Helsinkiläisille

  • 45 327
  • 298

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Footless kirjoitti:
Kalevankatuahan pääsee Hietalahdenkadulle, joka siis on yksisuuntainen (Ruoholahdenkatu -> Bulevardi suunnassa) ja siitä sitten rantaa pitkin.

Ja tottakai Laruun ajaessa kannattaa välttää Porkkalankatua, ajaa Itämerenkatua Ruoholahden läpi, voittaa aikaa reilusti.

Öööö.
Kalevankatuahan pääsee myös ihan suoraan, miksi ihmeessä kiertää 2 korttelia?
Jos jotain aluetta kannattaa välttä aamukahdeksalta se on nimenomaan Ruoholahti/Itämerenkatu, Porkkalankatu taas vetää mainiosti tuohon aikaan kun espoolaiset on vasta tulossa stadiin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mad E kirjoitti:
Öööö.
Kalevankatuahan pääsee myös ihan suoraan, miksi ihmeessä kiertää 2 korttelia?
Jos jotain aluetta kannattaa välttä aamukahdeksalta se on nimenomaan Ruoholahti/Itämerenkatu, Porkkalankatu taas vetää mainiosti tuohon aikaan kun espoolaiset on vasta tulossa stadiin.
Tossa jo editoin, että Lönnrotinkatua tarkoitin. Kalevankatuahan ei tällä hetkellä rantaan pääse, taitaa olla vieläkin alkupää kiinni siitä Bakersin vierestä. Toki toisesta päästä sitten pääsee.

Voi olla että aamulla pääsee Porkkalankatua paremmin, mä oon vaan yleensä pyrkinyt sitä välttämään, mutta tosin olen yleensä ollut sitten eri aikaan liikkeellä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kiitokset kaikille ajo-ohjeita antaneille.
Luulen, että valitsen joko Kehä1-Länsiväylä -reitin tai macnevis:n ehdottaman Sturenkatu-Mannerheimintie-P.rautatienkatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu. Katson tilanteen vielä aamulla kellosta. Jos ehdin aikaisemmin, niin menen kehän kautta, koska se lienee nopeampi jos ei joudu pahimpaan ruuhkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älkääs nyt höpöttäkö. Kaveri ei luultavasti ole kuullutkaan kalevankadusta tai lönkasta.

Jos mistä tahansa (vaikka porvoosta) on menossa lauttasaareen, niin ilman muuta kehä 1:stä pitkin liki suoraan laruun. Tohon aikaan huomenna siellä ei ole edes ruuhkaa merkittävästi.

Eli tässä helppo ja luultavasti nopeinkin ajoreitti kehä kolmosen kohdalta nelostieltä lauttasaareen.

Jatkat nelostietä kehä ykköselle josta käännyt kehälle länteen (oikealle). Ajelet tätä kehä ykköstä niin pitkään, kunnes edessä on liikennevalot joista on pakko kääntyä oikealle. Tällöin näet edessäsi Fortumin ja Elisan pääkonttorit ja heti käännyttyäsi, näet vasemmalla Nokian pääkonttorin. Välittömästi oikealle kääntymisen jälkeen ryhmityt vasemmanpuoleiselle kaistalle, varo kuitenkin nokialle meneviä nörttejä, sillä niiden omissa valoissa on välillä pitkä jono ja ne tukkivat vasemman kaistan. Eli nokialle johtavan liittymän jälkeen heti vasen kaista ja siitä sinne mihin se johtaa. Eli siis länsiväylälle kohti helsinkiä. Pari kolme kilsaa ja oikealla on liittymä lauttasaareen. Näillä ohjeilla ei ohi pääse.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
jussi_j kirjoitti:
Näillä ohjeilla ei ohi pääse.
Kiitokset tarkoista ohjeista. Olen tässä pari vuotta asunut pk-seudulla (myös Hgissä), joten kyllähän nämä tiet tuttuja ovat (myös Kalevankatu ja lönkka). Tuo nopein ajoreitti nelostieltä Lauttasaareen ei vaan tuntunut heti niin itsestään selvältä.
Harvemmin tulee Leppävaaraan asti ajettua kehää pitkin ruuhka-aikaan, joten se reitti hieman arvelutti. Toisaalta taas stadin keskustan ruuhkat (ruuhka-aikaan) eivät viime aikoina ole olleet ajankohtaisia.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
vetti kirjoitti:
Jos suostut asumaan idässä, niin Herttoniemi.

Onhan se Hertsikka joiltain osin eksoottinen mesta, mutta jos sinne Herttoniemenrannan puolelle päädyt, niin melkein jopa suosittelisin noilla laittamillasi kriteereillä.

En oikein ymmärrä näitä itää kavahtavia viestejä, kun esimerkiksi sellaiset alueet kuin Jollas ja Tammisalo ovat idässä. Kulosaarikin on keskustasta itään. Herttoniemi ei ole millään tavalla eksoottinen paikka vaan alue parhaasta päästä. Ennemmin valitsisin Hertsigan kuin jonkun Pikku Huopalahden, Pirkkolan tai Maunulan. Kannelmäestä nyt puhumattakaan...
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jeffrey kirjoitti:
Kyllä suosittelisin seutua Pirkkola-Pakilat-Paloheinä-Maunula etc.. Näistä kaikista on loistavat mahdollisuudet mennä Pirkkolan ja Paloheinän ulkoilumaastoihin. Eli Helsingin parhaisiin sellaisiin. Myöskin yhteydet sörkkään on vähintään erinnomaiset.

Lisäisin listaan vielä Kannelmäen vanhan puolen sekä Haagan. Kummastakin pääsee näppärästi Keskuspuiston ulkoilumaastoihin ja lisäksi juna vie nopeasti keskustaan, josta voi jatkaa metrollaa Sörkkaan. Vaihtoehtoisesti juna Pasilaan ja bussit 17, 50, 58 ja 59 vievät Sörkkaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mad E kirjoitti:
Helsingin sisääntulo-, ja poikittaisväylien ruuhkiin tottuneille tulee varmaan yllätyksenä että ydinkeskustassa on suorastaan hiljaista tuohon aikaan (kahdekan pintaan). Tilanne "normalisoituu" vasta yhdeksän jälkeen kun kaupat aukeavat.

Yksinkertaisin reitti olisi todellakin kehä I lansiväylälle asti, mutta on sen verran pidempi että ei kannata tuohon aikaan. Espoossa on sitä paitsi aina ruuhkaa kiitos liikennevalojen kehällä.

Nopein reitti Laruun tuohon aikaan on nelostie loppuu asti - rannan kautta (kyläsaari, sompasaari) sörnäisten rantatielle - pohjoisranta - pohjoisespa - lönnrotinkatu - abrahaminkatu - ruoholahdenkatu - porkkalankatu - laru.

Ei missään nimessä jatketa nelostien jälkeen Hämeentietä, todella hidas lukuisten liikennevalojen takia. Myöskään ei kannata "oikaista" rautatieaseman edestä vaikka joku navigaattori niin ehdottaisikin.

On muuten totta, ettei kannata ehkä mennä Bulea pitkin, jos sattuu jymähtämään ratikan taakse niin siinä on. Scholl on tässä oikeassa. Lönkka ja Abrahaminkatu on parempi vaihtoehto, kun Kalevankatua ei pääse. Niiden rekkojen taakse voi kyllä jumittaa tuli lähes mistä suunnasta tahansa kaupungista tarkoituksena ajaa Laruun. Valot Hietalahdesta taitavat olla aika lyhyet. Kehä ykkönen on Espoon puolella ruuhkainen kasin kieppeellä, joten en menisi sitä kautta. Olen muutaman kerran myöhästynyt kahdeksan palaverista kehän loppupään jumitettua totaalisesti.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaahas, ite olin jo alkamassa neuvomaan se ja se dösä, mutta täällä vaan jengi ajelee autoilla! Ja vielä kehtaa valittaa ruuhkista, perkele.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Alamummo kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä itää kavahtavia viestejä, kun esimerkiksi sellaiset alueet kuin Jollas ja Tammisalo ovat idässä. Kulosaarikin on keskustasta itään. Herttoniemi ei ole millään tavalla eksoottinen paikka vaan alue parhaasta päästä. Ennemmin valitsisin Hertsigan kuin jonkun Pikku Huopalahden, Pirkkolan tai Maunulan. Kannelmäestä nyt puhumattakaan...

Juu, kyllähän se Kuliskin tosiaan on idässä (ja sieltähän mm allekirjoittanut on kotoisin) - ja Jollas ja Tammisalokin. Mut itse en niissäkään asuisi.

Hertsikka on nyt joiltain osin (huom joiltain) jonnin verran eksoottinen. Parempi puolisko siellä asustelee - mutta jos kämpän ottaisi Hertsikanrannan puolelta, niin voisin jopa itsekkin harkita.

Pikku-Huopalahtea, Pirkkolaa tai Maunulaa en itsekkään edes harkitsisi. Kantsun vanha puoli on ihan ok.

Mutta kyllähän näitä mielipiteitä on yhtä monta kuin niitä kuuluisia reikiä, jokaisella oma. Kukin tavallaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jape kirjoitti:
Kiitokset kaikille ajo-ohjeita antaneille.
Luulen, että valitsen joko Kehä1-Länsiväylä -reitin tai macnevis:n ehdottaman Sturenkatu-Mannerheimintie-P.rautatienkatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu. Katson tilanteen vielä aamulla kellosta. Jos ehdin aikaisemmin, niin menen kehän kautta, koska se lienee nopeampi jos ei joudu pahimpaan ruuhkaan.

Pistetään nyt vielä kommentti, kun tuli vuoden verran ajeltua aamuisin nelostien päästä (Kalliosta) Lauttasaaren suuntaan. Nopein reitti oli aina Sturenkatu-Helsinginkatu-Runeberginkatu-Calouniuksenkatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu.

Ruuhkaa on jonkun verran, mutta silti kellolla mitattuna nopein.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Vaughan kirjoitti:
Pistetään nyt vielä kommentti, kun tuli vuoden verran ajeltua aamuisin nelostien päästä (Kalliosta) Lauttasaaren suuntaan. Nopein reitti oli aina Sturenkatu-Helsinginkatu-Runeberginkatu-Calouniuksenkatu-Mechelininkatu-Porkkalankatu.

Ruuhkaa on jonkun verran, mutta silti kellolla mitattuna nopein.

Mietin vaan, että missä kohtaa Sturenkatu kulkee Kalliossa...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
On jo vahan aikaa kun Stadissa on tullut asuttua, mutta mielestani esim Teollisuuskadun ja Lintsin valissa... Eikos se oo Kalliota parhaimmillaan?
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä itää kavahtavia viestejä, kun esimerkiksi sellaiset alueet kuin Jollas ja Tammisalo ovat idässä. Kulosaarikin on keskustasta itään. Herttoniemi ei ole millään tavalla eksoottinen paikka vaan alue parhaasta päästä. Ennemmin valitsisin Hertsigan kuin jonkun Pikku Huopalahden, Pirkkolan tai Maunulan. Kannelmäestä nyt puhumattakaan...

Hertsika on eläkeläisiä täynnä. Ehkä ne talot eivät ole sellaisia että ihmisiä houkuttelevat. Varmaan 60-/60-luvun pieniä kämppiä. Mutta olet oikeassa jos menee vertaamaan johonkin pikkuhuopalahden tyyliseen epämääräiseen alueeseen niin onhan se sekä lähempänä keskustaa metron takia että toisaalta miellyttävämpi paikka. Itse en tiedä mitä eksoottista Hertsikassa on. Itse olen pitänyt sitä aina rauhallisen tylsänä alueena, jossa on vähän asukkaita ja paljon yritystoimintaa.

Jollas ja Tammisalo eivät ole enää mitä olivat ennen. Tammisalossa on ongelmana se, että osa paikoista on niin alhaalla että kummien talvien takia sielläkin lienee tulvivan. Lisäksi Itiksen läheisyys ei ole mukava asia. Pitkä matka keskustaan ostoksille ja Itiksessä joutuu sellaisen porukan seuraan, mitä ei voi kestää ja se porukka voi tulla vaikka ryöstöretkille. Jollakseen on taas rakennettu aivan liikaa viime aikoina. Naapurit eivät ole enää kaukana kuten aiemmin ja tyhjiä alueita ulkoiluun ei ole, vaan nyt se on tiiviisti asuttu alue, jonne on ruuhkia sen verran, että sieltä keskustaan tuleminen kestää varmaan enemmän kuin jostain Sipoosta. Siis ainakin siihen asti kuin öljysatamaan tulee metro tai pikaraitiotie. Muutenkin kun porukkaa on muuttanut lisää niin itäväylällä lienee aikamoinen ruuhka aamuisin Kuliksen sillan keskustan puoleisessa päässä. Varsinkin Junatielle. Ja kun työpaikat ovat viime aikoina keskittyneet Keskustan länsipuolelle niin keskustatunnelin puuttuminen aiheuttaa kyllä noilta alueilta tulijoille melkoisia hankaluuksia ruuhkien suhteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
1Timer kirjoitti:
On jo vahan aikaa kun Stadissa on tullut asuttua, mutta mielestani esim Teollisuuskadun ja Lintsin valissa... Eikos se oo Kalliota parhaimmillaan?

Teollisuuskatu on Vallilassa ja Linnanmäki Alppilassa. Hesari on Kallion raja pohjoisessa, sen pohjoispuolella alkaa Alppiharju.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Alamummo kirjoitti:
Teollisuuskatu on Vallilassa ja Linnanmäki Alppilassa. Hesari on Kallion raja pohjoisessa, sen pohjoispuolella alkaa Alppiharju.


Niin, en sanonut, etta Teollisuuskatu tai Lintsi olis Kalliossa. Kylla nyt paljasjalkainen stadilainen sen tietaa... Mutta niiden valissa oleva Sturenkatu on mielestani (tosin saatan olla vaarassakin) Kallion rajaa. Esim Sturenkadun varrella, sen Brahiksen kentan puolella asuvat on mielestani kalliolaisia. Oonko vaarassa? Suatan ollakki.
 

scholl

Jäsen
1Timer kirjoitti:
On jo vahan aikaa kun Stadissa on tullut asuttua, mutta mielestani esim Teollisuuskadun ja Lintsin valissa... Eikos se oo Kalliota parhaimmillaan?

Samaa mieltä minäkin olen. Ainakin omasta mielestäni Harjun alue, Aleksis Kivenkatu ja koko alue on Kalliota. Joku toinen voi olla eri mieltä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
1Timer kirjoitti:
Niin, en sanonut, etta Teollisuuskatu tai Lintsi olis Kalliossa. Kylla nyt paljasjalkainen stadilainen sen tietaa... Mutta niiden valissa oleva Sturenkatu on mielestani (tosin saatan olla vaarassakin) Kallion rajaa. Esim Sturenkadun varrella, sen Brahiksen kentan puolella asuvat on mielestani kalliolaisia. Oonko vaarassa? Suatan ollakki.

Virallisesti Brahiskin on jo Alppiharjua. Mikä on itselleni aika outo ajatus - mutta niin se vaan on. Samaa olen aina ajatellut kuten Scholl tuossa edellisessä viestissä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
vetti kirjoitti:
Virallisesti Brahiskin on jo Alppiharjua. Mikä on itselleni aika outo ajatus - mutta niin se vaan on.
Näin on: Alppiharju = Alppila + Harju, Sturenkatu jakaa nämä kaksi. Kallio loppuu Hesariin. Vallila alkaa Aleksis Kiven kadusta. (Alppi)harjua menee kurviin asti.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ilmeisesti on siis vaan seksikkaampaa sanoa, etta asuu Kalliossa, kun asuu niilla kulmilla. Tama selva talla eraa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alamummo kirjoitti:
Teollisuuskatu on Vallilassa ja Linnanmäki Alppilassa. Hesari on Kallion raja pohjoisessa, sen pohjoispuolella alkaa Alppiharju.

Tämän määritelmän mukaanhan Vaasankatukin olisi Alppiharjua. Ei kai se nyt ihan noinkaan mene?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Snakster kirjoitti:
Tämän määritelmän mukaanhan Vaasankatukin olisi Alppiharjua. Ei kai se nyt ihan noinkaan mene?

No mutta kun se on. Kamratin selvitys on tismalleen oikea.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Snakster kirjoitti:
Tämän määritelmän mukaanhan Vaasankatukin olisi Alppiharjua.
Sitä muuten ihmettelee, että mikä ihmeen Harju. Mutta katsokaapa kulkiessanne Vaasankatua: siinähän se harju nimenomaan on. Vaasankatu kulkee sen laella. Kaikki poikkikadut ovat alamäkeen. Kaupungissa en vain ainakaan itse hahmota "maastonmuotoja" niin helposti.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen seitsemän vuotta asunutkin Harjussa ja tiesin kyllä koko ajan sen olevan Harjua. Jotenkin en vain ole tuota Alppiharjun käsitettä osannut sotkea siihen soppaan, vaan olen ajatellut Harjun olevan osa Kalliota samalla tavalla kuin vaikkapa Linjat ja Torkkelinmäki.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alamummo kirjoitti:
Mietin vaan, että missä kohtaa Sturenkatu kulkee Kalliossa...

Itse asiassa minä ajoin Kallion kämpiltäni reitille vasta Hesarilla, mutta ajattelin hiukan oikaista kertomuksessa ja neuvoa kauempaa saapuvaa matkaajaa kääntymään nelostien päästä Sturenkadulle.

Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että Kallio on jo muodostunut yläkäsitteeksi Pitkänsillan pohjoispuolisille kaupunginosille ennen Alppilaa ja Vallilaa. Jos lähtee esimerkiksi "kiertelemään Kallion pubeja", voi aivan hyvin pistäytyä Bullmanissa, Hilpeässä hauessa, 6.Linjassa tai missä tahansa paikassa Sörnäisten metroaseman ympärillä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös