Helsinki

  • 571 385
  • 3 516

Jeffrey

Jäsen
Hyvä kun mainitsit. Unohdin kirjoittaa tuosta, miten suunnilleen vuoden 2017 jälkeen indeksit ovat nousseet enemmän kuin alalla oli osattu ennustaa. Tässähän tietyt rakennuttajat ovat vähän kokeneet Hakan vaikeuksien alkuvaiheita muistuttavaa tilannetta, kun kasvuennusteet, lupaukset ja tulkinnat eivät osu yksiin todellisen tilanteen kanssa. Tuostahan (muistaakseni) Rakennuslehdessä kirjoitettiin, että gryndereillä on käsissään kannattavuusongelma, jota lähdettiin ratkaisemaan "virtaviivaistamalla" rakennuttamisen prosesseja. Se, mitä tuo käytännössä tarkoitti, oli materiaalien uudelleenvalinnat, arkkitehtuurin yhdenmukaistaminen ja yhteensovittaminen rakennusliikkeiden tavoitteiden kanssa jnejne. Eli siis käytännössä laadun kustannusten karsiminen.

SRV:hän joutui jossain vaiheessa aikamoiseen kuseen, muistaakseni vuosi oli mallia 2018, kun Kalasataman tornien kanssa oli jotain myynti- ja laatuhäikkää, ja siinä samassa rytäkässä toimitusjohtajakin vaihtui. No, yleisesti alalla on kyllä jäänyt viivan alle ihan kivasti, jos tarkastellaan vaikka tuota yleiskaavan hyväksymisen jälkeistä aikakautta ekaan koronakevääseen asti. Toki joku Kojamo on kerännyt ne oikeasti pulskat tilipussit käyttämällä hyväksi sitä, ettei uusille asuinrakennuksille ole ollut sellaista kysyntää kuin esim. kaupunki arvioi.

Kalasatama on ajanut monta rakennuttajaa melkoisiin haasteisiin, ja useampi ihan nimekäskin tekijä joutui luopumaan leikistä kokonaan. Siellä oikeastaan kollektiivisena ongelmana gryndereille oli siitä maasta maksettu ylikova hinta, joka sitten johti myös myynnin haasteisiin kun markkinat eivät olleetkaan valmiita maksamaan alueesta niin paljoa kun hypen aikaan ajateltiin. Vähän vastaavaa haastetta on esimerkiksi Kivistössä ja aikanaan oli myös Jätkäsaaren kanssa. Nyt jos katsotaan Suomessa tällä hetkellä pärjääviä rakennuttajia, niin oikeastaan kukaan ei ollut merkittävästi osallisena näillä alueilla. SRV:n tornitalojen osalta toki häikkiä oli muitakin, heistä riippuvaisia ja heistä riippumattomia.

Jos nyt puhutaan rakennuttajien voitoista niin iso osa rakennuttajista on ollut myös näinä "hyvinä vuosina" tappiollinen, esimerkiksi SRV. Nykymarkkinassa ehkä parhaiten pärjäävä YIT taas on tehnyt noin 6% tulosta, eli kyllä siellä melko kiikunkaakun mennään kannattavuuden kanssa ja kuten todettu - teoreettisesti paremman tuoton rahoilleen saisi ampumalla ne sokkona Helsingin pörssiin.

Gryndereiden kannattavuusongelma on ihan aito ongelma. Meillä tällä hetkellä toimii lähinnä isot ulkomaiset konsernit ja alalla sanotaankin, että ruotsalaiset omistavat meidän maat. Alalle jalkautuminen on äärimmäisen hankalaa ja marginaalien ollessa pieniä ja alan vaatiessa valtavia investointeja ja riskinottoja siellä pärjääminen vielä hankalampaa. Rakennuttamisen prosessien virtaviivaistaminen on hyvä asia, eikä sen tarvitse tarkoittaa negatiivisia asioita.

Itse olen esimerkiksi ollut mukana hankkeessa jossa kaupunkiarkkitehti halusi väenväkisin luoda taloon korkean aulatilan ja pohjakerroksen. Tämä olisi poistanut kerrostalosta yhden asuinkerroksen eikä kaupunkiarkkitehti kyennyt ymmärtämään ettei taloa voida rakentaa jos yksi kerros jää myymättä kun se uhrataan kivan näköiseen aulaan. Toisessa hankkeessa kaupunkiarkkitehdin vaatima materiaalivalinta oli sellainen, ettei tällaista materiaalia löydetty edes kissojen ja koirien kanssa. Eli arkkitehti oli valinnut materiaalin jota ei käytännöntasolla ollut olemassa. Tästä sitten taisteltiin ja ihmeteltiin mitä seuraavaksi? Konkreettisia vääntöjä oli ja on monenlaisia.

Se mitä laatukustannuksista tiedän tämän hetken markkinajohtajien kanssa niin aika oikeasuuntaista tuo ajattelumaailma nähdäkseni on. Rakentamisessa ja rakennuttamisessa valtaosa kustannuksista tulee aivan muista asioista kuin materiaalivalinnoista. Materiaalivalinnoilla kykenet vaikuttamaan ihan häviävän pieneen osaan hankkeen kokonaiskustannuksista ja materiaaleja heikentämällä otat melkoisen vastuun ja riskin tulevaisuuteen kun rakennuttajalla ja tilaajalla on kuitenkin omat sopimusvastuunsa pitkälle tulevaan. Huomioitavaa toki on se, että tosiaan standardoida halutaan. Kukaan ei halua olla se kaupunkiarkkitehdin koekaniini joka ottaa vastuulleen näitä hänen oivalluksiaan mahdottomista materiaaleista tai vaikkapa rakenteista.

Toki alalla on myös muunlaisia toimijoita ja välillä tämä kaupungin, konsulttien, tilaajien, rakennuttajien ja rakentajien välinen yhteistyö aiheuttaa sitten muunlaisia kukkasia. Lopuksi täytyy muistaa se, että poliittinen järjestelmä ei kanna oikeastaan minkäänlaista vastuuta omista päätöksistään vaan se on aina hankkeessa toimivilla yrityksillä. Niin kauan kun asia on näin, niin mielestäni yritysten kuuluukin ajaa omaa ja asiakkaidensa etua. Tälläkin hetkellä esimerkiksi Triplan julkisivu koituu lähinnä rakennuttajan taloudelliseksi riskiksi ja ympäristössä kulkevien ihmisten ruumiilliseksi riskiksi.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Lopuksi täytyy muistaa se, että poliittinen järjestelmä ei kanna oikeastaan minkäänlaista vastuuta omista päätöksistään vaan se on aina hankkeessa toimivilla yrityksillä. Niin kauan kun asia on näin, niin mielestäni yritysten kuuluukin ajaa omaa ja asiakkaidensa etua.
Jep, enkä minä halua sinänsä gryndereitä liiketoiminnastaan syyllistääkään, vaan lähinnä tuoda esille sen, miten kaupungin päätöksenteko toimii (väärin) minkälaisilla kannustimilla sitä ajetaan. Toki grynderi muuttuu silmissäni viholliseksi siinä vaiheessa, kun aletaan puhua lähiluonnon rakentamisesta. Koska kuten indikoit, täysin rakentamaton maa joko olemassa olevien tai rakentuvien infrojen varrella on edullisempaa, kuin nuo Kalasataman kaltaiset sijainnit, ja siten niiden rakennuttaminen on kannattavampaa.

Minusta Helsingillä olisi tässä aika iso vastuu otettavanaan, sillä uuden rakentamista pitäisi suitsia paljon ja keskittyä korjausrakentamiseen. Tällä tavoin voitaisiin mahdollisesti hillitä liiaksi paisuneen alan kasvua Suomessa, sillä tuo ulkomaisen omistuksen tulo tänne (isompien pääomien turvin) ei ole varsinkaan pitkällä tähtäimellä hyödyksi.
 

Jeffrey

Jäsen
Jep, enkä minä halua sinänsä gryndereitä liiketoiminnastaan syyllistääkään, vaan lähinnä tuoda esille sen, miten kaupungin päätöksenteko toimii (väärin) minkälaisilla kannustimilla sitä ajetaan. Toki grynderi muuttuu silmissäni viholliseksi siinä vaiheessa, kun aletaan puhua lähiluonnon rakentamisesta. Koska kuten indikoit, täysin rakentamaton maa joko olemassa olevien tai rakentuvien infrojen varrella on edullisempaa, kuin nuo Kalasataman kaltaiset sijainnit, ja siten niiden rakennuttaminen on kannattavampaa.

Minusta Helsingillä olisi tässä aika iso vastuu otettavanaan, sillä uuden rakentamista pitäisi suitsia paljon ja keskittyä korjausrakentamiseen. Tällä tavoin voitaisiin mahdollisesti hillitä liiaksi paisuneen alan kasvua Suomessa, sillä tuo ulkomaisen omistuksen tulo tänne (isompien pääomien turvin) ei ole varsinkaan pitkällä tähtäimellä hyödyksi.

Näinpä. Ja tämänkin asian puolesta itse kannatan etenkin kiinteistökehittämistä myös asuintuotannossa. Eli joku vanhentuneen käyttötarkoituksen kiinteistö kaavoitetaan uusiksi, puretaan, maapohja siistitään ja tilalle rakennettaan nykyiseen kaupunkielämään soveltuvaa kiinteistömassaa. Tässä esimerkiksi Herttoniemi näyttäytyy varsin onnistuneena alueena kun vanhentuneet teollisuuskiinteistöt ovat kehittymässä nykyaikaiseen käyttöön ja alueella jo valmiiksi on se tarvittava infra - jota toki kehitetään edelleen tässä samalla.

Asiasta ei nyt ihan tarkkaa tietoa ole, mutta esimerkiksi Herttoniemen kehittyminen taitaa tarkoittaa useiden tuhansien uusien asuntojen, ja lisäksi lähipalveluiden rakentumista alueelle jossa viimeiset kymmenet vuodet on toiminut lähinnä joitain satunnaisia nyrkkipajoja tai muuta vähän sen kaupunkikulttuurin ulkopuolella olevaa toimintaa. Vähän jotain samankaltaista on käynnissä ja käynnistymässä myös esimerkiksi Lauttasaareen, joskin kokoluokka selkeästi pienempi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Mun mielestä pelloille on muualla paremmin tilaa kun Viikissä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mun mielestä pelloille on muualla paremmin tilaa kun Viikissä.
Hyvin ne on sinne tähänkin asti mahtuneet.

Sen sijaan uudet asukkaat mahtuisivat suunnilleen seitsemälle kaupunkialueelle paremmin kuin PK-seudulle.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Hyvin ne on sinne tähänkin asti mahtuneet.

Sen sijaan uudet asukkaat mahtuisivat suunnilleen seitsemälle kaupunkialueelle paremmin kuin PK-seudulle.
Tietenkin mahtuisi, kyllä Suomessa lääniä riittää, paremmin kun stadissa. Sen vuoksi juurikin pellot voi hyvin rakentaa. Jos peltojen tiirailu on sun juttu, niin mene maakuntiin.
Se lintujen suojelualue pitää tietty säilyttää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sen vuoksi juurikin pellot voi hyvin rakentaa. Jos peltojen tiirailu on sun juttu, niin mene maakuntiin.
Ai vitsi miten älykäs ja uusi ajatus. "Jos et halua että jokainen tyhjä tila täytetään taloilla, muuta sinne missä ei ole yhtäkään taloa".

Helsingin parhaita puolia on monipuolisuus ja tietty väljyys. Tarvitaan tiiviitä alueita ja väljiä seutuja. Jälkimmäisillä metsät, kalliot ja pellot ovat aivan erityisen tärkeitä. Pocket sized metropolis, kuten yliopistolla aikanaan puhuttiin, on houkuttelevuustekijä. Ei täällä kaikkien tarvitse asua. Muualle voivat muuttaa ne, jotka täällä eivät vielä asu, eivät ne, jotka ovat asuneet täällä koko elämänsä.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Ai vitsi miten älykäs ja uusi ajatus. "Jos et halua että jokainen tyhjä tila täytetään taloilla, muuta sinne missä ei ole yhtäkään taloa".

Helsingin parhaita puolia on monipuolisuus ja tietty väljyys. Tarvitaan tiiviitä alueita ja väljiä seutuja. Jälkimmäisillä metsät, kalliot ja pellot ovat aivan erityisen tärkeitä. Pocket sized metropolis, kuten yliopistolla aikanaan puhuttiin, on houkuttelevuustekijä. Ei täällä kaikkien tarvitse asua. Muualle voivat muuttaa ne, jotka täällä eivät vielä asu, eivät ne, jotka ovat asuneet täällä koko elämänsä.
Mä ehdotin maakuntamatkailua, en muuttoa. Ja sä et tätä kaupunkia omista, yhtään sen enempää kun muualta muuttaneetkaan. Helsinki on edelleen melko väljästi rakennettu ytimen, Töölön ja Kallion ulkopuolella. Mun mielestä ne pellot voi hyvin jyrätä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Hyvin ne on sinne tähänkin asti mahtuneet.

Sen sijaan uudet asukkaat mahtuisivat suunnilleen seitsemälle kaupunkialueelle paremmin kuin PK-seudulle.
Aika vähän suunnitelmassa loppujen lopuksi nykyisille pelloille tulee uutta rakentamista, jos uskomme kaupunkia. Lähinnä Prisman päähän tulee paljon täydennystä.

Kaupunki tekee rakentamisessaan paljonkin virheitä, täydennysrakentaminen pääsääntöisesti ei ole sitä. Johonkin kaupunki kasvaa, jos se tehdään täydennyksenä mahdollisuuksien mukaan niin hyvä. Metsälähiöiden aika saisi olla jo vihdoin ohi.
 

Liitteet

  • 6F2B7E18-7169-4D7C-900B-1D7D284A0EE3.jpeg
    6F2B7E18-7169-4D7C-900B-1D7D284A0EE3.jpeg
    240,2 KB · kertaa luettu: 62

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Metsälähiöiden aika saisi olla jo vihdoin ohi.
Miksi ihmeessä? Nehän ovat ylivoimaisesti parasta mitä tällä kaupungilla on tarjota.

Ja siis rakentaminen luonnon päälle, tapahtuipa se kaupungin ulkoreunoilla tai nykyisten asuinalueiden sisällä ei ole ainoa vaihtoehto. Kuten täälläkin on jo monta kertaa hyvin tuotu esille, tarvittava lisä asunnoille mahtuisi aivan hyvin jo rakennetuille, mutta vajaakäytöllä oleville alueille. Niitä on Helsingissä varsin paljon. Toisin sanoen, yhtään metsää tai peltoa ei tarvitsisi jyrätä.
 

Spire

Jäsen
Ei täällä kaikkien tarvitse asua. Muualle voivat muuttaa ne, jotka täällä eivät vielä asu, eivät ne, jotka ovat asuneet täällä koko elämänsä.
Olen samaa mieltä siitä ettei joka metsää tai peltoa tarvitse raivata, eikä kalliota räjäyttää, mutta tuo lainattu lause alkoi vituttamaan. Et tosiaan omista kaupunkia sen enempää kuin muualla syntyneet, mitään synnyinoikeutta et ole Helsinkiin saanut vaikka se varmaan suunnattomasti vituttaakin. Suomessa kun edelleen on (tietyissä puitteissa) vapaus muuttaa minne huvittaa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miksi ihmeessä? Nehän ovat ylivoimaisesti parasta mitä tällä kaupungilla on tarjota.

Ja siis rakentaminen luonnon päälle, tapahtuipa se kaupungin ulkoreunoilla tai nykyisten asuinalueiden sisällä ei ole ainoa vaihtoehto. Kuten täälläkin on jo monta kertaa hyvin tuotu esille, tarvittava lisä asunnoille mahtuisi aivan hyvin jo rakennetuille, mutta vajaakäytöllä oleville alueille. Niitä on Helsingissä varsin paljon. Toisin sanoen, yhtään metsää tai peltoa ei tarvitsisi jyrätä.
Ilmeisesti ymmärsit vähän väärin.

Jo rakennetuille aluelle nimenomaan saa ja pitää rakentaa. Täydennysrakentamista. Nämä Mellunmäet, Konalat, Kannelmäet, Kaivokselat, Martinlaaksot, vain muutamia esimerkkinä. Näissä on paljon tiivistämisen varaa ilman että menetetään suuressa määrin luontoa. Puretaan vanhaa, huonokuntoista, rakennetaan tehokkaampaa tilalle. Tai puretaan halleja, joille ei ole käyttöä. Tai puretaan/muunnetaan käyttötarkoitusta toimistoissa, mitkä ovat väärässä paikassa ja/tai teknisen käyttöikänsä päässä.

Tiheämmin, mutta valikoidusti.

Uusien metsälähiöiden aika saisi olla ohi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Et tosiaan omista kaupunkia sen enempää kuin muualla syntyneet, mitään synnyinoikeutta et ole Helsinkiin saanut vaikka se varmaan suunnattomasti vituttaakin. Suomessa kun edelleen on (tietyissä puitteissa) vapaus muuttaa minne huvittaa.
Ei tuossa tästä ollut kyse ollenkaan, vaan siitä, että jos laitetaan rinnakkain helsinkiläisen tarpeet kotikaupunkinsa suhteen ja jonkun joka mahdollisesti muuttaa tänne tulevaisuudessa, ensimmäinen painaa vaakakupissa enemmän. Tietenkin. Ihan samalla tavalla joku muualla asuva ei voi äänestää kuntavaaleissa Helsingin asioista jnejnejne.

@vetti ok, hyvä selvennys.
 

Spire

Jäsen
Ei tuossa tästä ollut kyse ollenkaan, vaan siitä, että jos laitetaan rinnakkain helsinkiläisen tarpeet kotikaupunkinsa suhteen ja jonkun joka mahdollisesti muuttaa tänne tulevaisuudessa, ensimmäinen painaa vaakakupissa enemmän. Tietenkin. Ihan samalla tavalla joku muualla asuva ei voi äänestää kuntavaaleissa Helsingin asioista jnejnejne.

@vetti ok, hyvä selvennys.
No näinhän se toki on. Sori tunteenpurkauksesta. Tälle nykyiselle raivaus ja rakentamisvimmalle on vaikea tehdä mitään ja ymmärrän sen aiheuttavan voimattomuuden tunnetta. En tosiaan lanaisi enää yhtä ainutta koko luontokohdetta kaupungista, mutta näistä päättää tahot joita ei paljoa mielipiteeni kiinnosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vaikka kaupunkiluonnon nakertuminen puska puskalta ja metsikkö metsiköltä varmasti monia harmittaakin, pidän sisäänpäin kasvavaa mallia huomattavasti parempana, kuin kaupunkirakenteen entisestään hajautumista kauemmas ja kauemmas kehyskuntiin.
Kehyskuntailmiö ei ole yksinomaan negatiivinen asia. Katselen maailmaa sijainnista, joka mielletään ennenkaikkea pk-seudun työssäkäyntialueeksi.
Tosiasiassa moni kotitalous kulkee tästä myös pohjoiseen päin.

Sähköautot muuttavat tilannetta monen kohdalla täysin. Myös junien käyttöasteen lisääntyminen koko reittien pituudelta pitäisi olla pelkästään myönteinen asia.

Ukrainan tilanne opettaa meitä yhdessä perusasiassa; hajauttaminen pienentää riskiä.
Kilpailu taas yleensä palvelee pientä ihmistä. Keskittäminen on kilpailun vastavoima.

Minä asun Helsingin keskustassa, mutta siis työskentelen muualla Uudellamaalla. Näen tärkeänä, että ihmisille on vaihtoehtoja elää omansa näköistä elämää. On tärkeää, että kaikki alueen kunnat menestyvät.

Jos Helsinki menettää veronmaksajia, sen kannattaisi alkaa toimimaan niin että näin ei kävisi. Keinoja on.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joskus kymmenen vuotta sitten olisin näyttänyt tälle ehdotukselle vihreää valoa, mutta en enää. Viikin pellot tulisi jättää rauhaan, sillä ne tekevät tuosta alueesta omanlaisensa. Pieni pala maaseutua tai ainakin maaseutumaista maisemaa ei ole koskaan pahaksi.

Ratikkareitille tulee tuossa Viikin kohdalla ehkä muutama sata metriä sellaista matkaa, jonka varrella on pelkkää peltoa eikä asutusta. Samanlainen asumaton siivu tulee reitille esimerkiksi Pirkkolassa, vaikka siellä on tosin liikuntapaikkoja.

Ratikan matkustajamäärät eivät voi olla noin pienestä siivusta kiinni, joten eiköhän tämä ole vain tekosyy päästä rakentamaan Viikin pelloille. Minulla ei ole Viikkiin mitään erityistä tunnesidettä, mutta tunnistan tästäkin hyvin sen, että Helsinki haluaa jatkuvasti nakertaa viheralueita ja luontoa ja rakentaa sellaisiin paikkoihin. Sitä en kannata. Jos tuo oma takapihalta alkava lähimetsäni juntattaisiin täyteen taloja, niin muuttaisin luultavasti pois. Sellainen ei kuitenkaan ole onneksi suunnitelmissa.

Fiksumpaa on täydennysrakentaa vaikkapa vanhoille pienteollisuus- ja yritysalueille. Esimerkiksi Pitäjänmäellä jyrättiin vanhat Stockan ja Vehon rakennukset matalaksi ja siihen tilalle nousee taloja. Kyllä Helsingissä tuollaisia alueita on jonkin verran. Veikkaan, että jostain Herttoniemestäkin lähtee vielä se vanha yritysalue pois asuntojen tieltä, jos ei ole jo suunnitelmissa. Eli ennemmin vanhat peltihallit mäkeen ja niiden tilalle taloja.

Viikin pellot omistaa muuten käsittääkseni valtio, ja niitä käyttää Helsingin yliopisto. Omistajalta ainakin pitänee varovasti tiedustella, voiko sinne rakentaa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Herttoniemestä kun on nyt tässä ketjussa kohtalaisen paljon puhuttu, niin kuinka moni muistaa ne hienot suunnitelmat, jota kaupungilla oli Mekaanikonkadun suhteen kymmenkunta vuotta sitten?

Tuolloinhan kaupunki oli erittäin hanakasti suunnittelemassa kyseistä katua design-kaduksi, jonka varrella tulisivat olemaan silloiset teollisuusrakennukset sekä hienoja puistoja. Samoihin aikoihin oltiin haaveilemassa lähes koko Linnanrakentajantien alla (liikenneympyrästä aina Hertsikan kartanon kohdalle) kulkevasta tunnelista, joka olisi tullut valmistuessaan helpottamaan ruuhkia merkittävästi. Kumpikin haave kaatui rahan puutteeseen, yllätys yllätys.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Herttoniemestä kun on nyt tässä ketjussa kohtalaisen paljon puhuttu, niin kuinka moni muistaa ne hienot suunnitelmat, jota kaupungilla oli Mekaanikonkadun suhteen kymmenkunta vuotta sitten?

Tuolloinhan kaupunki oli erittäin hanakasti suunnittelemassa kyseistä katua design-kaduksi, jonka varrella tulisivat olemaan silloiset teollisuusrakennukset sekä hienoja puistoja. Samoihin aikoihin oltiin haaveilemassa lähes koko Linnanrakentajantien alla (liikenneympyrästä aina Hertsikan kartanon kohdalle) kulkevasta tunnelista, joka olisi tullut valmistuessaan helpottamaan ruuhkia merkittävästi. Kumpikin haave kaatui rahan puutteeseen, yllätys yllätys.
Varmaan tästä olen joskus kuullut, mutta kun asun toisella puolella kaupunkia, niin ei ole jäänyt mieleen. Itäväylän pohjoispuolellehan ei voi tehdä Herttoniemessä enää paljoakaan, koska se on täynnä, mutta kyllä eteläpuoli on sellainen, jossa varmasti tapahtuu tulevaisuudessa. Eli vaikka suunnitelmat olisi haudattu, niin kyllä ne sieltä esiin pomppaavat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Jeffrey

Jäsen
Kyllä Helsingissä tuollaisia alueita on jonkin verran. Veikkaan, että jostain Herttoniemestäkin lähtee vielä se vanha yritysalue pois asuntojen tieltä, jos ei ole jo suunnitelmissa. Eli ennemmin vanhat peltihallit mäkeen ja niiden tilalle taloja.

Ymmärtääkseni aikalailla sen koko yritysalue oli mukana asemakaavamuutoksessa, joka lainvoimaistui muutamia vuosia sitten. Alkuperäinen iso kaavahanke vaan kohtasi vastustusta joiltain osin ja tässä yhteydessä se pilkottiin osiin jotta hommat saadaan käyntiin ja valitukset käsiteltyä sillä tapaa kun meillä laillisesti käsitellään.

Jos nyt en ihan väärin muista niin ainakin Kirvesmiehenkadulle asti on periaatteessa suunnitelmat jo tehty, mutta pienemmät valitukset hidastavan töiden aloitusta. Eiköhän kuitenkin enempivähempi koko peltihallialue lähde kunhan vaan aika ja prosessit antavat myöden.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Muistaakseni Hertsikankin terminaali on menossa täysremonttiin Itiksen lisäksi. Ajankohdasta en osaa sanoa mitään.

Itse kävin tutustumassa Hertsikkaan ensimmäisen kerran joskus vuonna 2000 ja olihan se silloin varsin erinäköinen kuin nykyään. Hiljalleen vähän syrjäisen ja uinahtaneen lähiön ilme on muuttunut merkittävästi valoisammaksi ja ne korkeat tornitalot siinä aseman kupeessa ovat kuin pisteenä iin päällä osoittamassa muutoksen laajuutta. Teollisuusalueesta ei ole kohta kuin rippeet jäljellä, sekä Hertsikan puolella, että Roihupellossa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Muistaakseni Hertsikankin terminaali on menossa täysremonttiin Itiksen lisäksi. Ajankohdasta en osaa sanoa mitään.

Itse kävin tutustumassa Hertsikkaan ensimmäisen kerran joskus vuonna 2000 ja olihan se silloin varsin erinäköinen kuin nykyään. Hiljalleen vähän syrjäisen ja uinahtaneen lähiön ilme on muuttunut merkittävästi valoisammaksi ja ne korkeat tornitalot siinä aseman kupeessa ovat kuin pisteenä iin päällä osoittamassa muutoksen laajuutta. Teollisuusalueesta ei ole kohta kuin rippeet jäljellä, sekä Hertsikan puolella, että Roihupellossa.
Vanha Hertsikkahan on tosi kaunista alueena. Nättejä vanhoja taloja ja rivitaloja. Ja isot ulkoilualueet ja rannat lähellä, ihan Viikkiin asti ja toisella puolella Kivinokkaan. Sinne voisin muuttaa. Uudempaa Hertsikkaa joutuisi sitten miettimään. Ja toki Hertsikassakin on omat haasteensa, joita ei voi sanoa ääneen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vanha Hertsikkahan on tosi kaunista alueena. Nättejä vanhoja taloja ja rivitaloja. Ja isot ulkoilualueet ja rannat lähellä, ihan Viikkiin asti ja toisella puolella Kivinokkaan. Sinne voisin muuttaa. Uudempaa Hertsikkaa joutuisi sitten miettimään. Ja toki Hertsikassakin on omat haasteensa, joita ei voi sanoa ääneen.
Uudessa Hertsikassa pidän eniten rantavyöhykkeestä eli aina sieltä entisen A-lehtien päämajasta Hertikan kartanon viereen ulottuvasta alueesta. Monasti tuli 2010-luvulla istuskeltua siinä Tiiliruukinlahden kupeessa ja ihailtua maisemia jopa tuntien ajan. Myös Porolahden lähellä oli ja on edelleen kaunista.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Uudessa Hertsikassa pidän eniten rantavyöhykkeestä eli aina sieltä entisen A-lehtien päämajasta Hertikan kartanon viereen ulottuvasta alueesta. Monasti tuli 2010-luvulla istuskeltua siinä Tiiliruukinlahden kupeessa ja ihailtua maisemia jopa tuntien ajan. Myös Porolahden lähellä oli ja on edelleen kaunista.
Nyt nusaisen pilkkua, mutta sehän on Herttoniemenrantaa, eikös olekin. Siellä missä Arhis asui pitkään. Kiva alue kyllä, entinen pomo asui siellä ja kävin siellä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Nyt nusaisen pilkkua, mutta sehän on Herttoniemenrantaa, eikös olekin. Siellä missä Arhis asui pitkään. Kiva alue kyllä, entinen pomo asui siellä ja kävin siellä.
Joo, samaa seutua. Herttoniemen alue itsessään, jos siis jätetään rantavyöhyke pois, on varsin mitäänsanomaton alue, joka tuo väistämättä mieleen Vuosaaren ja miksei myös Ruoholahden betonilähiöt. Pari pientä puistoa siellä on aluetta kaunistamassa, mutta kartanon lisäksi siellä ei juuri nähtävää ole.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joo, samaa seutua. Herttoniemen alue itsessään, jos siis jätetään rantavyöhyke pois, on varsin mitäänsanomaton alue, joka tuo väistämättä mieleen Vuosaaren ja miksei myös Ruoholahden betonilähiöt. Pari pientä puistoa siellä on aluetta kaunistamassa, mutta kartanon lisäksi siellä ei juuri nähtävää ole.
Nyt nyt. En tiedä mitä tarkoitit betonilähiöillä, mutta vanha Vuosaari on upea. Terassitalot, laivatalot ja kaikki sen ikäiset. Sille ei voi mitään, että nämä ovat sekoittuneet nykyiseen. Mutta vanha Vuosaari on upea aikansa lähiö. Terassitalot ovat sellaista arkkitehtuuria, jota ei Suomessa muualla ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös