Mainos

HC TPS:n talous

  • 1 237 767
  • 5 249

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Ok, nyt tulee toistoa edeltäviin viesteihin jonkin verran, kun ehdin jo kirjailla samoja ajatuksia, joita näköjään muillekin herännyt.

Kyllä se vaan on niin, että, jos TPS menestyy urheilullisesti, niin katsojia halliin kyllä satavarmasti tulee riippumatta sen sijainnista. Jos kynnetään, niin silloin ei auta vaikka halli olisi keskellä Kauppatoria. Katsojat haluavat positiivia kokemuksia eikä niin, että hallilta poistuessaan vitutuskäyrä on korkealla, kun pääsylipun hinnalle ei saanut vastinetta.
Tästä olikin paljon puhetta jo myöhemmässä keskustelussa. Uskon, että ei niinkään pelkkä voittaminen ole tärkeää, vaan viihdyttävä tapahtuma(=peli 95-prosenttisesti).

Korkea vitutuskäyrä hallilta lähtiessä on 1000x parempi kuin "Hohhoijaa, mitä paskaa."-fiilis tai edes voitto joka tulee tylsällä pelillä. Korkea vitutuskäyrä tarkoittaa, että pelissä on tapahtunut jotain todella ärsyttäviä, harmittavia ja muistettavia käänteitä. Eli edes vittu jotain!

Jos voittopeli tuntuu pitkältä, saa haukottelemaan ja selaamaan puhelinta, ei silläkään myydä lippuja jatkoon kovin hyvin. Ei auta hyvät hampurilaiset tai hallin sijainti.

Tunnelma on tietysti iso asia em. kokemusta. Se vaatii riittävää yleisömäärää. Jos sitä halutaan pidemmän päälle, pelissä pitää olla paljon tapahtumia, tunnetta ja jännitystä, jotta ihmiset tulevat uudestaan. Siis pelissä, koska siksi sinne tullaan!!!

Muu on vain ekstraa ja ne ekstrat eivät toki saisi aiheuttaa vitutusta tai pettymyksiä (nakkijonotus, wc:t, yms.).

Mutta tuohan vaatii pitkää työtä, koska kaikki eivät käy joka pelissä. Siksi kun käyvät, niin kokemus pitää olla aika pitkäänkin sellainen, että kannatti käydä, jotta noin iso halli alkaa täyttymään. Satunnaiskatsojatkin muistaisivat, että silloin kun käytiin niin tapahtui sitä ja tätä ja kertoisivat muillekin. Ei voi vetää välissä hohhoijaa-kausia.

Isommassa mittakaavassa ne isommat yleisömäärät tarkoittavat myös parempia tv-diilejä ja medianäkyvyyttä. Sitäkin kannattaisi koko sarjan tasolla miettiä. Siis ne oikeat paikallaolevat yleisömäärät. Teksti-tv:n yleisönumerot eivät luo fiilistä. Kysymys on myös joukkueiden ja yleisön vuorovaikutuksesta. Jos sitä ei ole niin tv-diilitkin lopulta kuihtuvat.

Josta päästään tähän juurisyyhyn. En tiedä onko jotain demareiden vuosisatoja kestävää vittuilua mutta jos nyt katsoo tuota Artukaisten aluettaa niin Turku ei ole edes kussut tuohon suuntaan 90-luvun jälkeen. Joku hyttimoduuleista rakennettu bordelli, hevostallit ja rautakauppa, siinäpä miljöö viettää päivä ottelutapahtuman yhteydessä. Seisakekin löytyy mutta parempi olla käyttämättä ettei kulu. Oikeastaan alkaa vaan vituttaa kun miettii asiaa, koska asia voisi olla aivan toisin. Esim Ilmala on nykyään lähempänä Helsingin kantakaupunkia kuin vuonna 1997. Mutta se siitä, kuolleen hevosen potkimista tämäkin puheenaihe.
Ehkä Tepsin pitäisi ottaa paljon puhutuksi sivubisnekseksi koko kaupunginosan rakentaminen. Hotellia ja kerrostaloa pystyyn hallin ympärille. Myös kylpylä ja kasino samaan kasaan, hiihtoputki ja ympärivuotinen laskettelurinne. Oliko sitä rahaa?? Mutta edes halli olisi jo valmiiksi.

Ja vielä uskontoviittaus: Jos vuori(=halli) ei tule Muhammedin(=Ratapiha) luo, niin Muhammedin on tultava vuoren luo.

Oma mielipiteeni on se että pride ja jääkiekko ei kuulu millään tavalla yhteen ja onneksi 14muutakin seuraa vielä samaa mieltä.
Tällainen yhteiskunnallinen hyväntekeminenhän on pelkästään positiivista. Itse vain mietin, että jos paljon puhuttujen kalliiden TPS-työntekijöiden aika menee näiden sinänsä hienojen juttujen järjestämiseen, niin sittenhän kyse on käytännössä siitä, että Paananen ja Kodisoja ovat antaneet takaisin Suomelle ja TPS on ollut siinä ainoastaan välitoimijana. Hieno asia, mutta ei voi laskea näiltä osin TPS:n tappioksi, vaan omistajien tekemäksi hyväntekeväisyydeksi. Arvostan molempia hyväntekeväisyyskohteita.

Myynti liigaseuroissa on raakaa työtä, jossa tällainen mesenaattien mahdollistama "vain helpot pois kuleksimasta" -toimintamalli johtaa lähes sataprosenttisella varmuudella Bluesin kohtaloon talouspuolella.

Siellä pitäisi olla 3-10 myyntihessua soittelemassa ja kontaktoimassa Varsinais-Suomen PK-sektorin yrityksiä, myyden lippupaketteja, kausikortteja, köykäisiä yhteistyöverkostokumppanuuksia (esim. Ässillä Pataverkosto, jossa on neljättäsataa yritystä, joiden pakettiin kuuluu X määrä lippuja sekä nimen näkyminen matsin aikana rullaavissa listoissa ja kotisivuilla) sekä aitioita/VIP-palveluita.

Kynnys ostamiseen pitää pitää matalalla ja kun se kumppani on saatu matsiin sekä tyytyväisenä ulos, voi seuraavalla kaudella tarjota taas kalliimpaa settiä tai vähintään jatkoja.

Nopealla kotisivujen tsekkaamisella Tepsillä näkyy yhteistyökumppaneiden listassa sellaiset 100 yritystä, kun esimerkiksi Ässillä on yhteistyökumppaneita noin 250 firmaa ja Pataverkostoissa sellaiset 400 firmaa päälle.

Usein kun firman ei tarvitse elää tulorahoituksella käy juuri näin, eikä myynnissä käännetä niitä kaikkia kantoja.

Jos olisin Supercell-veljet, niin ensimmäisenä käskisin laittamaan myyntiorganisaation kuntoon ja puhelimet kuumiksi.
Tätä muistan ihmetelleeni täälläkin vuosia sitten, kun Tepsin rosterit kovenivat selvästi ja sarjasijoitukset nousivat, mutta ei näkynyt myynnissä. Varmaankin Supercell-tyyppien ensimmäisten kausien jälkeen. Mutta en ymmärrä tarpeeksi aiheesta.

Ja ainiin, vitun Stålberg kun nosti parista kuukaudesta ilmeisesti lähes 2 miljoonaa palkkaa, oli kyllä ihan kelpo peluri, mutta palkkapussi hieman kova tähän taloustilanteeseen.
Itse tulkitsin tuon lausunnon niin, että vaikka tiedettiin turpiin tulevan taloudellisesti, niin hommattiin silti Stålberg lisäriskillä omistajien pussista. En tästä vittuilisi isommin kenellekään.

Tepsin kannattajien suurinpia ongelmia, että ollaan ihan lasista. Pari tappiota, niin aika näkyy heti yleisömäärissä. Pelillisesti ja tuloksellisesti ehjän kauden seurauksena voisi olla tässä ihan positivinen kehitys. Silti en millään usko 7000 olevan kovin helposti saavutettavissa.
Tällä lainauksella viittaan tuohon alussa mainitsemaani. Pitäisi rakentaa uskoa siihen, että aina kannattaa tulla ja on oikeasti riittävän luotettavasti kunnolla nähtävää itse pelissä. Vastustaja vaikuttaa tähän myös, joten ei toki ole pelkästään TPS:n ongelma.

Toivotaan, että tuota peli-iloa saataisiin takaisin ja pelin viihdyttävyys nostettua tappiin. Ennemmin käyn hallilla katsomassa 10 peliä jotka päättyvät 5-6 kuin 20 jotka päättyvät 1-0.
En usko että olet kovinkaan poikkeava. Mutta jos peli välillä on sitä ja toisinaan tätä eri kausilla, niin eivät ihmiset pysy mukana. Siitähän muodostuisikin jo identiteetti, jos kaikki ympäri Suomea tietäisivät että TPS:n peleissä sattuu ja tapahtuu. Iso kotiareena vaatisi minusta jotain tuollaista.

Lisätään vielä, että jos Miettisen TPS on samanlainen kuin Miettisen KalPa, niin minulle viihdyttävyyskriteerit on jo sillä täytetty. Eikä tarvitse edes heti toimittaa, vaan sillä aikataululla kuin se on realistisesti mahdollista, kunhan ennusmerkit on näkyvissä.

edit. kirjoitusasun muokkausta
 
Viimeksi muokattu:

Auranmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olenko ainoa, joka on jo pidemmän aikaa pohtinut tuota lippujen hinnoittelua ja sen melko kankeaa rakennetta? Käytännössä vuosikymmeniin ei ole tuotu uudistuksia, jotka toisivat lippujen hinnoittelun markkinalähtöiseksi. Ainoa kehitys on ollut hintojen korotukset, jotka keräävät jatkuvasti kritiikkiä. Minusta kiekkoliigan voisi hyvin alkaa soveltamaan dynaamista hinnoittelua. Tämähän ei siis automaattisesti tarkoita läheskään aina halpaa pääsyä. Raja-arvot voisivat olla esimerkiksi päätyihin ja yläkatsomoon 9,99-29,99€ ja alakerran pitkät sivut 19,99-49,99€. Kausikortit toki jatkossakin muodostaen tavoiteltuun keskihintaan nähden edullisemmin per ottelu. Ja käytännössä lentoyhtiötyyliin järjestelmä laskemaan hinta siten, että halli täyttyy mahdollisimman kannattavasti. Luulisi nykytekniikalla olevan mahdollista.

Lisäksi myyntitekniikkaan se, että lippuoston yhteydessä myytäisiin vaikkapa jokin syötävä muutaman euron alella samaan tapaan kuin vaikka laivayhtiöt myyvät ruokiaan lippuvarauksen yhteydessä. Samalla tapaa toki myös jokin naseva fanituote myyntiin. Noilla saattaisi hyvinkin saada lisättyä kassavirtaa ja sitoutettua asiakas käyttämään rahaa hallipalveluihin.

Tämä toki ei poista tarvetta sille, että itse peli on mielenkiintoinen.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Kausarit jäälle ja sentterit pystyyn!

#nevöföget
En oikein ymmärrä vertausta. Kausarit kuitenkin maksettu ja lentäessään jäälle ei aiheuta yhtään ylimääräistä taloudellista tappiota seuralle. Ymmärtääkseni näiden lentävien kausarienkin takana oli muut syyt kuin pelkästään pelilliset esitykset.
#nevöforget
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei nuo yleisömäärät tule nousemaan millään hokkuspokkustempuilla. Ainoat tavat millä saa yleisöä lisää halliin on:
1.) helpoin ja hölmöin eli lippujen jakaminen ilmaiseksi/puoli ilmaiseksi
2.) uusi halli ja sen tuoma uutuuden viehätys
3.) joukkue on sellainen, että kaikissa medioiden kausiennakoissa on teksti Tepsin kohdalla: ”Mikään muu kuin mestaruus ei riitä…”

Näillä näkymin Tepsin on siis keskityttävä kulujen karsimiseen ja hankkimaan tuloja jostain ihan muualta (sponsori-/mainostulot ja muut jääkiekon ulkopuoliset tulot esim. tapahtumamyynti).
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Ohi aiheen, mutta aikoinaan liikkui myös huhuja, että Räikkönen kumppaneineen olisi ollut valmis ostamaan koko Ilveksen pois Manngardilta.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
3.) joukkue on sellainen, että kaikissa medioiden kausiennakoissa on teksti Tepsin kohdalla: ”Mikään muu kuin mestaruus ei riitä…”
Itse asiassa parempi on mitä enemmän ylöspäin joukkue suorittaa arvioidusta sijoituksesta. Jossa voidaan puhua täydellisen narratiivin metsästämisestä.

Jonkinlainen paradoksi on siinä, että jos katsojat käyttäytyisi runkosarjassa samalla tavalla kuin pudotuspeleissä, niin ei olisi talousongelmia. Eli tarpeeksi moni päättäisi muuttaa käytöstään, niin ongelmat korjaantuisi. Toki tässä mennään niin sanotussa munakana-ongelmassa, joten sitä pitää pitää enemmän tavoitteena jota kohti pitää mennä kuin realismina.
 
Itse asiassa parempi on mitä enemmän ylöspäin joukkue suorittaa arvioidusta sijoituksesta. Jossa voidaan puhua täydellisen narratiivin metsästämisestä.

Mutta ei kukaan käy syksyllä peleissä jos silloin ylisuoritetaan materiaaliin/valmennukseen nähden, kun kaikki ”tietää”, että keväällä taas kaikki muuttuu paskaksi.

Paras vaihtoehto on se, että Turussa paukutetaan henkseleitä ja pukeudutaan Tepsin kansitakkiin jo heinäkuussa 90 luvun malliin.


Jonkinlainen paradoksi on siinä, että jos katsojat käyttäytyisi runkosarjassa samalla tavalla kuin pudotuspeleissä, niin ei olisi talousongelmia. Eli tarpeeksi moni päättäisi muuttaa käytöstään, niin ongelmat korjaantuisi. Toki tässä mennään niin sanotussa munakana-ongelmassa, joten sitä pitää pitää enemmän tavoitteena jota kohti pitää mennä kuin realismina.

Eihän tuo ole paradoksi vaan kyse on realismista. Jos mikkihiirijoukkue johtaa Liigaa joulutauolla, niin 90 prosenttia yleisöstä ymmärtää, että mikkihiirijoukkue saa turpaansa kuitenkin keväällä - turha lähteä hallille…
 

Kultalehvä

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS




Onhan tätäkin Eskolan aikakaudella testattu ja eipä sekään nostanut yleisömääriä. Oliko toteutus hyvä vai ei, jääköön muiden arvioitavaksi.

@Auranmies varmaan tarkoitti hinnoittelua jossa huonommin myyvän pelin liput muuttuisivat halvemmaksi ja vice versa?

Satunnaiskatsoja tuskin ostaa lippuja 2-3 viikkoa etukäteen, tai ainakaan oma lähipiirini ei näin tee vaan peliin mennään usein ex tempore.

Jotain hyvää niin graafinen suunnittelu on mennyt 7 vuodessa 20 vuotta eteenpäin.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Näin ulkopuolisena tilanne näyttäytyy niin, ettei Turussa ole vieläkään palattu 1990-luvulta tähän päivään. Tietysti vaatia saa ja pitääkin. Pitää kuitenkin ymmärtää myös realiteetit
Entä jos katsojat ja kannattajat tempaisivatkin täyttämällä hallin ja siihen lakanat " me ollaan täällä, mitä te teette " tyyliin.. viestinä seuran johdolle.
Sen jälkeen voitte katsoa itseänne peilistä ja sanoa, että me tehtiin se mitä voitiin. Sillä paljon enempää ei voi tavallinen fani tehdä.. kannattajan tehtävä on kannattaa. Antakaa tekin määräaika, kuten Supercellin pojat, sillä jostain pitää asioiden lähteä liikkeelle. Tämä kausi täytetään halli, jos senkin jälkeen tulee miinustulos, niin toiminta on kannattamatonta.
Sillä olisihan tuo kestämätön pohja ja aivan absurdi lähtökohta jollekkin uudelle hallille.
Lähtekää tekemään sitä muutosta, älkääkä vain odottako, että mitä teille tarjotaan ja annetaan.
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Josko hallilla otettaisiin käyttöön myös pörssikaljan myynti. Pelien aikaan erätauolla, kun kysyntä on kovaa, pilsneerin hinta on 20 euroa ruukulta. Ja sitten taas erien aikana halvempaa. Jos hakee pilsat itse ja juo sen tiskillä, voi säästää siirtokuluissa. Ja joskus harjoitusten aikana voi kaljaa saada baareista miinushintaan, kun kysyntää ei ole.
 
Tämä kai on läppä? Ei ole koskaan tapahtunut missään.

Turku on oma lukunsa. Totuttu olemaan suurin ja mahtavin, ja jos ei sitä olla todennäköisesti lopussa, kun läski nainen laulaa, niin ei se paljoa kiinnosta sitä ennenkään. Fanikatsomo ei asiaa varmasti asiaa näin koe ja hyvä niin, mutta näillä faneilla ei valitettavasti hallia täytetä.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Entä jos katsojat ja kannattajat tempaisivatkin täyttämällä hallin ja siihen lakanat " me ollaan täällä, mitä te teette " tyyliin.. viestinä seuran johdolle.
Sen jälkeen voitte katsoa itseänne peilistä ja sanoa, että me tehtiin se mitä voitiin. Sillä paljon enempää ei voi tavallinen fani tehdä.. kannattajan tehtävä on kannattaa.

Näinhän se haavemaailmassa tapahtuisikin, tähän ei vaan Turussa taida yhteisön voima riittää. Mun silmiin Turussa jäädään siinä "me-hengessä" ihan helvetisti jälkeen vaikka Ilvekseen, Hifkiin tai Ässiin verrattuna. Onko sitten kyse seurakulttuurin erilaisuudesta / näivettymisestä / puutteesta, ken tietää. Ilves on mun mielestä hyvä esimerkki siitä yhteisön voimavarasta, jota seura on osannut hyvin hyödyntää. Turussa taas karrikoidusti norsunluutornista huudellaan alas kansitakkien suhinan sekaan. Toki Tampereella uuden hallin hohto teki tästä entistä voimakkaamman "lumipalloefektin".

Tämä onkin ehkä se eniten huolta nostattava asia esim. Tepsin markkinoinnin ja somepreesensin kannalta. Mun mielestä seuran toiminta ei tällä hetkellä edesauta yhteisön kasvua, eikä se myöskään erityisemmin kasvata tunnesidettä seuraa kohtaan. Jäädään etäisiksi etenkin viestinnässä. Vaikka seura kiitettävästi täyttääkin yhteiskuntavastuutaan monin eri toimin kauden aikana, jää ison (ja rahaa tuovan) yleisön kontakti ja aktivointi mun mielestä varsin kevyeksi.
Nämä toki ovat vain omia fiiliksiä ja vaikeaa validimmin mitata/arvioida tällä palstalla, mutta yleisen keskustelun perusteella aika monen viesteistä välittyy samanlainen fiilis.

Ja tällä hetkellä varmaan jokaisen liigaseuran kannattaisi tarkastella hyvinkin tarkkaan sitä, miten Huuhkajien buumia käytetään hyödyksi. Tällä hetkellähän siellä ollaan siinä pisteessä, että suuri yleisö itse tekee sen "markkinoinnin" muiden puolesta.

Täytynee tähän loppuun vielä palata haavemaailmaan. Missäköhän oltaisiin tällä hetkellä, jos se n. 10v takainen Kettuherran haave yläkerran halvoista kausareista olisikin toteutunut. Entä jos alakerran B-pääty olisikin tehty suuremmaksi seisomakatsomoksi, TPS-kannattajien ydinporukan ulkopuolelle ulottuvaksi, isomman yhteisön helpommin lähestyttäväksi kohtaamispaikaksi, kuten vaikka Porissa ikonisesti on. Helppo tietysti täältä palstalta on jälkikäteen huudella, mutta tuskin sillä ainakaan merkittävästi olisi lisätappiota tuohon kolmeen miljoonaan aiheutettu.
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Näinhän se haavemaailmassa tapahtuisikin, tähän ei vaan Turussa taida yhteisön voima riittää. Mun silmiin Turussa jäädään siinä "me-hengessä" ihan helvetisti jälkeen vaikka Ilvekseen, Hifkiin tai Ässiin verrattuna. Onko sitten kyse seurakulttuurin erilaisuudesta / näivettymisestä / puutteesta, ken tietää. Ilves on mun mielestä hyvä esimerkki siitä yhteisön voimavarasta, jota seura on osannut hyvin hyödyntää. Turussa taas karrikoidusti norsunluutornista huudellaan alas kansitakkien suhinan sekaan. Toki Tampereella uuden hallin hohto teki tästä entistä voimakkaamman "lumipalloefektin".

Tämä onkin ehkä se eniten huolta nostattava asia esim. Tepsin markkinoinnin ja somepreesensin kannalta. Mun mielestä seuran toiminta ei tällä hetkellä edesauta yhteisön kasvua, eikä se myöskään erityisemmin kasvata tunnesidettä seuraa kohtaan. Jäädään etäisiksi etenkin viestinnässä. Vaikka seura kiitettävästi täyttääkin yhteiskuntavastuutaan monin eri toimin kauden aikana, jää ison (ja rahaa tuovan) yleisön kontakti ja aktivointi mun mielestä varsin kevyeksi.
Nämä toki ovat vain omia fiiliksiä ja vaikeaa validimmin mitata/arvioida tällä palstalla, mutta yleisen keskustelun perusteella aika monen viesteistä välittyy samanlainen fiilis.

Ja tällä hetkellä varmaan jokaisen liigaseuran kannattaisi tarkastella hyvinkin tarkkaan sitä, miten Huuhkajien buumia käytetään hyödyksi. Tällä hetkellähän siellä ollaan siinä pisteessä, että suuri yleisö itse tekee sen "markkinoinnin" muiden puolesta.

Täytynee tähän loppuun vielä palata haavemaailmaan. Missäköhän oltaisiin tällä hetkellä, jos se n. 10v takainen Kettuherran haave yläkerran halvoista kausareista olisikin toteutunut. Entä jos alakerran B-pääty olisikin tehty suuremmaksi seisomakatsomoksi, TPS-kannattajien ydinporukan ulkopuolelle ulottuvaksi, isomman yhteisön helpommin lähestyttäväksi kohtaamispaikaksi, kuten vaikka Porissa ikonisesti on. Helppo tietysti täältä palstalta on jälkikäteen huudella, mutta tuskin sillä ainakaan merkittävästi olisi lisätappiota tuohon kolmeen miljoonaan aiheutettu.
Sitä jakoa meihin ja teihin Tepsissä tehtiin etenkin 90-luvun menestyksen vuosina. Silloin kansitakkiurpot olivat seurassa kovasti sitä mieltä, että seura on niin iso asia, että muut ovat vain katsojia, joita voi kohdella miten haluaa ja vain seuran lähipiirillä on merkitystä. Menestys oli noussut hattuun ja se myrkytti ilmapiiriä vuosikymmeniksi eteen päin. Sitä voi miettiä, että miksi Turussa on paljon porukkaa, jotka ennen kannattavat Mestiksen Tutoa kuin TPS:aa? Yhteisöllisyys tapettiin menestyksen vuosina eikä vielä ole löytynyt sitä henkilöä, joka puhaltaisi sen uudestaan eloon.
 

Oadie

Jäsen
1.) helpoin ja hölmöin eli lippujen jakaminen ilmaiseksi/puoli ilmaiseksi

Hieman suhaisen vieraaseen pöytään, koska tämä oli osuva teksti. Turussa kauttaaltaan pääsarjatasolla ja yhtä porrasta alempana ihmiset on osittain "totutettu" saamaan liput joko ilmaiseksi tai ainakin olemattomalla korvauksella. Tämä koskee niin jääkiekkoa kuin jalkapalloakin. Jaellaan vouchereita sun muita vähän niinkuin arvottomina, että tulkaa jos jaksatte. Tulevat tietysti usein jonkun firman liitännäisinä, jotka ovat niistä jotain maksaneet sponsoroinnin kautta. Mutta se tavallinen tallaajaa nappaa lipun mukaansa ilmaiseksi. Ja jos sitä ei ilmaiseksi saa ei myöskään vaivauduta paikalle. Oma mielipide on että näin omaa lajia ei oikein arvosteta eikä itse tuotteeseen luoteta.

Kilpailu ihmisistä on äärimmäisen kovaa ja kaikki keinot ovat käytössä. Jos taas tätä "totuttautumista" aletaan paikata kovemmilla lipun hinnoilla maksaville voi tulos olla se +-0. Hinnoittelun tulisi olla tasaista kuitenkin niin että viesti on myös ulospäin "tästä kannattaa maksaa" tyylisesti. Hankala yhtälö kaiken kaikkiaan taloustilanteen vielä kiristyessä.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Onko TPS:n brändi kunnossa? Itse vastaan tähän kysymykseen, ettei ole eikä sivumennen sanoen ole ollut vuosikausiin.

Jos ajatellaan, että kaupungin kadulla tulisi vastaan Kai Koskinen, Erkka Westerlund, Rauli Urama, Aki Holma tai Jussi Nevanpää ilman TPS-logolla varustettua takkia, niin väitän, että tavan ihmisistä löytyy aniharva, joka tunnistaisi jokaisen. Todennäköisesti yksi tai korkeintaan kaksi heistä olisi sen verran ulkonäöltä tuttu, että ihmiset muistaisivat nähneensä jonkun heistä jossain yhteydessä. Tuo yhteys ei kuitenkaan välttämättä liittyisi mitenkään TPS:ään. Tämä mielestäni kertoo melkoisen selvästi, että ”jottain tarttis varmaan tehrä” asialle. TPS:n johto on vieraantunut asiakas/sidosryhmistään.

Esimerkiksi jokainen K- kauppias pyrkii olemaan jatkuvasti asiakkaittensa tavoitettavissa ja mahdollisimman paljon esillä, jotta asiakkaiden kynnys tulla kauppaan olisi hyvin matala ja kauppias koko ajan tietäisi, mitä mieltä asiakkaat ovat hinnoista, tarjonnasta, tuotteiden laadusta, ym. ja millaista palautetta ”kentältä” tulee. Asiakkaat/sidosryhmät ovat tämän päivän kuninkaita, joita johdon pitää palvella ja arvostaa eikä päinvastoin kuten tuntuu TPS:ssä olevan vallitseva näkemys.

TPS on vuosikausia profiloitunut siten, että verhot toimistolla vedetään eteen ja kännykät sammutetaan silloin, kun pitäisi tulla julkisuuteen. Tuotteen ostajille/sidosryhmille ei kerrota heitä kiinnostavista asioista vaan ollaan hipi hiljaa. Periaatteena johdolla tuntuu olevan, ettei asiakkaille kannata mitään vapaaehtoisesti kertoa.

TPS:n johdossa ei ole yhtään turkulaista ja ulospäin näyttää johdon toiminta siltä, että he ovat organisaatiossa vain ja ainoastaan töissä vailla sen suurempaa sitoutumista mustavalkoiseen TPS:ään ja Turkuun. Kannattajat vaistoavat tämän, kun vuodesta toiseen puhutaan pehmoisia eikä suurista puheista huolimatta mikään tunnu muuttuvan. Oma kehuminen sen sijaan osataan kiitettävästi hoitaa käyttämällä termiä huippuammattilainen jokaisen viranhaltijan kohdalla. Huippuammattilaiset eivät tunnu saavan kuitenkaan mitään tuloksia/muutoksia aikaan. Ikävä kyllä näyttää taas kerran kauden alla siltä, että edelleen mennään samaa latua juuri niin kauan kuin Paananen ja Kodisoja antavat näin tapahtua.

TPS pitäisikin palauttaa omille turkulaisille juurilleen ja sen arrogantti johto vaihtaa, jos todellista muutosta halutaan. Suuri osa kannattajista ei enää alkuunkaan usko johdon tekemiseen, ja se näkyy siinä, ettei tuote enää entiseen tapaan myy vaan katsojamäärät ovat talousalueen kokoon nähden pieniä ja todennäköisesti jopa laskusuunnassa. TPS:n brändi on valitettavasti pahasti hukassa. Osuvasti urheilutoimittaja Jussi Paasi eilen Ylellä totesikin, että TPS on organisaationa täydellisen sekaisin, jossa johto keskittyy taistelemaan keskenään ja ennakoi, että Miettisen asemaa ei käy kateeksi tällaisessa ympäristössä. Taidatkos sen paremmin sanoiksi pukea.
 

Ewald

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Florida Panthers, Magpies
Onko TPS:n brändi kunnossa? Itse vastaan tähän kysymykseen, ettei ole eikä sivumennen sanoen ole ollut vuosikausiin.

Jos ajatellaan, että kaupungin kadulla tulisi vastaan Kai Koskinen, Erkka Westerlund, Rauli Urama, Aki Holma tai Jussi Nevanpää ilman TPS-logolla varustettua takkia, niin väitän, että tavan ihmisistä löytyy aniharva, joka tunnistaisi jokaisen. Todennäköisesti yksi tai korkeintaan kaksi heistä olisi sen verran ulkonäöltä tuttu, että ihmiset muistaisivat nähneensä jonkun heistä jossain yhteydessä. Tuo yhteys ei kuitenkaan välttämättä liittyisi mitenkään TPS:ään. Tämä mielestäni kertoo melkoisen selvästi, että ”jottain tarttis varmaan tehrä” asialle. TPS:n johto on vieraantunut asiakas/sidosryhmistään.

Esimerkiksi jokainen K- kauppias pyrkii olemaan jatkuvasti asiakkaittensa tavoitettavissa ja mahdollisimman paljon esillä, jotta asiakkaiden kynnys tulla kauppaan olisi hyvin matala ja kauppias koko ajan tietäisi, mitä mieltä asiakkaat ovat hinnoista, tarjonnasta, tuotteiden laadusta, ym. ja millaista palautetta ”kentältä” tulee. Asiakkaat/sidosryhmät ovat tämän päivän kuninkaita, joita johdon pitää palvella ja arvostaa eikä päinvastoin kuten tuntuu TPS:ssä olevan vallitseva näkemys.

TPS on vuosikausia profiloitunut siten, että verhot toimistolla vedetään eteen ja kännykät sammutetaan silloin, kun pitäisi tulla julkisuuteen. Tuotteen ostajille/sidosryhmille ei kerrota heitä kiinnostavista asioista vaan ollaan hipi hiljaa. Periaatteena johdolla tuntuu olevan, ettei asiakkaille kannata mitään vapaaehtoisesti kertoa.

TPS:n johdossa ei ole yhtään turkulaista ja ulospäin näyttää johdon toiminta siltä, että he ovat organisaatiossa vain ja ainoastaan töissä vailla sen suurempaa sitoutumista mustavalkoiseen TPS:ään ja Turkuun. Kannattajat vaistoavat tämän, kun vuodesta toiseen puhutaan pehmoisia eikä suurista puheista huolimatta mikään tunnu muuttuvan. Oma kehuminen sen sijaan osataan kiitettävästi hoitaa käyttämällä termiä huippuammattilainen jokaisen viranhaltijan kohdalla. Huippuammattilaiset eivät tunnu saavan kuitenkaan mitään tuloksia/muutoksia aikaan. Ikävä kyllä näyttää taas kerran kauden alla siltä, että edelleen mennään samaa latua juuri niin kauan kuin Paananen ja Kodisoja antavat näin tapahtua.

TPS pitäisikin palauttaa omille turkulaisille juurilleen ja sen arrogantti johto vaihtaa, jos todellista muutosta halutaan. Suuri osa kannattajista ei enää alkuunkaan usko johdon tekemiseen, ja se näkyy siinä, ettei tuote enää entiseen tapaan myy vaan katsojamäärät ovat talousalueen kokoon nähden pieniä ja todennäköisesti jopa laskusuunnassa. TPS:n brändi on valitettavasti pahasti hukassa. Osuvasti urheilutoimittaja Jussi Paasi eilen Ylellä totesikin, että TPS on organisaationa täydellisen sekaisin, jossa johto keskittyy taistelemaan keskenään ja ennakoi, että Miettisen asemaa ei käy kateeksi tällaisessa ympäristössä. Taidatkos sen paremmin sanoiksi pukea.
"TPS pitäisikin palauttaa omille turkulaisille juurilleen ja sen arrogantti johto vaihtaa". Kyllä vaan, mutta ongelman muodostaa sitten taas se, että on läjäpäin porukkaa, jotka osaavat tai osasivat pelata aivan loistavaa jääkiekkoa, mutta se ei kuitenkaan pätevöitä ottamaan vastuuta seuran johtamisesta. Kun siinä porukassa ei välttämättä aina ole ne penaalin terävimmät kynät. Ja johtaminen kuitenkin vaatii muutakin kuin kolikoiden onkimista parkkimittareista.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
"TPS pitäisikin palauttaa omille turkulaisille juurilleen ja sen arrogantti johto vaihtaa". Kyllä vaan, mutta ongelman muodostaa sitten taas se, että on läjäpäin porukkaa, jotka osaavat tai osasivat pelata aivan loistavaa jääkiekkoa, mutta se ei kuitenkaan pätevöitä ottamaan vastuuta seuran johtamisesta. Kun siinä porukassa ei välttämättä aina ole ne penaalin terävimmät kynät. Ja johtaminen kuitenkin vaatii muutakin kuin kolikoiden onkimista parkkimittareista.
Turusta löytyy satavarmasti päteviä yritysjohtajia jos rekrytoinnissa ei meriittinä pidetä saunaporukan jäsenyyttä vaan se lasketaan niin suureksi miinukseksi, ettei valinta kohdistu tällaiseen henkilöön.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Turusta löytyy satavarmasti päteviä yritysjohtajia jos rekrytoinnissa ei meriittinä pidetä saunaporukan jäsenyyttä vaan se lasketaan niin suureksi miinukseksi, ettei valinta kohdistu tällaiseen henkilöön.
Löytyy kyllä, mutta se on eri asia kuka haluaa tulla Tepsiin, kun rahakkaampia tarjouksia on saatavilla, eikä lokaa tule niskaan joka nurkan takaa.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Näinhän se haavemaailmassa tapahtuisikin, tähän ei vaan Turussa taida yhteisön voima riittää. Mun silmiin Turussa jäädään siinä "me-hengessä" ihan helvetisti jälkeen vaikka Ilvekseen, Hifkiin tai Ässiin verrattuna. Onko sitten kyse seurakulttuurin erilaisuudesta / näivettymisestä / puutteesta, ken tietää. Ilves on mun mielestä hyvä esimerkki siitä yhteisön voimavarasta, jota seura on osannut hyvin hyödyntää. Turussa taas karrikoidusti norsunluutornista huudellaan alas kansitakkien suhinan sekaan. Toki Tampereella uuden hallin hohto teki tästä entistä voimakkaamman "lumipalloefektin".

Tämä onkin ehkä se eniten huolta nostattava asia esim. Tepsin markkinoinnin ja somepreesensin kannalta. Mun mielestä seuran toiminta ei tällä hetkellä edesauta yhteisön kasvua, eikä se myöskään erityisemmin kasvata tunnesidettä seuraa kohtaan. Jäädään etäisiksi etenkin viestinnässä. Vaikka seura kiitettävästi täyttääkin yhteiskuntavastuutaan monin eri toimin kauden aikana, jää ison (ja rahaa tuovan) yleisön kontakti ja aktivointi mun mielestä varsin kevyeksi.
Nämä toki ovat vain omia fiiliksiä ja vaikeaa validimmin mitata/arvioida tällä palstalla, mutta yleisen keskustelun perusteella aika monen viesteistä välittyy samanlainen fiilis.

Ja tällä hetkellä varmaan jokaisen liigaseuran kannattaisi tarkastella hyvinkin tarkkaan sitä, miten Huuhkajien buumia käytetään hyödyksi. Tällä hetkellähän siellä ollaan siinä pisteessä, että suuri yleisö itse tekee sen "markkinoinnin" muiden puolesta.

Täytynee tähän loppuun vielä palata haavemaailmaan. Missäköhän oltaisiin tällä hetkellä, jos se n. 10v takainen Kettuherran haave yläkerran halvoista kausareista olisikin toteutunut. Entä jos alakerran B-pääty olisikin tehty suuremmaksi seisomakatsomoksi, TPS-kannattajien ydinporukan ulkopuolelle ulottuvaksi, isomman yhteisön helpommin lähestyttäväksi kohtaamispaikaksi, kuten vaikka Porissa ikonisesti on. Helppo tietysti täältä palstalta on jälkikäteen huudella, mutta tuskin sillä ainakaan merkittävästi olisi lisätappiota tuohon kolmeen miljoonaan aiheutettu.
Kyllä pitää tosiaan nostaa esiin oman seurani Ilveksen tekeminen. Ja vielä ei ole oikeastaan saavutettu kuin " ainoastaan " pari pronssia. Toki oli iso saavutus nousta kuopan pohjalta nykyhetkeen. Mutta että mikä kaikki on vielä mahdollista. Meillä mm. mediatiimi tekee upeaa työtä. Yhtenä esimerkki ottelukohtaiset julisteet.. todella upeita ja myyviä.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Näinhän se haavemaailmassa tapahtuisikin, tähän ei vaan Turussa taida yhteisön voima riittää. Mun silmiin Turussa jäädään siinä "me-hengessä" ihan helvetisti jälkeen vaikka Ilvekseen, Hifkiin tai Ässiin verrattuna. Onko sitten kyse seurakulttuurin erilaisuudesta / näivettymisestä / puutteesta, ken tietää. Ilves on mun mielestä hyvä esimerkki siitä yhteisön voimavarasta, jota seura on osannut hyvin hyödyntää. Turussa taas karrikoidusti norsunluutornista huudellaan alas kansitakkien suhinan sekaan. Toki Tampereella uuden hallin hohto teki tästä entistä voimakkaamman "lumipalloefektin".


Täytynee tähän loppuun vielä palata haavemaailmaan. Missäköhän oltaisiin tällä hetkellä, jos se n. 10v takainen Kettuherran haave yläkerran halvoista kausareista olisikin toteutunut. Entä jos alakerran B-pääty olisikin tehty suuremmaksi seisomakatsomoksi, TPS-kannattajien ydinporukan ulkopuolelle ulottuvaksi, isomman yhteisön helpommin lähestyttäväksi kohtaamispaikaksi, kuten vaikka Porissa ikonisesti on. Helppo tietysti täältä palstalta on jälkikäteen huudella, mutta tuskin sillä ainakaan merkittävästi olisi lisätappiota tuohon kolmeen miljoonaan aiheutettu.
Tuohon ensimmäiseen kiinnostaisi konkreettiset esimerkit. Tuolta jos TPS:n Ilveksen runkosarjasijoituksen olisi kääntänyt päälaelleen, niin kovin suurta eroa ei edes yleisömäärissä olisi. Vaikka esimerkit toisista seuroista ovat kärkipäässä yhteisöllisyydessä, niin aika vahvaa ruohon värin ja aidan korrelaatiota tässä on ilmassa.

Heitetään muutama esimerkin. TPS näkyy kaupungilla kaikista eniten suomalaisista joukkueista. En tarkoita tässä sitä maksettuja mainoksia vaan sitä, että mitä vaatteita porukka käyttää. Esimerkiksi Tamperelaisiin joukkueisiin valtava ero. Eikä punanuttuja hesulissakaan samassa määrin vastaan tule.

TPS on onnistunut samaan nuoret ja lapset katsomoon. Yhdessä Tepsin perhepelissä käy varmaan saman verran kersoja kun HIFK:lla kaudessa. (ok liioittelua, mutta ei kovin paljon)
Sitä voi miettiä, että miksi Turussa on paljon porukkaa, jotka ennen kannattavat Mestiksen Tutoa kuin TPS:aa?
Kysyin ala-asteella olevalta superjunnuiltani, mitä jengiä porukkaa kannattaa? Tuto kiskaisi puhtaan nollan. Hän ei tiennyt ketään koko koulusta, joka kannattaa Tutoa.

Vaikka minulla on ollut kausikortti ollut reilut 30 vuotta, niin henkilökohtaisesti en ole törmännyt juuri arrogantteihin kansitakkeihin, vaikka välillä olenkin tiettyjen henkilöiden kanssa asioista ollut rajusti erimieltä. Sen verran yleinen väittämä, että en kyllä epäile, etteikö ole paljon jotka kokee olevansa vuosien saatossa kaltoin kohdeltuja. Tässä on tullut parannusta viimevuosia hyvin paljon. Kaverit, jotka eivät ole oikein tunteneet vetoa seuraan tuntevat sen taas omakseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös