Mainos

Helsinki

  • 618 145
  • 3 733

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hämeentie valittu Helsingin rumimmaksi kaduksi.

Vaikka pitkän tien varrella onkin eräitä ei niin hienojakin rakennuksia, olen itse aina pitänyt tien urbaanista sykkeestä halki Kaurismäen Helsingin. Välillä tunnelma kadulla on kuin jossain mannereurooppalaisessa suurkaupungissa ja maahanmuuttajayrittäjien liikkeet tuovat kansainvälistä tunnelmaa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hämeentie valittu Helsingin rumimmaksi kaduksi.

Vaikka pitkän tien varrella onkin eräitä ei niin hienojakin rakennuksia, olen itse aina pitänyt tien urbaanista sykkeestä halki Kaurismäen Helsingin. Välillä tunnelma kadulla on kuin jossain mannereurooppalaisessa suurkaupungissa ja maahanmuuttajayrittäjien liikkeet tuovat kansainvälistä tunnelmaa.

Väärin valittu, sanoo tuore helsinkiläinenkin. Hämeentie on urbaani, rouhea, paikoin kauniskin katu, josta lisäksi korttelin verran sivulle puikahtamalla sivulle pääsee monenlaisiin mestoihin. Sen viihtyisyyttä syö autoliikenteen määrä ja kurvin alueen sosiaaliset ongelmat, mutta olisi liioiteltua sanoa sen olevan "rumin katu" tässä kaupungissa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Hämeentie on noin 5 km pitkä eli sen varrelle osuu hyvinkin erilasta näkymää.
Nyt on annettu palkinto pienen osan puolesta eli Hakaniemestä kurviin. Typerä valinta.

Hämeenkatu rumenee pohjoiseen mentäessä. Ei kai tuo alkupää erityisen rumaa ole? Urbaania maisemaa, kuten jo todettiin ja risteävien katujen korkeuserot näyttävät mukavalta omaan silmään. Vaikkapa Huopalahdentie on rumempi. Ruma Hese, ruma Esso, ruma ostari ja motarin liittymät.

edit: Varmaan on aiheuttanut ihmetystä, kun on viestin ensimmäinen sana ihan päin vittua, mutta jätetään se siihen muistoksi.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hämeentie valittu Helsingin rumimmaksi kaduksi.

Vaikka pitkän tien varrella onkin eräitä ei niin hienojakin rakennuksia, olen itse aina pitänyt tien urbaanista sykkeestä halki Kaurismäen Helsingin. Välillä tunnelma kadulla on kuin jossain mannereurooppalaisessa suurkaupungissa ja maahanmuuttajayrittäjien liikkeet tuovat kansainvälistä tunnelmaa.
Repesin tuolle Haapaniemenkadulle. Miten jotkut ovat jaksaneet äänestää sitä? Eivät ne tunnelit tuon kauniimmilta näytä missään.

Eikä Hämeentie ole ruma. On sen varrella rumiakin rakennuksia, mutta se on hyvin urbaani ja pitkä katu. Yksi Helsingin pisimpiä katuja. Sen varrelle mahtuu monenlaista. Minusta se on Kurvin kulmilla hyvinkin hienon näköinen katu. Esimerkiksi vanha Kansan pääkonttori on upea.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Hämeentie valittu Helsingin rumimmaksi kaduksi.

Vaikka pitkän tien varrella onkin eräitä ei niin hienojakin rakennuksia, olen itse aina pitänyt tien urbaanista sykkeestä halki Kaurismäen Helsingin. Välillä tunnelma kadulla on kuin jossain mannereurooppalaisessa suurkaupungissa ja maahanmuuttajayrittäjien liikkeet tuovat kansainvälistä tunnelmaa.
Väärin äänestetty, tekisi mieli sanoa. Hämeentiessä ei minustakaan ole mitään valittamista ulkonäön osalta. Katua voisi pitää jonkinlaisena läpileikkauksena urbaaniin Stadiin, jossa on niin uutta kuin vanhaakin, rosoisuutta sekä kauneutta. Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa Mechelininkatu.
Jos pitäisi valita joku ruma katu Helsingistä, niin suuntaisin katseeni sellaisiin paikkoihin, joissa on pienteollisuusalueita, uusia tai uudehkoja betonielementtirakennuksia, todella vähän puita ja ylipäänsä puistoalueita. Mieleen tulee heti ainakin Mekaanikonkatu, Hermannin rantatie ja suurin osa Teollisuuskadusta.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Hämeentie on noin 5 km pitkä eli sen varrelle osuu hyvinkin erilasta näkymää.
Nyt on annettu palkinto pienen osan puolesta eli Hakaniemestä kurviin. Typerä valinta.
Kyllä. Kurvi on tietenkin ihan karsea paikka, mutta tuolle pätkälle mahtuu myös se Haapaniemen kentän alue, jossa esim kaunis Tannerin talo. Ei huono paikka millään mittarilla.
 

molari

Jäsen
Väärin äänestetty, tekisi mieli sanoa. Hämeentiessä ei minustakaan ole mitään valittamista ulkonäön osalta. Katua voisi pitää jonkinlaisena läpileikkauksena urbaaniin Stadiin, jossa on niin uutta kuin vanhaakin, rosoisuutta sekä kauneutta. Vähän samaan tapaan kuin vaikkapa Mechelininkatu.
Jos pitäisi valita joku ruma katu Helsingistä, niin suuntaisin katseeni sellaisiin paikkoihin, joissa on pienteollisuusalueita, uusia tai uudehkoja betonielementtirakennuksia, todella vähän puita ja ylipäänsä puistoalueita. Mieleen tulee heti ainakin Mekaanikonkatu, Hermannin rantatie ja suurin osa Teollisuuskadusta.

Iso osa Ruoholahtea ja Jätkäsaarta täyttää myös nuo kriteerit, esim. Itämeren- ja Välimerenkatu alueelta. Pikku Huopalahti kokonaisuudessaan alkaa olla melkoisen kulahteneen ja ankean näköinen.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pikku Huopalahti kokonaisuudessaan alkaa olla melkoisen kulahteneen ja ankean näköinen.
Pikku Huopalahdesta pääsemme aikanaan eroon, sillä sehän vajoaa mereen. Ja jos ei sattuisikaan vajoamaan, niin taloihin tulee joka tapauksessa paljon korjausvelkaa. Niin hankalalle paikalle se on rakennettu. Maaperä kuulemma tutkittiin ennen rakentamista 90-luvulla, mutta ei siitä ainakaan mitään opittu. Pikku Huopalahdessahan oli aiemmin kaatopaikka ja pienteollisuutta, mutta on ihan eri asia rakentaa samalle paikalle isoja kerrostaloja, jos maa on ihan reikäjuustoa. Asuntoa Pikku Huopalahdesta ei ole mitään järkeä ostaa, ja pieniä ghettoutumisen merkkejä on tosiaan havaittavissa. Se on sinänsä harmi, sillä sijaintihan Pikku Huopalahdella on hyvä.
 

molari

Jäsen
Pikku Huopalahdesta pääsemme aikanaan eroon, sillä sehän vajoaa mereen. Ja jos ei sattuisikaan vajoamaan, niin taloihin tulee joka tapauksessa paljon korjausvelkaa. Niin hankalalle paikalle se on rakennettu. Maaperä kuulemma tutkittiin ennen rakentamista 90-luvulla, mutta ei siitä ainakaan mitään opittu. Pikku Huopalahdessahan oli aiemmin kaatopaikka ja pienteollisuutta, mutta on ihan eri asia rakentaa samalle paikalle isoja kerrostaloja, jos maa on ihan reikäjuustoa. Asuntoa Pikku Huopalahdesta ei ole mitään järkeä ostaa, ja pieniä ghettoutumisen merkkejä on tosiaan havaittavissa. Se on sinänsä harmi, sillä sijaintihan Pikku Huopalahdella on hyvä.

Olihan siellä tosiaan "köyhien Stokka", autopurkaamoja ja ties mitä, ei varmaan ollut niin tarkkaa, mitä laskettiin ja mihin. Talot kai pystyyn jäävät, kun on paalutettu, mutta muu infra vajoaa, pihoille ajetaan aika tiuhaan erilaista sepeliä, kun syntyy erilaisia vajoamia, ilmeisesti maanrakennustöissä fuskattu aikanaan. Aluehan on (Tilkankadun ja Korppaanmäentien puoli) rakennettu laman aikana, jolloin urakat olivat tiukkoja. Alueella on paljon (Heka, Sato, Kojamo) vuokra-asuntoja ja nämä alkavat olla peruskorjausiässä ja kaikki isot peruskorjaukset tekemättä, tämä sitten näkyy ulospäin "yleisenä kulahtamisena".
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
On tosiaan melko nuupahtaneen näköinen alue kaiken kaikkiaan. Näyttää siltä, että joku niistä taloista vaan yks päivä vajoaa - katoaa, kuin moottoritie Göteborgin liepeiltä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Talot kai pystyyn jäävät, kun on paalutettu, mutta muu infra vajoaa, pihoille ajetaan aika tiuhaan erilaista sepeliä, kun syntyy erilaisia vajoamia, ilmeisesti maanrakennustöissä fuskattu aikanaan. Aluehan on (Tilkankadun ja Korppaanmäentien puoli) rakennettu laman aikana, jolloin urakat olivat tiukkoja.
Joo, tietenkin Pikku Huopalahden talot on rakennusvaiheessa paalutettu, mutta se ei ilmeisesti aina riitä. Yksi kiinteistöalalla työskentelevä kaveri sanoi, että joidenkin talojen perustuksissa on paalutuksista huolimatta murtumia. Näistä ei luonnollisestikaan kovin paljon huudella. Tuollainen vaatii säännöllistä tarkkailua ja jatkuvia korjauksia, mikä myös maksaa. Sama ongelmahan on esimerkiksi Turun jokirannassa, jossa taloja on jouduttu paaluttamaan uudestaan. Pitää muistaa, että paaluthan myös lahoavat. Mutta ainakin Satolla ja Kojamollahan on rahaa maksaa, ja tähän sellainen ilkikurinen hymiö.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näiden lama-ajan matalien kerrostalojen elinkaari ei monesti tule oletettavimmin olemaan kovin pitkä. Meri-Rastilaahan ollaan laittamassa miltei koko alue uusiksi.
 

molari

Jäsen
Joo, tietenkin Pikku Huopalahden talot on rakennusvaiheessa paalutettu, mutta se ei ilmeisesti aina riitä. Yksi kiinteistöalalla työskentelevä kaveri sanoi, että joidenkin talojen perustuksissa on paalutuksista huolimatta murtumia. Näistä ei luonnollisestikaan kovin paljon huudella. Tuollainen vaatii säännöllistä tarkkailua ja jatkuvia korjauksia, mikä myös maksaa. Sama ongelmahan on esimerkiksi Turun jokirannassa, jossa taloja on jouduttu paaluttamaan uudestaan. Pitää muistaa, että paaluthan myös lahoavat. Mutta ainakin Satolla ja Kojamollahan on rahaa maksaa, ja tähän sellainen ilkikurinen hymiö.

Betonipaalut tuolla on eli eivät lahoa, kuten Turun jokirannassa tai vaikkapa Helsingin keskustassa, jossa vanhoja rakennuksia puupaalujen "varassa", niissäkin ongelma se, että orsivesi laskee ja paalut pääsevät ilman kanssa tekemisiin ja lahoaminen alkaa, senpä takia veden pintaa tarkkaillaan ja säädetään usein.

Pikku Huopalahdessa ongelma perustusten kanssa taitaa olla se, että savimaa ja huonosti tehdyt täytöt "valuvat" Pikku Huopalahteen päin, joka näkyy sitten mm. halkeamina. Tiedä sitten, miksi alue noin rakennettiin, olisi voitu myös rakentaa samanlaisia korkeita taloja kuin Mannerheimintien varressa tai sitten osin tai kokonaan rivi- ja pientaloja, Paciuksenkaaren puolella näin jo tehtiin.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Eikä Hämeentie ole ruma. On sen varrella rumiakin rakennuksia, mutta se on hyvin urbaani ja pitkä katu. Yksi Helsingin pisimpiä katuja. Sen varrelle mahtuu monenlaista. Minusta se on Kurvin kulmilla hyvinkin hienon näköinen katu. Esimerkiksi vanha Kansan pääkonttori on upea.
Ja täytyy muistaa että noin 100 metrin päässä kadun loppupäätä on muistomerkki Helsingin perustamispaikasta. Vanhankaupunginlahden ympäristö on Helsingin historian kannalta kovinta ydintä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Alkaa olla Helsingin autoliikenne mallia viimeinen sammuttaa valot. Uudesta sillastahan voisi tosin näppärästi poistaa autokaistat, sillä Viikin kautta kiertämällä pääsee ihan yhtä hyvin keskustaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Alkaa olla Helsingin autoliikenne mallia viimeinen sammuttaa valot. Uudesta sillastahan voisi tosin näppärästi poistaa autokaistat, sillä Viikin kautta kiertämällä pääsee ihan yhtä hyvin keskustaan.
Niin ja tuon Viikin kautta kiertäminen vie hyvällä tuurilla vain kymmenen minuuttia enemmän aikaa. Yleensä tosin aikaa vierähtää enemmänkin, koska Viikissä on vain kaksikaistainen tie (Viikintie), pirusti joukkoliikennettä ja jo nykyään todella hidas keskinopeus erityisesti ruuhka-aikaan. Tosin jos tuo reitti tulee ainoaksi tavaksi päästä vaikkapa Itäkeskuksesta keskustaan, voi edessä olla aivan saatananmoinen ruuhka, jollaista ei alueella ole aiemmin nähty.
Jotenkin oli odotettavissa, että Kulosaaren silta joudutaan rakentamaan uudelleen. Noh, onneksi on metro.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitkäsilta on palvellut suuria liikennemääriä vuodesta 1912, mutta oletettavastihan näin pitkää käyttöikää ei voi odottaa moderneilta silloilta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitkäsilta on palvellut suuria liikennemääriä vuodesta 1912, mutta oletettavastihan näin pitkää käyttöikää ei voi odottaa moderneilta silloilta.

Täähän, kuten jutussakin käy ilmi taisi hajota lähinnä lopullisemmin Kalasataman rakennustöistä. Kruunuvuorensillan ratikka auttaisi melkoisesti tämän ruuhkan vähenemistä - jos se olisi saatu rakennettua aikataulussaan. Kiitoksia vain ammattivalittajat.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas muuttuu Helsinki astetta viihtyisämmäksi kun siitäkään suunnasta ei keskustaan autolla pääse.
Mielenkiintoista sinänsä, tuleeko Helsingin painopiste siirtymään enemmän ja enemmän Pasilaa kohti ja tuleeko Pitkänsillan ja Hesperian puiston eteläpuolisesta kantakaupungista enemmän tai vähemmän Helsingin vanhakaupunki turisteille, hipstereille ja boheemeille taiteilijoille. Eliel Saarinenhan kaavaili päärautatieaseman siirtämistä Pasilaan ja mikäli suunnitelma olisi toteutunut (Töölönlahden täyttöineen), olettaisin että Helsingin ytimeksi miellettäisiin kutakuinkin nykyisen Triplan lähistö.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tosin jos tuo reitti tulee ainoaksi tavaksi päästä vaikkapa Itäkeskuksesta keskustaan, voi edessä olla aivan saatananmoinen ruuhka, jollaista ei alueella ole aiemmin nähty.
Jotenkin oli odotettavissa, että Kulosaaren silta joudutaan rakentamaan uudelleen. Noh, onneksi on metro.
Kehä I ja Lahdenväylä on myös vaihtoehto Itäkeskuksesta ja siitä itään päin olevilta alueilta keskustan suuntaan.

Kulosaari, Herttoniemi ja Laajasalo tässä jäävät liikenteelliseen sumppuun.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kehä I ja Lahdenväylä on myös vaihtoehto Itäkeskuksesta ja siitä itään päin olevilta alueilta keskustan suuntaan.

Kulosaari, Herttoniemi ja Laajasalo tässä jäävät liikenteelliseen sumppuun.
Mahtaa olla mukavat ajat tiedossa niillä ihmisillä, jotka joutuvat tuollaisen voltin tekemään. Infraa pitäisi kyllä rakentaa enemmän ja tehokkaammin, mutta valitettavasti siinä joutuisivat lähiluonto sekä lähiöt kärsimään. Lisäksi se tulisi maksamaan todella paljon, joten tässä sitä ollaan ainakin tämän vuosikymmenen ajan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös