vaikea valita, mutta eiköhän se ole Range Rover Sport V8 S/C. Kyllä siinä oli sellasta arvosuvun pojan pattaya matkan fiilistä. Ainoa haitta oli, että kunnolla ei päässyt kokeilemaan maasto-ominaisuuksia, koska läskit oli tarkoitettu vain päällystetylle. Meinasi meinaa jäädä kiinni jo hieman mutaiselle mökkitielle.
Europcar mainosti muutama vuosi sitten netissä ja meilitse Range Sportia kotimaan markkinoiden spesiaalivaihtoehtona. Kun asuin ulkomailla, niin aina Suomikeikan lähestyessä yritin tiedustella Rangea. Milloinkaan autoa vaan ei ollut vapaana.
Lopulta lähestyin asiaa toisessa järjestyksessä. Koetin järkätä matkan niin monta viikkoa tai kuukautta etukäteen, että lopulta saisin Rangen alle. Ei se perkele onnistunut sittenkään. Puhelimessa aspakaan ei kyennyt löytämään vapaita vuokrapäiviä tälle vermeelle, eikä pystynyt myöskään selvittämään millä keinoin autoon saattaisi päästä käsiksi.
Nähtävästi kyseessä oli vaan jonkin sortin houkutin, jolla vedettiin exclusive-asiakkaita sisään. Näille voi sitten tarjota tilalle jotain muuta kallista mutta parempikatteista menopeliä, kuten isoa Mersua tai Audia. En sitten tiedä oliko Rangea tarkoitus todellisuudessa vuokrata vain rajatulle VIP-asiakkaiden jengille, vai oliko auto vaan kaikessa hiljaisuudessa siirretty pois avoimesta vuokrauksesta. Mitä ilmeisimmin rosterissa oli vain yksi Range. Ulkomailla olen saanut ainakin Europcarilta, Hertziltä, Avikselta ja Budgetilta ihan nikottelematta erikoisvalikoiman autoja. Isoilla markkinoilla kaikki tällainen on tietysti helpompaa.
Tuo Sport on kaiketi Land Rover Discoverysta väsätty pykälän verran miehekkäämpi versio, kun taas ehta Range Rover on oma juttunsa. Range Sportilla en ole ajanut vielä tähänkään päivään mennessä, mutta kahdella "aidolla" Range Roverilla kyllä. Eka oli noin vm. -78 kivireki suunnilleen 20-vuotisen +400000 tkm ajon jälkeen. Toka puolestaan oli noin -95 mallinen hieman vähemmän kivireki puolet pienemmillä ajokilometreillä. Uusimmat 2000-luvun Range Roverit näyttävät jo paronisarjan kulkupeleiltä, ja suomalaisella verotuksella myös ovat sitä ihan konkreettisesti. Sellaista en ole itse ajanut, mutta kyydissä olen ollut kertaalleen ulkomailla. Arvokasta etenemistä.