Edelleenkään en mielelläni ottaisi ulkopuolelta kantaa siihen, että miten lipunmyynnillä saadaan eniten tulokertymää.
Minähän otan kantaa mihin huvittaa ja olen tässä asiassa oikeassa. Kyse ei saa olla yksittäisen pelin tai edes puolen kauden pelien viivan alle jäävän maksimoinnista, koska sillä ammutaan 100-varmasti omaan jalkaan pidemmällä tähtäimellä. Yksi puolityhjä katsomo kun on suurempi antimainos itse tapahtumalle kuin kymmenen kokonaista etusivun mainosta Tussarissa olisi toisin päin. Turkuhallissa ei saisi koskaan pelata alle 7000 katsojalle, ei ikinä. Hallissa on silloin suurimmalla osalla helvetin tuskaista olla, eikä tapahtuma mainosta itse itseään millään, vaan vaikutus on päinvastainen. Minusta pitäisi ehdottomasti ymmärtää itse tapahtuman vaikutus markkinoinnissa ja siksi pyrkiä maksimoimaan yleisömäärä. Volyymi on voimaa.
Tätä menoa Tepsille käy kuin meidän firman Amicalle. Puljusta saisi aamupalaa joka arkiaamu, mutta monesta sadasta työntekijästä siellä käy alle kymmenen tyyppiä. Tavalliset sämpylät, reissarit ja karjalanpiirakat maksavat muistaakseni 3,15e ja puuro 1,15e. Firmassa suurin osa vanhempia akkoja alle 2500e kuukausiliksoilla. Kannattaisikohan niiden miettiä, että mikä on tolkullinen kate? Leivistä tekisi hyvän tilin, vaikka myisi niitä eurolla pois ja puuron pitäisi maksaa 20 senttiä. Kohta ne varmaan nostaa taas hintoja tai lopettavat koko aamupalan.
Teoriassahan jos hallilla on 6500 maksanutta katsojaa, niin sinne kannattaisi päästää vielä loput 5000 ilmaiseksi sisään. Käytännössähän tuota on mahdoton toteuttaa, eikä olisi maksaneita kohtaan reilua, mutta se kannattaisi pelkästään kioskimyynnin takia, siis teoriassa.
Jotta ei menisi ihan pelkäksi räksyttämiseksi, niin ehdotan enemmän joustoa lipun hintoihin joka suuntaan. Miksi pitää olla noin helvetin jäykkää, että joko ostat kausarin tai sitten ostat irtolippuja? Missä sarjaliput ja muut paljousalennukset? Miksi hakata jo nyt kiveen kalliimmat erikoisottelut? Miksi nuo erikoisottelut ovat jälkeenjääneitä (HIFK, Jokerit, Kärpät, Lukko tai Blues)? Missä JYP? Miksi Blues? Miksei joku SaiPa-peli voisi olla 3e halvempi?
Olen näitä ehdottanut aiemminkin (joka vuosi?). Väitän, että Turussa toimisi helvetin hyvin semmoinen sarjalippu, että vaikka joka kuudes peli ilmaiseksi. Mitä enemmän käyt, sen vähemmän maksaa ja varmasti olisi tuntuvasti suuremmat yleisömäärät. Turussa (ja täällä muualla) on helvetisti porukkaa, jotka kävisivät ja käyvätkin jonkun verran peleissä, jos vaan perse kestää, mutta eivät tule koskaan sitoutumaan kausikorttiin.
Nyt vittu vähän rohkeutta, munaa ja palleja siihen markkinointiin. Mustavalkoisella kasvomaalauksella hallilta ilmainen lippu vaikka joka pelissä ja sen semmoista. Jos hallilla istuu tuon jälkeen 100 tyyppiä maskit naamalla, niin ei ole keneltäkään pois. Tämä ei voi olla näin vaikeaa kaudesta toiseen.
Mitäs jos käviskin niin, että la 12.9. paikalle pamahtaakin 8000 tyyppiä kevään muistot rinnassa. Ja ekasta vähän rumemmasta niitistä narrien kultakypärälle vihellyskonsertti päälle - sepäs vasta olis jotakin!
Minä uskon 8000 täyttyvän helpostikin, mutta minusta se ei ole paljon. Kymppitonni olisi helposti rikottavissa. Ja kuten sanottu, että jos noista suosikeista alkaa voittoja tulla pitkin kautta, eli tuote vastaa hintaa, niin ei siinä sitten mitään. Noita sarjalippuja kaipaisin siltikin.