Helsinki

  • 613 704
  • 3 710

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletko siis sitä mieltä, että autoilijoiden pitää vaan antaa kusta suuhun ja pyytää vielä lisää? Kaikki on vain yhteiseksi hyväksi ja ideologisesti autoilevat valittaa turhasta? Tämä niin kuin yleisesti.
Haluan uskoa, että kaikille liikennemuodoille riittää ahtaalla niemellä tilaa vielä tulevaisuudessakin. Toisaalta huomioiden kaupungin vuosikymmenten nihkeyden kunnollisen kävelykeskustan aikaansaamiseksi ja yhtä lailla lukuisat peruskallioon louhitut parkkiluolat, en edelleenkään jaa näkemystä, kuinka autoilijoita sorrettaisiin. Hyvin autokeskeinen kaupunki Helsinki on edelleen.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Onko Helsingin keskustassa oikeasti autoilu vähentynyt hurjasti, vai olikohan tuo tuuria tai sattumaa?
On vähentynyt ja tulee jatkossa vähenemään entisestään. Autoilu ei ole vähentynyt, se vaan siirtyy kehälle ja lähiöihin. Ideologinen keskustan kuolettaminen Vihreiden ja demareiden toimesta etenee hyvää vauhtia. Palvelut katoavat, työpaikat katoavat, asukkaat vähenevät. Liikkumista vaikeutetaan ja pysäköintipaikat kallistuvat ja niitä vähennetään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liki päivittäin ytimeen ajavana ei tuohon aikaan ole ollut ruuhkia keskustan suunnalla ainakaan 15 vuoteen. 30-45 min myöhemmin on. Toki etätyö on nyt vähentynyt liikennettä, mutta harva asia tai työ alkaa 00100:ssa tai liepeillä vielä klo 8.
 

Jeffrey

Jäsen
Hesari nostaa esiin Jumbon menestystä kauppapaikkana. Menestyksen kulmakiviä on esimerkiksi lähes nelinkertainen määrä parkkipaikkoja kuin Kampissa, ja ensimmäiset viisi parkkituntia ilmainen parkki. Kauppakeskuksen mukaan menestykseen auttaa se, että keskukseen tullaan nimenomaan pidemmäksi aikaa eikä olla läpikulkumatkalla. Kaikki viittaa juuri siihen, että helppo auton käyttö on juuri siellä menestyksen takana, eikä julkiset kykene sitä korvaamaan.

Eihän tämä sellaisenaan ole Helsingin keskustaan toteutettavissa. Uskon kuitenkin, että helppo saavutettavuus, helpohko parkkipaikan löytyminen ja edullinen pysäköinti olisi asioita joihin myös keskusta-alueella voisi panostaa.

 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Helsingin keskustassa oikeasti autoilu vähentynyt hurjasti, vai olikohan tuo tuuria tai sattumaa?

Perjantaisin on aina ollut selkeästi vähemmän liikennettä aamuisin kuin muina arkipäivinä. Onko suosittu etäpäivä vai jääkö auto muuten vaan kotiin perjantaina, luultavasti sekä että. Ja ihmeellistä on että pe iltapäivisin ei tätä huomaa läheskään yhtä paljon.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perjantaina hiljaisempaa myös lähijunissa, joten oletettavammin etätyötä ja pidennettyjä viikonloppuja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hesari nostaa esiin Jumbon menestystä kauppapaikkana. Menestyksen kulmakiviä on esimerkiksi lähes nelinkertainen määrä parkkipaikkoja kuin Kampissa, ja ensimmäiset viisi parkkituntia ilmainen parkki. Kauppakeskuksen mukaan menestykseen auttaa se, että keskukseen tullaan nimenomaan pidemmäksi aikaa eikä olla läpikulkumatkalla. Kaikki viittaa juuri siihen, että helppo auton käyttö on juuri siellä menestyksen takana, eikä julkiset kykene sitä korvaamaan.

Eihän tämä sellaisenaan ole Helsingin keskustaan toteutettavissa. Uskon kuitenkin, että helppo saavutettavuus, helpohko parkkipaikan löytyminen ja edullinen pysäköinti olisi asioita joihin myös keskusta-alueella voisi panostaa.


Per neliömetrihän Jumbo on joku kymmenes seudulla vasta. Ei keskiostoksen suuruus ole erityisen merkittävä mittari - Jumbo on siis suuri ja menestynyt kauppakeskus, mutta niin ovat vaikkapa Kamppi ja Omppukin, joissa myynti per neliö on suurempaa. Tripla taisi jäädä hieman siinä, mutta sitten taas kävijämäärä ja kokonaismyynti on silläkin korkea.

Tästä voi lähinnä päätellä sen, että Jumbon käyttöprofiili on erilainen, mutta kannattavuus on sama kauppakeskuksena kuin julkisen liikenteen piirissä olevilla on. Jumbossa vain käydään harvemmin ja niillä kerroilla ostos on suurempi.

Jos asiaa haluaa laskea nimenomaan sen kauppakeskuksen kannattavuutena, silloin lienee relevantimpi taulukko tämän viimevuotisen uutisen taulukko (tuoreemmat luvut olivat jossain, mutten niitä nyt löytänyt, logiikka kuitenkin melko lailla sama): Kauppakeskukset | Nämä pääkaupunkiseudun kauppakeskukset ovat menestyneet koronan jälkimainingeissa parhaiten – Redi ja Tripla vertailun hännillä
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi merkittävä syy autojen vähäisempään määrään perjantaisin voisi olettaa olevan myös iltarientoihin suuntaaminen? Tämä heijastuu tietysti myös julkiseen liikenteeseen, kun ihmiset jäävät after workeille, käyvät ravintoloissa syömässä, leffassa ja kulttuuri- ja penkkiurheilemassa. Tai näin voisin kuvitella. Jos suunnitelmissa on jäädä stadiin työpäivän jälkeen, moni saattaa tulla myöhemmin töihin ja tyhjentää työpöydän ja siitä suunnata suoraan rientoihinsa. En mä ainakaan välttämättä kävisi välissä himassa ja tulisi takaisin, jos voin hyvällä aikatauluttamisella hoitaa kaikki menot yhdellä meno- ja paluumatkalla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jumbohan toden totta eroaa keskustan kauppakeskuksesta, ettei ns. ohikulkijoita, jotka ostavat yhden kahvikupposen ole paljoakaan, vaan Jumboon ja Flamingoon mennään nimenomaisesti viettämään pidemmäksi aikaa päivää. Julkiset yhteydet tulevat muutaman vuoden kuluttua paranemaan Vantaan sporan myötä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jumbohan toden totta eroaa keskustan kauppakeskuksesta, ettei ns. ohikulkijoita, jotka ostavat yhden kahvikupposen ole paljoakaan, vaan Jumboon ja Flamingoon mennään nimenomaisesti viettämään pidemmäksi aikaa päivää. Julkiset yhteydet tulevat muutaman vuoden kuluttua paranemaan Vantaan sporan myötä.
Itse tuli joskus vietettyä siellä aikaa kun työpaikka oli naapurissa ja siellä oli jotain kauppoja niin menin sinne pyörimään hetkeksi. Mutta ei kyllä nyt tulisi mieleen mennä vain poikkeamaan siellä kun lähempänäkin on samat palvelut.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oli kiva kuulla, että paljon ulkoliikuntapaikkoihin satsaava Helsinki aikoo entisestään nostaa panostustaan niiden ylläpitoon ja uusiin hankintoihin siellä. Siinä on kyllä järkevä ja verrattaen edullinen tapa lisätä kaupunkilaisten hyvinvointia. Nehän on vielä pääosin ilmaisia kaikille käyttäjille. Eipä niillä hoidetulla lenkkipoluilla ja ulkosaleilla mitään sisäänpääsymaksuja ole. Sinne vaan kuka tahansa ja koska tahansa. Sisähalleissa toki on maksuja, se on selvä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perjantaina hiljaisempaa myös lähijunissa, joten oletettavammin etätyötä ja pidennettyjä viikonloppuja.
Maanantaisin ja perjantaisin on tosiaan vähemmän autoliikennettäkin. Itse kuljen Lahden suunnasta autolla Sörnäisiin silloin tällöin. Tietöistä huolimatta todella hyvin pääsee Hermannin ja Kalasataman läpi aamuisin. Iltapäivisin saa vähän jonotella Arabianrannassa jos neljän aikoihin on liikenteessä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Maanantaisin ja perjantaisin on tosiaan vähemmän autoliikennettäkin. Itse kuljen Lahden suunnasta autolla Sörnäisiin silloin tällöin. Tietöistä huolimatta todella hyvin pääsee Hermannin ja Kalasataman läpi aamuisin. Iltapäivisin saa vähän jonotella Arabianrannassa jos neljän aikoihin on liikenteessä.
Hermannin rantatietä kannattaa joo välttää 15:30-17:00 -välillä aina silloin, jos se vain on jotenkin järkevästi mahdollista. Kalasatamasta pääsee helpoiten pois Sörnäistenkadun ja Eläinlääkärinkadun kombolla, toki vaatii vähän kikkailua ja jos ei ole erityisemmin kiire, niin turha riuhtoa. Tosin saattoi olla jo hyvinkin tuttua asiaa sinulle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olettaen ettei kuski ole ajanut päihtyneenä, miten noin pitkälle kiskoja pitkin voi ylipäänsä päästä?

Samaa mietin.

Lisäksi ihmetyttää se, että nuokin kiskot on olleet tossa jo vuoden päivät ja vasta liikenteen aloituksen jälkeen alkanut autoja ilmestymään kiskoille…
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Samaa mietin.

Lisäksi ihmetyttää se, että nuokin kiskot on olleet tossa jo vuoden päivät ja vasta liikenteen aloituksen jälkeen alkanut autoja ilmestymään kiskoille…
Voisikohan tämä liittyä jotenkin navigaattoreihin. Jokin kohta muuttunut hieman ratikan liikennöinnin alettua ja kaverit ovat tulkinneet poistumisen väärin, koska ajavat luonnollisesti tutkalla omien aistien ja muistojen sijaan. Mutta vaikea kyllä löytää mitään ymmärrystä. Tuossa linkatussa jutussa auto on (kuten jo edellä huomautettiin) painanut menemään lähes viisikymmentä metriä ennen kuin on alkanut säätämään. Hämmentävää kertakaikkiaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Voisikohan tämä liittyä jotenkin navigaattoreihin. Jokin kohta muuttunut hieman ratikan liikennöinnin alettua ja kaverit ovat tulkinneet poistumisen väärin, koska ajavat luonnollisesti tutkalla omien aistien ja muistojen sijaan. Mutta vaikea kyllä löytää mitään ymmärrystä. Tuossa linkatussa jutussa auto on (kuten jo edellä huomautettiin) painanut menemään lähes viisikymmentä metriä ennen kuin on alkanut säätämään. Hämmentävää kertakaikkiaan.
Nimenomaan navigaattoriin sokeasti uskominen lienee selittävä tekijä tuossa, koska vielä jokunen vuosi sitten tuosta kulki tie (tosin Jokeri-linjalle varattu) Pihlajistoon ja ilmeisesti uutta tilannetta ei ole päivitetty ohjelmaan. Hämmästyttävää, että kuski on kuitenkin painanut kaasua, vaikka asfaltti vaihtui raidepölkyiksi. Ehkä hän oletti, että kosla kyllä pääsisi loppuun asti eikä halunnut myöntää tappiotaan. Tyhmästä päästä kärsi tuossa tapauksessa sekä kuski että auto.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Nimenomaan navigaattoriin sokeasti uskominen lienee selittävä tekijä tuossa, koska vielä jokunen vuosi sitten tuosta kulki tie (tosin Jokeri-linjalle varattu) Pihlajistoon ja ilmeisesti uutta tilannetta ei ole päivitetty ohjelmaan. Hämmästyttävää, että kuski on kuitenkin painanut kaasua, vaikka asfaltti vaihtui raidepölkyiksi. Ehkä hän oletti, että kosla kyllä pääsisi loppuun asti eikä halunnut myöntää tappiotaan. Tyhmästä päästä kärsi tuossa tapauksessa sekä kuski että auto.
Itse tuli teini-ikäisenä ajettua usein öisin tuota "kiellettyä" Jokerin reittiä Ogelista Viikkiin (koska olin niin kova jätkä), mutta missä tynnyrissä nämä ovat aikaansa viettäneet, jos aikaisempi pikku kiskotyömaa kyseisellä osuudella on jäänyt rekisteröimättä?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Itse tuli teini-ikäisenä ajettua usein öisin tuota "kiellettyä" Jokerin reittiä Ogelista Viikkiin (koska olin niin kova jätkä), mutta missä tynnyrissä nämä ovat aikaansa viettäneet, jos aikaisempi pikku kiskotyömaa kyseisellä osuudella on jäänyt rekisteröimättä?
Baarissa tai Futisfoorumilla, koska kaikkihan me tiedämme, että Jatkiksesta ei tuollaisia sankareita löydy.
Koskahan päästään lukemaan uutisia ensimmäisestä kuskista, joka päättää hyödyntää Pitäjänmäen tunnelia ja porhaltaa siitä läpi koslallaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisikohan tämä liittyä jotenkin navigaattoreihin. Jokin kohta muuttunut hieman ratikan liikennöinnin alettua ja kaverit ovat tulkinneet poistumisen väärin, koska ajavat luonnollisesti tutkalla omien aistien ja muistojen sijaan. Mutta vaikea kyllä löytää mitään ymmärrystä. Tuossa linkatussa jutussa auto on (kuten jo edellä huomautettiin) painanut menemään lähes viisikymmentä metriä ennen kuin on alkanut säätämään. Hämmentävää kertakaikkiaan.
…tai ihan vaan joku vanhus, jolla ei pitäisi olla ajokorttia.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Vanhankaupunginkosken pato jakaa mielipiteitä. Vaikka sinänsä historiallisen kosken ennallistaminen olisi merkkiteko, on nykyinenkin tila hyvin historiallinen.

Vaikea tämän osalta päättää, mikä olisi oikea liike. Se on kiva miljöö nyt ja siihen voisi panostaa enemmän, jolloin paikka saisi enemmän vieraita. Ei ole vastaavanlaista Helsingissä. Toisaalta kosken ennallistamisessa on myös puolensa.

Ensi viikolla avautuu muuten keskustassa Kulttuurikasarmi. Eilen kun menin ohitse niin pakko sanoa, että se näyttää ulkoa paljon paremmalta kuin mitä havainnekuvissa. Sisälle vähän kurkin niin oli kanssa oikein edustavan näköistä. Kiva myös nähdä, että talossa toiminut Henry's pub saa jatkoa (en tiedä onko sama yrittäjä kuitenkaan). Veikkaan että hintataso on vähän eri kuin ennen ja sen myötä asiakaskuntakin. Muutaman kerran kävin siellä vanhassa ja aina näkyi mielenkiintoisia persoonia asiakkaina.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Vai että korkeita taloja alettaisiin rakentamaan Käpylän aseman läheisyyteen. Kovin ovat vähissä ne potentiaaliset kohdat, joihin niitä voisi alkaa rakentamaan ja pahasti vaikuttaa siltä, että Taivaskallio on jäämässä uuden rakennuskannan alle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Vai että korkeita taloja alettaisiin rakentamaan Käpylän aseman läheisyyteen. Kovin ovat vähissä ne potentiaaliset kohdat, joihin niitä voisi alkaa rakentamaan ja pahasti vaikuttaa siltä, että Taivaskallio on jäämässä uuden rakennuskannan alle.
Useampi metsä- ja puistoaluehan tuossa jyrätään, se on selvä. Helsinki pilalle luontoalue tai pari kerrallaan, se on Helsinki KYMP:n motto. Jokainen pasirajala ja joukokunnas pitäisi laittaa loppuelämäkseen vankilaan.

Lisäksi tuo Metsälän edusta, Tuusulan motari ja totaalisen pilalle laitettu Mäkitorpantie kun ovat jo nyt ruuhka-aikoina täysin tukossa, niin onnea vaan kun aletaan ohjaamaan autoliikennettä lähinnä Veturitielle. Strategiahan on, että kun liikennemahdollisuudet pilataan täysin, pikaratikka ja dösätkin alkavat vaikuttaa siedettäviltä ratkaisuilta. Sama strategia on käytössä myös kaupunginosien välisten tasoerojen suhteen: kun tuhotaan väljät ja metsäiset alueet ja tehdään joka puolelle samaa puutonta lavastekaupunkia, huonommatkaan alueet eivät enää erotu. Ei nosteta lattiaa, vaan lasketaan kattoa. Hieno homma.

Jotenkin ihan loputtoman vittumaista, epäreilua ja masentavaa, että itse joutuu suunnilleen toivomaan omaa kuolemaansa jottei joutuisi todistamaan kotimetsiensä tuhoamista, mutta joku nimeltä mainitsematon apulaispormestari saa jatkaa elämäänsä, ylisuurella suullaan virnistelyä ja vittumaisen metallisella äänellään valheidensa yliartikulatiivista toisteluaan jostain helvetin Kalliosta käsin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös