Aivan loistava alkukausi. Björniseltä on saatu sitä mitä on toivottu. Johtajuutta isolla Jiillä, kamppailuvoimaa, esimerkkiä, voittamisen vimmaa. Väitän että koska joukkueessa on Björnisen kaltaisia ”sisäisiä voittajia”, nostaa se muidenkin pelaajien vaatimustasoa. Olen itse peräänkuuluttanut oikeiden luonneominaisuuksien kartoitusta pelaajia hankkiessa, ja varmaan siksi näen Björnisessä ne asiat mitä itse haluan nähdä, mutta en usko olevan sattumaa että myös muiden aloittajien onnistumisprosentti noussut.
Miinuksena ainoastaan luistelunopeus: luistelussa ei ole lainkaan räjähtävyyttä. Paikkaa tämän todella hyvin hyvällä pelikäsityksellä, mutta Björninen ei kykene rytminvaihtoihin luistelullaan. Tämä tekee pelaamisesta ennakoitavaa ja helposti poisluettavaa. Se suurempi ongelma on pelaajan kehittymisen kannalta tässä kohtaa se, ettei tätä luistelun ominaisuutta ole mahdollista kehittää tiivistahtisen kauden aikana. Räjähtävyys vaatisi ominaisuutena blokkiperiodit joissa toissijaisena ominaisuutena kehitetään perusvoimaa. Runkosarja kehittää ”ilmaiseksi” kestävyyttä, mutta estää maksimaalisen voimaominaisuuksien jalostamisen.
Mutta näen tämän myös Jokereiden etuna. Rehellisesti sanottuna pidän hidasta luistelua harvana puutteena pelaajan siirtymisessä eteenpäin isomman palkan KHL-seuroihin ja NHL:ään. Edelleen Björninen hakee kiekollisena toivotaan-toivotaan -pelejä kuten Liigassa on tapana, joka päättyy kiekon menettämiseen ja potentiaaliseen alivoimaiseen puolustamiseen. Jonkin verran tulee stick infraction -jäähyjä puhtaasti huolimattomuudesta. KHL:ssä vastustaja on nopeammin iholla ja oma maila täytyy pystyä hallitsemaan kiekon saattoliikkeissä. Olisiko jo neljä kaksiminuuttista tullut näistä häkkipäästä aikuisten peleihin -virheistä?
Takana on siis todellinen kuherruskuukausi. Edessä ihan yhtä hyvän näköinen jatko. Minä näen uhkakuvina vain sen, että pelaaja peluutetaan puhki. Jokereissa Björnisen peluuttamista ei oikeastaan voi lisätä kun pelaa jo nyt niin yli- kuin alivoimat aloittavana pelaajana, sekä erien loput. Nimellinen nelosketju on se oikea ketju Björniselle, sillä vahvuudet ovat kiekon pitämisessä ja kulmapelaamisessa. Valitettavasti näen Björnisen myös takuuvarmana maajoukkuekiertueen pelaajana, mikä lisää pelaajan rasituskuormaa kauden aikana merkittävästi.