Hienoin auto millä olet ajanut?

  • 26 064
  • 119

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Eikös siinä ole multitronic jolla pääsee itse hämmentämään vaihteita? Itsellä on myös RS6 ajettuna 550hv versiona. Pikkuisen enemmän kun olisi paalua niin kyllä kelpais. Muina suhteellisen hienoina voidaan mainita 2006 Audi A8 4,2 koneella ja Mersun CLS.

En tieda onko tuossa ylla kyseessa vanhempi C5 vai uudempi C6-malli mutta kummastakin loytyy kylla tiptronic, joko ratin takaa tai vaihdekepista itsestaan. C6 RS6-mallissa Audi alkoi kayttaa samaa vaihdelaatikkoa mika loytyy mm. nykyisesta Bentley Continental GT:sta. Tassa C6 RS6-mallissa vaihdelaatikkoon on asetettu automaattisesti ajotietokoneen kautta viivastysaika vaihdettaessa ylospain seka alaspain, tama selittanee Sniperin kokeman viiveen. Viive tosin ei ole laheskaan niin suuri mita se on vastaavassa E60 M5:ssa. Tama ei tosin ole mikaan vika tai negatiivinen ominaisuus, vaihdelaatikon ominaisuuksia ja viiveaikaa pystyy muokkaamaan ajotietokoneesta. Ellei jo ihan pelkastaan 'sport'-nappia painamalla.

edit: niita naita
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyl mä diggasin ajaa Maranellossa punaisella 360 Modenalla, vaikka kyseessä olikin aika pikainen stintti niin pääsin sentään lähimmälle moottoritielle käymään. Ne äänet, ne äänet. Se murina niskan takana oli autofriikille jotain ennenkokematonta, helppo oli ajella ja ymmärrän hyvin jos joku ajelee arkiajonsa tälläisellä.


Sana "hieno" tavalla että kyseessä olisi jokin Rolls tai Bentley ei herätä mussa mitään positiivisia tunteita puhumattakaan amerikkalaisista peltilehmistä. Kyllä se liittyy 50/50 muotoiluun ja mutka-ajoon, eli autolla pitää päästä kovaa mutkissa niin että g-voimat tuntuu.

Esimerkiksi Autoilu-ketjussa mainitsemani Lotus Elise voisi olla sellainen mahdollisesti toteutuva projekti ja sillä olisi "hieno" päästä kiertelemään ratapäiviä.



_
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
vaikea valita, mutta eiköhän se ole Range Rover Sport V8 S/C. Kyllä siinä oli sellasta arvosuvun pojan pattaya matkan fiilistä. Ainoa haitta oli, että kunnolla ei päässyt kokeilemaan maasto-ominaisuuksia, koska läskit oli tarkoitettu vain päällystetylle. Meinasi meinaa jäädä kiinni jo hieman mutaiselle mökkitielle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
vaikea valita, mutta eiköhän se ole Range Rover Sport V8 S/C. Kyllä siinä oli sellasta arvosuvun pojan pattaya matkan fiilistä. Ainoa haitta oli, että kunnolla ei päässyt kokeilemaan maasto-ominaisuuksia, koska läskit oli tarkoitettu vain päällystetylle. Meinasi meinaa jäädä kiinni jo hieman mutaiselle mökkitielle.
Europcar mainosti muutama vuosi sitten netissä ja meilitse Range Sportia kotimaan markkinoiden spesiaalivaihtoehtona. Kun asuin ulkomailla, niin aina Suomikeikan lähestyessä yritin tiedustella Rangea. Milloinkaan autoa vaan ei ollut vapaana.

Lopulta lähestyin asiaa toisessa järjestyksessä. Koetin järkätä matkan niin monta viikkoa tai kuukautta etukäteen, että lopulta saisin Rangen alle. Ei se perkele onnistunut sittenkään. Puhelimessa aspakaan ei kyennyt löytämään vapaita vuokrapäiviä tälle vermeelle, eikä pystynyt myöskään selvittämään millä keinoin autoon saattaisi päästä käsiksi.

Nähtävästi kyseessä oli vaan jonkin sortin houkutin, jolla vedettiin exclusive-asiakkaita sisään. Näille voi sitten tarjota tilalle jotain muuta kallista mutta parempikatteista menopeliä, kuten isoa Mersua tai Audia. En sitten tiedä oliko Rangea tarkoitus todellisuudessa vuokrata vain rajatulle VIP-asiakkaiden jengille, vai oliko auto vaan kaikessa hiljaisuudessa siirretty pois avoimesta vuokrauksesta. Mitä ilmeisimmin rosterissa oli vain yksi Range. Ulkomailla olen saanut ainakin Europcarilta, Hertziltä, Avikselta ja Budgetilta ihan nikottelematta erikoisvalikoiman autoja. Isoilla markkinoilla kaikki tällainen on tietysti helpompaa.

Tuo Sport on kaiketi Land Rover Discoverysta väsätty pykälän verran miehekkäämpi versio, kun taas ehta Range Rover on oma juttunsa. Range Sportilla en ole ajanut vielä tähänkään päivään mennessä, mutta kahdella "aidolla" Range Roverilla kyllä. Eka oli noin vm. -78 kivireki suunnilleen 20-vuotisen +400000 tkm ajon jälkeen. Toka puolestaan oli noin -95 mallinen hieman vähemmän kivireki puolet pienemmillä ajokilometreillä. Uusimmat 2000-luvun Range Roverit näyttävät jo paronisarjan kulkupeleiltä, ja suomalaisella verotuksella myös ovat sitä ihan konkreettisesti. Sellaista en ole itse ajanut, mutta kyydissä olen ollut kertaalleen ulkomailla. Arvokasta etenemistä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllä Range on Range vaikka Sport perässä lukeekin. Range vain iski Sportilla pakkorakoon, jotta sai oikeasti maastossa pärjäävän auton X5 ja Ml:en ym. joukkoon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllä Range on Range vaikka Sport perässä lukeekin. Range vain iski Sportilla pakkorakoon, jotta sai oikeasti maastossa pärjäävän auton X5 ja Ml:en ym. joukkoon.
Ehdottomasti, ja ennen kaikkea jos takaluukussa lukee tuo Supercharged. Melkoinen etenijä jos ei sentään ihan metsässä, niin tarvittaessa hiukan alfaltin ulkopuolellakin.

Kyytiläisenä olen istunut myös pitkäkorisen Land Rover Defenderin sisällä. Defender on ihan oma juttunsa, jonka adventure-friikit arvostavat korkealle. Arvelisin, että lyhytkorinen Defender sopii pitkää paremmin maastohenkiseen hauskanpitoon. Pitkä versio on vähän vakavamman oloinen juhta.

Joku suomalaisjengi reissasi joskus 2000-luvun alussa Defenderillä Venäjän halki aina Japaniin asti. Tekniikan Maailmassa taisi olla reissaajien tekemä artikkelikin kokemuksista. Olisin kuvitellut, että Lada Niva olisi ollut luontevampi kulkupeli noilla seuduilla. Herättää väärällä tavalla uteliaissa vähemmän huomiota kuin Defender, ja lisäksi Nivan varaosien saatavuuden luulisi olevan hitusen paremman Venäjän sisäosissa. Defenderiin nyt vaan luotetaan, ja nähtävästi auto selvisi näistäkin koettelemuksista.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Onneksi ei sentään. Auto ei tosiaan liikkunut mihinkään, tai siis liikkui, mutta silloin en ollut edes kyydissä. Sitäpaitsi Ferrareita ei ole kuin yhden värisiä, tuossa kuvassa täytyy siis olla joku muu auto.

Alkuperäinen keltainen on mainio väri.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
PS: Katselin autoscoutista noiden 911:n hintoja, kun alkoi vähän tollainen "kuumottamaan", ja huomasin 99-03 vuosimallien olevan pääsääntöisesti halvempia kuin 80-luvun vastaavien. Mikähän tähän on syynä? Suomessahan noi uudet maksavat paljon enemmän. Ilmeisesti täällä ei ymmärretä klassikoiden päälle. Boxsterit ovat näköjään Euroopassa ihan puoli-ilmaisia. Vanhat hienot 911:t maksavat siinä 20 tonnin molemmin puolin, kun Boxstereita saa 8-9 tuhannella!

Jos olisi 5 vuotta sitten ostanut 911 (993 4S) malleja jokusen, niin niillä olisi tehnyt tilin. Hinnat nousseet tuona aikana jopa 15000€. 70-80 luvun 911 SC mallien hinnat ovat nousseet samalla aikajanalla noin 7-9000€ ja 964 korimallin autojen hinnat (itse ostin 2,5 vuotta sitten) hinnat nousseet tuona aikana noin 5000€. Nämä kaikki siis Saksassa tapahtunutta hintakehitystä.

996 korimallin 911(1996-2004) mallin malliversio 1 on tosiaan aikasta halpa auto. Halvin jonka tiedän tuodun Suomeen (ehja ja asiallinen) maksoi veroineen pitkälti alle 30000€. 996 oli ensimmäinen vesijäädtytteinen 911 ja samalla monen mielestä (minä mukaanlukien) auton keula meni pilalle ovaaleiden ajovalojen takia.

Boxster puolestaan on jo lähdöltään huomattavan halpa verrattuna 911:seen ja ihan asiallisen sellaisen saa tosiaan noin 15000€ hintaan kilpiin Suomessa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pikkupojasta asti säilyneet unelmat täyttyivät muutama vuosi sitten, kun sain lainaan Porsche 911 targa -81 mallisen auton. Aijjai, että siinä se vaan on komea peli kunhan osaa vaihdelaatikkoa käyttää oikein (ei ole sieltä hlposta päästä)

Erikoisin ulkonäöltään ehkä Cadillac Coupe de Ville -59 - tai ainakin se vei eniten bensaa.

Muita mukavia:

Volvo S80 T6
Mercedes-Benz 320 CDi (-03)
Peugeot 206 RC
Kubbelwagen 1,6 - siinä se teho puhuu!

Pitää lisätä, jos myöhemmin tulee muita mieleen.

-ipa rules

Ohhoh..ei kai sitä oikeen muuta voi sanoa.

Tuo mainittu Cadillac on nykyään omassa pihassa ja tosiaan 964 korimallin 911 samaten.

Päivitetääs listaa yllämainittujen lisäksi:

Audi TT RS (2010)
Audi RS6 avant (2009)
Audi S6 avant (2003)
Audi TT 3,2 v6 quattro (2005)
Audi Q7 4,2 Tdi
VW Golf R
VW Golf R32
VW Phaeton 3,2 V6 4-motion
Porsche Cayenne S
Porsche 930
Porsche 944
Porsche 968 CS
Porsche Boxster ja Boxster S

Vähän lista muuttunut kuudessa vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onneksi ei sentään. Auto ei tosiaan liikkunut mihinkään, tai siis liikkui, mutta silloin en ollut edes kyydissä. Sitäpaitsi Ferrareita ei ole kuin yhden värisiä, tuossa kuvassa täytyy siis olla joku muu auto.

Mitäh? Yhdenvärisiä? Mistä lähtien?
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Fiat 600.
 

Zdeno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Audi A6 Tiptronic ja Toyota IQ.

Ensin mainitussa kaikki herkut, taisi olla Audin lehdistöauto. Vaikka nyt urheiluautoihin verrattuna Audi A6 ei mihinkään kiihdy. Niin itselle kokemus oli huikea, kun laittoi sport vaihteen päälle ja polkasi motarin ramppiin.

Toyota IQ taas oli uskomattoman pieni ja näppärä auto, jolla oli kiva kurvailla kaupungissa.
 

Sambody

Jäsen
Kun ei ole tuota ikää ihan muille jaettavaksi asti niin ajokokemukseni ovat varsin rajalliset moniin muihin nähden. Ehkäpä ne kaksi hienointa autoa jolla päässyt ajamaan ovat olleet surullisen kuuluisa Chrysler Crossfire ja köyhän miehen fefe eli Alfa Romeo 156 GTA, joka on henkilökohtainen suosikkini. Siinä auto on arkisen kaunis ja moottori on ääniä myöten huikea. Love.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harva tietää / muistaa, että "siviili" Ferrarin alkuperäinen väri on ollut keltainen ja punainen on ollut käytössä vain kilpa-autoissa.

Jep. Nykäänhän noita Ferrareita on keltaisen ja punaisen lisäksi ainakin tummansinisenä, mustana, harmaana ja valkoisena. Tummansininen on aika päheä.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tämä olisi "kallein auto, millä olet ajanut" -ketju, vastaisin Porsche Cayenne Turbo. Mutta vastaan nyt Datsun 120A. Se Datsun "sillä isommalla" koneella. Kyllä lähti!

Päivitystä:

Hienoimmat kaksi autoa ovat nyt

Porsche 911 Carrera 4S Coupé, vm. 2010 (linkissä arvostelun kohteena ilmeisesti Cabriolet)
BMW M3 Coupé, vm. 2011

Nättejä ovat molemmat, ja liikkuvat autobahnillakin ketterästi...

Linkit YouTubeen.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Jerry100, Hereworth
Hienoin auto tähän mennessä ollut Porcshe GT3. Kuukausi takaperin pääsin sellaista tykkiä testaamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös