HK Areena vaihtoi kioskeillaan kahvintoimittajaa ruotsalaiseen firmaan, olisiko ollut Löfbergs. Myös pahviset kupit vaihtuivat samalla. Kupit ovat aiempaa parempia ja hieman paksumpia, jolloin materiaalikustannukset sekä kasvaneen painon myötä myös toimituskustannukset ovat kupeille kasvaneet.
Suomalaiset juovat tutkitusti 3-4 kuppia päivässä. Pelipäivinä HK Areenan ovet aukeavat tuntia ennen ja suurin osa ihmisistä lähtee pelistä heti pelin päätyttyä. Näin ollen ottelutapahtumassa vietetään esimerkiksi 3,5 tuntia. Oletetaan, että yöllä ja illalla ei juoda kahvia, joten 3-4 kuppia juodaan ajalla 06-21. Jos 4 kuppia kahvia menee 15 tunnissa, niin yhdessä ottelutapahtumassa juodaan keskimäärin 1 kuppi kahvia.
HC TPS Turku Oy:n yleisökeskiarvo oli 5444 katsojaa kaudella 2014-2015. En tarkalleen tiedä, kuinka kuinka paljon yksi pahvinen kahvikuppi maksaa tukusta, mutta arvioisin näiden uudenmallisten kahvikuppien kustantavan käytetyn pahvitilavuuden ja työstömäärän perusteella 0,15 €/kuppi, kun luku oli aiemmilla, ohuemmilla ja vähävärisimmillä kupeilla vaikka 0,10 €/kuppi.
HC TPS Turku Oy:lla oli 30 runkosarjan ottelua, eli yhteensä 163337 katsojaa. 163 337 kahvikupillista kerrottuna oletettu noussut kupin hinta (kasvua 0,05 €, joka on siis suoraan katteesta pois) tekee jo 8166,65 €. Lähes kymppitonnin!
Entä, jos tekisin saman analyysin myös makkarapapereille, oluttuopeille, otteluohjelmille jne. niin pääsemme nopeasti tuohon kahden miljoonan euron vähentyneeseen tuottoon. Tiedämme myös, että Turkuhalli Palvelu Oy ja HC TPS Turku Oy tekevät tulonsiirtoja ja täten tämä arvioitu 2m€ jää siirtämättä. Mielestäni tämä on suurin syy tähän suureen tappioon.