HC TPS:n talous

  • 1 225 441
  • 5 213

Axroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, S.Koivu
Täällä kun on valmiiksi jo keskustelua noista lipputuloista ja yleisömääristä, niin hieman tilastoa peliin, kun oli liikaa aikaa.

Jokainen tietysti on kuullut "legendan" siitä, miten turkulaiset eivät lehtereille syksyllä löydä. Todistusaineisto ohessa.

Koodi:
	Yleisöä	Yleisöka.	Pelejä
Syys	15377	5125,667	3
Loka	35413	5059		7
Marras	23843	4768,6		5
Joulu	16838	5612,667	3
Tammi	28272	5654,4		5
Helmi	23887	5971,75		4
Maalis	22389	7463		3
_________________________________________			
Σ	166019	5533,967	30

Jos tuota jotenkin nyt haluaisi analysoida, niin ihmeellisen vähän on merkitystä yleisömääriin kuinka paljon hävitään tai voitetaan. Ilmeisesti joulukuusta alkaen 600 ihmistä yhtäkkiä heräävät, että hei siellä on peli. Into ei nyt riitä keräämään vastaavaa dataa edellisiltä kausilta, mutta varmaankin samantapaista käyttäytymismallia voisi sieltä löytyä.

Mitäs sitä tuosta sitten vielä. Liigan 4. suurin lukema tuo 5534. Myös viime vuodesta ollaan jälleen edetty, sillä viimevuotinen lukema oli 5469 (toisaalta, sarjasijoituskin selkeästi parempi). Sen sijaan mestaruuskauden luvusta 6057 ollaan reippaasti perässä, joten potentiaalia parempaan paremmalla suorittamisella on.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Älkää kysykö mitä tein HCK:n sivuilla, mutta siellä pisti kuitenkin silmään, että kausari on halvempi jos mokoman on omistanut viime kaudella. Voiskohan tätä ajatusta viedä pidemmälle? Esimerkiksi joka vuosi kausarin uusimalla aina 5% hinnasta pois, kunnes sen saisi 10v jälkeen puoleen hintaan. Yksikin vuosi välistä tarkoittaa "bonuksien" nollaantumista. Tietenkin reunaehtoihin pitää liittää mm. kausarin henkilökohtaisuus ja semmoista, mutta ei mennä niihin.

Jos mennään ensin huonoihin puoliin, niin niitä ei juuri ole. Jos joku näkee riskinä sen, että vuosikymmenen päästä hallissa istuu vaikka katastrofaaliset 1000 henkeä puoleen hintaan (minä en näe), niin voihan tuota maksimialennusta loiventaa (tosin silloin menee myös tehoa) ja onhan aina kauden alla mahdollisuus viilata kausarin lähtöhintaa.

Hyvinä puolina tulee ainakin
- "kuolematon" markkinointiväline, jota voi käyttää joka kesä ja joka toimii varmasti paremmin kuin kausari + linkkuveitsi (vai mitä siellä on ollut)
- jos noita surullisia Leime-kausia tulee jatkossakin, niin kausarin uusimatta jättämiseen on silti kynnys
- sitouttaminen ja jatkuvuus. Jos edes 200 uutta henkilöä alkaisi uusia kausareitaan tämän takia, niin niilläkin on oman lompsansa lisäksi vaikutuksensa lähipiirissään (perhe, kaverit, työ..) ja sitä kautta puskamarkkinointi on jatkuvaa.

Huom. tässä on eri kohderyhmä kuin juuri radikaalisti julkaistulle seisomakausarille. Tämän myötä se hitsari Marko ja varastomies Petteri voivat pikkuhiljaa käydä kymmeniä vuosia peleissä ja joskus raahata kakaransa ja kaverinsa mukaan, jolloin... ei mutta mähän sanoin tän jo, eli jatkuvuutta, ehkä fanien lisäksi jopa uusia Koivuja.

Tietenkin markkinointi on toteutettava paremmin kuin "aina vähän halvemmalla". Eri vuosikertakannattajille myös vuosi vuodelta lisää etuja, ehkä omaa baaria tai jopa jossain vaiheessa pääsyä Business Clubille, parempaa parkkipaikkaa, omaa sisäänkäyntiä, eli kaikenlaista pientä luksusta. Tuon hinta ei kuitenkaan tarkoittaisi kerralla tuhansia euroja sille vittuilevalle ihmispäälle, vaan sitoutumista.

No niin, saa jalostaa ja käyttää. Vai ehtikööhän Tappara taas ensin?
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä ollenkaan paskempaa ajatustenjuoksua. Jotenkin sellainen kutina, ettei tällaista osattaisi kuitenkaan markkinoida oikealla tavalla, tai ettei tällaiseen uskalleta lähteä. Jotenkin näkisin tässä itse erittäin paljon, sillä kuten ylläolevassa mainitaan, niin kynnys olla hankkimatta kausaria vastaisuudessa kasvaisi.

Ja vaikkei tuollaista "kausari + linkkari"- tyylistä ratkaisua haluaisikaan nähdä niin jotain buustia tälle pitäisi vielä keksiä, ei nyt välttämättä minkään konkreettisen sivutuotteen myötä, mutta jollain tavalla kuitenkin. Kiteyttääkseni oman mielipiteeni, pidän tätä erittäin hyvänä ajatuksena nimenomaan ajatustasolla, mutta ehkä kokonaisuus on vähän keskeneräinen. Ja kyllähän tällaisen tempauksen alullepanemisen ajankohdan tulisi olla sellainen, jolloin tuote on kunnossa. Nyt se ei monen mielestä sitä ole.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
kokonaisuus on vähän keskeneräinen. Ja kyllähän tällaisen tempauksen alullepanemisen ajankohdan tulisi olla sellainen, jolloin tuote on kunnossa.
Sellaiseksi se oli tarkoitettukin. Joku lukujen päällä istuva laskekoot hintahaarukat ja joku muu kuin Sjöroos miettikööt markkinoinnin, ettei vahingossakaan tule mitään "Numppa-kortteja".

Ajankohdasta olen eri mieltä, koska sillä ei ole mitään merkitystä. Mekanismi olisi nimenomaan ase huonoja aikoja vastaan. Semmoinen riski tuli kuitenkin nyt mieleen, että mitä jos 20 vuoden päästä hallissa istuukin 3000 popliinitakkia halvoilla kausareilla, niin onko riski, että seuralta häviää terävyys, into ja kiima suorittaa kaikilla tasoilla vuodesta toiseen parastaan tai edes sitä mitä nyt. Mutta nämä on tosiaan miettimisen arvoisia juttuja.

Laitetaan vielä yksi ajatus, jonka vaikutus olisi pieni, mutta riski mitätön. Tämän voisi ehkä liittää edelliseen (mahdollisten etujen osalta). Myydään useamman vuoden kausaria kerralla.

Ja vielä yksi edellisen innoittamana. Tämä on tosin jo jossain käytössä. Tänkin voi yhdistää edellisiin. Tehdäänkin kausarista määräaikainen (tai miksei myös toistaiseksi voimassaoleva) kannattajasopimus, tietenkin kuukausilaskutuksella. Jos duunarit ostaa autoja, tv-kanavia, matkoja, puhelimia ja nettiliittymiä osamaksulla tai määräaikaisuuksilla, niin miksei sitten kausareita? Edelleen, jos tämä ei myy, niin kuluja ei juuri tule, mutta onpahan vaihtoehtoja markkinoida ja sitouttaa.

Haen näillä siis vaihtoehtoja sitouttaa välimallin sakkia. Eli kaikkiin tuloluokkiin kuuluvia sellaisia TPS-kannattajia, jotka eivät yksinkertaisesti laita kerralla 400 euroa yhdestä palkkapussistaan yhteen kauteen, mutta käyvät kuitenkin irtolipuilla 1-15 pelissä ja ehkä ratkaisevassa finaalissa. En tiedä paljonko näitä on, mutta mun tuttavapiirissä about jokainen, eli siksi asia vaivaa.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajankohdasta olen eri mieltä, koska sillä ei ole mitään merkitystä. Mekanismi olisi nimenomaan ase huonoja aikoja vastaan.

Nimenomaan, mutta itse aloittaisin tällaisten kauppaamisen vasta sitten kun takana on niin onnistunut kausi että ihmiset muutenkin odottavat kausareiden tippumista myyntiin. Sittenhän se suojaisi ns. heikompina jaksoina sen jälkeen, mutta pitäähän sille olla alkuun mahdollisimman paljon ostajia.

Haen näillä siis vaihtoehtoja sitouttaa välimallin sakkia. Eli kaikkiin tuloluokkiin kuuluvia sellaisia TPS-kannattajia, jotka eivät yksinkertaisesti laita kerralla 400 euroa yhdestä palkkapussistaan yhteen kauteen, mutta käyvät kuitenkin irtolipuilla 1-15 pelissä ja ehkä ratkaisevassa finaalissa. En tiedä paljonko näitä on, mutta mun tuttavapiirissä about jokainen, eli siksi asia vaivaa.

Tämä viimeiseksi mainitsemasi kohderyhmä on kyllä hankalin mahdollinen jos miettii pitkäaikaisia ja samalla kannattavia ratkaisuja. Näille pitäisi pystyä tarjoamaan jotain tarpeeksi houkuttelevaa ja erilaista. Omassa tuttavapiirissäni jotkut ovat jotenkin innostuneet ostamaan kausarin tuosta vaan, mutta onhan se aika iso sijoutus jos ei sitä ole jonkin aikaa miettinyt tosissaan. Ja nämäkin siis noita normisti 1-15 matsin janareita. Noita shokkipäätöksiä tosin tekee vain ne pari-kolme ihmistä kahdestakymmenestä joten jokin uudistus tosiaan olisi paikallaan. En nyt kuitenkaan usko, että tullaan näkemään, mutta hyvin keksittyjä ideoita ja niistä hatunnosto sulle.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jotenkin eksyin harhapoluille ja tuli mieleen, että miksei myydä (vaikka väliaikaisesti/kertaluontoisesti) kotitappiopelin lipulla seuraavaan matsiin lippuja puoleen hintaan tms.

Tuli vaan mieleen, kun tässä moni on valitellut että osuu paikalle vain tappiopeleihin, jonka jälkeen vaivaa armoton ketutus eikä hallille tee mieli. Ehkäpä alelippu seuraavaan matsiin toisi edes muutaman yrittämään uudelleen. Luulisi tämän monien ihmettelemän "gloryhunttaamisenkin" vähentyvän.

Näillä kotisaldoilla niitä alelippuja olisi tosin tarjolla aika reippaasti.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jotenkin eksyin harhapoluille ja tuli mieleen, että miksei myydä (vaikka väliaikaisesti/kertaluontoisesti) kotitappiopelin lipulla seuraavaan matsiin lippuja puoleen hintaan tms.
Olen ehdottanut tätä täällä ja se toteutettiinkin tuolloin heti kohta... Tapparan toimesta (Porkkanakortti).

edit. oho, tuosta on viisi vuotta. Jessus kun aika kuluu nopsaan. Samassa viestissä noin yhdeksänkymmentä muutakin ajatusraakiletta.
- Tämä on aika levoton idea, mutta voisi toimia. Tappiollisen matsiin lipun ostaneille lippu seuraavaan matsiin puoleen hintaan. Hommaa pitäisi luonnollisesti kontrolloida vaikka siten, että ensinnäkin koko systeemi koskisi vain esim. Tepsiläiset Ry:n jäseniä ja alkuperäinen lippu ja henkilö olisi kirjattu ylös. Muuten voisi mennä aika levottomaksi. Tietenkään tarjousta ei voisi yhdistää aiemmin mainittuihin.

TPS-päättäjät kärsivät edelleen samasta syndroomasta mistä monen muunkin yrityksen päättäjät. Oman väen (vrt. kannattajien) mielipiteet ohitetaan häiritsevänä kohinana, mutta kaikki omat ja varsinkin konsulttien kiimaiset ideat toteutetaan sellaisenaan. Viimeisenä tapauksena Tepsin kohdalla se logon kanssa harjoittelu.
 
Viimeksi muokattu:

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen ehdottanut tätä täällä ja se toteutettiinkin tuolloin heti kohta... Tapparan toimesta (Porkkanakortti).

Mielestäni tuo on niin helposti toteutettava ja hyvältä kuulostava idea, että ei tuossa ole mitään hävittävää. Sitähän voisi kokeilla vaikka kuukauden ajan ja laskea helmitaululla että tuottaako tulosta. Toisaalta tuokaan ei toimi ilman markkinointia.

Mitenköhän tuossa Tapparan kampanjassa kävi?
 

-TMA-

Jäsen
Jotenkin eksyin harhapoluille ja tuli mieleen, että miksei myydä (vaikka väliaikaisesti/kertaluontoisesti) kotitappiopelin lipulla seuraavaan matsiin lippuja puoleen hintaan tms.

Ehkä tässä on ideaa, mutta entäs kausikorttilaiset? Miten sitoutat ihmiset ostamaan koko kauden kausikortin, mutta samalla myisit tuotetta alennuksella kauden aikana.

Nämä lippukampanjat ovat kaksiteräinen miekka.
 

-TMA-

Jäsen
Oman väen (vrt. kannattajien) mielipiteet ohitetaan häiritsevänä kohinana, mutta kaikki omat ja varsinkin konsulttien kiimaiset ideat toteutetaan sellaisenaan. Viimeisenä tapauksena Tepsin kohdalla se logon kanssa harjoittelu.

Kuitenkin logon uudistaminen peruttiin juurikin sen takia, että kannattajien ääntä kuunneltiin. Tulevalle kaudelle saatiin seisomakatsomo ja huokea kausikortti sinne.

En väitä etteikö virheitäkin tapahdu, mutta välillä harmittaa, että keskustelu on perusnegatiivista kaikkia toimistolla työskenteleviä kohtaan. Luen päivittäin usein Jatkoajassa esiintyviä kommentteja, HC TPS:n facebookia, TPS:lle saapuvia palautesähköposteja ja näihin pyritään myös vastaamaan sekä ottamaan huomioon päivittäisessä toiminnassa.

Vaikka kaikkia täällä esitettyjä ideoita ei ole toteutettu, niin ei se tarkoita etteikö näitä olisi tutkittu ja testattu. Harvemmin kerromme julkisuuteen, että ajattelimme tehdä näin, mutta totesimmekin, että se tuottaisi tappiota tai idea ei toimisi käytännössä.

Tästä tulikin mieleen, että aina lippuihin liittyvissä keskusteluissa kannattaa muistaa, että kotipeleihin "myydään" lippuja yli 160 000 kappaletta. Tämän suuren määrän takia liput ovat ostettavissa myös Lippupalvelusta. Tämä toisaalta aiheuttaa omat rajoituksensa, sillä heidän järjestelmänsä eivät taivu kaikkeen. Puhumattakaan siitä, että esim. Citymarketin Lippupalvelun myyntipisteellä oleva myyjä osaisi hyvittää tappiopelin lipun juuri oikealla tavalla.

Mutta joo, loppuun vielä ehdottomasti kiitos kaikesta aktiivisesta keskustelusta. On erittäin hyvä saada organisaation ulkopuolelta ehdotuksia ja mielipiteitä koskien toimintaamme.

EDIT: kirjoitusvirheitä
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Ehkä tässä on ideaa, mutta entäs kausikorttilaiset? Miten sitoutat ihmiset ostamaan koko kauden kausikortin, mutta samalla myisit tuotetta alennuksella kauden aikana.
Saman edun voi siirtää kausikorttilaisille joko alennuksena seuraavan kauden kausarista tai jos olisi edellä ehdottamani kk-laskutus, niin sitten seuraavassa laskussa. Toki tuo 50% on aika kova ja olisi näillä esityksillä vienyt seuran yhdessä kaudessa tuhoon.. tai sitten ei. Alennuksen voi antaa myös pysäköintilippuina, bussilippuina, TPS-tuotteina tai vaikka nakkipiirakoina, jos ei muuhun taivu.

Uutta logoa ei kukaan koskaan ikinä pyytänyt. Klassinen esimerkki huuhaa-konsulttien löpinöiden nielemisestä sellaisenaan. Jos logon vaihtoon olisi ollut todellinen tarve, niin se olisi tullut kannattajilta. Tuolloinkin halvempi ja parempi lopputulos olisi tullut julkisen logosuunnittelukilpailun kautta. Mutta ei, piti olla konsultti, mainostoimisto ja nekin pienestä (perhe?)piiristä. Massiivisen paineen alla seura onneksi näytti ottavan taka-askelia. Kuitenkin nyt kun menee Shopin sivuille ja klikkaa Uusi mallisto - TPS, niin siellä möllöttää 5 uutta vaatekappaletta, kaikki uudella logolla.

Mitä TPS-väkeen tulee, niin metsä vastaa kuten sananlaskussa seisoo. Minä saan edelleen TPS-huivi kaulassa Hartwall-areenalla parempaa palvelua kuin Turkuhallissa. Tämä pätee koko ketjuun parkkihallista, turvallisuushenkilöstöstä, kioski- ja baarihenkilöstöstä aina matsista lähtöön (liikenteenohjaus). Edellisen Narri-pelin jälkeen tuli meilitse vielä perään tarkka kysely, että miten viihdyin.

Aina on kehut tullut kun on ollut paikka. Viimeksi seisomakatsomoa kehuivat suureen ääneen samat tahot, jotka sitä ovat suureen ääneen toivoneet. Eikä ole jäänyt huomaamatta omien ajatustenkaan toteutuminen, sillä niitäkin on. Kuitenkin, suuri ajattelija Kiprusoffin Miikka tokaisi joskus, että "kehitys loppuu tyytyväisyyteen". TPS on ollut viimeksi tyytyväinen vuosituhannen vaihteessa ja vuosikymmenen tyytyväisyydessä rypemisen jälkeen tekemistä on vielä paljon. Jos ennen on jatkuvasti nassutettu vaikka 20 asiasta, niin parannusten jälkeen jäljelle jääneistä 15 asiasta nassuttaminen voi ymmärrettävästi tuntua siltä, että mikään ei riitä.

Talousasioissa olen aina ollut ja edelleen sitä mieltä, että määrä korvaa pitkässä juoksussa hinnan, ennemmin tai myöhemmin. 5000 kalliimmilla lipuilla kökkivää on vähemmän kuin 8000 vähemmän maksavaa. Vaikka jälkimmäinen vetäisi yksittäisen ottelun tai kaudenkin suhteessa miinukselle, niin sieltä syntyy se pohja tulevaisuuden massivirralle.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Talousasioissa olen aina ollut ja edelleen sitä mieltä, että määrä korvaa pitkässä juoksussa hinnan, ennemmin tai myöhemmin. 5000 kalliimmilla lipuilla kökkivää on vähemmän kuin 8000 vähemmän maksavaa. Vaikka jälkimmäinen vetäisi yksittäisen ottelun tai kaudenkin suhteessa miinukselle, niin sieltä syntyy se pohja tulevaisuuden massivirralle.

Riippuu vähän siitäkin mikä on tilanne, kassavirtakriisissä sen parempi mitä enemmän ja nopeammin rahaa saadaan mutta pitkässä juoksussa tietysti juurikin noin. Kysymys on siitä, että onko TPS:llä varaa menettää joka ikinen vuosi tuhansia mahdollisia otteluissa kävijöitä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Juu ei ole erimielisyyttä tuosta. Noinhan se menee kaikessa tässä kulutuksen lilliputtimaassa. Juuri millään taholla ei ole varaa tuottaa massoille kulutettavaa ja tuoda tuotetta tunnetuksi persnetolla. Joku McDonalds on tehnyt täällä turskaa 20 vuotta, mutta niiden perse kestää odottaa. Samalla joku UrhoTV ei kestänyt vuottakaan kun jo alkoi laskujen eräpäivät jäämään taakse ja omistajan lompsasta pilkistää vain kirjastokortti.

Turun Palloseuralla on kuitenkin vankka asiakaskuntansa, 300000 hengen seutukunnassa mahtibrändi ja paljon pienempiä erikseen mainitsemattomia etuja puolellaan. Vähintään 4000 ihmistä tulee harhailemaan torstaisin ja lauantaisin hallille, vaikka TPS tekisi Tussariin toistuvia "Haistakaa kaikki vittu. t. TPS"-ilmoituksia.

Varsinkin seudun yritysmaailmassa on tolkuttomasti käyttämätöntä myyntipotentiaalia ja myös ylimielisyydellä sotkettuja suhteita. Erikseen luettelematta mieleen tulee monta firmaa, joiden poissa pysymiselle jonkun on täytynyt tehdä hartiavoimin töitä. Parin pikkufirman vittuuntumisen tiedän läheltä, mutta heitetään yleisenä kissana pöytään kaikkien näkemä esimerkki, jonka syistä minulla ei mitään tietoa: On nimittäin aikamoinen saavutus tehdä Turkuun 12000 ihmistä vetävä pulju josta ei saa turkulaisia Hesburgerin hampurilaisia. Jos tykkää Hesestä ja lätkästä, niin tervemenoa Hartwallille tai Baronalle. Edellisessä virkkeessä esitetty kuvio on niin helvetin absurdi, että joku on varmasti joskus työntänyt jollekin tukkukokoisen pakastehernepussin nokkaan ja uumoilen, että työntäjä ei ole Salmela, joka on sittemmin siirtynyt HC Tepsin yhteistyökumppanista TuTon pääomistajaksi.

Lieneekö yrityspuolella samaa haastetta kuin yleisön kanssa, eli liian pienille avovittuillaan ja suurille tarjotaan kipurajahintaan kouluruokaa? Jos 2000-luvun nousukaudella halli on ollut pitkään kokonaan ilman nimeä ja jäämainoksiakin myymättä, niin en ihan ekana syyttäisi yrityksiä tai purjehduskautta.

Ja joo joo, tiedän, että Turkuhalli ja TPS ovat eri lafkoja ja Pascal oli mitä oli, mutta kyllä kunnon hippa tai tanssi tarvitsee aina kaksi apinaa.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni erinomaisia ehdotuksia. Itselläni oli kausikortti vuodet 1990-2001, jonka jälkeen siirryin irtolippukatsojaksi ja lopulta Helsinkiin muuton myötä satunnaiskatsojaksi sekä lähinä Urhotv:n kanta-asiakkaaksi.

Useammin kuin kerran tuli mietittyä, että kyllähän kausikorttilaisuutta ja ennen kaikkea noinkin pitkää yhtenäistä jaksoa olisi voinut jotenkin huomioida. Suurimman osan aikaa esimerkiksi kortin hinta oli kylmästi normaalihinta*otteluiden määrä. Jossain vaiheessa oli kai myös olemassa jonkinlainen kanta-asiakaskortti, jolla sai jotain alennuksia, mutta itselläni sellaista ei yleensä ollut. Yhtenä kautena tosin minullakin 90-luvun lopussa oli lompakossa musta muovinen kanta-asiakaskortti, jolla sai silloin tällöin nakkisämpylästä alennusta, sellainen tuli kausikortin mukana. En tiedä mistä sellaisen muina kausina olisi saanut, koin olevani kohtuullisen kanta-asiakas joka vuosi.

Voisiko ajatella, että kausikorttilainen voisi esimerkiksi pysäköidä ilmaiseksi, saada silloin tällöin nakkisämpylän, päästä joskus jonnekin klubeille, lehdistötilaisuuksiin ym?

Kausikorttilainen nyt on toisaalta sellainen friikki, että en tiedä valittaako se juurikaan. Ehkäpä olisikin tärkeämpää tosiaan miettiä niiden 1-15 matsin tyyppien sitouttamista. Kuukausihintainen kausikortti on mielestäni aivan loistava idea. Kun mietin itseäni, minullakin on kaikenlaista kytkykännykkää, autoa osamaksulla, jopa laajakaistaliittymän kyljessä oli aikanaan parilla kympillä kuussa koroton playstation 3 -osamaksu. Uskon, että aika montaa ihmistä saattaisi kiinnostaa joku tällainen palvelun tilaamiseksi naamioitu kausikortti mieluummin kuin 400 euron kertarykäisy, vaikka varaa olisikin. Ainakin sellainen on helpompi heräteostaa tai vaikka puhelinmyydä.

Pleikkarimaailmasta tulee mieleen toinenkin esimerkikki. Olen myös Playstation Plus -jäsen, jolloin saan joka kuukausi jotain ilmaista kamaa (pelejä ym.) käyttööni niin kauaksi aikaa kun jäsenyyteni on voimassa. Tästä olen mietiskellyt tulevan myös negatiivisia vaikutuksia, koska enpä sitten juuri pleikkarin storesta muuta ostele, vaan odottelen kuukausittaista fixiäni. Samalla tavalla veikkaan, että jos saisin silloin tällöin ilmaista nakkisämpylää, en muissa matseissa juuri nakkisämpylöitä ostaisi, vaan odottelisin ilmaisia. Voipi olla, ettei normaali ihmismieli toimi niin, vaan ostaa nakkisämpylää joka matsissa tottumuksesta, mutta tulipahan vain nyt mieleen. Joka tapauksessa esimerkki siitä, ettei nämä aina niin yksinkertaisia juttuja olekaan.

Amerikkalaisesta urheilusta kun mielellään kaikkea apinoidaan, niin voisi apinoida oheistuotteet. Amerikassa jaetaan vähän joka matsissa jotain krääsää katsojille, on erilaisia kampanjoita (hodarit $1 kun ostat tietynlaisen lippupaketin ym.) ja sen sellaista. Mikä olisikaan komeampaa kuin 1000 ensimmäiselle Ville Vahalahti -figuuri? Esimerkiksi Bluesilla noita tällä kaudella oli, ennakkoon lipun ostamalla sai eräässäkin Blues-TPS -matsissa Tallinkin risteilyn. Toki Bluesillakin nämä taisivat tulla vasta kun paniikki alkoi iskeä, mutta kuitenkin.
 

-TMA-

Jäsen
Edellisessä virkkeessä esitetty kuvio on niin helvetin absurdi, että joku on varmasti joskus työntänyt jollekin tukkukokoisen pakastehernepussin nokkaan ja uumoilen, että työntäjä ei ole Salmela, joka on sittemmin siirtynyt HC Tepsin yhteistyökumppanista TuTon pääomistajaksi.

Hirveästi en tietenkään voi asiaa TuTon puolelta kommentoida enkä valitettavasti HC TPS:nkään yritysmyynnistä tiedä kaikkea, mutta Salmelalla/Hesburgerilla on ollut omistusta TuTosta jo 90-luvulta lähtien ja Hesburger/Salmela on yhä myös merkittävä yhteistyökumppani HC TPS:n kanssa ja omistaja, joten mitään pakastetuotteita ei taida tässä asiassa olla kenenkään nenässä.

On nimittäin aikamoinen saavutus tehdä Turkuun 12000 ihmistä vetävä pulju josta ei saa turkulaisia Hesburgerin hampurilaisia.

Tämä nyt täysin teoreettisena/hypoteettisena ajatuksena, mutta oletko koskaan pohtinut, että nykyisellä palvelutarjonnalla rahat menevät Turkuhallin Palvelu Oy:lle, mitä ei tietenkään tapahtuisi mikäli Hesen "grilli" hallista löytyisi. Voisihan se tietenkin lisätä myyntiä, mutta eiköhän näitä asioita ole tutkittu ja laskettu tarkasti.

Jos 2000-luvun nousukaudella halli on ollut pitkään kokonaan ilman nimeä ja jäämainoksiakin myymättä, niin en ihan ekana syyttäisi yrityksiä tai purjehduskautta.

Kuten itsekin totesit Turkuhalli/HK Areena ja HC TPS ovat kaksi aivan eri asiaa. Ja 2000-luvun asioista en voi kommentoida kuin 2009-2010 kaudesta eteenpäin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
ja Hesburger/Salmela on yhä myös merkittävä yhteistyökumppani HC TPS:n kanssa ja omistaja, joten mitään pakastetuotteita ei taida tässä asiassa olla kenenkään nenässä.
Hyvin siellä on perehdytetty uudet tekijät Tepsin traditionaalisiin toiminta- ja viestintämalleihin ainakin avoimuuden osalta. Hesburgerin logo nimittäin ilmestyi hc:n sivuille minun edellisen viestin (johon viittasit) ja sinun viestin välissä. Kun tämä fakta asetetaan rinnakkain tuon kanssa mitä kirjoitit ja varsinkin mitä jätit kirjoittamatta (logon ilmestyminen), niin käsissä on juuri sitä kylmää puuroa, jota meille on syötetty joka vuosi sitten viime triplan.
Tämä nyt täysin teoreettisena/hypoteettisena ajatuksena, mutta oletko koskaan pohtinut, että nykyisellä palvelutarjonnalla rahat menevät Turkuhallin Palvelu Oy:lle, mitä ei tietenkään tapahtuisi mikäli Hesen "grilli" hallista löytyisi.
Olen miettinyt. Nakkipiirakkakipsat ovat Tepsin hallussa. Sieltä vaan kerroksia myyntiin vaikka niistä nyt alati suljetuista luukuista. Jos tuokaan ei mahdu diiliin, niin neuvotelkoot paremman diilin. On Hesen tuotteista mitä mieltä tahansa, niin saa olla aika ääripölö, mikäli näkee, että Hese hallilla koituisi haitaksi millekään osapuolelle.
Kuten itsekin totesit Turkuhalli/HK Areena ja HC TPS ovat kaksi aivan eri asiaa. Ja 2000-luvun asioista en voi kommentoida kuin 2009-2010 kaudesta eteenpäin.
Juuri noin se menee. Sitten kun ymmärrät liikaa ja varsinkin jos siitä kirjoitat, niin tilalle voi vaihtaa jonkun uuden, joka voi taas kommentoida vaan oman aikansa puolesta. Vain yksi ei vaihdu ja tällä en tarkoita Turun Sinappia.
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Muusta mä en tiiä ku että Hjalliksen Jaffalassa Hesburgeriin on koko ajan aivan jäätävä jono. Kai sitä muutama burgeri Nakkikattilassakin kaupaksi menisi. Jotenkin vain kuulostaa, että Hesburgeri ei tuonne halua sen takia, että voitot menee jonkun muun kuin oman firman taskuun.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Muusta mä en tiiä ku että Hjalliksen Jaffalassa Hesburgeriin on koko ajan aivan jäätävä jono.
Tiedän ja jonohan tarkoittaa, että rahaa ei tule, eiku miten päin se meni. Täytyy tarkistaa vaimon kauppakorkean kirjoista.

Tai sitten voidaan ottaa Jaffalan jonoistakin oppia ja tarjota Hesen tuotteita vaikka neljästä pisteestä. Tiukasti rajattuja tuotteita (pari eri hampparia) voi vääntää keskitetysti erien aikana, kiikuttaa lämpiminä kioskeille ja myydä samaan tahtiin kuin nyt piirakoita. Kokemus opettaa oikean määrän ja saahan nuo joskus loppuakin. Edelliset lauseet tuli suodattamatta tajunnanvirtana, eli toki homma on mietittävä tarkemmin. Heseltä löytyy varmasti tietotaito optimoida kuvio riippuen siitä saako halliin omaa Heseä vai onko tyydyttävä myymään kioskien kautta.

Halliyhtiö on tunnetusti nuiva kumppani, mutta kurmootetaan nyt täällä, josko joku oikea taho heräisi edes vahingossa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tiedän ja jonohan tarkoittaa, että rahaa ei tule, eiku miten päin se meni. Täytyy tarkistaa vaimon kauppakorkean kirjoista.

Tai sitten voidaan ottaa Jaffalan jonoistakin oppia ja tarjota Hesen tuotteita vaikka neljästä pisteestä. Tiukasti rajattuja tuotteita (pari eri hampparia) voi vääntää keskitetysti erien aikana, kiikuttaa lämpiminä kioskeille ja myydä samaan tahtiin kuin nyt piirakoita. Kokemus opettaa oikean määrän ja saahan nuo joskus loppuakin. Edelliset lauseet tuli suodattamatta tajunnanvirtana, eli toki homma on mietittävä tarkemmin. Heseltä löytyy varmasti tietotaito optimoida kuvio riippuen siitä saako halliin omaa Heseä vai onko tyydyttävä myymään kioskien kautta.

Halliyhtiö on tunnetusti nuiva kumppani, mutta kurmootetaan nyt täällä, josko joku oikea taho heräisi edes vahingossa.

Jotta hommasta olisi TPS:llä jotain hyötyä.

1. Heseltä pitäisi saada kova vuokra tilasta
2. Myynnistä pitäisi saada provikkaa.

Toiminta tuskimpa heselle olisi kovinkaan kannattavaa, koska investoinit olisivat kohtuu korkeat. Koska jos hesestä olisi jotain hyötyä ottelutapahtumissa, niin sen ansioista pitäisi saada kasvatettua tulosta.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jotta hommasta olisi TPS:llä jotain hyötyä.
Tämä on osaksi suhtautumiskysymys. Tietenkin raha ratkaisee, mutta lasketaanko kokonaisuus siten, että yksittäisestä tapahtumasta tulot-menot=massit? Minusta ei. Vaikka tulos olisi nolla, niin se kannattaa ainakin Tepsille ja Heselle, koska TPS: parempi ottelutapahtuma ja sitä myötä parempaa lippumenekkiä ja Hese: näkyvyyttä ja julkisuutta. Halliyhtiön jätin omaan siiloonsa, koska en yksinkertaisesti ymmärrä parin vuosikymmenen perusteella puljun intressejä.

Mä haluaisin joskus lukea edes pikku-uutisen, jossa seisoo, että "Hese yritti Turkuhalliin, mutta neuvottelut kariutuivat, koska.."

No joo, turhan iso painoarvo tulee nyt jollekin Heselle, jonka heitin alunperin vain esimerkkinä, mutta ei nämä kirjaimet paljoa maksa. Hesen voi korvata keskusteluissa brändeillä Subway, Rax, Kotipizza, Roberts Coffee jne. Asia ei siitä muutu.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Tämä on osaksi suhtautumiskysymys. Tietenkin raha ratkaisee, mutta lasketaanko kokonaisuus siten, että yksittäisestä tapahtumasta tulot-menot=massit? Minusta ei. Vaikka tulos olisi nolla, niin se kannattaa ainakin Tepsille ja Heselle, koska TPS: parempi ottelutapahtuma ja sitä myötä parempaa lippumenekkiä ja Hese: näkyvyyttä ja julkisuutta. Halliyhtiön jätin omaan siiloonsa, koska en yksinkertaisesti ymmärrä parin vuosikymmenen perusteella puljun intressejä.

+-0 tilanne olisi varmaan ihan ok, mutta riski voisi olla siinä, että se söisi tulossa, jolloin asisa menisi negatiiviseksi.

Helpompaa voisi olla koittaa hallin jo nykyisiä palveluita.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
+-0 tilanne olisi varmaan ihan ok, mutta riski voisi olla siinä, että se söisi tulossa, jolloin asisa menisi negatiiviseksi.
Niin, ilman riskiä ei ole liiketoimintaa, paitsi julkishallinnon harrastamana. Eiköhän näillä osapuolilla ole varaa kokeilla hallilla tilapäisesti vaikka sateenvarjokauppaa.

Nämä Heset sun muut ovat vielä aika kevyitä ehdotuksia meikäläisen repertuaarissa, johon kuuluu mm. vastaanottokeskuksen pystyttäminen Artukaisten pellolle ja siitä suoraan edullista valtion sponssaamaa työvoimaa koko halliin ja messukeskukseenkin. Tuossa yhteydessä saa puhua riskistä :)
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuosta Hesen tulosta Turkuhalliin oli joskus puhetta ja ainakin silloin se kaatui siihen että areenalla on liian vähän tapahtumia että sinne kannattais Heseä laittaa.. Pelit loppuu maaliskuussa ja muita tapahtumia ei ole kuin kerran vuodesa kiritekanava ja helmutlotti.. TPS voisi alkaa sivubisneksenä järjestämään vaikka keikkoja Areenalle, ainakin vapaita aikoja olis..
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuosta Hesen tulosta Turkuhalliin oli joskus puhetta ja ainakin silloin se kaatui siihen että areenalla on liian vähän tapahtumia että sinne kannattais Heseä laittaa.. Pelit loppuu maaliskuussa ja muita tapahtumia ei ole kuin kerran vuodesa kiritekanava ja helmutlotti.. TPS voisi alkaa sivubisneksenä järjestämään vaikka keikkoja Areenalle, ainakin vapaita aikoja olis..

Tämä kyllä kuulostaa sinällään hassulta, eikö tuon kokoisen hallin halliyhtiöllä ole mitään(AINAKAAN TEHOKASTA) tapahtumamarkkinointiyksikköä joka bookkaa tuonne käyttöä(messuja, konsertteja etc) kun hokia ei pelata?
 

liuzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManUtd
Tämä kyllä kuulostaa sinällään hassulta, eikö tuon kokoisen hallin halliyhtiöllä ole mitään(AINAKAAN TEHOKASTA) tapahtumamarkkinointiyksikköä joka bookkaa tuonne käyttöä(messuja, konsertteja etc) kun hokia ei pelata?

Ei sie tartte muit tapahtumii järkkää jos se lätkäseura maksaa tarpeeks ;D [Vitsi oli]
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös