Helsinkiläisille

  • 45 311
  • 298

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ted Raikas kirjoitti:
Eikös Hakaniemikin lasketa Kallioon?

Ei. Eri asia sitten missä näiden välinen raja menee.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mikse kirjoitti:
Ei. Eri asia sitten missä näiden välinen raja menee.

Väärin. Alue, jossa vaikkapa Hakaniemen tori ja metroasema sijaitsevat, kuuluu Kallioon, aivan kuten Ted Raikas sanoikin. Hakaniemi ei edes ole kaupunginosa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Gellner kirjoitti:
Väärin. Alue, jossa vaikkapa Hakaniemen tori ja metroasema sijaitsevat, kuuluu Kallioon, aivan kuten Ted Raikas sanoikin. Hakaniemi ei edes ole kaupunginosa.

Kummasti jengi silti NYKYÄÄN on menossa/tulossa Hagikseen/Hagiksesta. Esim Alko ilmoittaa myymälöidensä olevansa Hakaniemessä ja Kalliossa. Eivät esim kadunnimien mukaan kuten ytimessä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Virallisiahan nämä eivät ole, mutta jotain osviittaa kuitenkin. Huomionarvoista on esimerkiksi se, että sellaista kapunginosaa ei ole olemassakaan kuin Ilmala, vaikka eräs itseään mielellään stadilaiseksi mieltävä espoolaisryhmä näin usein väittääkin.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mikse kirjoitti:
Kummasti jengi silti NYKYÄÄN on menossa/tulossa Hagikseen/Hagiksesta. Esim Alko ilmoittaa myymälöidensä olevansa Hakaniemessä ja Kalliossa. Eivät esim kadunnimien mukaan kuten ytimessä.

Aivan. Ihmisten puheet eivät kuitenkaan muuta sitä faktaa, että Hakaniemi ei ole kaupunginosa. Tässä vielä pätkä Wikipediasta: Hakaniemi (ruots. Hagnäs; puhekielessä myös Hakis) on rajoiltaan määrittelemätön alue Helsingin itäisessä kantakaupungissa, Pitkänsillan pohjoispuolella. Se sijaitsee kaupunginosajaon mukaan Kallion kaupunginosassa, sen Siltasaaren osa-alueella. Meren rannalla sijaitsevan alueen erottaa ydinkeskustasta Siltavuorensalmi ja Linjoista Hämeentie. Hakaniemen postinumero on 00530. http://fi.wikipedia.org/wiki/Hakaniemi
 

scholl

Jäsen
Siis Hakis on tunnettu paikka. Se, että onko se Kallion osa, on tietyllä tavalla samantekevää, koska se tunnetaan nimenomaan Hakiksena.

Ja on Ilmalakin paikka. Samankaltaisia pieniä paikkoja kuten Ilmala on kaupungissa satoja. Tuskin kukaan on väittänyt, että se olisi kaupunginosa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
scholl kirjoitti:
Siis Hakis on tunnettu paikka. Se, että onko se Kallion osa, on tietyllä tavalla samantekevää, koska se tunnetaan nimenomaan Hakiksena.

Tätä nimenomaan tarkoitin. Jengi puhuu Hakaniemestä eikä Kalliosta kun ko aueelle ovat menossa. Wikipedian linkkiin verrattuna Hakaniemeä käytetään varmasti enemmän kuin jos olisivat menossa Torkkelinmäelle tai Linjoille. Näitäkin aivan varmasti myös käytetään.

Eri asia sitten miten kaupunginosa "tarkasti" määritellään.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Miten lie virallisesti onkaan, itte oon aina mieltäny, että Kallio alkaa linjoilta ja sitä ennen on Hakaniemi keskustalta pitkänsillan yli tultaessa.

samantekevää tuo kai kumminkin, pääasia että kotiinsa löytää.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Gags kirjoitti:
Huomionarvoista on esimerkiksi se, että sellaista kapunginosaa ei ole olemassakaan kuin Ilmala, vaikka eräs itseään mielellään stadilaiseksi mieltävä espoolaisryhmä näin usein väittääkin.
Selvisi sekin, miksei Jokerit ole mielestäni oikein mistään kotoisin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Leon kirjoitti:
Selvisi sekin, miksei Jokerit ole mielestäni oikein mistään kotoisin.

Eikös sentään nuo Itä-Helsingin kaupunginosat varsinaisiksi sellaisiksi lasketa. =)
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
JypFabu kirjoitti:
Miten lie virallisesti onkaan, itte oon aina mieltäny, että Kallio alkaa linjoilta ja sitä ennen on Hakaniemi keskustalta pitkänsillan yli tultaessa.

samantekevää tuo kai kumminkin, pääasia että kotiinsa löytää.
Kaiketi se on samantekevää. Samoin kuin se, että kun ylittää Pitkänsillan saapuu Kluuviin. Myös se, että kun Kalliosta päin ylittää Hakaniemen sillan saapuu Krunikkaan. Tärkeäksi tai ei niin tärkeäksi sen varmaan määrittää ihmisen oma kiinnostus eri asioihin. Triviaaliahan tämä tietysti on monille.

Cougar
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Gags kirjoitti:
Kiva että selvisi. Nyt sitten jopa tiedät syyn alemmuuskompleksillesi.
Last word freak. Myönnä vaan, että annoit vastapallon etkä keksi enää vastakuittia.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
scholl kirjoitti:
Muutenkin kun porukkaa on muuttanut lisää niin itäväylällä lienee aikamoinen ruuhka aamuisin Kuliksen sillan keskustan puoleisessa päässä. Varsinkin Junatielle. Ja kun työpaikat ovat viime aikoina keskittyneet Keskustan länsipuolelle niin keskustatunnelin puuttuminen aiheuttaa kyllä noilta alueilta tulijoille melkoisia hankaluuksia ruuhkien suhteen.

Sanoisin, että mikä ruuhka? Tällä viikolla olen ajanut joka aamu n. 10 minuutissa Kuliksesta Töölöön. Juuri Pasilan kautta.

Metrosta on se hyöty, että onpahan autotiet vähemmän ruuhkaisia.

Kuliksesta Sörnäisiin ajaa muutamassa minuutissa. Polkupyörällä ehkä viitisen minuuttia. Kun joku täällä kyseli mihin kannattaisi muuttaa, jos työpaikka Sörnäisissä.

Ja tuohon kaupunginosatappeluun liittyen Wikipediaa parempi lähde olisi kahden vuoden välein ilmestyvä kiinteistökartta. Näinä päivinä painoon menevästä opuksesta ilmenee paljon muutakin. Esimerkiksi, että Alppiharjun kaupunginosa kuuluu Töölön kylään.

Oma työpaikka on kyllä lähempänä Meilahtea kuin Alppiharjua...

Laitetaan vielä mainos, että kullanarvoisia tietoja kaupunginosista ja piirijakojärjestelmästä on tarjolla osoitteessa Viipurinkatu 2.


Ja lisätään vielä kuvakollaasi aiheella: keskellä Helsinkiä on ikävä asua, tunkkainen ilma, kerrostaloja ja autoja, ei ulkoilumaastoja. Kuvien nimissä olevat ajat viittaavat kävelyaikaan kotoani "pois päin":

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_5mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_10mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_15mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_20mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_25mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_30mins.jpg

http://www.students.tut.fi/~sutinenh/helsinki_35mins.jpg
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Komppaan Rodionia. Itse ajelen itäväylää liki päivittäin ja ei siinä mitään ruuhkia ole. Viime vuonna oli kuliksen silta remontissa ja välillä oli 2 kaistaa pois pelistä, niin silloin siihen kertyi 10 jono pahimpaan ruuhka-aikaan.

Tällä viikolla on samalla sillalla uuden metroaseman kohdalla jotain remppaa menossa ja oikean puoleisella kaistalla on työmaa, niin sekään ei aiheuttanut tossa kahdeksan aikaan yhtään mitään.

Siksi kannatan joukkoliikennettä, kunhan itse ei tarvi käyttää sitä.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän nuo viralliset kaupunkienosien nimet hiukan poikkeavat siitä, mitä ihmiset itse puhuvat. Aihetta käsittelee blogissaan Hesarin toimittaja Maija Aalto. "Helsingissä on kaupunginosia ja osakaupunginosia ja peruspiirejä ja suurpiirejä ja vanhoja kylien ja kauppaloiden nimiä, jotka menevät osittain päällekkäin ja lomittain. Sen virallisen kaupunginosan nimen saa kyllä selville.
Virallinen nimi ei kuitenkaan aina pidä yhtä perimätiedon tai edes alueella asuvien oman kokemuksen kanssa.". Tämäkin ketju osoittaa, että näinhän se menee. Tässä vielä linkki blogiin http://blogit.hs.fi/online/harju-ei-kun-alppila/
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Gags kirjoitti:
Huomionarvoista on esimerkiksi se, että sellaista kapunginosaa ei ole olemassakaan kuin Ilmala, vaikka eräs itseään mielellään stadilaiseksi mieltävä espoolaisryhmä näin usein väittääkin.

Stadilaiseksi mieltävä espoolaisryhmä? Jokerien kannattajathan ovat kaikki jostain Kontula/Vesala/Länsimäki -akselilta.

Kallion rajoja ihmettelevät voivat tutustua kaupunginosaan tästä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mulla on kaksi kaveria, jotka kannattaa Jokereita ja toinen asuu Espoossa ja toinen Puistolassa. Että ei ne missään itä-Helsingissä kaikki asu. Ei edes Helsingissä.

Toi Harju eikun Alppila on hyvä setti, koska itse Alppilassa asuvana en pidä Sturenkadun Kallion puolta(eli Alppiharjua ja Harjua) Alppilan osana, vaan Kalliona. Toki kiinteistövälittäjät haluavat sen Alppilaksi nimetä, koska myynti lienee parempaa Alppila-nimellä kuin Kallio-vastaavalla. Välillä naurattaa, kun Populuksen taloa tai Dallapee-puiston kohtia A. Kiven katua on asuntoilmoituksissa markkinoitu Alppilana.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Rebel kirjoitti:
Mulla on kaksi kaveria, jotka kannattaa Jokereita ja toinen asuu Espoossa ja toinen Puistolassa. Että ei ne missään itä-Helsingissä kaikki asu. Ei edes Helsingissä.
Ihanko tosi. Oletko nyt aivan satavarma asiasta?

Gags kirjoitti:
Maalaisten idioomeja. Paljastit itsesi.
No nih, kiinni jäätiin. Onneksi vain kuvainnollisesti eikä kirjaimellisesti. Mutta ei sun olisi kannattanut asiasta älähtää; turhaa sä kotipaikkaasi Kontulaa häpeät.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rebel kirjoitti:
Välillä naurattaa, kun Populuksen taloa tai Dallapee-puiston kohtia A. Kiven katua on asuntoilmoituksissa markkinoitu Alppilana.

Kuulemma Tuomarila on "Länsi-Kauniainen" kun kaupataan niitä omakotitaloja lähiön kyljessä.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kiitokset kaikille asuinaluevinkkejä lähettäneille avusta. Eiköhän sieltä minullekin jonkinmoinen kolo löydy, jahka asia ajankohtaiseksi tulee.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Hertsikassa on toki hyvät hiihtoladut. Itse en ole niillä varmaan pariinkymmeneen vuoteen käynyt, mutta on kyllä ihan hyvä profiili ja lopussa oleva hyppyrimäen viereinen nousu on todella rankka. Onneksi sieltä sitten on lasku hiihtostadionille.
Vaikkakin itse olen asunut nyt jo reilut viisi vuotta vain parin kilometrin päässä tuosta hyppyrimäestä, niin löysin sen ensimmäisen kerran vasta viime viikonloppuna, kun olin sattumoisin siellä päin kävelylenkillä. Oli aika ihmeellinen fiilis, kun sitä ennen en tiennyt ollenkaan että Helsingissä on tuollainen paikka.

Muutenkin tässä viime päivinä ja viikkoina on tullut kierreltyä erilaisissa minulle uusissa paikoissa täällä pääkaupungissa. Tänään kävin huvikseni kävelemässä Vartioharjun Linnavuoren muinaislinnan raunioilla. Netistä sattumoisin löysin tietoa tuollaisesta paikasta, ja kävin sen paikan päällä etsimässä. Ens viikolla tai joskus voisin käydä kiertelee ja kattoo jos löytäisin Pihlajamäen hiidenkirnut.

Täältä Helsingistä löytyy oikeasti vaikka millaisia paikkoja ja "nähtävyyksiä". Mä en oikein tiedä tietääkö niistä monikaan muualla Suomessa, tai oikeastaan edes täällä Helsingissäkään. Ei tietenkään kaikkia kiinnosta esimerkiksi mitkään luonnon oikut, mutta kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös