Helsinki

  • 571 737
  • 3 516

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Eliel Saarinenhan kaavaili päärautatieaseman siirtämistä Pasilaan ja mikäli suunnitelma olisi toteutunut (Töölönlahden täyttöineen), olettaisin että Helsingin ytimeksi miellettäisiin kutakuinkin nykyisen Triplan lähistö.
Suunnitelmissahan on että kaukojunien terminaali siirtyy Pasilaan, ja steissin ja Pasilan välillä kulkee vain syöttöliikennettä, joten se muuttaa tilanteen tuohon.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Samoja ajatuksia on näköjään muillakin. Itselläni uuden kämpän etsintä ja keskustasta pois muuttaminen, alkoi viime kesänä kun selvisi, että Helsinki ei halua ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa. Tahallinen asumisen ja liikkumisen vaikeuttaminen, yhdessä härskin rahastuksen kanssa ei minulle käy.


Oma tulkintani on, että koska polkupyöräilijät eivät maksa heille varattuja teitä ja niiden kunnossapitoa kuten autoilijat tekevät, on keksitty kerätä rahat autoilta jotka eivät liiku.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tahallinen asumisen ja liikkumisen vaikeuttaminen, yhdessä härskin rahastuksen kanssa ei minulle käy.
Härski on kyllä hyvä sana kuvaamaan Helsingin kaupunkiorganisaatiota. Olen sanonut ennenkin ja sanon uudestaan: Helsingin kaupunkiorganisaatio on helsinkiläisen pahin vihollinen.

Erityisesti minua naurattaa tuo perustelu markkinavetoisesta pysäköinnistä, siis ajatuksesta, että koska parkkitila on kysyttyä, tarjonnan hinta kasvaa. Ensinnäkin tuo on ihan palikkatason talousajattelua, mutta etenkin tuossa vituttaa se, että kysynnän ja tarjonnan laki on aina vinoutunut, jos tarjonnassa on monopoli. Se on ihan ok, että kaupunki omistaa yksin katunsa, mutta markkinoiden lait eivät voi silloin toimia siten, kuin Helsinki yrittää uskotella.

Sitten ovat yksityiset parkkitalot jne. mutta niihin pätevät aivan erilaiset kustannusperiaatteet kuin kadunvarsiin. Tuossa jutussa esiintyneen asukkaan pointti oli lisäksi erinomainen: mitä varten Helsinki laittaa helsinkiläiset maksamaan parkkifirmojen tekemät kustannus- ja kysyntävirhearviot? Aivan sekopäistä toimintaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jotain hyvää, niin paskasti johdetussa ja riutuvassa kaupungissa todennäköisesti säilyy jotain aitoa - näin on käynyt esim. Montrealissa. Keskusta tulee luisumaan entistä huonompaan jamaan ja sen on pakko näkyä vuokrissa, joten saadaan ehkä paremmin mm. ravintoloita yrittämään.
 

Jeffrey

Jäsen
Samoja ajatuksia on näköjään muillakin. Itselläni uuden kämpän etsintä ja keskustasta pois muuttaminen, alkoi viime kesänä kun selvisi, että Helsinki ei halua ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa. Tahallinen asumisen ja liikkumisen vaikeuttaminen, yhdessä härskin rahastuksen kanssa ei minulle käy.

Omaan silmään eteläinen Helsinki on edelleen se paikka jossa haluan asua, on kuitenkin ihan totta, että palveluita heikennetään täällä aika nopeaa tahtia kaupungin toimesta.

Julkinenliikenne on pitkälti, tai käytännössä täysin keskittynyt pääväylille. Hyppäsit bussiin sitten Eirasta, Elielinaukiolta tai Kampista niin kaikki bussit kulkevat käytännössä samaa reittiä Meilahteen asti, josta ne sitten jakautuvat kohden esikaupunkeja. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa vaihtoja ja vaikka odotusajat eivät sinällään ole kummoisia niin yhtäkkiä lyhyehkökin siirtymä ottaa melko kauan aikaa. Matka-ajat ovat helposti kolminkertaisia autolla siirtymiseen verrattuna ihan kantakaupungin alueella. Raitiovaunuissa vielä jonkin verran poikittaissiirtymää onneksi on.

Julkisenliikenteen hinnoittelu-uudistus oli sekin melko epäonnistunut kaupunkilaisten näkövinkkelistä. Kuukausilipuilla pääset maksamaan espoolaisten ja vantaalaisten kulkemisen ja silloin kun kaupunki päättää sinun lääkäriajan osoittaa jonnekin Peijakseen niin tarvitset sitten kuitenkin vielä sen lisämaksun.

Noh... lopulta melko pieniä vittuiluja kaupungin toimesta sitä kaupunkilaiselämän iloja vastaan. Sosialistipolitiikka toimii tässä toivottavasti jollekin hyväksi, ja enemmän olen huolissani Stokkan kohtalosta. Jos Stokka kyykkää niin me kaupunkilaiset ollaan kohta ihan aidosti nettikaupan varassa aina kun halutaan vähänkään jotain epätavanomaisempaa hankkia. Esimerkiksi henkareita ei löytynyt kaupungista muualta kuin Stokkalta poislukien toki ne etoloiden muoviset viritelmät.

En tiedä toimiiko loppuunasti sekään, että esikaupunkilaisilta poistetaan syyt ja mahdollisuudet tulla keskustaan ja keskustassa asuvilta mahdollisuudet matkata pois keskustasta. Ajattelisin, että tällainen kehitys voi johtaa esimerkiksi slummiutumiseen tai ainakin alueiden eriytymiseen, vaikka Punavuoresta Kallioon olisikin silloin kliffempi fillaroida.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Julkisenliikenteen hinnoittelu-uudistus oli sekin melko epäonnistunut kaupunkilaisten näkövinkkelistä. Kuukausilipuilla pääset maksamaan espoolaisten ja vantaalaisten kulkemisen
Tästä syystä kuljen nykyisin pummilla aina kun mahdollista. Eikä edes omatunto vaivaa. Minä en tätä vittuilua aloittanut.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsinkiläiset ovat itse äänestäneet valtuustoon nykyisen kokoonpanon, niin en sikäli ole yllättynyt. Mikäli kaupungissa pitäisivät valtaa "autopuolueet" Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta, niin tuskin nyt nähtyä hinnankorotusta olisi tapahtunut, mutta kun ns. punavihreät muodostavat valtuustosta tasan puolet, totta kai heidän kädenjälki näkyy kaupungin linjauksissa.

Sikäli korotuksen olisi voinut porrastaa pidemmälle aikavälille, mutta onhan tuo 30 euroa kuussa ollut aika edullinen hinta keskustapysäköinnille.
 

Jeffrey

Jäsen
Helsinkiläiset ovat itse äänestäneet valtuustoon nykyisen kokoonpanon, niin en sikäli ole yllättynyt. Mikäli kaupungissa pitäisivät valtaa "autopuolueet" Kokoomus, Perussuomalaiset ja Keskusta, niin tuskin nyt nähtyä hinnankorotusta olisi tapahtunut, mutta kun ns. punavihreät muodostavat valtuustosta tasan puolet, totta kai heidän kädenjälki näkyy kaupungin linjauksissa.

Tavallaan joo, mutta sama meininki on jatkunut varsin pitkään ja monella eri kokoonpanolla. Lopulta kuitenkin virkamiehet ja -naiset sanelevat aika pitkälti miten toimitaan, minkälaisia aloitteita tehdään jne. Monasti virkamiehet ja -naiset tuntuvat olevan jopa ideologisempia kuin poliitikot, joille monesti on mahdollista selittää myös toisenlaisia näkökulmia.

Tulee mieleen yksi rakennushanke mennä vuosilta jossa olin mukana. Rakennettiin korttelia johon tuli myös päiväkoti ja virkamies piti kiinni periaatteesta ettei päiväkodin pihaan tarvitse päästä autolla. Hänen näkemyksensä mukaan vanhemmat voivat aivan hyvin pysäköidä auton kauempana alueella olevalle parkkipaikalle ja siitä sitten saattaa lapsi jalan päiväkotiin. Tätä vastaan yritettiin argumentoida monella tapaa ja esitettiin erilaisia konkreettisia syitä miksi näin todennäköisesti tulisi tapahtumaan - ja uskoimme vanhempien edelleen ajavan päiväkodin pihaan pelastusteitä pitkin ja tämän aiheuttavan ongelmia alueen asukkaille kun autot ajavat missä heidän ei ole varsinaisesti suunniteltu ajavan. Voittaja tässä väännössä oli luonnollisesti kaupunki. Päiväkodin toisena toimintavuotena rakennettiin sitten se varsinainen ajoväylä sinne erikseen.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Helsinkiläiset ovat itse äänestäneet valtuustoon nykyisen kokoonpanon, niin en sikäli ole yllättynyt
No nyt on halpaa. Helsinki on suuri ja moninainen alue jossa päätökset tehdään yhden äänen enemmistöllä. Voidaan sanoa, että lähiöiden autottomat tekevät nyt päätöksiä, joilla keskusta näivetetään ja joista he itse hyötyvät.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hintojen korotukseen voisi lisätä myös kannustimia. Esim. alhaisista hiilidioksidipäästöistä alle 15 vuotiaissa autoissa alennuksia ja yhdistettäisiin parkkipaikkojen hintojen nousu julkisen liikenteen maksujen vähentämiseen. Näin tämä voisi olla oikeasti ihan toimivaakin vihreää politiikkaa, mutta tällaisenaan vähän äkkiväärältä tuntuvaa poukkoilua.

Helsinki ei ole niin vihreä kaupunkin kuin se uskottelee olevansa. Julkisen liikenteen maksut kuuluvat Euroopan isojen kaupunkien kalleimpien joukkoon ja hinta oikeasti rajoittaa niiden käyttöä. Miksi tähän ei panosteta enemmän?
 
Suosikkijoukkue
Espoolaiset
Hintojen korotukseen voisi lisätä myös kannustimia. Esim. alhaisista hiilidioksidipäästöistä alle 15 vuotiaissa autoissa alennuksia ja yhdistettäisiin parkkipaikkojen hintojen nousu julkisen liikenteen maksujen vähentämiseen. Näin tämä voisi olla oikeasti ihan toimivaakin vihreää politiikkaa, mutta tällaisenaan vähän äkkiväärältä tuntuvaa poukkoilua.

Helsinki ei ole niin vihreä kaupunkin kuin se uskottelee olevansa. Julkisen liikenteen maksut kuuluvat Euroopan isojen kaupunkien kalleimpien joukkoon ja hinta oikeasti rajoittaa niiden käyttöä. Miksi tähän ei panosteta enemmän?

Kelpaako esim. tällainen olemassaoleva kannustin?

Pysäköinti (tai oikeastaan yksityisautoilu ylipäätään) tiiviissä kaupungissa on siitä vekkuli juttu, että joko se on liian halpaa ja tila loppuu kesken tai sitten se on liian kallista ja siihen ei ole kenelläkään varaa. Useimmiten itse asiassa samaan aikaan molemmat, riippuen ihan täysin keneltä kysyy. Näistä pitää sitten valita jompikumpi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Noh. Eipä kyllä ole kummoinen kannustin, jos joutuu maksamaan silti satoja euroja vuodessa siitä, että joutuu parkkeeraamaan kadun varteen ilman mitään takeita paikan löytymisestä. Esim. omassa kaupunginosassani on useampia kortteleita, joiden kadunvarsipaikat katoavat varsin tehokkaasti toimistoajan päättymisen aikoihin.

Olisiko parempi, että kullakin katualueella olisi dedikoituja paikkoja vähäpäästöisille tms. jotta edes näille löytyisi varmasti paikka läheltä kotia? Tai sitten ihan oikeasti edullinen hinta, kuten esim. 0e kuussa (mikä sen totuuden nimissä pitäisi olla tietysti kaikille).

Olen tainnut tämänkin sanoa täällä muutamaan kertaan, mutta Wienissä autolla kuljettujen matkojen määrän kasvu saatiin leikattua kokonaan sillä, että koko kaupunkialueen joukkoliikenteen vuosilipun hinnaksi tuli 365 euroa (toki vain asukkaille ja työntekijöille). Kun tästä kuulin paikallisilta liikennesuunnittelijoilta vuonna 2018, pysyväksi jäänyt kokeilu oli ollut käytössä melkein kymmenen vuotta. Tuona aikana ilmanlaatu oli parantunut, ruuhkat vähentyneet ja autolla kuljettujen matkojen keskimääräinen kesto lyhentynyt sekä autojen määrä kaupunkialueella vähentynyt (hieman, mutta suhteessa kaupungin kasvuun huomattavasti). Wien kasvoi 2009-2018 lähes 650k asukkaalla.

Niin, ja siis HSL:n ABCD-lippu maksoi vuonna 2018 1670 euroa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit


En ymmärrä, miksei suoraan kielletä autoja kokonaan Helsingistä.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Niin, ja siis HSL:n ABCD-lippu maksoi vuonna 2018 1670 euroa.

Tuo on kyllä melkoinen summa. En onnistunut löytämään uutista, mutta eikö keväällä julkistettu lukuja, joiden mukaan julkisilla matkustaminen on vähentynyt verrattuna viime vuoteen? Ymmärrän sen, että kaupungin täytyy ottaa taloudelliset realiteetit huomioon, mutta jotenkin voisi kuvitella, että kokoomuksen ja vihreiden kaupungissa julkisen liikenteen käyttäjämäärän lisääminen olisi tärkeäkin tavoite. Ilmeisesti ei. Eilen kun oli hirmukeli, niin otin Bolt-sovelluksella taksin Töölöstä Savoy-teatteriin niin se maksoi kahdelta ihmiseltä 5 euroa, eli vähemmän kuin julkisilla 2 lippua muutaman korttelin matkan. Kun lyhyempiä matkoja on aiemminkin saanut halvemmalla, on vaikea käsittää miksi tällainen helpotus kaupunkilaisilta poistettaisiin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Vai mitä, @banaaninviljelijä ?
No vittu, ensin kerrotaan että pitää rubeta Kaisaniemessä pois ja nyt sitten pitää siirtyä käyttämään muutakuin Kontulan metroasemaa. Eli käytännössä Myllypuroa. Ei siinä onhan se vähän ankean oloinen metroasema, mutta kuuluu katukuvaan. Linnut nyt toki jos saisi pois kun sitä paskaa on aika helvetisti.
 

F#21

Jäsen

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Nyt oli hyvä kirjoitus. Alla lainatun kohdalla purskahti jo Jaffat suusta.

Tuorein aivotus on Helsingin Sanomien viime viikkoisen uutisen mukaan apulaispormestari Anni Sinnemäen ajatus kieltää bensiini- ja dieselautojen käyttö Helsingin keskustassa. Samalla tavalla kuin Tukholma on esittänyt tekevänsä, jo vuoden 2025 alusta.

Tuon tyyppisen toiminnan voisi ymmärtää sellaisissa kaupungeissa mitkä on rakennettu vaikkapa laakson keskelle tai muualle missä ilma ei mainittavasti kierrä.

Helsingissä sen sijaan tuntuu tuulevan aika hyvin, siis korvienvälin lisäksi.

Toivottavasti nimittäin tuo kielto toteutuessaan yletetään koskemaan myös julkista liikennettä, busseja, takseja ja tavaranjakelua.

Tai taksien kohdalla ei ole niin väliksi. Niitä on pääkaupunkiseudulla sähkökäyttöisenä jo jonkin verran, ja esimerkiksi Elielinaukion taksinyrkkeilynäyttämön varustaminen nykyisen kaistajaon ohella vielä muutamalla pikalatauspisteellä saattaisi tehdä siitä todella tapahtumarikkaan paikan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Joo-o, vaikka olen täälläkin puhunut autottomien keskustojen puolesta, niin eihän tuollainen nyt toimi millään ja mitenkään Helsingissä. Täällä on tuo liikenne ajettu niin solmuun jo nyt, että ihan haihatteluksi menee joku täysikielto ja päästöttömyys.

Testasin muuten tuossa vähän tahtomattanikin tuollaista isossa maailmassa käytössä olevaa park&ride -meininkiä, kun oli lounastapaaminen keskustassa ja tämän jälkeen autoilua vaativaa roudausta toisaalla. Ajoin siis Pohjois-Helsingistä Pasilaan, jätin auton Triplaan, junailin keskustaan pariksi tunniksi ja sitten takaisin. Parkki maksoi jotain 6.80€ ja junaliput 6.24€ eli sen lounaan sai halvemmalla. Kyllähän tuon kertaluontoisesti tekee, vaan päivittäin olisi kyllä ihan perseestä.

En tiedä yhtään miten täällä nuo liityntäparkit muuten toimivat tai onko niitä edes, mutta ainakin Briteissä asuessani käytin sellaista systeemiä, missä työpäivän parkki oli ilmainen (muistaakseni 10h ajan) ja lisäksi parkkilipulla pääsi julkisilla ilmaiseksi ees taas. Silti jollain M-pätkällä oli ihan helvetilliset ruuhkat, mutta voin vain kuvitella sitä kaaosta, jos noita park+ride -juttuja ei olisi ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös