Slite kirjoitti:
Voisinko saada teiltä suosituksia siitä, mille alueelle pk-seudulla minun kannattaisi työtilanteen niin vaatiessa muuttaa. Seuraavassa joitakin toiveita sijaintiin liittyen:
1) hyvät ulkoilumaastot kesällä ja hiihtoladut talvella; reittivaihtoehtoja tulisi olla lukuisia ja mahdollistaa pitkätkin lenkit, koska en jaksa rassata mitään kilometrin mittaista pururadan tynkää ympäri päivästä toiseen
2) sijainti, josta pääsee suhteellisen vaivattomasti Sörnäisiin, jossa meillä on toimisto
3) sijainti, josta pääsee melko vaivattomasti vetämään pitempää pyörälenkkiä ilman että täytyy tahia alkumatka kävelijöiden seassa ja/tai viidenkymmenen metrin välein toistuvissa liikennevaloissa
Toimisto toki saattaa jossain vaiheessa siirtyä muualle, joten kulkuyhteys Sörnäisiin ei ole kriittisin asia. Preferoin kuitenkin tässä vaiheessa noin 15 kilometrin etäisyyttä Sörnäisistä, mutta toivon että saan vihjeitä myös kauempana olevista alueista, joiden liikuntamahdollisuudet ovat poikkeuksellisen hyvät. Näiden lisäksi myös maaston monimuotoisuus (korkeuserot, vesistöt jne.) vaikuttavat valintaan, joten vinkkejä näidenkin osalta saa esittää mikäli tarmoa ja ylimääräistä aikaa löytyy.
Täällä nyt on kaikki tarjonneet Helsingistä paikkoja, ja mikäs siinä, kyllähän nekin vallan mainiosti kävisi varmasti. Itse suosittelisin kyllä esimerkiksi Vantaan Sotunkia tai siis oikeastaan Hakunilaa tai Nissasta. Joo, kohta joku varmaan tulee ja tyrmää tän ehdotuksen täysin, mutta kyllähän se on niin, että Sotungin urheilu-ja ulkoilumahdollisuudet ovat kyllä sieltä parhaimmasta päästä. Talvisin pääsee hiihtämään erittäin hyvää hiihtolatua(n. 5km lenkki) todella rauhallisessa paikassa. On muuten kyseisessä paikassa kisattu Suomen mestaruudestakin. Kesäisin taas pääsee tietty kävelemään samoja reittejä, ja matkan varrelta löytyy laavuja, joihin voi pysähtyä vaikkapa grillaamaan. Lisäksi jos ihan urheilla haluaa, niin löytyy tenniskentät ja kunnon yleisurheilukenttä, sekä vielä yksi iso hiekkakenttä. Uimahallikin löytyy, jos se kiinnostaa. Itse olen asunut Itä-Hakkilassa, joka on siis n. 3km Sotungista, 12 vuotta ja olen käynyt yläasteen Sotungin koulussa. Kaikki nämä urheilu/ulkoilumahdollisuudet löytyvät siis samalta alueelta kuin koulu.
Olet ehkä saattanut kuulla Hakunilasta puhuttavan Vantaan slummina, ja joiltain osin se sitä onkin. Mutta Sotungin, Itä-Hakkilan ja Nissaksen alue on rauhallista ja mukavaa seutua, jossa varmasti viihtyy. Itä-Hakkilasta löytyy lähinnä omakotitaloja, jos sellainen kiinnostaa. Sörnäisiin pääset lahdentietä n. 15-20minuutissa, riippuen kaasujalastasi.
Bussillakin pääset oikein mukavasti sörnäisiin perille(741, 740, 742), jos autoilu ei maistu.
Niin, vielä ketjun varsinaiseen aiheeseen palatakseni. Itse siis asuin ensimmäiset 12 vuotta Itä-Hakkilassa, jonka jälkeen muutettiin tikkurilaan, jossa taas asuttiin 5 vuotta. Tämän jälkeen perheemme otti ja muutti Tuusulan Jokelaan, jossa minä asuin n.3 vuotta. Armeijan jälkeen muutin avovaimoni kanssa Hoasin kämppään Heikinlaaksoon, jossa asumme siis nyt. Mukavaa ja rauhallista seutua tämä kyllä on, ei liikaa meteliä, eikä liikaa ihmisiä. Poislukien tietysti tämä yksittäistapaus, jossa vartija vähän innokkaasti käytti asettaan poliiseja kohti. Eli siis, nyt vasta oikestaan olen Helsinkiläinen, 20 vuotta siihen meni:)