Hienoin auto millä olet ajanut?

  • 25 776
  • 119

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Ford Escort Cosworth

Lähes tavalliselta perheautolta näyttävä kulkine, jossa ei kuitenkaan ole juuri mitään tavallista.

Piste.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mainittakoot eräänlaisesta hakkapeliittahenkeä vaatineesta reisusta, joka tuli tehtyä talviaikaan reitillä Hki-Kuusamo-Hki. Alla Fiat 127, kyydissä neljä aikuista, koira ja kaikkien matkatavarat. Huh.

Hengissä selvittiin, mitä nyt oli pimeän aikaan ongelmia kun valot sojottivat taivaalle auton perän raapiessa maan pintaa :) Tankata piti muistaakseni kolmesti per suunta ja huiput oli alamäkeen 110km/h. Joku vatanen otti sakot matkalla, kun kyyläsi takapuskurissa aikansa kiinni ja painalsi ohi reippaammin tilaisuuden tullen. Mutkan takana oli sitten tutka ja virkavalta antoi matkalaskun...oi niitä aikoja!

Edit:

Senior, lisäisin tuohon listaasi vielä Hilman Hunterin ja Super Minxin, joita pyöri jonkin verran. Merkillinen laite oli myös myöhemmin Volvon suojissa valmistettu DAF, joka taisi olla joku variaattorivetoinen kenkälaatikko? Muistaako DAF?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Stone,

vaikkei nick siitä tulekaan, muistan kyllä DAFin henkilöauton, pienempää saa hakea..:) Nykyään yhtiö taitaa keskittyä huomattavasti kookkaampiin autoihin.

Ai niin, se hienoin auto. Tällä hetkellä ehdottomasti oma 80-luvun lopun pikku-Volvoni isolla moottorilla. Miettikääpä sitä.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Senior
Ehkei ihan topicin mukaista listausta, mutta fabuosasto muistanee kuuskytluvulta "hienoina" autoina:

- Ford Anglia
- Ford Cortina
- Ford Taunus 17M
- Fiat 600
(- jonka itäblokkiversio Neckar, vau)
- Fiat 127
- kuuskytluvulta Fiat 1500 (kojelaudassahan oli kromiteksti: millezinguezento)
- Isuzu Bellet
- Rättäri eli Citikan CV2
- TippaRellu
- Datsun 100A(mpeeri), kaikkien karvanoppa-autojen kantaäiti Corollan ohella
- Volvo Amazon (ja Pyhimys)
- Peugeot 404
- Volkkarista tietty kuplat 1200 ja 1300, kerskakoneella 1500
- Jalta (se se oli aparaatti)
- Saabin ysikutoset (kakstahtisena jep)
- Volgat (taksitolpilla aina useita, erikoisuutena mittarivalaistus, jossa läpiväkyvä mittariston yläosa)
- Mersut 170 ja 190 (nopeusmittarit värikkäillä pystytolpilla, repikää siitä) ja niitä edeltävät pyöreät mallit
- Morris Mini (ja Marina- himassa hirvee narina)
- Austinit
- Talbot
- PolskiFiat
- Moskovitsit, huh
- Simca
- Sumpit eli Sumbeamit
- Wartburgit (kakstahtisten kukkulankuningas, koko lähiö oli käynnistettäessä savun peitossa)
- Triumph Herald
- ajan jenkeistä nyt puhumattakaan.

Sorry pitkä lainaus , mutta mihin Senior olet unohtanut IFAn ja FIAT 850 ( tuttavallisesti vain kymmentä vaille yhdeksän ) ?
Niin ja Messerschmidtin . Tuon mainion kolmipyöräisen menopelin !
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Stonecold
Mainittakoot eräänlaisesta hakkapeliittahenkeä vaatineesta reisusta, joka tuli tehtyä talviaikaan reitillä Hki-Kuusamo-Hki. Alla Fiat 127, kyydissä neljä aikuista, koira ja kaikkien matkatavarat. Huh.
-----
Senior, lisäisin tuohon listaasi vielä Hilman Hunterin ja Super Minxin, joita pyöri jonkin verran.

Juu ei lista pyrkinyt olemaan kattava. Esim IFAa siinä ei ollut.

Itsehän muistan nelivuotiaana kesälomareissun Jalta-merkkisellä autolla, joka oli kokoluokkaa Fiat 600 miinus vähän: Iskä, äippä ja me neljä tenavaa, minä kuopuksena äipän sylissä. Hyvin hoitui lomareissu Hesasta-Poriin tavaroineen.

Jos listaa ajettuja autoja hienousjärjestykseen (ei paremmuus), niin Rolls Royce on ollut kokemus.

edit pakko lisätä: kuka muistaa, miksi nimitettiin Simcan pyöreätä saippuakoteloautoa?

Jaakko Jahnukainen :)
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Senior



edit pakko lisätä: kuka muistaa, miksi nimitettiin Simcan pyöreätä saippuakoteloautoa?

Jaakko Jahnukainen :)

Täällä muistetaan ! SIMCAssa oli ajovalot niin lähellä toisiaan , että lempinimeksi annettiin jaakko jahnukainen ( silloinen Levyraadin juontaja ) , jolla oli silmät lähellä toisiaan. Vähän niinkuin paavo väyrysen vastakohta. Josta tulikin mieleeni , että eikös Volvo 142 ( ? ) lempinimeksi annettu juuri paavo väyrynen ? Syyn varmaan kaikki arvaavat.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Brewer
Sorry pitkä lainaus , mutta mihin Senior olet unohtanut IFAn ja FIAT 850 ( tuttavallisesti vain kymmentä vaille yhdeksän ) ?
Niin ja Messerschmidtin . Tuon mainion kolmipyöräisen menopelin !

Entäs mihin jätit itä-naapurin Popedan?
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Silmät kostuu kun liikuttuu

Viestin lähetti Senior
[B
- Wartburgit (kakstahtisten kukkulankuningas, koko lähiö oli käynnistettäessä savun peitossa)
[/B]

Meillä oli tuollainen ! Farmari malli ja vauvan paskan värinen. Muistan elämäni loppuun asti sen käynnistysäänen. rintintintintintintiiiiiiiiiiiii ja sit mentiin !
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pornoisat kyydit

Ylivoimaisesti hienoin nelipyöräinen jonka kyydistä olen saanut nauttia oli yrjönvihreä Fiat 128 vuosimallia seitkytjotain. Tyylikkyyden multihuipentumina tiikerin väriset penkinpäälliset ja takalasissa Miskatonic Universityn tarra.

Kaveri omisti, kaikki nauttivat.

Huippunopeus 140 km/h saatiin aikaiseksi kolmen miehen syöksyryhmityksellä isossa alamäessä välillä Ikaalinen-Hämeenkyrö. Meteli oli järjetön ja tärinä myös. Kiihdytyksen loppuvaiheilla rytkytys yltyi sellaiseksi että repsikan puolen etuovi irtosi kokonaan ja jäi roikkumaan mukana ainoastaan koska allekirjoittanut ei suostunut päästämään kahvasta irti.

Tämän auton repsikan jalkatilassa allekirjoittanut myös matkusti sikiöasennossa satoja kilometrejä jonkinsortin juoppohulluuden vallassa. Ainoa sana joka tuntikausiin pyöri mielessä oli "imisä". Mitähän sekin tarkoittaa?

Hieno auto, hienoja aikoja.
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Josta tulikin mieleeni , että eikös Volvo 142 ( ? ) lempinimeksi annettu juuri paavo väyrynen ? Syyn varmaan kaikki arvaavat. [/B][/QUOTE]

Pitihän se juosta pihalle vilkasemaan, ja naurattamaan alko, ihan paavoltahan se näytti...=)
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun nyt legendaa alettiin heittämään niin muistuipa itsellä mieleen muuan reissu Paavo Väyrysellä mökille. Lähdettiin kaverien kanssa pikkujoulun viettoon mökille ja Paavon takahodlarihan piti löydä täyteen ilolientä. Viisi jannua mukana lasteineen aiheutti lievän takapainoisuudeen jolloin paavon silmät zoomaili kuusten latvoja ja silmistähän ei löytynyt nykyaiakista hienoutta korkeuden säätöä. Koska oli 22 joulukuutta valoa ei riittänyt hirveästi. Matkan teko rivakoituti kummasti esimmäisellä kusitauolla , kun paino piste siirtyi hiukan enmmän eteen ja nopeutta saattoi nostaa viidestä kympistä kuuteen kymppiin, lumista tieto oli nimettäin aika perkuleen hankala nähdä siinä valaistuksessa. Toinen viritys oli rekan saapuminen takapusekuriin, jonka jälkeen nopeus saatiin nostettua kahdeksaan kymppiin. Oi niitä aikoja. Tämä matka ei kuitenkaan suuntautunut Paavon jalasmökille.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tuttu juttu

Sotilaskotiyhdistyksen vanha rämä Volkswagen Caravelle oli uudehkoa Skoda-farmaria selvästi luotettavampi. Tuo nelivetoinen vuonna 1987 ensirekisteröity vihreä ja hieman ruostunut minibussi oli nelivaihteisena ja bensiinikäyttöisenä melko persoonallinen ajokokemus.

Jumaliste. Sinäkinkö Wilzu. Sehän oli toiselta nimeltään natsipakastin, ja voin rehellisesti sanoa, että arvostan suuresti sitä henkilöä, joka tuota paskaa pystyy pitemmän matkaa ajamaan. Siinähän on se...mikä helvetti se on...G-vaihde vai mikä se kirjain oli. Vaihteita ei millään meinannut saada vaihdettua oikein. Melkoista sammakkoa olivat ensikokemukset sen paskaläjän kanssa.

Itse ketjun otsikkoon vastaan varmaan intin kokemuksiin myöskin nojaten mustan Volvo S80:n. Hieno autohan se oli niin sisältä kuin ulkoakin. Oli mukava ajaa pitempiä matkoja. Kiva oli ajaa myös vähän vanhempia Turbo Saab9000:sia, jotka olivat todella äkäisiä kiihtymään!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Viestin lähetti DAF
Nykyään yhtiö taitaa keskittyä huomattavasti kookkaampiin autoihin.

Varsin huonolla menestyksellä. Meidän faijalla noita kookkaampia autoja jokunen löytyy, niin DAF on huonoin mikä on koskaan ollu ja toista ei tähän taloon tuu.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Scania 143H 500

Sitten, kun se kävi Salon velholla pumppusäädöllä, niin en mahtavampaa tiedä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti dude
No höpö höpö.. Kyllä vielä viisi vuotta sitten näin liikenteessä 96:ia.

Mielenkiintoinen ja astetta harvinaisempi Saab on farmarimalli 95. Klassikko sekin. Työkaverillakin oli sellainen ja ihan kivan näköinen peli oli.

Aivan. Minä tiedän tälläkin hetkellä ainakin yhden liikenteessä olevan 96:sen ja lisäksi tiedän vielä liikenteessä olevan 95-farkunkin, :-)

-ipa rules
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Taitaa hienoin auto jolla on tullut huristeltua olla kaverin 1949 Buick Roadmaster rivikasilla ja Dynaflow-laatikolla
 

Hamilton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lasketaanko Audi "hienoksi"? No viime talvena pääsin kokeileen S6:sta, heppoja tais olla jotain päälle 350 lastun kera. Sisällä toki Recaron nahkapenkit ja muutenkaan nahkaa ei oltu säästelty sisustuksessa, joten kaikin puolin tyylikäs ja sporttinen auto. Nelivedon edut huomasi myös hyvin lumisella pikkutiellä, vielä kun pyrytti oikein kunnolla.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Stonecold
Mainittakoot eräänlaisesta hakkapeliittahenkeä vaatineesta reisusta, joka tuli tehtyä talviaikaan reitillä Hki-Kuusamo-Hki. Alla Fiat 127, kyydissä neljä aikuista, koira ja kaikkien matkatavarat. Huh.

Hengissä selvittiin, mitä nyt oli pimeän aikaan ongelmia kun valot sojottivat taivaalle auton perän raapiessa maan pintaa :) Tankata piti muistaakseni kolmesti per suunta ja huiput oli alamäkeen 110km/h.

Ei mikään ihme, että niitä kuolonkolareita syntyy, kun on noin vastuuttomia kuskeja.
Ennen sattui kolareitakin enemmän kuin nykyään, varsinkin talvella, kun aina silloin tällöin joku urpo törmäsi joko perään tai kurvissa nokkakolari. Ne oli aina liikkeellä huonoilla renkailla/autolla. Enää vuosiin sellaista ei ole tapahtunut. Ehkäpä poliisi on saanut kaltaisesi kuljettajat karsittua pois liikenteestä.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti DAF
Stone,

vaikkei nick siitä tulekaan, muistan kyllä DAFin henkilöauton, pienempää saa hakea..:) Nykyään yhtiö taitaa keskittyä huomattavasti kookkaampiin autoihin.

Ai niin, se hienoin auto. Tällä hetkellä ehdottomasti oma 80-luvun lopun pikku-Volvoni isolla moottorilla. Miettikääpä sitä.

Joo DAFhan teki auton, josta sittemmin Volvon ostettua DAFin tuli Volvo 66. Huvittava auto ulospäin. En onneksi koskaan sellaisessa ole ollut.

Pahimmat autot, missä olen koskaan istunut ovat: Kupla, Suzuki Alto (82 Kreikassa vuokralla), Citroën Pony avoauto (80-l Kreikassa vuokralla), Suzukin avomaasturi ennen Vitaraa (etelässä 88 vuokralla) sekä muutamat loppuunajetut taksit eripuolilla maailmaa. Itäblokin autoissa en tosin tiettävästi onneksi ole koskaan ollut.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Pikkupojasta asti säilyneet unelmat täyttyivät muutama vuosi sitten, kun sain lainaan Porsche 911 targa -81 mallisen auton. Aijjai, että siinä se vaan on komea peli kunhan osaa vaihdelaatikkoa käyttää oikein (ei ole sieltä hlposta päästä)

Vanha, mutta hyvä ketju. Ansaitsee "bumpin".

Pakko laittaa tähän, että viime viikolla työmatkalla Saksassa tuli ajettua klassista 80-luvun Porsche 911:sta ensimmäistä kertaa.

Aivan täysin en ton auton hohtoa ymmärtänyt aikaisemmin, vaikka legendaarinen vehjehän se on. Kojelauta on kun jossain vanhassa Ford Taunuksessa, ohjaus oli raskas kuin vanhassa Transitissa ja pitkä lattiakeppi on kuin 1972 Kadetissa ja auto tuntuu muutenkin kuplavolkkarilta.

Nimittäin ennen kuin painaa kaasua reilusti mutkaisella asfalttitiellä. Oli huippuhauska kokemus, ja vaikka tuollainen 200+ heppaa ei tänä päivänä olekaan mikään huikea määrä, niin kyllä toi ajokokemus sai tajuamaan, miltä oikea urheiluauto tuntuu. Se oli hauskin ajokokemus koskaan. Varmaan uudet Audit ja Bemarit ovat nopeampia, mutta ei niissä ole samaa fiilistä edes puoliksi. Siis minun mielestäni (ja oma lintta on vanha vm. 2001 A6)

Mallia en tarkkaan muista, mutta muistaakseni kollega sanoi sen olleen 3.2 litraisella koneella.

PS: Katselin autoscoutista noiden 911:n hintoja, kun alkoi vähän tollainen "kuumottamaan", ja huomasin 99-03 vuosimallien olevan pääsääntöisesti halvempia kuin 80-luvun vastaavien. Mikähän tähän on syynä? Suomessahan noi uudet maksavat paljon enemmän. Ilmeisesti täällä ei ymmärretä klassikoiden päälle. Boxsterit ovat näköjään Euroopassa ihan puoli-ilmaisia. Vanhat hienot 911:t maksavat siinä 20 tonnin molemmin puolin, kun Boxstereita saa 8-9 tuhannella!
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Autot ne on kyllä hienoja pelejä. Omia tulee vaihdettua ihan liian usein, mutta on myös muutamia muita hauskoja autoja päästy kokeilemaan.


Selkeästi hienoimpina esiin nousee uudet C6 ja C6 Z06-Corvettet. Se on sellainen auto, joka pitää joskus itsekin omistaa. Vauhti on samaa tasoa kuin 360 Modenassa, mutta hinnassa on järkeä ja ulkonäkökin miellyttää itseäni enemmän.

Paljon on tullut kokeiltua, mutta näihin rakastuin.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Citroën Xsara Picasso, -03, rapiat 220 tkm. 2.0 litran rieselillä. Turpo. Komiaa menoa.
 
Viimeksi muokattu:

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kyllä se taitaa itselläkin mennä tuonne itärajan taakse. Inttissä tuli kokeiltua yhtä sun toista menopeliä, mutta kovimman tunteen antoi puhäkolminaisuus Kraz, Zil ja Uaz. Sellaista puuta ei Hätilän metsistä löytynytkään mihin Zilillä ei olisi päässyt.

Siviilissä (tai siis reservissä) hienoin on ehdottomasti ollut Volga Gaz-24. Kokoa kuin laivassa. Hieno peli.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kaverin WRX Subaru oli kyllä ihan kiva. Hiukan paranneltu versio ja tehoputkella oli noin 300 hevosta pellin alla. Kyllä hienoo murinaa pitää tuollainen boxer moottori, varsinkin kun putketkin on kohdillaan. Kyllä se painaa kivasti niskaa istuimeen, kun pistää lämyä tiskiin. Samassa autossa tuli oma nopeusennätys koettue, kun olin kyydissä kaverin sedän painaessa 250 km/h. Oli aika erikoinen olo.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Saabistina on pakko sanoa, että ensimmäinen Saab, jolla pääsin ajamaan tuossa parisen vuotta sitten.
Olin odottanut kyseistä hetkeä lähes 25 vuotta, joten kun istahdin ensi kerran 9-3 SportCombin kuskin penkille, oli olotila lähes taivaallinen. Moottorina oli tosin Fiatin diesel, mutta väliäkö hällä. Ehdottomasti hienoin ajokokemukseni.
Jouduin tosin sen viikon ajan pitämään pokerinaamaa, koska pomoni ei ymmärrä autojen ihailusta yhtään mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös