Rodion kirjoitti:
Uuden joukkueen stadion on tuhansia suurempi kuin oma nykyiseni, vaikka sitäkin no jo laajennettu. Onko tosiaan niin, että nämä laajentamattomat stadikat ovat väliinputoajia taloudellisen pärjäämisensä suhteen, koska saisi isomman stadikan kun vaan aloittaisi uudella joukkueella?
Eikö olisi reilumpaa, että stadikan suurentaminen "uuden pelaajan lähtötasolle" olisi ilmaista?
Olen täysin eri mieltä. Itse olen pelannut nyt kaksi kautta ja alkuperäinen 12 000-paikkainen stadion on laajentunut 17 000-paikkaiseksi. Nousen kauden päätteeksi kutosdivariin, joten tuohon kapasiteettiin olisi tarkoitus saada sellaiset 10 000 paikkaa lisää, mikä tietenkin edellyttää yhden treenattavan myyntiä, muuten ei seiskadivarista nousevan joukkueen talous anna periksi laajennukselle.
Sitten itse varsinaiseen asiaan. Ennen minua aloittaneilla joukkueilla on nimenomaan stadionlaajennusten suhteen aivan hävyttömän iso etu puolellaan, he kun ovat saaneet laajentaa stadioninsa käytännössä puoli-ilmaiseksi. Monilla typerästi manageroiduillakin (anteeksi sanamuoto) joukkueilla on stadionkapasiteettia 30 000- 50 000, mikä on täysin naurettavaa. Mutta samapa tuota on aikoinaan ollut laajentaa, kun siihen on kehnommillakin joukkueilla ollut varaa. Nykyhinnoilla noilla joukkueilla ei todellakaan olisi mitään varaa moisiin laajennuksiin, varsinkin kun monilla treenaaminenkin tuntuu olevan aivan lapsenkengissä.
Nyt esimerkiksi minä uutena joukkueena joudun kuitenkin sijoittamaan tulevien kausien aikana miljoonia euroja stadioniini, kun taasen vanhempien joukkueiden ei tarvitse moisesta murehtia. Tuosta taasen seuraa se, että uudelta joukkueelta vie entistä kauemmin saavuttaa vanhempi joukkue, koska nuo joukkueen kipeästi kaipaamat miljoonat uppoavat pelaajahankintojen sijasta stadioniin, ja vanhoilla joukkueilla päinvastoin.
Kaikista noista em. seikoista huolimatta en ole hetkeäkään epäröinyt laajennusten tekemistä, koska ne ovat ainoa järkevä ja pitkäjänteinen tie menestykseen eli ne on vain pakko jossain välissä tehdä. Nyt on tosin seuraavallakin kaudella vielä tingittävä vahvistusten hankkimisesta ja keskityttävä kehittämään nykyisiä treenattavia entistä kovemmiksi pelimiehiksi. Mutta hyväähän kannattaakin odottaa...
Lisätään vielä sen verran, että stadionin paikkahintojen tuplaantuminen oli toki itsellänikin tiedossa jo tuon ensimmäisen kauteni aikana, mutta ei uusi joukkue ehdi parissa kuukaudessa kauheasti haalia rahaa laajennusta varten. Vanhemmat joukkueet taasen saavat jatkuvasti kovia lipputuloja ja ainakin osalla niistä on jo treenaaminen hyvässä vaiheessa, joten niiden oli myös helpompi reagoida tuohon hintojen nousuun ja laajentaa jo ennestään suuria stadionejaan ennen hintojen tuplaantumista. Olen ilman muuta sitä mieltä, että hintojen tuplaaminen oli pelin kehittäjiltä oikea päätös, mutta olen jyrkästi eri mieltä siitä, että uudet joukkueet olisivat jotenkin paremmassa asemassa, koska saavat alussa suuremman stadionin kuin aiemmin aloittaneet. Mielestäni tilanne on juurikin päinvastainen mainitsemistani seikoista johtuen.