Sananen tuosta liikenteestä ja siihen käytetystä ajasta ja rahasta... Kaikki on toki suhteellista... tosiasissa Helsinki on vielä todella helppo (eli hyvä) paikka kaikin tavoin liikenteen suhteen, matkustipa sitten julkisilla tai omalla kulkuneuvolla.
Aika harvassa ovat ne maailman pääkaupungit, joissa keskustaan pääsee puolessa tunnissa jostain kuusenperseestä, eli keskeltä metsää. Tiedän ihmisiä, jotka ovat muuttaneet takaisin Suomeen ja Helsinkiin maailman eri metropoleista ja tinkien palkasta/elintasosta, koska elämä (varsinkin lapsiperheenä) on vaan paljon helpompaa Helsingissä ja päivittäiseen kulkemiseen menee vain vähäinen osa siitä ajasta, mitä se on esimerkiksi isommissa ja/tai huonomman liikenne-infran omaavissa kaupungeissa. Monissa maailman metropoleissa ei ole mitenkään tavatonta, että päivittäiseen työmatkaan menee puolestatoista kahteen tuntia suunta, matkustipa sitten julkisilla tai omalla pirssillä. Siinä olisi jo kyllä v-käyrä tapissa.
Jos minä asuisin Helsingissä/pääkaupunkiseudulla, niin asuisin varmaankin siellä "kuusen perseessä", josta pääsisi puolessa tunnissa ytimeen tarpeen tullen.. Siinä yhdistyisi (minun tarpeisiini) kaikki oleellinen Mutta ymmärrystä riittää kyllä ihmisille, jotka asuvat ydinkeskustassakin. Näin olen itsekin tehnyt viimeiset 10+ vuotta. Onhan siinä oma hohtonsa ja helppoutensa, kun 90% aktiviteeteistä (työ- tai vapaa-ajan) voi halutessaan vaikka kävellä. Minulla on sekä auto ja moottoripyörä. Autoa en käytä (tätänykyä) edes viikottain ja prätkääkään en joka päivä.Itse asiassa järkevintä olisi hankkiutua autosta kokonaan eroon, jos en olisi niin kermaperse. Valintoja valintoja... kaikkea ei voi saada ilman, että sillä on hinta maksettavana.