennäköisesti kiinni vasta sen verran pahaan paikkaan, että sen saa siitä nousemaan vasta tulevaisuuden argeologit.
Ajaminen on kuitenkin helppoa kuin heinänteko Allisonin automaattilaatikon takia. Koneen valtavaa vääntöä kuvastaa se, että vain 7-pykälää riittää pitämään panssaroidun veturin liikkeessä. Huippu makee! Pykälä sisään ja takaan, että hymy levenee matkan edetessä. Ja mitä "vaikeampi" maasto sitä leveämpi on hymy kuskin korvien välissä. Oikealla varustuksella maastoajokin on lasten leikkiä.
Vehkeestä on myös 10x10 versio, jossa on kolme ohjaavaa akselia, mutta se taitaisi kuitenkin olla vähän liian jäykkä kauppakassiksi, joten siksi tuo mallisarjan toiseksi suurin.
 

julle-jr

Jäsen
Jos nyt pitää ajatella nimenomaan ajamista ja sitä mekaanisuutta, vaihtoehtoja on kaksi; ZIL ja UAZ. Autoinahan molemmat ovat nykymittapuulla aivan kamalia, mutta ajaessa tunne siitä alkukantaisuudesta oli hieno
Riippuu varmaan ZIL:in mallista. Onhan Zavod imeni Lihatševa valmistanut luksushenkilöautoja ja limusiinejakin, joskaan ei kai ihan viime aikoina.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tästäpä tuli mieleen, että edellä jäi mainitsematta vielä jatkettu Chrysler New Yorker. Kyseessä ei ollut tuo linkin yksilö, mutta juuri samanlaista jatkettua lotjaa pääsin koeponnistamaan muutama vuosi takaperin. Julma seitsenmetrinen laiva, vuosimallia "vähän ennen öljykriisiä". Tosin pitkä NY on ehdottomasti antoisampi kokemus takapenkiltä käsin kuin kuskinpukilta.
 

IJR79

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Saabistina on pakko sanoa, että ensimmäinen Saab, jolla pääsin ajamaan tuossa parisen vuotta sitten.
Olin odottanut kyseistä hetkeä lähes 25 vuotta, joten kun istahdin ensi kerran 9-3 SportCombin kuskin penkille, oli olotila lähes taivaallinen. Moottorina oli tosin Fiatin diesel, mutta väliäkö hällä. Ehdottomasti hienoin ajokokemukseni.
Jouduin tosin sen viikon ajan pitämään pokerinaamaa, koska pomoni ei ymmärrä autojen ihailusta yhtään mitään.

Tähän on pakko kommentoida, että nyt äkkiä koeajamaan uusi 9-5, jos ei vielä ole testattu. Pistää väkisinkin hymyilyttämään. Harmi, että auto on hinnoiteltu mielestäni vähän turhan arvokkaaksi saman premium-luokan kilpailijoita vastaan.

Nimimerkillä, kolmas oma Saab menossa ja perheessä ei muita merkkejä ole koskaan ollutkaan.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Bemarin M5 on varmaan sitten se hienoin tällä hetkellä.

Kuriositeettina mainittakoon, että tuli istuttua myös Ferrari Spiderin ratin takana, ajamaan ei humalatilan vuoksi ollut tosin asiaa. Kaasua sentään pääsi vähän polkaisemaan :).
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Vähemmän tyyris ja epäprestige mutta aika pappa-charmantti menopeli oli myös Lincoln Town Car, jollaisen vuokrasin joskus Kaliforniassa. Iso ja nuhainen, mutta järjettömästi vääntävä mylly. Aivan vitun oikea auto ajella San Franciscosta Sacramenton kautta kohti Lake Tahoeta, ja kuunnella juuri siinä Folsomin kohdalla Johnny Cashia paikalliselta radioasemalta.

Jeremy Clarksonin hauska raportti autosta. Linkki.

Tässä on kai kyseessä 70/80-luvun versiosta, mutta tuskin noi niin hirveästi ovat muuttuneet.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jeremy Clarksonin hauska raportti autosta. Linkki.

Tässä on kai kyseessä 70/80-luvun versiosta, mutta tuskin noi niin hirveästi ovat muuttuneet.
No ovathan ne tietysti jonkin verran. Itselläni oli vuokraamon Town Car alla nelisen vuotta sitten, eli ihan vanhasta raahkasta ei ollut kyse. Perusidea oli kuitenkin sama. Iso, painava ja pehmeästi jousilla joka suuntaan vellova valtameritankkeri.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kuriositeettina mainittakoon, että tuli istuttua myös Ferrari Spiderin ratin takana, ajamaan ei humalatilan vuoksi ollut tosin asiaa. Kaasua sentään pääsi vähän polkaisemaan :).

Ja jälki oli sen mukaista?


Kavereilla on ollut erilaisia Porscheja ja ne ovat olleet melko mukavia autoja pieninä annoksina. Keskustassa sompailu vanhalla Turbo 911 mallilla ei ole mitään herkkua sinällään, mutta fiilis on ok.,
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Anteeksi nyt, mutta mitä helvettiä?

Perustan väitteeni siihen, että olen viimeisen seitsemän vuoden aikana koeajanut hieman päälle 80 autoa. Joukossa on ollut niin Jaggea, Seatia kuin perus-Toyotaa. Hintahaarukka on ollut 3000 € - 150 000 €.
Myönnän katsovani Saabia täysin eri tavalla kuin muita autoja, mutta en silti muuta sanomisiani. Saabismi on liian vahvana minussa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eipä ole tullut mitään urheiluautoja tai kilpureita ajettua.

Edelliskesänä oli vuokra-autona alle 1000 mailia ajettu uudenkarhea Buick Lucerne. Jos sellaisen saisi ostettua Suomesta (tai edes Euroopasta), lähtisin autokaupoille.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Jonkun verran on tullut ajettua upeilla autoilla. Esimerkiksi jos pitaisi jotain esimerkkeja antaa niin MB SL63 AMG, BMW M3, M5, Audi RS4, RS6, Porsche S550 Boxster, Carrera 4s, Jaguar XK conv, Ford Shelby GT500 (09) ja jokaisessa autossa on se oma viehatyksensa seka hyvat ja huonot puolet. Hienoin? En tieda mita talla kysymyksella tarkoitetaan, joten on paha lahtea laittamaan mitaan paremmuusjarjestykseen. Sanotaanko nyt etta kunhan voimaa on konepellin alla tarpeeksi, hallittavuus on hyva ja laadusta ei ole tingitty valmistusvaiheessa, tiedan etta ajokokemus tulee olemaan erilainen mihin on tottunut.

Auto jota haluaisin ajaa enemman kuin mitaan muuta?

BRABUS T65 RS Vanish Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Porscheista kun on puhe, niin on niitä muitakin malleja kuin 911.

928 5/5.4-litraisella V8:lla oli Porschen huippumalli 1978-1996, ja viimeinen GTS-versio pesi esim. Ferrari Testarossan. Mersun pääjohtaja sanoi 928:sta aikanaan, että se on kenties paras koskaan tehty auto. Jostain syystä se jäi aina 911:n varjoon, vaikka oli teknisesti edistyneempi ja nopeampi.

Saksasta noita GTS:iä saa nyt 25-35 tonniin. Ei paha, kun ottaa huomioon, että auto kuitenkin Suomessa maksoi aikanaan yli miljoona markkaa.

Omasta mielestäni 928 on todella hieno auto. Härskin hillitty.

KUVA, VIDEO (mukavat äänet).
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
En tiedä hienosta, mutta sykähdyttävin kokemus ehdottomasti Toyota Dyna. On siinä vaan jotakin, kun etupainoisella takapotkulla yrittää pysyä 50 km:n tuntivauhdissa suoralla tiellä. Se helpotuksen määrä joka kerta, kun autosta astui ulos vahingoittumattomana. Uuh.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Itse en ole mitään yleisesti hienoina pidettyjä päässyt ajamaan kuin korkentaan sen verran että en ala niillä pullistelemaan. Ei mielestäni voi elvistellä sillä että pakittaa jonkun hienon auton tallista pihalle tms sillä eihän se ole kunnon ajamista. Tältä pohjalta kerronkin hienoimmasta ajokokemuksesta. Merkkiä ja mallia en voi antaa koska kyseessä oli omavalmiste. Olihan siinä jonkun Cherokeen peltejä päällä mutta muita Jeepin osia ei ollut kait yhtään...

Kyseessä siis helvetin korkea, 33" palloilla(arvio), hydrauliohjauksella ja jenkkikasilla varustettu tekele. Luulin aluksi formula off road kilpuriksi mutta ei sitä kuulemma siihen käytetä. Oli aivan mieletön tunne tuollaista kenkiä jossain kapealla metsätiellä, rapa roiskui ja v8 ulvoi. Pienet ojat yms. ei tuntunut oikein missään. Hieno laite! Ei minkäänlaista ohjaustuntumaa, lyhyet välitykset ja melkein suora pakoputki. Pyydän anteeksi kaikilta mökkiläisiltä tuon tien lähistöllä, enhän minä tahallaan...
 

Hrustsovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix Coyotes
No tämä on tullut koeajettua sitten vuoden 2004 kirjoittelun. OK, olihan siinä 500+ hevosvoimaa, mitkä tuntuivat metkalle kun päästiin vauhtiin, mutta automaatti ei oikein ole koskaan ollut mun makuuni urheiluautossa. Jossain hitaissa kohdin kun luuli antavansa autolle käskyn lähteä niin se saattoikin jäädä hetkeksi arpomaan, ja se viive ennen penkkiin painautumista kyllä laski erektiota.

Eikös siinä ole multitronic jolla pääsee itse hämmentämään vaihteita? Itsellä on myös RS6 ajettuna 550hv versiona. Pikkuisen enemmän kun olisi paalua niin kyllä kelpais. Muina suhteellisen hienoina voidaan mainita 2006 Audi A8 4,2 koneella ja Mersun CLS.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös