Helsinki

  • 571 683
  • 3 516

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kai Hämeentiellä ole varsinaisesti yhtään sellaista pätkää, mitä olisi kielletty ajaa autolla, mutta läpiajo on. Varsin useinkin tulee ajettua linjoilta keskustan suuntaan.
Ko. pätkä on tuo viimeiset pari korttelia ennen Hakaniemeä, siitä läpiajo on kokonaan kielletty (jos siis aloittaa siitä Everlastin kaupan kohdalta).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ko. pätkä on tuo viimeiset pari korttelia ennen Hakaniemeä, siitä läpiajo on kokonaan kielletty (jos siis aloittaa siitä Everlastin kaupan kohdalta).

Noin päin ei ole mitään kieltoja, toiseen suuntaan ei saa ajaa.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-10-26 150024.jpg
    Näyttökuva 2023-10-26 150024.jpg
    258,5 KB · kertaa luettu: 120

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä Kurvista Haapaniemen kentän kohdille on kieltomerkit autoille. Ainoastaan taksit, bussit ja ratikat ajavat tuohon suuntaan.

Eikö kurvistakin saane niihin lähiyhtiöihin ajaa? En ole kyllä ihan varma, kun ei siihen kohtaan ikinä mitään asiaa ole. Pari risteystä on, joita ei saa ylittää ja niitä valvotaan. Siinä vitosen ja Haapaniemenkadun yli juuri ei ainakaan saa. Voi olla kyllä, ettei noin päin saa kurvin läpi tulla.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin päin ei ole mitään kieltoja, toiseen suuntaan ei saa ajaa.
Jos pohjoisesta tulee Hämeentietä, eikä käänny Viidenneltä linjalta, niin käsittääkseni ei saa jatkaa eteenpäin Hämeentietä. Siinä saa kääntyä vain vasemmalle, ja eteenpäin on vain bussikaista. Pitänee tarkistaa vielä, kun seuraavan kerran käyn terrorisoimassa bussikuskeja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos pohjoisesta tulee Hämeentietä, eikä käänny Viidenneltä linjalta, niin käsittääkseni ei saa jatkaa eteenpäin Hämeentietä. Siinä saa kääntyä vain vasemmalle, ja eteenpäin on vain bussikaista. Pitänee tarkistaa vielä, kun seuraavan kerran käyn terrorisoimassa bussikuskeja.

Niin, siis ymmärsin alun perin nimenomaan että ajoit vitoslinjalta Hämeentielle keskustan suuntaan. Niin saa ajaa, ja pohjoisen suunnasta saa ajaa siihen asti ja siitä saakka etelän suuntaan, mutta tuon risteyksen yli ei saa ajaa eli siinä on se läpiajokielto. Siinä on myös poliisin kamera valvomassa tätä. Eli jos kääntyy Everlastin kaupan kulmalta, so. Viidenneltä linjalta Hämeentielle, saa ajaa keskustan suuntaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, siis ymmärsin alun perin nimenomaan että ajoit vitoslinjalta Hämeentielle keskustan suuntaan. Niin saa ajaa, ja pohjoisen suunnasta saa ajaa siihen asti ja siitä saakka etelän suuntaan, mutta tuon risteyksen yli ei saa ajaa eli siinä on se läpiajokielto. Siinä on myös poliisin kamera valvomassa tätä. Eli jos kääntyy Everlastin kaupan kulmalta, so. Viidenneltä linjalta Hämeentielle, saa ajaa keskustan suuntaan.
Joo, aika usein tule Sakarinkadulta liityttyä jo Hämeentielle, vaikka sama se olisi mennä vasta tuolta Viidenneltä linjalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noi kolme reittiä varmaan yleisimmät lailliset itäiseen keskustaan Mäkelänkadun suunnasta nykyään, mitä jengi ajaa. Sinistä ja Keltaista saa ajaa myös toiseen suuntaan, punaista ei ihan noin vaan pitää ajaa Hagiksessa eri tavalla. Punaisen sanoisin olevan nopein reitti, kun remppa jumittaa itäisimmän. Keltainen on varsinkin ulospäin kyllä yllättävän nopea.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2023-10-26 154356.jpg
    Näyttökuva 2023-10-26 154356.jpg
    278,9 KB · kertaa luettu: 124

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eikö kurvistakin saane niihin lähiyhtiöihin ajaa? En ole kyllä ihan varma, kun ei siihen kohtaan ikinä mitään asiaa ole. Pari risteystä on, joita ei saa ylittää ja niitä valvotaan. Siinä vitosen ja Haapaniemenkadun yli juuri ei ainakaan saa. Voi olla kyllä, ettei noin päin saa kurvin läpi tulla.

Jaa, en muuten olekaan varma tuosta tontille ajosta. Kurviin tullessa ohjataan autot vasemmalle kaistalle, josta taas ei muuta mahdollisuutta ole, kuin ajaa hesarin kautta Pengerkadulle, jos siis haluaa Hakaniemeen päin mennä. Ilmeisesti Sakarinkadulta saa jo siis kääntyä uudelleen Hämeentielle?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jaa, en muuten olekaan varma tuosta tontille ajosta. Kurviin tullessa ohjataan autot vasemmalle kaistalle, josta taas ei muuta mahdollisuutta ole, kuin ajaa hesarin kautta Pengerkadulle, jos siis haluaa Hakaniemeen päin mennä. Ilmeisesti Sakarinkadulta saa jo siis kääntyä uudelleen Hämeentielle?

Ainakin vitoslinjalta saa ja siitä ainakin aamuisin valtavirta menee. Saa varmaan Sakarinkadultakin muttei saane siitä ajaa Hakaniemeen asti.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Nyt on pakko sanoa, että harva asia tässä kaupungissa on vituttanut samalla tavalla kuin tuo Raide-Jokeri. Sen osasi odottaa, että liikenteen osalta tuolle annetaan härskeilläkin tavoilla etu suhteessa autoihin, mutta etuajo-oikeus suhteessa jalankulkijoihin on mulle liikaa. Aivan liikaa.

Tänään kävi niin, että oltiin lasten kanssa kolmistaan menossa päiväkodilta asioille ja ylitettiin kiskot asianmukaiselta ylityspaikalta. Kuljimme siis niin, että 1v oli rattaissa ja 3v käsi kädessä mun kanssa. Parinsadan metrin päässä oli sitten tulossa tämä kirottu tuubi karmealla kyydillä ja alkoi kilkuttaa jotain helvetin äänimerkkiä. Ei siis hidastanut vauhtiaan. Vanhempi poika pelästyi aivan helvetisti tuota, vaikka mitään läheltä piti -tilannetta ei syntynyt. Jos olisi ollut kivi lähettyvillä, olisin aivan 100% varmuudella viskannut sen päin tuota sporaa niin kovaa kuin olisin vain pystynyt.

Miten helvetissä tällainen idea on mennyt läpi missään muualla kuin jossain vihreässä puoluetoimistossa? Milloin liikennesuunnitteluperiaatteet ovat muuttuneet niin, että heikoimmassa asemassa olevat, eli jalankulkijat eivät enää ole ykkösasemassa? Aivan sairasta touhua antaa kymmenien tonnien painoiselle ratikalle etuajo-oikeus suhteessa jalankulkijoihin, joiden joukossa on lapsia, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja vammaisia.

Johtuu varmaan nimestä.

:)




Edit: Sen verran asiaakin kuitenkin kirjoitan, että eihän etuajo-oikeus ole enää voimassa silloin, jos toinen on jo edessä. Eli ei sillä spårakuskilla ole mitään oikeutta ajaa kenenkään tielläolijan yli, vaikka lähtökohtaisesti se etuajo-oikeus olisi spåralla ollutkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Allekirjoittaneen ja varmasti usean muun jatkoaikalaisen synnyinpaikan Kätilöopiston, eli Kättärin alue uudistuu. Erittäin hillitty ja kaupunkikuvaan sopiva suunnitelma.


Toivottavasti kaupungilla riittää kiinnostusta kehittää Kumpulan aluetta laajemminkin. -Ihan keskustan lähellä sijaitseva alue suorastaan unohtunut täydennysrakentamiselta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Hyvä, että nuo sillat korjataan. Tosin korjauksen olisi voinut hoitaa alta pois jo vuosia sitten, mutta parempi myöhään kuin milloinkaan, mikä tuntuu olevan kaupungin motto näissä korjaushankkeissa.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

Ravintolayrittäjät tykkäsivät, kivijalkayrittäjät ei, saavutettavuus autoilla yksityisliikenteen ja kuljetusliikenteen suhteen huono. Tämä siis tilanne tällä hetkellä, kun kokeilua on jäljellä vielä puolitoista vuotta. Tutkimus on tehty haastattelemalla alueen yrittäjiä, kiinteistönomistajia, tapahtumatuottajia ja muita toimijoita, sekä mittaamalla mobiililaitteiden viipymää alueella.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat

Ravintolayrittäjät tykkäsivät, kivijalkayrittäjät ei, saavutettavuus autoilla yksityisliikenteen ja kuljetusliikenteen suhteen huono. Tämä siis tilanne tällä hetkellä, kun kokeilua on jäljellä vielä puolitoista vuotta. Tutkimus on tehty haastattelemalla alueen yrittäjiä, kiinteistönomistajia, tapahtumatuottajia ja muita toimijoita, sekä mittaamalla mobiililaitteiden viipymää alueella.

Ei sinänsä yllätä, että kahvilat ja ravintolat tykkäävät, koska ne ovat saaneet lisää asiakaspaikkoja tämän myötä. Omien empiiristen havaintojen perusteella terasseilla oli aika täyttä, kun ohitse menin. Huoltoliikenteen osalta ihmettelen, että eikö sen huoltotunnelin kautta pitänyt pystyä hoitamaan alueen kortteleiden huoltoa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei sinänsä yllätä, että kahvilat ja ravintolat tykkäävät, koska ne ovat saaneet lisää asiakaspaikkoja tämän myötä. Omien empiiristen havaintojen perusteella terasseilla oli aika täyttä, kun ohitse menin. Huoltoliikenteen osalta ihmettelen, että eikö sen huoltotunnelin kautta pitänyt pystyä hoitamaan alueen kortteleiden huoltoa?

Eivät monikaan keskustan kortteleista ole liittyneet huoltotunneliin, kun siihen ei ole pakotettu eikä oikein edes euroilla ohjattu.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin just tulossa linkkaamaan samaa. Vaikka kantakaupungissa sporat ovat olleet osa liikennettä jo 1800-luvun puolelta, kaiketi lähiövyöhykkeen autoilijat eivät ole samalla tavalla tottuneita. Jos en ihan väärin muista, Tampereellakin oli ensi alkuun vähän samanlaisia haasteita.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Melko marginaalisethan nuo leikkaukset ovat, vaikea uskoa että tuosta summasta on ollut kenelläkään kiinni se julkisten käyttäminen. Ehkä tässä koronan jäljiltä kaivattaisiin todellisia sisäänheittodiilejä, joilla ne julkiset saadaan kiinteästi osaksi jengin arkea - kun on niiden käyttämiseen tottunut, voi ehkä helpommin maksaa sitä isompaa hintaa. Tuo senttien viilaaminen on aika varovaista touhua.
 

Jeffrey

Jäsen
Pikaratikka yllätti helsinkiläiset toistamiseen.

Joskus muinoin muistelen mahdollisesti Metrosta tai Satasesta lukeneeni, että varsin korkea luku tyyliin 80% raitiovaunun ja auton kolareista on ulkopaikkakuntalaisten aiheuttamia. Sinänsä ei ihme, että nyt kolisee kun sporia kulkee ties millä kylillä. Nojoo... eiköhän näihin totuta kunhan ehditään tottumaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pikaratikka yllätti helsinkiläiset toistamiseen.
Tai Helsingissä asioivat (toim.huom.)
Ajoin eilen tuosta viikissä olevasta ansasta ja onhan tuo kieltämättä paska paikka. Vettä satoi kaatamalla, paska näkyvyys ja jos vielä uusi paikka, niin eihän tuo mikään maailman ihme ole tonne kiskoille kääntyä. Miksihän noissa potentiaalisissa paikoissa ei ole jotain valoja tms. Eihän tuonne yksikään tahallaan aja, toisin kuten lehtien kommenttipalstoilta voisi kuvitella, että siellä ne autoilijat taas etuilee.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ajoin eilen tuosta viikissä olevasta ansasta ja onhan tuo kieltämättä paska paikka. Vettä satoi kaatamalla, paska näkyvyys ja jos vielä uusi paikka, niin eihän tuo mikään maailman ihme ole tonne kiskoille kääntyä. Miksihän noissa potentiaalisissa paikoissa ei ole jotain valoja tms. Eihän tuonne yksikään tahallaan aja, toisin kuten lehtien kommenttipalstoilta voisi kuvitella, että siellä ne autoilijat taas etuilee.
Kävin tuolla äskettäin minäkin, tosin ilman vesisadetta. Ratikkaa ei näkynyt juuri sillä hetkellä, mutta selväksi kävi, että raitiotie on tehnyt tuosta kiertoliittymästä salahäijyn ajettavan autoilijalle. Joku paikkoja tuntematon voi yllättävänkin helposti sekoilla itsensä kiskoille ja sitä myötä nalkkiin. Lumituiskussa joku kaltaiseni puolibönde saattaa helposti hätäillessään ottaa väärän arvan.

Toinen kyseisen kiertoliittymän ongelma on se, että ratikkakisko sekoittaa liittymän alkuperäisen toimintalogiikan pahasti. Kisko lähestyy kiertoliittymän ympyrää tangentiaalisesti, ja sivuuttaessaan ympyrän kisko ylittää viistoista yhden ympyrään johtavista teistä. Näin jo kiertoliittymään sisälle ajanut autoilija joutuu pysähtymään kiertoliittymän sisäpuolelle, jos ratikka rymistelee samaan aikaan paikalle. Jos perässä on muita autoja, liittymä menee hetkellisesti tukkoon. No ei tässä mitään, mutta turhia peräänajoja voi syntyä, jos kaikki eivät osaa lukea tilannetta oikein. Joku autoilija voi lisäksi hämääntyä ratikasta, koska autokoulussa on opetettu, että kiertoliittymään ensiksi ehtineellä on etuajo-oikeus. Ratikka ei tietenkään ole menossa sinne kiertoliittymään, mutta häröilee joka tapauksessa siinä hoodeilla.

Syypää näihin ongelmiin löytyy ehdottomasti Helsingin liikennepolitiikasta ja sen nykyisistä linjauksista pääosin vastuussa olevista tahoista. En mainitse näitä ryhmiä tässä erikseen, koska tiedämme osapuilleen kaikki, keiden poliittisten intohimojen ansiosta raideliikennettä ja kilometrisiä polkupyöräsiltoja on runnottu kiireellä maastoon, heikentäen siinä ohessa kerkeästi autoilun edellytyksiä. Hätäinen ja osin epäonnistunut suunnittelu on merkki poliittisesta paineesta ja hoputtamisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös