Autoilussa tuskin on suurimpana ongelmana se, että sitä käytetään sellaisiin matkoihin, joita ei yksinkertaisesti voisi tehdä muuten. Mutta kuten varmaan aika moni voi myöntää, niin autoa hyvin usein käytetään 1-3 kilometrin matkohin, joita voisi aivan hyvin tehdä kävellen tai pyöräillen. Jatkuvasti uutisoidaan Suomalaisten, ikävä kyllä myös lasten, liikkumattomuudesta ja ylipainon sekä lihavuuden lisääntymisestä, kun yhtenä isona ratkaisukeinona voisi olla hyötyliikunnan lisääminen. Toki isona asiana on myös muut epäterveellset elintavat. Pyöräilyn ja kävelyn vastustajat tai lyhyiden matkojen autoilun puolustajat käyttävät perusteluinaan esimerkiksi huonoa säätä tai säästettyä aikaa. Mutta mihin esimerkiksi tuo liikunnasta säästetty aika oikeasti käytetään, jos se on niin mielettömän tärkeää? Puhelimen selaamiseen tai jonkun muun ruudun tuijottamisen, joka sekin saattaa hyvinkin tuottaa yhteiskunnalle vain kuluja?
Aika kaukana ollaan jo Helsinkiketjun aiheesta, mutta tuohon keskustan hiljentymiseen liittyen, niin olen aivan samaa mieltä yhden yllä olevan kanssa siitä, että suurin syy on todennäköisesti kauppakeskukset, joita melkonen määrä on keskustan ulkopuolella. Ei monella vain ole todellista tarvetta keskustaan ostoksille matkata, pääsi sinne sitten autolla tai ei.
Aika kaukana ollaan jo Helsinkiketjun aiheesta, mutta tuohon keskustan hiljentymiseen liittyen, niin olen aivan samaa mieltä yhden yllä olevan kanssa siitä, että suurin syy on todennäköisesti kauppakeskukset, joita melkonen määrä on keskustan ulkopuolella. Ei monella vain ole todellista tarvetta keskustaan ostoksille matkata, pääsi sinne sitten autolla tai ei.