Sinänsä mä suhtaudun positiivisesti Björniseen. Kyllä, mies on vajavaisen liikkeen takia riski, muun väittäminen olisi mielestäni puusilmäisyyttä. Mutta mun mielestä tämä kortti on todellakin sen riskin arvoinen: upside on kova, taustatekijät kunnossa, sekä potentiaalia että varmasti tahtoa edetä urallaan ja ikään nähden huomattava johtajakokemus ovat kovaa valuuttaa.
Tuollaista tuli kirjoiteltua ennen onnistuneita MM-kisoja. NHL:ssä junnuille annetaan 9 matsia aikaa näyttää ja voivat vielä sen jälkeen lähettää takaisin junnuihin polttamatta sopparivuotta, joten oliskos tämä 9 matsin rajapyykki sopiva välikatsaukselle?
130 aloitusta ja 62,3%. Vaikka suhtautuisi KHL:n tilastoihin pienellä varauksella, minä ainakin suhtaudun, toi aloitusympyrän dominointi on helppo omin silmin havaita. 81 voittoa siis kairannut, siinä missä 50% aloitusvoittojen määrällä vastaava luku olisi 65. Tuo pari "ylimääräistä" voittoa per matsi alkaa jo näkyä pitkässä juoksussa, toisin kuin joku 55% vs 50%.
2+3. Vähän reilu 0,5PPG ja voi seuraavan matsin jälkeen olla tasan 0,5PPG. Pistetavoitteita en itse uskaltanut asettaa ja Björnisen roolin huomioiden on vaikea arvioida onko toi paljon, vähän vai sopivasti. Maalipaikkoja olisi ollut ainakin tehdä pari enemmän, mutta kukapa viime matsien Jenseniä lukuunottamatta viimeistelisi paremmin.
Johtajakokemus mielestäni näkyy siinä, että ihan ensimmäisestä treenimatsista joukkueen yksi nuorimmista jätkistä oli neuvomassa kirjaimet rinnassa pelaavia pelaavia miten asettua aloituksissa. Kun se noin 2,5 metrinen hymytön venäläispakki ottaa katsekontaktin, Björninen ei luiki piiloon. Kun jatkoerää on jäljellä nelisen sekkaa ja aloitus vastustajan päästä, toi jätkä kairaa siitä 100-0 voiton ja sitä kautta vielä maalipaikan. Faneille näkyvän perusteella toi on ensimmäisestä päivästä lähtien tullut tuonne olemaan Hannes Björninen ihan itse, ei mitä muut olettavat, haluavat tai tahtovat hänen olevan. Kuvalle ei kumarra, Ketään ei pelkää ja kertoo kokeneemmalle mitä tulee tapahtuvan.
Eihän toi luistelu kaunista ole tai erotu positiivisesti, mutta mielestäni homma näyttää selvästi pelkäämääni paremmalta. Mun mielestä toi liike näyttää siltä, että selkeä kehityskohde on spotattavissa, mutta se ei estä pelaamasta joukkuetta hyödyttävää peliä. Ja jos toi liike tosta paranee selkeästi, niin jatkosoppari meille on kyllä epätodennäköinen. Aika täydellinen jokaiseen paikkaan sopiva höylä olisi kyseessä.
Erityiskiitos vielä taisteluasenteesta. Toi näyttää siltä, että ihan oikeasti kiinnostaa pistää kaikki ja vielä pari napsua päälle jäällä. Toi näyttää siltä, että kesällä on tehty duunia ja nyt kaukalossa ei nöyristellä. Kun tiedostaa kyvyt, puutteet ja mitä näitä nyt on, niin siinä Björninen on joukkueen kärkeä. Iso plussa viiksistä kanssa.
Yhdeksän matsia siis takana. Jos sarja olisi NHL ja näytöt junnulta suhteessa samat, en lähettäisi enää junnuihin. Loistava haku.