Joskus käyn naureskelemassa täällä, kun bensalenkkareita ahdistaa:
Ei näy ilman kirjautumista :(
Joskus käyn naureskelemassa täällä, kun bensalenkkareita ahdistaa:
Miten helvetissä tällainen idea on mennyt läpi missään muualla kuin jossain vihreässä puoluetoimistossa? Milloin liikennesuunnitteluperiaatteet ovat muuttuneet niin, että heikoimmassa asemassa olevat, eli jalankulkijat eivät enää ole ykkösasemassa? Aivan sairasta touhua antaa kymmenien tonnien painoiselle ratikalle etuajo-oikeus suhteessa jalankulkijoihin, joiden joukossa on lapsia, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja vammaisia.
Kyse ei minusta ole ollenkaan siitä, mikä on helpointa tai "loogisinta", vaan siitä, mikä on turvallisinta. Jos tuollaisella ylityspaikalla käy jotain yllättävää, esim. että lapsi heittäytyy maahan makaamaan (käy meillä aivan yhtenään, etenkin väsyneenä), vanhus liikkuukin odotettua hitaammin tai vaikka että pyörätuolin rengas jää jumiin, niin ratikan on pakko olla valmiudessa hidastamaan. Tämä eilinen tapaus ei ollut, vaan kilkutti varoitusääntä vielä parinkymmenen metrin päässä meistä ja tuli koko ajan jarruttamatta kohti. Jos ylityspaikat olisivat suojateitä, mitään tällaista ongelmaa ei olisi.Ihminen pysähtyy melko paljon helpommin ja nopeammin kuin tuollainen kymmenien tonnien ratikka, joten on loogisempaa, että ihminen väistää.
Aikataulut ovat niin ikään aivan mitätön murhe. Ruuhka-ajat ovat ruuhka-aikoja, ja niiden tuomat haasteet pitää ottaa aikataulusuunnittelussa huomioon. Lisäksi ruuhkaisimmat alueet ovat muutenkin valo-ohjattuja ja vain hiljaisimmilla ylityspaikoilla on tuo väistämisvelvollisuus, joten mitään todellista hidastetta jalankulkijoiden väistäminen ei missään nimessä aiheuttaisi.Lisäksi voin kuvitella helposti tilanteen, jossa jalankulkijoita liikkuu runsaasti ja ratikalla kusee aikataulut jos se jää niitä kaikkia väistelemään ja odottelemaan. Kun ratikka päästetään ensin ohi, voi muu liikenne jatkaa tämän mentyä kulkuaan häiriöttä.
Se, että muualla Suomessa on asiat väärin ei ole peruste tehdä asioita Helsingissä toisella tavalla väärin. Olen kyllä huomannut, että maakunnissa joutuu olemaan aika varuillaan suojateillä, ja Vaasassa auto on tullutkin meikäläistä taipeisiin (ei tosin onneksi käynyt mitään).Lisäksi, kannattaa käydä joskus katsomassa miten asia on muualla Suomessa hoidettu. Siellä järjestys on: 1. Autot, 2. kevyt liikenne.
Tämä on mielipide. Itse uskon tuon olevan nimenomaan kannattava ja hyvä hanke. Busseja meillä on jo valmiiksi tiet tukossa, kyllä tähän kaupunkiin lisää raideliikennettä mahtuu.Muutenkin koko Raide-Jokeri oli helvetin huono idea.
Tässä tiivistynee se näkemysero. Minusta lähtökohta ei mitenkään voi olla sellainen, että jalankulkija joutuu miettimään, milloin on oikea ja/tai turvallinen hetki lähteä ylittämään tietä ja milloin ratikka on liian lähellä. Ei jalankulkijalla ole lähtökohtaisesti mitään velvollisuutta osata arvioida tällaista, sillä kuten sanottu, vaikka suurin osa meistä on sekä henkisesti että fyysisesti kykeneviä, joukossamme on lukuisia, jotka eivät ole. Sen sijaan ratikkakuskiksi pääseminen edellyttää testatun osaamisen myös tältä osin.Eli ei kannata niitä lapsia keskelle tietä viedä ennenkuin ratikka on mennyt ohi.
"Mahtuu" joo, mutta sen mahtumisen kanssa on vähän niin ja näin, koska tila on väkisinkin pois jostain muusta. Tyypillisestihän kiskojen tieltä lähtee pois metsää ja jonkin verran esim. parkkipaikkoja. Haagassa metsää kavennettiin yli sata metriä, samoin Pirkkolassa, ja Viikissä tuhottiin luontoa sitten jo oikein olan takaa. Bussit tukkivat lähinnä keskustan alueita, mutta siihen ei pysty edes ratikoilla ja junalla vaikuttamaan. Sen sijaan keskusta-alueiden ulkopuolisissa kaupunginosissa mitään bussiruuhkia näkee harvoin, pl. kapeat risteysalueet. En minäkään mikään bussien fani ole, itse asiassa päin vastoin, mutta vähemmän ne aiheuttavat pysyvää harmia kuin esim. tämä Raide-Jokeri. Metro olisi selvästi paras ratkaisu, vaikka toki kallis.Busseja meillä on jo valmiiksi tiet tukossa, kyllä tähän kaupunkiin lisää raideliikennettä mahtuu.
Positiivista on, että käytännön faktat ajavat ideologioiden ja vammaisten edelle. Avainsana on se "kymmenien tonnien painoinen". Tuollainen möhkäle ei pysähdy tuosta vaan ja käytännössä olisi erittäin vaarallista, jos jalankulkijoille annettaisiin signaali "menkää vaan, ratikka kyllä pysähtyy". Ei se välttämättä pysähdy.Miten helvetissä tällainen idea on mennyt läpi missään muualla kuin jossain vihreässä puoluetoimistossa? Milloin liikennesuunnitteluperiaatteet ovat muuttuneet niin, että heikoimmassa asemassa olevat, eli jalankulkijat eivät enää ole ykkösasemassa? Aivan sairasta touhua antaa kymmenien tonnien painoiselle ratikalle etuajo-oikeus suhteessa jalankulkijoihin, joiden joukossa on lapsia, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja vammaisia.
Pysähtyy kun pistetään pysähtymään. Kaikki muutkin ratikat Helsingissä pysähtyvät suojateiden eteen jos tarve vaatii. Ja päivittäin vaatii, esim. Päivärinnankadun kohdalla Töölössä, jossa tulee liikuttua paljon. Kyse on ajonopeudesta, ei ratikan massasta. Riittävän matalat nopeudet, riittävän hyvät jarrut, riittävän hyvin koulutetut kuskit ja heikoimpien asemaa korostava kaupunkipolitiikka saavat aikaan turvallisen katutilan kaikille.Tuollainen möhkäle ei pysähdy tuosta vaan ja käytännössä olisi erittäin vaarallista, jos jalankulkijoille annettaisiin signaali "menkää vaan, ratikka kyllä pysähtyy". Ei se välttämättä pysähdy.
Sittenhän siinä jo katoaa koko idea pikaraitiotiestä, jos vaunut laitetaan matelemaan ja pysähtelemään jokaisen kadunylittäjän kohdalla.Pysähtyy kun pistetään pysähtymään. Kaikki muutkin ratikat Helsingissä pysähtyvät suojateiden eteen jos tarve vaatii. Ja päivittäin vaatii, esim. Päivärinnankadun kohdalla Töölössä, jossa tulee liikuttua paljon. Kyse on ajonopeudesta, ei ratikan massasta. Riittävän matalat nopeudet, riittävän hyvät jarrut, riittävän hyvin koulutetut kuskit ja heikoimpien asemaa korostava kaupunkipolitiikka saavat aikaan turvallisen katutilan kaikille.
Missä kohtaa?...ja Viikissä tuhottiin luontoa sitten jo oikein olan takaa.
No jos näin on, niin sehän vain alleviivaa kuinka huono idea tämä oli, kaupungissa kun ihmisiä piisaa. Mutta siis käsittääkseni tuolla on useampiakin osuuksia, joissa voi painella sitä 70km/h huippunopeutta pitkät pätkät ilman pelkoa ihmisistä jotka tulisivat sotkemaan ratikan kulkua. Lisäksi jokaisesta kadunylittäjästä tuskin tarvitsee murehtia, sillä valo-ohjattuja ylityspaikkoja on kuitenkin useita.Sittenhän siinä jo katoaa koko idea pikaraitiotiestä, jos vaunut laitetaan matelemaan ja pysähtelemään jokaisen kadunylittäjän kohdalla.
Minusta lähtökohta ei mitenkään voi olla sellainen, että jalankulkija joutuu miettimään, milloin on oikea ja/tai turvallinen hetki lähteä ylittämään tietä ja milloin ratikka on liian lähellä. Ei jalankulkijalla ole lähtökohtaisesti mitään velvollisuutta osata arvioida tällaista
Sekoilin eräs iltayö Fredalla muistaakseni siinä Sähkötalon kulmilla. Menin ajatuksissani sekaisin kaistoista ja syntyi tilanne, että bussi lähti liikkeelle ja oltiin menossa samalle kaistalle.Ottamatta kantaa Raide-Jokeriin, niin ratikka- ja bussikuskit ovat jo valmiiksi aika seinähullua porukkaa Helsingissä. Jatkuvasti ajetaan punaisia päin, ei anneta tietä suojatiellä kävelijöille ja torvea soitetaan todella aggressiivisesti, jos paikka tulee. Välillähän näitä riehumisia päätyy lehtiinkin.
Nyt ymmärsit tai luit viestini väärin. Kirjoitin, että lähtökohtaisesti jalankulkijalla ei ole velvollisuutta osata arvioida sopivaa hetkeä. Tässä siis kaksi viittausta: vertaus ratikkakuskeihin, joilla on velvollisuus osata arvioida tällaisia asioita liikenteessä, ja toisaalta, että jalankulkijoiden joukossa on myös sellaisia ihmisiä, joilla ei lähtökohtaisesti ole kykyä arvioida oikeaa hetkeä ylittää katu - siis etenkin jos säännöt ovat eri ratikoille ja kulkuvälineille erilaisia.En mä pysty näkemään miten jalankulkijalla ei voisi olla vastuuta arvioida milloin on turvallista ylittää?
Tämä on käytännön ohjeena oikea, mutta lähtökohtana väärä, jos se johtaa siihen, että tiettyjen ihmisryhmien turvallisuus on tosiasiallisesti uhattuna.Ensin katsotaan, ja JOS muu liikenne antaa tilaa, mennään yli. Ei niin, että painellaan tielle ja oletetaan kaikkien väistävän.
Sitten jokaisen ylityspaikan pitäisi olla valo-ohjattu. Tarvinneeko avata, miksi tämäkin soveltuisi huonosti keskustan ulkopuolisille alueille? Ja edelleen: pikaratikka kulkee pikaisesti siksi, että siellä on nopeita osuuksia, ei siksi että se voi porhaltaa liikuntarajoitteisista tai lapsista välittämättä asuinalueiden läpi. Jos pikaratikka lakkaa olemasta pikaratikka siksi, että joudutaan kiinnittämään huomiota turvallisuuteen, niin sanoisin näin kansankielisesti, että "vitut siitä pikaratikasta, tavallinen toimisi ihan riittävän hyvin".raideliikenteen kanssa oman maailmankuvani mukaan se on kevyt liikenne joka väistää. Varsinkin kun on kyse pikaratikasta, jonka tarkoitus on liikkua pikaisesti paikasta toiseen.
Olen tästä kategorisesti eri mieltä. Nimenomaan kiinteät kiskot mahdollistavat uuden kaupungin nousemisen, mikä voidaan toteuttaa myös lähiluontoa mahdollisimman paljon säästämällä, kunhan uudisrakentaminen on riittävän tehokasta.Muutenkin koko Raide-Jokeri oli helvetin huono idea. Se on sidottu yhteen reittiin, mikä tekee siitä joustamattoman - sähköbussit olisivat tästä näkökulmasta huomattavasti toimivampi ja halvempi ratkaisu - ja jotta sen kustannusrakenne olisi toimiva, radan varrelle joudutaan rakentamaan aivan liiallisia määriä asuntoja ym. Seurauksena lähiluontoa karsitaan todella paljon ja tilalle tulee surkeaa lavastekaupunkia, kuten näiden kiskojen reunamilla on jo monessa kohtaa käynyt.
Liekö sama kuski, joka heilutti minulle sentteriä Hämeentiellä. Myönnettäköön että ajoin autolla pätkän, mikä on kiellettyä, mutta ei se mielestäni keskisormen arvoinen rike ole. Tätä ennen tietty tööttäily ja pitkät päällä perälasissa kiinni ajelu.Ratkaisin tilanteen pomppaamalla tyhjälle vastaantulijoiden kaistalle, löin lämän tiskiin ja otin turvallisen matkan päässä bussin eteen. Kuski otti provokaationa ja seuraavista valoista parin valovälin ajoi rinnalla keskushyökkäjä pystyssä, huutaen ja katsoen enemmän minun suuntaani kuin tiehen. Tuli mieleen, että mieluummin en istuisi kyseisen kuskin bussissa. Jonkunlainen reaktio sekoiluuni tietenkin olisi ollut ns. oikein. Sitä en kiistä.
Pysähtyy kun pistetään pysähtymään. Kaikki muutkin ratikat Helsingissä pysähtyvät suojateiden eteen jos tarve vaatii. Ja päivittäin vaatii, esim. Päivärinnankadun kohdalla Töölössä, jossa tulee liikuttua paljon. Kyse on ajonopeudesta, ei ratikan massasta. Riittävän matalat nopeudet, riittävän hyvät jarrut, riittävän hyvin koulutetut kuskit ja heikoimpien asemaa korostava kaupunkipolitiikka saavat aikaan turvallisen katutilan kaikille.
No jos näin on, niin sehän vain alleviivaa kuinka huono idea tämä oli, kaupungissa kun ihmisiä piisaa. Mutta siis käsittääkseni tuolla on useampiakin osuuksia, joissa voi painella sitä 70km/h huippunopeutta pitkät pätkät ilman pelkoa ihmisistä jotka tulisivat sotkemaan ratikan kulkua. Lisäksi jokaisesta kadunylittäjästä tuskin tarvitsee murehtia, sillä valo-ohjattuja ylityspaikkoja on kuitenkin useita.
Ei lainaamaani kommenttiin liittyen, vaan yleisesti: on mielenkiintoista, miten paljon painotetaan kaupungin olevan ihmisiä varten, kun keskustellaan esim. pysäköidystä autosta, mutta ihmisten turvallisuutta (ja turvallisuudentunnetta) uhkaavan liikkuvan raitiovaunun kohdalla vastaavaa huomiota ei tunnu olevan tarpeellista tehdä.
Et ole ikinä joutunut junarataa ylittämään autolla, pyörällä tai kävellen?Sitä paitsi minusta on nurinkurista ajatella, että jalankulkijan pitäisi alkaa väistää paikalle saapumassa olevaa ratikkaa vaikka on jo ylittämässä kiskoa. Eihän se noin toimi missään muussakaan väistämisvelvollisuustilanteessa.
Et ole ikinä joutunut junarataa ylittämään autolla, pyörällä tai kävellen?
On varmasti isompi nopeusrajoitus kuin keskustassa, mutta pienempi kuin valo-ohjattujen ylityspaikkojen kohdalla. Toisaalta näkyvyyskin on huomattavasti parempi, ainakin tuossa kohdassa josta itse menimme, eli suoraa tietä pitkä pätkä.En nyt muista tarkalleen missä kaikkialla näitä kohtia on, mutta käsittääkseni näissä kohdissa pikaratikan vauhdit ovat lähtökohtaisesti aivan erit verrattuna keskustan vauhteihin. Jos jalankulkija näkee ratikan tulevan, ja lähtee silti tuota tietä ylittämään, puhutaan jo aika isosta riskistä.
No en kyllä ole valo-ohjaamatonta tai puomitonta junarataa ylittänyt, en. Ei edes tule mieleen sellaista paikkaa, jossa tuollainen olisi mahdollista. Ysärillä Ilmalan asema oli ehkä lähimpänä, mutta siinäkin oli varoitusvalot ja -äänet.Et ole ikinä joutunut junarataa ylittämään autolla, pyörällä tai kävellen?
Liekö sama kuski, joka heilutti minulle sentteriä Hämeentiellä. Myönnettäköön että ajoin autolla pätkän, mikä on kiellettyä, mutta ei se mielestäni keskisormen arvoinen rike ole. Tätä ennen tietty tööttäily ja pitkät päällä perälasissa kiinni ajelu.
Ei kai Hämeentiellä ole varsinaisesti yhtään sellaista pätkää, mitä olisi kielletty ajaa autolla, mutta läpiajo on. Varsin useinkin tulee ajettua linjoilta keskustan suuntaan.