Monet kirjoittajat ovat päättyneenkin kauden aikana vuolaasti kehuneet TPS:n johdon ammattitaitoa. Tämän päivän tulosten valossa voi aivan aiheesta todeta, ettei paljon olisi kannattanut, koska johdon työn jälki on taaskin ollut järkyttävää luokkaa. Varmasti jopa niidenkin mielestä, jotka kertoivat jo aikaisempien kausien taloudellisten tappioiden jälkeen, että johto haluaa tehdä tahallista tappiota. No, nyt tuota haluttua tahallista (tai tahatonta) tappiota on tullut roppakaupalla lisää, joten olisikohan sitä tullut jo riittävästi vai vieläkö ensi kaudellakin vedetään metsään kuin ei millään olisi mitään väliä? Jos nykytyylillä edelleen jatketaan, ei tarvitse olla mikään "Einstein" ennustaakseen lopputuloksen.
Tuntuu, että ainakin jossain herätyskellot ovat nyt ryhtyneet pörisemään, koska päärahoittajat ottavat hallituspaikat itselleen eivätkä anna enää "vasalliensa" häärätä ja leikkiä suurta pollea vailla minkäänlaista ammattiosaamista. Ei Kodisojalla ja Paanasellakaan ole jääkiekko-osaamista, mutta heillä on bisnes-osaamista sellainen määrä, että he osaavat nähdä satavarmasti, mikä on TPS:n nykytilanne ja mihin ollaan menossa nykyisellä toimintamallilla.
Liike-elämässä on tapana sanoa, että firman toimitusjohtajalla on noin 100 päivää aikaa vakuuttaa omistajat ja työntekijät omasta osaamisestaan. Jos hän ei tässä onnistu, niin lopputulos toimitusjohtajan kohdalla on ennemmin tai myöhemmin potkut. Mika Eskola on ollut jo huomattavasti yli tuon ajan TPS:n toimitusjohtajana. Hän kertoi aikoinaan "työhönottohaastattelussaan", että hän vastaa viime kädessä TPS:n urheilullisesta ja taloudellisesta menestyksestä.
Nähtäväksi jää, mitä tämän asian suhteen tapahtuu, kun Kodisoja ja Paananen istuvat nyt firman hallituksessa. Onko miljoonatappiot tehtailulla toimitusjohtajalla edelleen hallituksen tuki ja hyväksyntä tästä taloudellisesta tuloksesta? Ihmeelistä, jos on.
TPS:llä on satojen tuhansien ihmisten talousalue ympärillään ja yksi Euroopan hienoimmista ja toimivimmista halleista peliareenanaan, mutta silti joukkueen kiinnostavuus suuren yleisön silmissä on luokkaa "vähäinen" ja sama koskee sponsoreita. Mistä tämä johtuu? Monet ovat kanssani varmasti samaa mieltä siitä, että TPS-brändiä ei osata alkuunkaan markkinoida. Ensimmäinen tehtävä olisi palkata ammattitaitoinen, urheilumarkkinointia osaava päällikkö tiimeineen tekemään kuluttajamarkkinointia ja myymään brändiä sponsoreille ja eritoten kansainvälisen luokan sponsoreille. Menestyminen markkinoinnissa edellyttää huippu hyvää tuotetta. Ei nykypäivän kuluttaja halua halpaa vaan premiumia. Samoin ajattelevat sponsorit. Premiun-tuotteesta ollaan valmiita maksamaan huomattavasti enemmän kuin "tavanomaisesta" tuotteesta, vaikkei tuotteilla laadullisesti olisikaan mitään eroa, niin mielikuva brändistä ratkaisee. Valitettavasti tuotteen valmistaja ei itse voi ilmoittaa, että oma tuote on premiumia. Tämän ratkaisee aina asiakas, jota kuitenkin voidaan "johdattaa" oikeanlaisella markkinoinnilla ajattelemaan "oikein" tuotteen laadusta ja tekemään sen perusteella oman ostopäätöksensä.
TPS:llä olisi viime kaudella ollut tuhannen taalan paikka osoittaa kannattajilleen, että "uudet tuulet" organisaatiossa olisivat puhaltaneet ja premiumia pitkäjänteisesti rakennetaan, jos Antsa Niittymäki olisi tehnyt muutaman "lupaamansa" pelaajahankinnan ennen siirtorajaa, ja joukkue olisi tämän johdosta pelannut loppuotteluissa, mutta kun ei, niin ei. Se on se ammattitaito, mikä tässäkin yhteydessä olisi näkynyt hienolla tavalla, mutta "väärässä paikassa" säästettiin ja menetettiin satoja tuhansia euroja, mutta ehkäpä se olikin tarkoitus, ja puheet hankinnoista vain sitä kuuluisaa "vedätystä". Kuka viime kädessä päätti, ettei joukkuetta täydennetä ja annetaan menestysmahdollisuuksien sen johdosta valua hiekkaan?
Innokkaiden TPS-johdon kannattajien kannattaisikin hetki miettiä, mikä olisi TPS:n tilanne tänään, jos Kodisoja ja Paananen eivät olisi sijoittaneet rahojaan TPS:ään.
Kiva onkin pian nähdä, mitä Kodisoja ja Paananen ryhtyvät TPS:n kanssa tekemään. Toivottavasti ennen kaikkea nöyrästi työn tekoa johdon entisten suurten puheiden sijaan. Toivottavasti organisaation arroganssin aika olisi vihdoinkin ohi ainakin, jos halutaan, että "tästä suosta" vielä joskus noustaan terveelle pohjalle.
Uusia, raikkaita tuulia TPS-organisaatioon odotellen.