Hassuja ja omituisia tapahtumia tosielämässä

  • 302 193
  • 759

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olisikin kiva tietää toimitaanko vielä nykyäänkin näin.

Toimitaan. Eräänkin talon pihalla on neljä tuoretta yhtä aikaa uutena hankittua kuorma-autoa ja nuppien kilvet menevät kaavalla ABC-123, ABC-124, ABC-125 ja ABC-126.

Härömpi juttu oli, kun menin Kokkolan Halpa-Hallin parkkihalliin ja peruutin autoni ruutuun. Autosta astuessani huomasin, että autoni perässä, siis vastakkaisessa ruudussa, oli täysin eri merkkinen auto, jonka kilvessä oli yhden numeron heitto oman autoni tunnukseen. Ilmeisesti samoihin aikoihin rekisteröity kuin omani, kai ne sillä kaavalla pääasiassa menee.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ehkä se oli vähän hassua kun perjantaina 11.11. kävin tyttäreni kanssa yhdessä vaa'alla ja yhteispainomme oli 111,1 kg. Ooh.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Toimitaan. Eräänkin talon pihalla on neljä tuoretta yhtä aikaa uutena hankittua kuorma-autoa ja nuppien kilvet menevät kaavalla ABC-123, ABC-124, ABC-125 ja ABC-126.

Härömpi juttu oli, kun menin Kokkolan Halpa-Hallin parkkihalliin ja peruutin autoni ruutuun. Autosta astuessani huomasin, että autoni perässä, siis vastakkaisessa ruudussa, oli täysin eri merkkinen auto, jonka kilvessä oli yhden numeron heitto oman autoni tunnukseen. Ilmeisesti samoihin aikoihin rekisteröity kuin omani, kai ne sillä kaavalla pääasiassa menee.

Toimitaan ja ei toimita.

Ennen muinoin autot ajettiin laivoilta sellaisiin varastohäkkeihin sataman liepeille ja sieltä niitä sitten kuskattiin eri autoliikkeille tilattu määrä. Olin niitä joskus ajamassa laivalta häkkiin. Silloin oli autokaupalle hyvä asia rekisteröidä kaikki ostamansa tai ainakin useampi kerralla, jotta pystyi autot nopeammin myymään asiakkaalle. Siihen aikaan rekisteröinti oli hidas ja paljon mutkikkaampi prosessi, vähän sellainen brezhneviläinen.

Nykyään uuden auton saa rekisteröityä puolessa tunnissa, siksi niitä ei kannata turhaan rekisteröida ennen aikojaan. Rekisteröintipäivästähän sitä yleensä katsotaan auton ikää, vaikka minunkin Sysleri on näköjään valmistunut yli puoli vuotta ennen ensirekisteröintiä.

Itsellänikin oli 90-luvun alussa Peugeot 405, jonka "sisaria" oli aika paljon liikenteessä, kun se oli silloin aika yleinen työsuhdeauto.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen tosiaan rekisteröinti vaati enemmän aikaa ja silloin kilvet sai siltä paikalliselta katsastuskonttorilta(yleensä autoliikke hoiti), ja silloin oli vielä käytössä maakunta kirjaimet. Tämä kirjain oli siis rekkarin eka ja mm. X oli Keskisuomen lääni, K Kuopion lääni jne. Tunnisti kilvistä mistä päin omistaja on. Nykyään kilvet jaetaan jo satamassa joten jos rivissä on 10 uutta sinistä pösöä niin niille saattaa tulla ihan peräkkäiset kilvet... Tämä siis koskee maahantuojien tuomia autoja. Itse uitettuihinhan joutuu hakemaan kilvet itse ja silloin saa taas sellaiset kilvet kun sattuu konttorilla olemaan...
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kun olin jenkeissä vaihdossa, niin kävin isäntäperheen tuttavaa morjestamassa tämän työpaikalla, joka sattui olemaan joku paikallinen hallintokeskus. Mm. paikasta haettiin uusiin autoihin rekisterikilvet. Sieltä sitten antoi tämä nainen mulle "tiskin alta" parin ihka aitoja jenkkikilpiä matkamuistoksi. Jäin silloin vähän miettimään, että mitenköhän, jos olisin laittanut kilvet johonkin autoon alle. Sillehän olisi rikollisempi mieli voinut keksiä käyttöä, kun ei rekkarit varmaan missään rekisterissä olleet.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Meni kassaneiti hieman hämilleen pari päivää sitten Citymarketissa, kun kone printtasi itseäni edeltävälle asiakkaalle vuoden takuukuitin juustolle. Muutaman minuutin stoppi siinä hommiin tuli, kun hänen piti sitä tavata, mutta lopulta antoi takuukuitin mukaan yhtä hämmästyneelle asiakkaalle.

Sanoisin että aika hienoa lisäpalvelua Citymarketilta ja olisi hienoa tietää mihin muihin tuotteisiin takuuta on laajennettu. Lisäksi tarkempi kuvaus ko. juuston takuuehdoista kiinnotaisi.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Piti pirauttaa työpuhelu firmamme toiseen toimistoon täällä Turussa, ja ilmoitin vastaajaneidille että tavoittelen tietyn viran henkilöä, en siis etukäteen tiennyt kenelle puhelu päätyy. Tämä yhdisti eteenpäin, ja puhelimeen vastasi ex-naiseni. Eikä se viimeksi mun tietääkseni ollut kouluttautunut tälle alalle, vaikka tuosta erostamme nyt muutama vuosi onkin aikaa. Eikä ilmeisesti itsekään tiennyt että itse olen samassa puljussa ollut jo jonkin aikaa töissä. Oli aika what the fuck-fiilis kun siinä yritettiin sitten tuota kyseistä business-asiaa perata, ja muutama muukin työhön liittyvä asia piti selvittää ennen kuin tuon piinallisen omituisen puhelun sai lopettaa. Menee aika hankalaksi kun vanhat tunteet puskevat osittain pintaan täysin puskista.
 
Suosikkijoukkue
TPS, Vallin-Kivi
Oliskoha ollut joskus vuonna 95 tai jotakin sinnepäin. Oltiin parin kaverin kanssa ulkona, oli kesä ja taivas oli ihan pilvetön. Jotain siinä rupateltiin kun katsoin ylös ja näin keltaisen pyöreän pallon lentävän saatanan kovaa meidän yli. Ei mitään käsitystä mikä se oli, siitä kohtaa missä näin sen pallon jäi muutama siksak kuvio, mikä sai kaverinikin uskomaan näkemääni. Se ei pitänyt mitään ääntä, lensi tosi korkealla, ja tosiaan ihan vilahduksen näin siitä, eli lensi aika haipakkaa.

Oliko kyseessä joku säähavaintopallo vai? Jotenki outo tapahtuma, ehkä eniten ihmetytti tapahtumassa se että pallo tosiaan lensi niin perkeleen kovaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kiirastorstaina olin paikallisessa kirkossa messussa (kyllä, olen ateisti, mutta vaimo tahtoo poikamme käyvän rippikoulun ja pitää kerätä pojan riparikorttiin leimoja). Olisin kyllä jäänyt seuraamaan jääkiekkokierrosta mieluummin.

Alkulaulannan jälkeen, kun pappi oli aloittamassa saarnaansa, alkoi kirkon äänentoistolaitteista kuulua asiaankuulumatonta puhetta. Pappi, apupappi ja suntio yrittivät joukolla saada ylimääräistä ääntä vaimenemaan, mutta eipä onnistunut. Sillä välin oli käynyt selväksi, että ylimääräinen ääni tuli Yle Puheelta, jossa selostettiin Lukko-Jokerit-ottelua. Parin minuutin uurastuksen jälkeen pappi ilmoitti, että ääni ei suostunut vaikenemaan, ja messua jatkettaisiin kokonaan ilman äänentoistoa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

Tämä oli tosi hauska juttu kyllä, itse nauroin ihan kunnolla! Vähän tuollaista valmista matskua johonkin Veikkauksen mainokseen tms.

Toki vielä parempi olisi ollut, että juttu olisi päättynyt jotenkin niin, että "käry olisi käynyt" esim urkurin kohdalla, salaa yrittänyt kuunnella matsia kesken duunien..:)
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Meni kassaneiti hieman hämilleen pari päivää sitten Citymarketissa, kun kone printtasi itseäni edeltävälle asiakkaalle vuoden takuukuitin juustolle. Muutaman minuutin stoppi siinä hommiin tuli, kun hänen piti sitä tavata, mutta lopulta antoi takuukuitin mukaan yhtä hämmästyneelle asiakkaalle.

Sanoisin että aika hienoa lisäpalvelua Citymarketilta ja olisi hienoa tietää mihin muihin tuotteisiin takuuta on laajennettu. Lisäksi tarkempi kuvaus ko. juuston takuuehdoista kiinnotaisi.

Sama kävi meille, kun oltiin viime keskiviikkona kaupassa. Ei mielestämme ostettu mitään, mihin olisi kuulunut tulla takuu, mutta niin vain kassakone printtasi takuulapun ja oli kyllä monttu auki kun lueskeli lappua. Kyseessä oli siis takuu siianmädille. Joo, voihan se mäti olla pilaantunutta, mutta että takuu.
 
Sama kävi meille, kun oltiin viime keskiviikkona kaupassa. Ei mielestämme ostettu mitään, mihin olisi kuulunut tulla takuu, mutta niin vain kassakone printtasi takuulapun ja oli kyllä monttu auki kun lueskeli lappua. Kyseessä oli siis takuu siianmädille. Joo, voihan se mäti olla pilaantunutta, mutta että takuu.

Nuo takuukuitit johtuu jostain kassakoneiston bugista. Juurikin Citymarketissa aika yleisiä ja aiheuttaa hämmennystä niin asiakkaassa kuin kassahenkilössäkin.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Sama kävi meille, kun oltiin viime keskiviikkona kaupassa. Ei mielestämme ostettu mitään, mihin olisi kuulunut tulla takuu, mutta niin vain kassakone printtasi takuulapun ja oli kyllä monttu auki kun lueskeli lappua. Kyseessä oli siis takuu siianmädille. Joo, voihan se mäti olla pilaantunutta, mutta että takuu.
Varo sanojasi. Tämä on sinun tai avovaimosi omaa syytä!
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo takuukuitit johtuu jostain kassakoneiston bugista. Juurikin Citymarketissa aika yleisiä ja aiheuttaa hämmennystä niin asiakkaassa kuin kassahenkilössäkin.
Eikä johdu. Ne on jokaisen työntekijän muokattavissa, millä tuotteella takuu on. Luultavasti näppäilyvirhe, kun tuotteeseen lydään lisätietoja tietokantaan, esim. alkuperämaa, laatuluokka tms. Samalla sivulla on myös "takuu" kohta, mikä kyllä elintarvikepuolella on varsin käsittämätöntö.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kuuntelin heti herättyäni Smashing Pumpkinsia ensimmäistä kertaa ehkä puoleen vuoteen, ja kyllä toimi. Myöhemmin tänään julkistettiin, että pumppu tulee Suomeen kesällä. Pitää ilmeisesti tilata liput. :)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En oikein tiedä mihin ketjuun tämä tarina oikein kuuluisi, mutta valikoin tämän!

Heräsin reilut puoli tuntia (~03:55) sitten helvetinmoiseen metalliseen rämähdykseen aivan makuuhuoneeni ikkunan alla. Tämän jälkeen alkoi muuten vain sellainen ihmeellinen möykkä - en oikein saanut selvää mistä on kyse - mitään "normaalia" känniläisten örinää tuo ei kuitenkaan ollut. Syysmyrskykin on Turussa jo rauhoittunut, joten mistään myrskytuhoistakaan ei voinut olla kyse. Wanhan puutalon nitinöistä ja natinoista erottaa normaalisti hemmetin hyvin vähänkin kovemmat puhurit. Noh, ajattelin pistää verskat ja hupparin päälle sekä painua ulos tupakalle, josko näkisin tämän epätavallisen melun aiheuttajaa. Tuossa nurkalla ja osittain kadunvarressa sijaitsee kuitenkin taloyhtiön pyörävarasto, autotalli sekä sisäänkäynti pannuhuoneeseen (josta pääsee myös alakerran asuntoihin/saunatiloihin). Mä olen tuossa pari-kolme vuotta sitten syyskesällä jo kerran pelästyttänyt yhden yli-innokkaan hiipparin, joka oli tarkastamassa kaverini metalliaitaan lukitun maastofillarin lukitussysteemejä.

Välittömästi ulos päästyäni kuului uutta räminää ja samalta nurkalta. Ensimmäinen ajatukseni oli, että taloyhtiön isoja, muovisia roskalaatikoita ollaan könyämässä tai kaatamassa. Päästyäni autotallin kulmille huomasin ~4m pituisen pätkän naapuritaloyhtiön muovista ränniä jalkakäytävällä. Mä olin tässä vaiheessa vähän: "Mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu?". Pari askelta lisää ja siinä rännin vieressä samaisella jalkakäytävällä joku tyttö yritti päästä ylös. Seurasin hetken varjoista tätä tilannetta, ja tyttö pääsi puoliksi ylös kiskaisten välittömästi housut nilkkoihin - eli vuorossa oli kyykkypissa puoliksi naapuritalon seinustaan nojaten. Näki jo samantien, että tuo leikki ei välttämättä pääty kovin hyvin.

Mä ajattelin, että mitä helvettiä tässä pitäisi nyt tehdä. En mä nyt viitsinyt sinne kadullekaan mennä puolialastonta naista mennä häiritsemään, mutta en mä nyt voinut ihan täysin ummistaa silmiänikään. Mä ajattelin, että mä haen varmuuden vuoksi kännykän sisältä ja menen kysymään vähän päivän kuntoa sekä josko olisi tarvetta jollekin avulle. Ehkä tässä vaiheessa jo housutkin on takaisin ylhäällä. Tulin takaisin ulos ja edistystä oli tapahtunut ehkä kolme metriä. Tällä kertaa talon seinään nojattiin - yskimisestä ja yökkäämisestä päätellen norjan harjoitukset eivät olleet kaukana. Edelleen vain varjoista seuraten tilanne meni kuitenkin nopeasti ohi ja tyttö jatkoi matkaansa kääntyen heti seuraavasta risteyksestä.

Kävelin pikkuhiljaa perässä ko. risteykseen ja hm... reitti kulki koko jalkakäytävän leveydeltä: talon seinä => kadun varteen pysäköity auto => talon seinä => kadun varteen pysäköity auto jne. Meininki näytti kuitenkin sen verran ripeätahtiselta, että turhaan mä olisin siihen enää puuttunut. Seurasin kuitenkin vielä hetken verran perästä, ettei mitään mahdollisia "puskaraiskaajia" ole matkan varrella. Kyseinen katu nimittäin kulkee yhden kohtuullisen "arveluttavan" jalankulkuristeyksen ohi. Katu on kuitenkin ~200m päättyvä sivukatu, joten johonkin sen varren asuntoihin hän oli varmasti matkalla. Pikatarkastuksella kahden auton sivupeilit ottivat osumaa, mutta eivät rikkoutuneet. Seurasin etenemistä ehkä noin minuutin ja päätin, että ei mun apuni ole tarpeen. Päätä särkee huomenna ja ehkä parista kaatumisesta voi olla tullut jotain asfaltti-ihottumaa, mutta tuskin mitään suurempaa, josta ei Buranalla selviäisi.

Käännyin kannoillani ja lähdin takaisin kotia kohti. Matkalla löysin myös selityksen sille helvetinmoiselle metalliselle kolinalle, johon heräsin. Lähipubin mainosständi oli kaatunut ja jopa kohtuullisen kaukana (~10m?) normaalilta sijoituspaikaltaan. Asuinalueeni on normaalisti hemmetin rauhallista wanhaa puutaloaluetta, joten esim. lähipubin mainosständi seisoo jalkakäytävällä 24/7. Ei sitä normaalisti terrorisoida, mutta tällä kertaa oli ilmeisesti osunut väsyneen (pikkujoulu-?) juhlijan askelmerkeille.

Turku ja Pohjola kuittaa tältä yöltä!
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mr. Foxille kiitokset hyvästä aamutarinasta!

Sen verran selitystä asiaan, että Länsi-Suomen tavoitti myrsky noin yhden aikaan yöllä ja puhuri oli voimakkain tänä vuonna näillä leveysasteilla. Aika karua tarinassa on, että tyttö oli valinnut tälle reissulleen juuri tämän yön, luontokin kun olisi voinut rangaista tästä tällä kertaa.

Jupa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mr. Foxille kiitokset hyvästä aamutarinasta!

Ei kun Mr. Foxille kiitokset välittämisestä, vaikka apua ei tällä kertaa tarvittukaan!

Useimpia ei olisi kiinnostanut seurailla tilannetta ellei sitten itse ole se puskaraiskaaja.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok, tämä meni minulta ohitse, pahoittelut tästä!

Tapahtuiko tämä edes tänä aamuna?

Jupa

Kirjoitus alkaa lauseella "heräsin reilut puoli tuntia sitten helvetinmoiseen...", eli tuosta voisi päätellä olevan tämän aamun tapahtumia.

Aika hyvin kieltämättä tuuli puhalsi täälläkin päin yöllä, välillä tuntui että vastauudistettu peltikatto hormeineen lähtee ihan just taivaan tuuliin.
 

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjoitus alkaa lauseella "heräsin reilut puoli tuntia sitten helvetinmoiseen...", eli tuosta voisi päätellä olevan tämän aamun tapahtumia.

Aika hyvin kieltämättä tuuli puhalsi täälläkin päin yöllä, välillä tuntui että vastauudistettu peltikatto hormeineen lähtee ihan just taivaan tuuliin.

Heh,

Luetun ymmärtäminen :)

Luin tuon "välittäminen" siten, että tämä olisi ollut jonkin toisen kirjoittaman viestin välittämistä (näitä kun täällä joissakin ketjuissa on). Jep hienosti välitetty kanssaihmisen turvallisuudesta Mr. Foxilta. Siihen kommentilla viittasinkin, huonolla muotoilulla toki.

Jupa
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En ole varma, pitäisiko kirjoittaa tänne omituisena tapahtumana, vai suorilta käsin "äärimmäisen vastenmielisyyden äärellä"-ketjuun, lukija päättäköön itse.

Olin hetki sitten helsinkiläisessä kirjastossa. Alakerrassa spottasin hiljaisen nurkkapöydän, otin koneen esiin ja kirjauduin nettiin. Nurkkapöydän vieressä sijaitsi pari kirjaston julkista tietokonetta, joita kuka tahansa voi tarpeidensa mukaan käyttää.

Hetken paikalla oltuani noille koneille saapui ihan siististi pukeutunut mieshenkilö pienen, arviolta noin viisivuotiaan poikansa kanssa. Ei miehellä nyt mitään pukua ja salkkua ollut, mutta siisti talvitakki kuitenkin. Pojalla oli ihan asiaankuuluvaan oloiset kurahousut ynnä muut talvivaatteet.

Isä puhui pojalleen ihan asiallisesti: oota, kun iskä käy koneella hoitamassa yhden jutun, istu siinä vieressä.

Kaikki oli täysin normaalia ja korrektia.

Miehen kirjauduttua koneelle, silloin alkoi tapahtua. Hänen oli ilmeisesti ollut tarkoitus hoitaa jotain pankkiasioita, mutta oli unohtanut verkkopankkitunnukset jonnekin.

Mies ilmoitti pojalleen erittäin kuuluvalla äänellä - itse asiassa niin, että varmasti ainakin koko kirjaston 1.kerroksessa oleskelleet kanssaihmiset tämän ymmärsivät - EIHÄN TÄSTÄ TULE HEVON VITTUA, KUN PANKKITUNNUKSET EI OLE MUKANA, VOI HELVETTI SAATANA!

Aika moni minun lisäkseni katsoi hämmästellen ympärilleen, että mitä tapahtuu, jotenkin tuo tuli niin puskista ja vielä täysin odottamattomalta taholta.

Mies jatkoi kiroiluaan erittäin kuuluvasti ja samalla hänen puhelimensa soi.

Mies vastasi siihen painamalla puhelimen kaiutin-näppäintä, jonka jälkeen kirjastoon levisi kuuluvalla äänellä hieman hätäisen naisen soperrus: olen nyt tässä rautatieasemalla, anteeksi kun en ehtinyt vastaamaan, yritin lähettää viestin, mutt...

Naisen anteeksipyytelevä selostus katkesi miehen raivoavaan ja kailottavaan vastineeseen, jossa tämä ilmoitti, että hänen puheluihinsa vastataan aina ja tuollaisen ämmän se pitäisi tietää.

Tämän jälkeen mies otti kamansa ja lähti vittua huutaen kohti kirjaston ovea ja ilmeisesti Rautatieasemaa. Viisivuotiaalle pojalleen hän huikkasi ovelta, että ALA NYT VITTU TULLA SIELTÄ, VIISI MINSAA AIKAA OLLA STEISSILLÄ.

Poika juoksi perässä, eikä edes vaikuttanut hämmentyneeltä, pikemminkin näytti ihan tottuneelta tällaiseen kommunikaatioon isänsä taholta.

Äkkiä kirjastossa oli taas ihan hiljaista ja ainoa kuulunut ääni oli kahden keski-ikäisen naisen järkyttynyt supina.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Erinäisten syiden takia muutaman päivän reissu Keski-Eurooppaan tuli buukattua huomiselle. Tuossa tietoja katsellessa huomasin, että huomenna tulee 8. vuotta rekisteröityneenä käyttäjänä täyteen. Hauska yhteensattuma, vaikka nykyisellä matkustelutahdilla (pl. Viro&Ruotsi) lähtöpäivä osuneekin tuolle päivälle ~0,5-1% todennäköisyydellä, tuli tästä ihan hauska sattuma.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Eilen matkalla töistä kotiin kuuntelin mokomaa. Jäin punaisiin valoihin. Ämyreistä Annala pauhasi jotakuinkin sanoin:" Saanko siis mitä tilaan?". Samaan aikaan oikealta kääntyi eteeni bussi, jonka takaikkunassa luki isolla: Saat mitä tilaat.
Hassua.
 

Woofer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Barca
Muutama vuosi takaperin, kun olin vielä töissä Tampereen Postikeskuksessa, niin tuli iltavuorossa kuunneltua Ilveksen vieraspeliä radiosta. Syöttelin rauhassa kirjeitä liukuhihnalla kirjekoneeseen, josta menee siis noin 2-3 kirjettä sekunnissa läpi, kunnes kone yht'äkkiä pysähtyi, kuten sen pitikin, jos kirje oli liian iso, rytyssä, tms. Kaivoin sitten jumittuneen kirjeen pois koneensyötöstä ja samalla hetkellä sekunnilleen, kun kirjeen saan käteen ja katson etupuolta selostaja kertoo Arto Tukion pommittavan kiekon verkkoon. Kirjeen päällä luki vastaanottajana kukas muukaan, kuin Arto Tukio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös